Gå til innhold

Lei av sunnhetshysteriet - artikkel på DOL

KaVa

Anbefalte innlegg

candyqueen_83

Hadde det ikke vært fordi jeg nå er stappmett på hjemmelagget pizza, hadde det fristet veldig med loff med smør og sjokade! ;-) Slikt tør jeg bare ikke kjøpe...;-)

Farlig å lese på DOL. Blir så ofte frista ;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

37

• Colette

25

• Orio

12

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Jeg er så enig med deg! Jeg har så langt bare kastet et foraktelig blikk på overskriften til denne artikkelen, og grøsset innvendig.... Jeg er så ufattelig lei av sunnhetshysteriet - enten det gjelder barn eller voksne:-(

Bare ta tråden om cola-drikking. Det var jo omtrent ingen der som drakk cola mer enn et par ganger i året. Hvis dolere er representative for befolkningen - hvem er det da som drikker all denne brusen? :-( For det må jo være en del:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er lovlig for voksne også ;) Og der er det jo ekstra fint at man faktisk kan spise påskeegg uten å ha altfor dårlig samvittighet ;)

Bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige. Hva skal vi gjøre med froskens vrangforestillinger om at påskeegg bare er for barn?

Påskeegg er for alle, jeg gir alltid påskeegg til begge ungene og til kjæresten min. :o) Dvs. det han får er til oss begge to da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og neste år kan man jo slenge inn litt ovnsrens så har ungen noe å aktivisere seg med på dager da været ikke er så bra;-)

Det er viktig å aktivisere barna. Vi kan jo ikke ha noe av at de finner på noe gøy på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeegg er for alle, jeg gir alltid påskeegg til begge ungene og til kjæresten min. :o) Dvs. det han får er til oss begge to da.

Påskeegg for voksne, det er viktig. Men innholdet kan kanskje tilpasses litt til alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeegg for voksne, det er viktig. Men innholdet kan kanskje tilpasses litt til alderen?

''Påskeegg for voksne, det er viktig. Men innholdet kan kanskje tilpasses litt til alderen?''

Når det kommer til godterier er vi temmelig barnslige her i huset... :o) Det meste går ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Påskeegg for voksne, det er viktig. Men innholdet kan kanskje tilpasses litt til alderen?''

Når det kommer til godterier er vi temmelig barnslige her i huset... :o) Det meste går ned!

Jeg tenkte mer på å legge til noen litt mer voksne smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg har opplevd familier der mor og far er fortvilet og klager over at barna spiser så lite mat/ikke vil ha mat etc. De samme ungene har fri tilgang på godterier og is dagen lang. Da kan man begynne å lure på hva som rører seg i hodet på foreldrene ;-)''

Akkurat det har jeg stusset over også. At de ikke ser sammenhengen!

En mor sa det tvert i mot helt motsatt- hun sa at hun gjerne ga sin radmagre gutt potetgull etc, for da fikk denne småspiste gutten ihvertfall i seg _noe_ fór.

Jeg har tenkt med meg selv at dersom hun hadde kuttet det ut, ville han kanskje spist mer midag og brødmat;-)

Ja, dette er bare sååå snodig og hjernedødt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''At noen blir provosert handler nok mer om at man faktisk får litt dårlig samvittighet fordi man synes ungene får litt vel mye godterier (og det ikke bare til spesielle høytider) ;-)''

Nei du, noen dårlig samvittighet over godterikonsumeringen her i huset har jeg ikke:-) Men samtidig lar jeg meg provosere over at "alt" blir så innmari farlig her i verden...

Joda, jeg ser det - men jeg syntes ikke artikkelen bar preg av *fy-fy-mentalitet*? Eller er det jeg som ikke leste den godt nok? *gidder ikke sjekke en gang til* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette er bare sååå snodig og hjernedødt ;-)

Kjenner forresten igjen litt av mønsteret hos den ene nevøen min, selv om det der stort sett ikke er godteri, da. Men hvis det er ett utsagn fra hans som virkelig trigger foreldrenes reaksjon, så er det et forsiktig "jeg er sulten". Da kommer det mat på bordet straks!

Selv i påsken hos moren min og det er varslet felles frokost for alle i spisestua om 20 minutter, så hender det seg at han plasseres på kjøkkenet med en skål corn flakes el lign. Eller at han får en bolle el lign for å "holde ut" det siste kvarteret før middag.

Jeg tror de er redde for at han skal sulte ihjel...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hvorfor denne artikkelen provoserer folk skjønner jeg ikke ;)

Det er vel kjempeflott å få tips til sunnere påskeegg dersom man f.eks. har barn med diabetes, barn som blir hypre og/eller dårlige av for mye sukker etc.?

At noen blir provosert handler nok mer om at man faktisk får litt dårlig samvittighet fordi man synes ungene får litt vel mye godterier (og det ikke bare til spesielle høytider) ;-)

Jeg vet iallefall med sikkerhet at mine unger spiser mer godterier enn det jeg fikk som liten. Den gangen var det stor stas å få et lite påskeegg fylt med godterier. Nå er jo påskeeggene opptil fem-seks ganger større enn de påskeeggene vi fikk for 20 år siden!

Mine unger skal få påskeegg med vanlige godterier, men gigapåskeegg som enkelte får, er helt uaktuelt. Dessuten er det ikke aktuelt at de småspiser godterier hele dagen. Da vil de ikke orke vanlig mat. Hos oss får de påskeegget skjærtorsdag og de får spise av innholdet til barnetv de fem helligdagene påska varer. Jeg tror nok det er mange som gjør det på den måten, og vil man ha "sunt" godteri oppi så er jo det en frivillig sak :)

''At noen blir provosert handler nok mer om at man faktisk får litt dårlig samvittighet fordi man synes ungene får litt vel mye godterier (og det ikke bare til spesielle høytider) ;-)''

Min erfaring ifht sunt kosthold og bevissthet om sukker er slik: DOL-mødrene spesielt er svært opptatt av sukker og helse (herunder tannhelse). I tillegg er de (vi) interesserte i temaet og leser artikler og prøver å opplyse seg (oss) om temaet. Da er det faktisk temmelig provoserende å hele tiden få tredd nedover huet at det ikke er bra nok. For slik tolker jeg det.

"Hva? Skal ungene dine virkelig få MELKESJOKOLADE og SUKKERHOLDIG GODTERI i påskeegget sitt?" Dårlig dårlig mor.

Også her i mitt lille hjørne av verden ser jeg at det blir stadig flere unger som sliter med overvekt og muligens tann- og helseproblemer pga for stort sukkerinntak. Men - og her er poenget mitt - disse foreldrene leser ikke slike artikler! Og de bryr seg slett ikke om å begrense sukkerinntaket i hverdagene.

Jeg har selv vært på utallige foreldremøter hvor helsesøster og tannpleier har stått og lekset opp for oss foreldre om sukkerets skadevirkninger, overvekt, hull i tennene, diabetes og andre problemer som vi påfører ungene våre ved å gi dem for mye sukker. Og vet du, de foreldrene som _virkelig_ hadde trengt å høre dette, de er aldri på foreldremøter de.

Og derfor virker dette provoserende på meg: Det er nok en melding fra omverdenen som sier: Vi vet du gjør ditt beste men det er ¤&*£ ikke bra nok!

Jeg ble provosert og lei meg i fjor, etter foreldremøtet i barnehagen, som var lagt opp som en eneste lang bebreidelse fra styrerens side basert på hvor mye sukker ungene våre får. Jeg ble oppgitt i vår, da jeg så innkallingen til foreldremøtet i barnehagen. Sukker er hovedsaken, helsesøster og tannpleier kommer for å snakke om dette. De var med på foreldremøtet for 9. klasse også, akkurat samme tema. Skal ikke bli forbauset om de møter opp på 3. klassemøtet også...

Jeg har hørt dette hundre ganger før. Jeg tar konsekvensen av det, jeg gjør så godt jeg kan. Men i jula og i påsken da senker vi guarden her i huset. Og jeg ønsker å gjøre det uten å bli tutet ørene fulle med dårlig samvittighet og bebreidelser.

Derfor provoserer artikkelen meg.

(Og sånn helt til slutt: Dette er ikke ment som et angrep på deg, togli. Mer som et forsøk på å forklare. Jeg ønsker heller ikke å gjøre meg til talsmann for alle som har svart i denne tråden, jeg snakker for meg selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Kjenner forresten igjen litt av mønsteret hos den ene nevøen min, selv om det der stort sett ikke er godteri, da. Men hvis det er ett utsagn fra hans som virkelig trigger foreldrenes reaksjon, så er det et forsiktig "jeg er sulten". Da kommer det mat på bordet straks!

Selv i påsken hos moren min og det er varslet felles frokost for alle i spisestua om 20 minutter, så hender det seg at han plasseres på kjøkkenet med en skål corn flakes el lign. Eller at han får en bolle el lign for å "holde ut" det siste kvarteret før middag.

Jeg tror de er redde for at han skal sulte ihjel...;-)

Hehe;)

Her sliter vi faktisk litt med at minstemor må ha mat NÅ når hun først er litt sulten (eller kjeder seg ;)). Vi har måttet vært ganske harde og klare på at vi spiser mat når vi har felles måltider. Mellomsten er igrunnen altfor tynn og spiser hun en sjokoladebit, så er hun mett lenge etterpå. Vi er nødt å kjøre ganske hardt på MAT først, så evt godterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring ifht sunt kosthold og bevissthet om sukker er slik: DOL-mødrene spesielt er svært opptatt av sukker og helse (herunder tannhelse). I tillegg er de (vi) interesserte i temaet og leser artikler og prøver å opplyse seg (oss) om temaet. Da er det faktisk temmelig provoserende å hele tiden få tredd nedover huet at det ikke er bra nok. For slik tolker jeg det.

"Hva? Skal ungene dine virkelig få MELKESJOKOLADE og SUKKERHOLDIG GODTERI i påskeegget sitt?" Dårlig dårlig mor.

Også her i mitt lille hjørne av verden ser jeg at det blir stadig flere unger som sliter med overvekt og muligens tann- og helseproblemer pga for stort sukkerinntak. Men - og her er poenget mitt - disse foreldrene leser ikke slike artikler! Og de bryr seg slett ikke om å begrense sukkerinntaket i hverdagene.

Jeg har selv vært på utallige foreldremøter hvor helsesøster og tannpleier har stått og lekset opp for oss foreldre om sukkerets skadevirkninger, overvekt, hull i tennene, diabetes og andre problemer som vi påfører ungene våre ved å gi dem for mye sukker. Og vet du, de foreldrene som _virkelig_ hadde trengt å høre dette, de er aldri på foreldremøter de.

Og derfor virker dette provoserende på meg: Det er nok en melding fra omverdenen som sier: Vi vet du gjør ditt beste men det er ¤&*£ ikke bra nok!

Jeg ble provosert og lei meg i fjor, etter foreldremøtet i barnehagen, som var lagt opp som en eneste lang bebreidelse fra styrerens side basert på hvor mye sukker ungene våre får. Jeg ble oppgitt i vår, da jeg så innkallingen til foreldremøtet i barnehagen. Sukker er hovedsaken, helsesøster og tannpleier kommer for å snakke om dette. De var med på foreldremøtet for 9. klasse også, akkurat samme tema. Skal ikke bli forbauset om de møter opp på 3. klassemøtet også...

Jeg har hørt dette hundre ganger før. Jeg tar konsekvensen av det, jeg gjør så godt jeg kan. Men i jula og i påsken da senker vi guarden her i huset. Og jeg ønsker å gjøre det uten å bli tutet ørene fulle med dårlig samvittighet og bebreidelser.

(Og sånn helt til slutt: Dette er ikke ment som et angrep på deg, togli. Mer som et forsøk på å forklare. Jeg ønsker heller ikke å gjøre meg til talsmann for alle som har svart i denne tråden, jeg snakker for meg selv.)

Gode og viktige poenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe;)

Her sliter vi faktisk litt med at minstemor må ha mat NÅ når hun først er litt sulten (eller kjeder seg ;)). Vi har måttet vært ganske harde og klare på at vi spiser mat når vi har felles måltider. Mellomsten er igrunnen altfor tynn og spiser hun en sjokoladebit, så er hun mett lenge etterpå. Vi er nødt å kjøre ganske hardt på MAT først, så evt godterier.

Ja, det er en god regel å spise skikkelig mat først. Det er jo en grunn til at desserten serveres til slutt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg skjønner at du har hørt mer enn nok om dette....

Hos oss har dette vært lite omtalt både i barnehagen og på skolen, så vi har nok vært forskånet fra det verste ;)

Det jeg ikke forstår er at folk reagerer så sterkt. Det står jo ingenting om at man bør og skal. Jeg oppfatter det som _tips_ til de som ønsker å ha et sunnere påskeegg? Er man ikke interessert, så hopper man over det. For de som trenger et alternativ til vanlige godterier er dette sikkert en kjærkommen artikkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du har hørt mer enn nok om dette....

Hos oss har dette vært lite omtalt både i barnehagen og på skolen, så vi har nok vært forskånet fra det verste ;)

Det jeg ikke forstår er at folk reagerer så sterkt. Det står jo ingenting om at man bør og skal. Jeg oppfatter det som _tips_ til de som ønsker å ha et sunnere påskeegg? Er man ikke interessert, så hopper man over det. For de som trenger et alternativ til vanlige godterier er dette sikkert en kjærkommen artikkel?

Det virker en smule naivt, togli:-( Ingenting som skrives under artikler på Dr.Online er tilfeldig. Dette dreier seg til 7. og sist og politikk og påvirkning. De fleste blir påvirket bare av å lese denne overskriften - og får deretter en murrende følelse av at dette burde de gjøre noe med. Og hensikten er oppnådd...Det virker omtrent som tv-reklame .-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...