Gå til innhold

Lei av sunnhetshysteriet - artikkel på DOL

KaVa

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Det virker en smule naivt, togli:-( Ingenting som skrives under artikler på Dr.Online er tilfeldig. Dette dreier seg til 7. og sist og politikk og påvirkning. De fleste blir påvirket bare av å lese denne overskriften - og får deretter en murrende følelse av at dette burde de gjøre noe med. Og hensikten er oppnådd...Det virker omtrent som tv-reklame .-(

Det er nettopp derfor jeg snakker om at manges reaksjoner kanskje handler om ens egen dårlige samvittighet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

37

• Colette

25

• Orio

12

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tatjana

Jeg skjønner at du har hørt mer enn nok om dette....

Hos oss har dette vært lite omtalt både i barnehagen og på skolen, så vi har nok vært forskånet fra det verste ;)

Det jeg ikke forstår er at folk reagerer så sterkt. Det står jo ingenting om at man bør og skal. Jeg oppfatter det som _tips_ til de som ønsker å ha et sunnere påskeegg? Er man ikke interessert, så hopper man over det. For de som trenger et alternativ til vanlige godterier er dette sikkert en kjærkommen artikkel?

''Jeg oppfatter det som _tips_ til de som ønsker å ha et sunnere påskeegg? Er man ikke interessert, så hopper man over det.''

Jeg hadde ikke lest artikkelen hvis det ikke var for denne tråden her som jeg blandet meg inn i. Men jeg har jo sett overskriften lyse mot meg når jeg går inn på DOLs hovedside, og det er som et slag i trynet igjen. "Du gjør det ikke bra nok. Det skal bli sunnere, mindre sukker. Dårlig dårlig mor."

Vet du, mitt yngste barn på fem og et halvt år har enda ikke drukket så mye som en eneste slurk med brus i sitt liv. Ikke fordi vi _aldri_ har brus i huset, for det har vi noen ganger. Rett og slett fordi h*n ikke liker det. I barneselskaper ber h*n alltid om melk mens de andre hiver seg over colaen. Og likevel skal jeg sitte med dårlig samvittighet for at dette barnet skal få litt sjokolade og slikt til påske.

''For de som trenger et alternativ til vanlige godterier er dette sikkert en kjærkommen artikkel?''

De som _trenger_ tipsene -de jeg vet om her i bygda i hvert fall - de leser ikke slike artikler. De bryr seg ikke. De drikker cola til middagen hver dag og spiser sin sjokolade med god samvittighet hele uka igjennom. Og de som har (barn med) diabetes eller andre helseproblemer som gjør at de må styre, de regner jeg med at har såpass gode kunnskaper at denne artikkelen faktisk er overflødig for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Det er nettopp derfor jeg snakker om at manges reaksjoner kanskje handler om ens egen dårlige samvittighet ;-)

Eller en reaksjon på at vi hele tiden får høre at vi ikke strekker til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om ikke samvittigheten er der fra før- og man føler at man er en forelder med sunn fornuft- ut i fra sitt eget hode - så skal man allikevel påvirkes av alt det som skrives, og med alle de nye idealene som til enhver tid framstår i media - og få dårlig samvittighet.

Foreldre stoler jo stort sett ikke lenger på seg selv- og sin egen dømmekraft. Alt skal følge det politisk korrekte til en hver tid. Og hvordan skal det ende med disse barna til slutt? Som ikke engang skal tåle å kose seg med et påske-egg uten å tenke sunnhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg oppfatter det som _tips_ til de som ønsker å ha et sunnere påskeegg? Er man ikke interessert, så hopper man over det.''

Jeg hadde ikke lest artikkelen hvis det ikke var for denne tråden her som jeg blandet meg inn i. Men jeg har jo sett overskriften lyse mot meg når jeg går inn på DOLs hovedside, og det er som et slag i trynet igjen. "Du gjør det ikke bra nok. Det skal bli sunnere, mindre sukker. Dårlig dårlig mor."

Vet du, mitt yngste barn på fem og et halvt år har enda ikke drukket så mye som en eneste slurk med brus i sitt liv. Ikke fordi vi _aldri_ har brus i huset, for det har vi noen ganger. Rett og slett fordi h*n ikke liker det. I barneselskaper ber h*n alltid om melk mens de andre hiver seg over colaen. Og likevel skal jeg sitte med dårlig samvittighet for at dette barnet skal få litt sjokolade og slikt til påske.

''For de som trenger et alternativ til vanlige godterier er dette sikkert en kjærkommen artikkel?''

De som _trenger_ tipsene -de jeg vet om her i bygda i hvert fall - de leser ikke slike artikler. De bryr seg ikke. De drikker cola til middagen hver dag og spiser sin sjokolade med god samvittighet hele uka igjennom. Og de som har (barn med) diabetes eller andre helseproblemer som gjør at de må styre, de regner jeg med at har såpass gode kunnskaper at denne artikkelen faktisk er overflødig for.

Jeg ante ikke at artikkelen lå på forsiden av DOL, så nå skjønner jeg kanskje _litt_ bedre at noen følte seg provoserte ;)

Jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet og hadde sikkert hoppa glatt over artikkelen om den ikke ble lagt inn her.

Forøvrig er jeg enig i at de foreldrene som bør lese slike artikler ikke leser dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Eller en reaksjon på at vi hele tiden får høre at vi ikke strekker til?

Slikt tar jeg rett og slett ikke innover meg... Jeg føler at jeg strekker til og hopper glatt over slike saker med mindre de interesserer meg spesielt. Jeg tror nesten vi foreldre bare må slappe litt mer av og stole på at vi gjør det som er riktig for våre barn og vår familie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Ja, om ikke samvittigheten er der fra før- og man føler at man er en forelder med sunn fornuft- ut i fra sitt eget hode - så skal man allikevel påvirkes av alt det som skrives, og med alle de nye idealene som til enhver tid framstår i media - og få dårlig samvittighet.

Foreldre stoler jo stort sett ikke lenger på seg selv- og sin egen dømmekraft. Alt skal følge det politisk korrekte til en hver tid. Og hvordan skal det ende med disse barna til slutt? Som ikke engang skal tåle å kose seg med et påske-egg uten å tenke sunnhet?

Da er det opp til foreldrene å avgjøre hva de selv synes virker som sunn fornuft ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ante ikke at artikkelen lå på forsiden av DOL, så nå skjønner jeg kanskje _litt_ bedre at noen følte seg provoserte ;)

Jeg har ikke et snev av dårlig samvittighet og hadde sikkert hoppa glatt over artikkelen om den ikke ble lagt inn her.

Forøvrig er jeg enig i at de foreldrene som bør lese slike artikler ikke leser dem ;)

''Jeg ante ikke at artikkelen lå på forsiden av DOL''

*he he* Ikke jeg heller...;-) Lurte på hvorfor så mange sa at de hadde sett den FØR de så tråden her inne;-)

Og hvorfor det sto DOL i overskriften - tja, feilskrift kanskje? *he he* Går aldri inn på dol via forsidden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg ante ikke at artikkelen lå på forsiden av DOL''

*he he* Ikke jeg heller...;-) Lurte på hvorfor så mange sa at de hadde sett den FØR de så tråden her inne;-)

Og hvorfor det sto DOL i overskriften - tja, feilskrift kanskje? *he he* Går aldri inn på dol via forsidden.

Neither do I. Tror ikke jeg vet hvordan forsiden ser ut engang - og det er visst like bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det opp til foreldrene å avgjøre hva de selv synes virker som sunn fornuft ;)

Men det krever en del selvsikkerhet/egostyrke i våre dager:-) Foreldre har vel aldri vært så usikre på hva de selv mener er bra for sine barn- som de er i dag. Alle skal være like - alle barn skal behandles likt- og alle skal følge det samme skjemaet for hva som er en god oppdragelse....Det er i hvert fall mitt inntrykk:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Men det krever en del selvsikkerhet/egostyrke i våre dager:-) Foreldre har vel aldri vært så usikre på hva de selv mener er bra for sine barn- som de er i dag. Alle skal være like - alle barn skal behandles likt- og alle skal følge det samme skjemaet for hva som er en god oppdragelse....Det er i hvert fall mitt inntrykk:-(

Jeg er enig i at det blir vel mye fokus på alt det vi foreldre gjør feil. Jeg klarte bare ikke å koble denne artikkelen til dette. For meg var det bare info for de som ønsket alternativer. Media vil alltid finne noe å skrive om, og de regner nok med at noen foreldre ønsker å lese dette. Vi andre får bare holde oss unna så godt vi kan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det blir vel mye fokus på alt det vi foreldre gjør feil. Jeg klarte bare ikke å koble denne artikkelen til dette. For meg var det bare info for de som ønsket alternativer. Media vil alltid finne noe å skrive om, og de regner nok med at noen foreldre ønsker å lese dette. Vi andre får bare holde oss unna så godt vi kan ;)

Du er heldighvis du klarer å betrakte det som "info" :-) Da sparer du deg for mange ergrelser, vil jeg tro. Det er jo på denne måten alt foregår - og blir plantet i våre hjerner....Enten det gjelder det ene eller det andre. Og det som irriterer meg aller mest, er et det alltid er økonomi som ligger bak - men som folk flest oppfatter som "omsorg" for seg og sine. Det er jo ingenting annet som teller - enn hvordan samfunnet fungerer - og hvordan man kan få mest mulig lønnsomhet ut av det:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Da har du vært flink :)

Mine får sjokoladepålegg på matpakka på fredager og ei skive hver med sjokoladepålegg til lørdagsfrokosten. Jeg sliter litt med dårlig samvittighet for dette ;)

Synes jeg ikke du skal! en grunn til at vi har vært såpass restriktive er fordi guttungen blir helt sprø når vi har noe ekstra godt i huset. F.eks Prim. Han går helt av skaftet, og skal kun ha det på skiva, og det blir fryktelig mye bråk og skrik.

Hittil har vi ikke orket å gå inn i den "kampen", men rett og slett latt være å kjøpe. Men kravene kommer vel snart tenker jeg, og om de oppfører seg greit kan de fint få det på skiva i helgene. Det er alt skriket rundt vi ikke orker. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest minnah

Da har du vært flink :)

Mine får sjokoladepålegg på matpakka på fredager og ei skive hver med sjokoladepålegg til lørdagsfrokosten. Jeg sliter litt med dårlig samvittighet for dette ;)

"Jeg sliter litt med dårlig samvittighet for dette"

-- det var altså dette jeg mente du ikke skulle ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Synes jeg ikke du skal! en grunn til at vi har vært såpass restriktive er fordi guttungen blir helt sprø når vi har noe ekstra godt i huset. F.eks Prim. Han går helt av skaftet, og skal kun ha det på skiva, og det blir fryktelig mye bråk og skrik.

Hittil har vi ikke orket å gå inn i den "kampen", men rett og slett latt være å kjøpe. Men kravene kommer vel snart tenker jeg, og om de oppfører seg greit kan de fint få det på skiva i helgene. Det er alt skriket rundt vi ikke orker. :-)

Hehe, skjønner godt at det er lettere å ikke ha det i huset når det blir for mye mas ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

"Jeg sliter litt med dårlig samvittighet for dette"

-- det var altså dette jeg mente du ikke skulle ;-)

Okei, jeg skal prøve å ta deg på ordet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg! Jeg har så langt bare kastet et foraktelig blikk på overskriften til denne artikkelen, og grøsset innvendig.... Jeg er så ufattelig lei av sunnhetshysteriet - enten det gjelder barn eller voksne:-(

Bare ta tråden om cola-drikking. Det var jo omtrent ingen der som drakk cola mer enn et par ganger i året. Hvis dolere er representative for befolkningen - hvem er det da som drikker all denne brusen? :-( For det må jo være en del:-)

Jeg drikker så å si aldri cola. (Men desto mer pepsi max.)

:- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg! Jeg har så langt bare kastet et foraktelig blikk på overskriften til denne artikkelen, og grøsset innvendig.... Jeg er så ufattelig lei av sunnhetshysteriet - enten det gjelder barn eller voksne:-(

Bare ta tråden om cola-drikking. Det var jo omtrent ingen der som drakk cola mer enn et par ganger i året. Hvis dolere er representative for befolkningen - hvem er det da som drikker all denne brusen? :-( For det må jo være en del:-)

''hvem er det da som drikker all denne brusen?''

Jeg ble ihvertfall påvirket av colatråden til å kjøpe cola denne uka, og unnskyldte meg overfor meg selv med at det var "lov" nå som jeg har vært så forkjøla;-) Så jeg har sikkert drukket én liter i løpet av to dager! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på å legge til noen litt mer voksne smaker.

Brennevinssjokolade er ingen slager her i huset. :o) Jeg liker noe mørk sjokolade til en kopp te f.eks., men lys sjokolade egner seg best til mauling. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''hvem er det da som drikker all denne brusen?''

Jeg ble ihvertfall påvirket av colatråden til å kjøpe cola denne uka, og unnskyldte meg overfor meg selv med at det var "lov" nå som jeg har vært så forkjøla;-) Så jeg har sikkert drukket én liter i løpet av to dager! ;-)

He..he ...jeg drikker cola hver eneste dag, jeg :-) Kjøper brett med bokser i Sverige, og de smaker så fantastisk deilig rett fra kjøleskapet. Særlig "jomfruslurken" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...