Gjest togli Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg spurte ikke om du lot deg provosere, men om du kunne tenkes å kommentere det;-) Ref det jeg skrev om at det ikke er sikkert man er _provosert_ fordi om man legger merke til noe, stusser over noe, og kommenterer noe. Hm, det er mulig jeg kunne kommentert det - og jeg synes også det er helt greit å kommentere den artikkelen vi snakker om her. Det jeg synes er rart er at så mange lar seg _provosere_ når artikkelen ikke en eneste gang rakker ned på de som velger vanlig påskeegg med "ekte" godterier Artikkelen gir forslag til "godis" for de som ønsker alternativer. Sikkert flott info for noen selv om den ikke passer for alle 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg synes du klarer det stort sett. Og det skinner igjennom noen ganger at du synes ting "tar litt vel av"- hvis jeg skal være ærlig sent en lørdagsnatt:-) Svin på skogen - det har vi vel alle :-) *nøff nøff* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Når alle er enige og perfekte er det fare på ferde. Jeg blir oppriktig glad når jeg leser innlegg fra sånne som deg, les ærlige svar;) Takk for det :-) Jeg synes det er meningsløst å sitte på et forum som dette for å pjatte og prate tull - og si ting man ikke mener . Har jeg ikke en ærlig mening om noe- så tier jeg heller stille :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg fikk det også alltid hos mormor og morfar Man kan fortsatt få "vanlig" sirup i butikken, ja Nå tror jeg det er en hvit boks med brunt lokk. Vi kan bare ikke ha sirup i huset, for da eter jeg til boksen er tom..... Nybakt brød med sirup..... *sukk* *flashbacks til barndommen* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 ''Forøvrig kan jeg forstå at usikre foreldre blir enda mer usikre/får dårlig samvittighet av slike innlegg (ikke sånn å forstå at jeg tror mange her inne reagerer slik pga usikkerhet ;-))'' Nei, men man kan f eks overføre dette til debatten om at syltynne Hollywoodstjerner, programmer som Top Model osv osv bidrar til slanke- og skjønnhetspress hos jenter/damer og dårlig selvtillitt. det er fullt mulig at man selv ikke føler dette presset på bakgrunn av slikt, men at man likevel har meninger fordi man f ks frykter at andre kvinner, ynggre og/eller mer usikre kvinner, vil kunne påvirkes negativt av det. Joda, jeg ser hva du mener. Jeg tror forøvrig ikke så mange her inne hadde reagert om man "overalt" leste om hvordan man kunne få penere hud 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Hvis man føler seg trygg på sin egen rolle som forelder, så kan det være at man ikke lar seg påvirke? Det betyr ikke at jeg synes jeg er en "perfekt" forelder, for det er jeg langt fra Forøvrig kan jeg forstå at usikre foreldre blir enda mer usikre/får dårlig samvittighet av slike innlegg (ikke sånn å forstå at jeg tror mange her inne reagerer slik pga usikkerhet ;-)) Jeg vet at jeg skrev noe om dette i går kveld også. Forledre i dag er utsatt for et enormt press mht oppdragelsen av sine barn. Egentlig er det ingen som har vett i hodet selv - det er samfunnet og ekspertisen som vet best. Og for de som ikke har den nødvendige styrken i seg selv- så blir dette en belastning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg vet at jeg skrev noe om dette i går kveld også. Forledre i dag er utsatt for et enormt press mht oppdragelsen av sine barn. Egentlig er det ingen som har vett i hodet selv - det er samfunnet og ekspertisen som vet best. Og for de som ikke har den nødvendige styrken i seg selv- så blir dette en belastning. Jeg er enig i det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg er enig i det. Det er bra :-) Ikke for at det er så viktig å være enige bestandig, men gjennom min datter så har jeg oppdaget hvor forskjellig det er å være mor i dag - mot da jeg var småbarnsmor. Helt fra hun ble gravid - så ble hun preget av usikkerhet og redsel. Ut i fra alle opplysninger på fora som dette. Hun mistet fullstendig sin egen sunne fornuft- og alle løsninger og svar måtte oppsøkes gjennom ekspertisen. Jeg syntes det var skremmende å være vitne til.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 ''Jeg oppfatter det som _tips_ til de som ønsker å ha et sunnere påskeegg? Er man ikke interessert, så hopper man over det.'' Jeg hadde ikke lest artikkelen hvis det ikke var for denne tråden her som jeg blandet meg inn i. Men jeg har jo sett overskriften lyse mot meg når jeg går inn på DOLs hovedside, og det er som et slag i trynet igjen. "Du gjør det ikke bra nok. Det skal bli sunnere, mindre sukker. Dårlig dårlig mor." Vet du, mitt yngste barn på fem og et halvt år har enda ikke drukket så mye som en eneste slurk med brus i sitt liv. Ikke fordi vi _aldri_ har brus i huset, for det har vi noen ganger. Rett og slett fordi h*n ikke liker det. I barneselskaper ber h*n alltid om melk mens de andre hiver seg over colaen. Og likevel skal jeg sitte med dårlig samvittighet for at dette barnet skal få litt sjokolade og slikt til påske. ''For de som trenger et alternativ til vanlige godterier er dette sikkert en kjærkommen artikkel?'' De som _trenger_ tipsene -de jeg vet om her i bygda i hvert fall - de leser ikke slike artikler. De bryr seg ikke. De drikker cola til middagen hver dag og spiser sin sjokolade med god samvittighet hele uka igjennom. Og de som har (barn med) diabetes eller andre helseproblemer som gjør at de må styre, de regner jeg med at har såpass gode kunnskaper at denne artikkelen faktisk er overflødig for. ''Og likevel skal jeg sitte med dårlig samvittighet for at dette barnet skal få litt sjokolade og slikt til påske. '' Jeg tenker at dersom en slik artikkel gir deg dårlig samvittighet til tross for at du vet at ditt barn får lite sukker og fett, så trenger du å jobbe med deg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Jeg er så enig med deg! Jeg har så langt bare kastet et foraktelig blikk på overskriften til denne artikkelen, og grøsset innvendig.... Jeg er så ufattelig lei av sunnhetshysteriet - enten det gjelder barn eller voksne:-( Bare ta tråden om cola-drikking. Det var jo omtrent ingen der som drakk cola mer enn et par ganger i året. Hvis dolere er representative for befolkningen - hvem er det da som drikker all denne brusen? :-( For det må jo være en del:-) Jeg svarte nei i colatråden. Og det er riktig. Det betyr ikke at jeg aldri er borte noe som er usunt. Men det er jo ikke sikkert at jeg hadde svart på FU hvis du hadde spurt om noe jeg hadde dårlig samvittighet for å spise/drikke for mye av.... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Det er bra :-) Ikke for at det er så viktig å være enige bestandig, men gjennom min datter så har jeg oppdaget hvor forskjellig det er å være mor i dag - mot da jeg var småbarnsmor. Helt fra hun ble gravid - så ble hun preget av usikkerhet og redsel. Ut i fra alle opplysninger på fora som dette. Hun mistet fullstendig sin egen sunne fornuft- og alle løsninger og svar måtte oppsøkes gjennom ekspertisen. Jeg syntes det var skremmende å være vitne til.... Syntes hun selv at hun mista all sunn fornuft eller var det mest slik du så det som utenforstående? Jeg har erfart ganske ofte at våre mødre har gjort ting på sin måte den gangen de hadde babyer. Når vi så gjorde ting på en annen måte (f.eks. valgte å amme til barna var året gamle, ta de med på kafe fra de var nyfødte etc. :-)), så har vi fått kritikk for dette. Vi har forsvart oss med at helsesøster mener ditt og media sier datt etc.. Da har våre mødre ment at vi ikke tenkte sunn fornuft, men var avhengig av å innhente informasjon utenfra ;-) Det kan her høres ut som min mor gjorde dette, men det gjorde hun heldigvis ikke. Hun jobber i barnehage og er veldig godt oppdatert på slike ting "Sunn fornuft" er ikke nødvendigvis en "statisk" følelse. Den endrer seg vanligvis etterhvert som tidene endrer seg. Jeg påstår ikke at dette er hva du har opplevd i forhold til din datter, men konstaterer at dette ofte kan være en vanlig motsetning mellom mor og datter, eller kanskje aller helst mellom svigermor og svigerdatter ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Jeg svarte nei i colatråden. Og det er riktig. Det betyr ikke at jeg aldri er borte noe som er usunt. Men det er jo ikke sikkert at jeg hadde svart på FU hvis du hadde spurt om noe jeg hadde dårlig samvittighet for å spise/drikke for mye av.... ;-) Som jeg skulle sagt det selv. Jeg hater cola og synes Pepsi Max er 100 ganger bedre, men hadde kanskje ikke svart på FU'en dersom jeg var et colavrak? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skal ned 60 kg -37,8 Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Jeg er glad for alle tips jeg kan få om sunnere godteri. For her i huset er det ikke bare barna som får påske-egg. Godterier inngår ikke i mitt daglige kosthold, men i jula, påsken, på bursdager osv. skeier jeg ut, med god samvittighet. Men jeg har absolutt ikke noe i mot å velge de beste alternativene. Så denslags artikler som det vises til tar jeg i mot med takk. De som ikke har behov for det behøver da ikke å lese det, eller ta hensyn til det. Dersom det virkelig er som mange hevder at barna ikke spiser godterier til daglig, men kun til spesielle anledninger, som f.eks. påske, er jeg enig i at det ikke har noen som helst betydning hva man putter i påske-egget. Men er det virkelig realiteten? jeg syns veldig mange barn og ungdom går rundt med godteposer til daglig, for ikke å snakke om all brusdrikkingen. Jeg syns det har vært vanskelig i barnas oppvekst å forklare hvorfor mine barn bare får godterier og brus på lørdager og til spesielle anledninger, fordi "alle andre" spiser det stadig vekk. Nå vil jo alltid barna påstå at alle andre får lov til både det ene og det andre, men akkurat dette med godterier har jeg sett med egne øyne. Min eldste datter lærte å like godteri i barnehagen da hun gikk på avdeling 1-3 år. Hun hadde ikke fått godterier hjemme, hadde ikke behov for det, siden hun ikke visste hva det var. Men i barnehagen ordnet de i stand godterier til karnevalet, før jul, til alle bursdager osv. Det ble mye godterier og kaker. Jeg er lærer på en ungdomsskole. Mange av elevene spiser skolebrød, smågodt og drikker brus daglig, og det merkes på konsentrasjonen. Spesielt etter spisefriminuttet når de fleste har vært i kiosken og fått nye forsyninger. Jeg tror ikke noe på at de fleste lever så sunt her i Norge at vi ikke har behov for artikler som f.eks den om sunnere godteri i påske-egget. Jeg syns det var gode og velsmakende tips! Og som sagt, de som ikke er interesserte eller ikke har behov, behøver da ikke å ta hensyn til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Jeg er glad for alle tips jeg kan få om sunnere godteri. For her i huset er det ikke bare barna som får påske-egg. Godterier inngår ikke i mitt daglige kosthold, men i jula, påsken, på bursdager osv. skeier jeg ut, med god samvittighet. Men jeg har absolutt ikke noe i mot å velge de beste alternativene. Så denslags artikler som det vises til tar jeg i mot med takk. De som ikke har behov for det behøver da ikke å lese det, eller ta hensyn til det. Dersom det virkelig er som mange hevder at barna ikke spiser godterier til daglig, men kun til spesielle anledninger, som f.eks. påske, er jeg enig i at det ikke har noen som helst betydning hva man putter i påske-egget. Men er det virkelig realiteten? jeg syns veldig mange barn og ungdom går rundt med godteposer til daglig, for ikke å snakke om all brusdrikkingen. Jeg syns det har vært vanskelig i barnas oppvekst å forklare hvorfor mine barn bare får godterier og brus på lørdager og til spesielle anledninger, fordi "alle andre" spiser det stadig vekk. Nå vil jo alltid barna påstå at alle andre får lov til både det ene og det andre, men akkurat dette med godterier har jeg sett med egne øyne. Min eldste datter lærte å like godteri i barnehagen da hun gikk på avdeling 1-3 år. Hun hadde ikke fått godterier hjemme, hadde ikke behov for det, siden hun ikke visste hva det var. Men i barnehagen ordnet de i stand godterier til karnevalet, før jul, til alle bursdager osv. Det ble mye godterier og kaker. Jeg er lærer på en ungdomsskole. Mange av elevene spiser skolebrød, smågodt og drikker brus daglig, og det merkes på konsentrasjonen. Spesielt etter spisefriminuttet når de fleste har vært i kiosken og fått nye forsyninger. Jeg tror ikke noe på at de fleste lever så sunt her i Norge at vi ikke har behov for artikler som f.eks den om sunnere godteri i påske-egget. Jeg syns det var gode og velsmakende tips! Og som sagt, de som ikke er interesserte eller ikke har behov, behøver da ikke å ta hensyn til det. Jeg er helt enig med deg i alt du skriver her 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 ''Og likevel skal jeg sitte med dårlig samvittighet for at dette barnet skal få litt sjokolade og slikt til påske. '' Jeg tenker at dersom en slik artikkel gir deg dårlig samvittighet til tross for at du vet at ditt barn får lite sukker og fett, så trenger du å jobbe med deg selv. Og vet du hva, det er jeg klar over! Men samtidig: Det er ikke lett. Overalt hamres det inn om idealer for barneoppdragelse, kosthold og lekselesing. I alt som har med barn å gjøre får man stadig høre at det bør/må/ skal være slik og sånn. Ellers vil ungene få helseskader, overvekt, psykiske problemer, dårlige karakterer, you name it. Mulig at du er en av de perfekte som mestrer alt. Full innsats på jobben, 100 % stilling (man tenker da på sin fremtidige pensjon og evt samlivsbrudd). Lager all mat fra grunnen, hjelper ungene med lekser og følger dem opp på fritidsaktiviteter. Leser for dem og lager julepynt og påskepynt og baker med dem. Trener sjøl, har et spennende sosialt liv. Er en god kone og spennende for din mann. Holder deg oppdatert på det som skjer i nyhetsbildet. Jeg fikser ikke dette jeg. Jeg er en helt vanlig, sliten dame. Noen ganger når jeg kommer fra jobb og må lage middag og hjelpe ungene med lekser samtidg er det nesten så jeg siger sammen i en haug. Når jeg i tillegg stadig vekk får kritikk - nei, alt er ikke rettet mot meg personlig - da tar jeg meg faktisk nær av det! For det hamres jo inn fra alle kanter at man er en dårlig forelder -mor - hvis man ikke hele tiden presterer 110 % og gir barna det aller aller beste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Syntes hun selv at hun mista all sunn fornuft eller var det mest slik du så det som utenforstående? Jeg har erfart ganske ofte at våre mødre har gjort ting på sin måte den gangen de hadde babyer. Når vi så gjorde ting på en annen måte (f.eks. valgte å amme til barna var året gamle, ta de med på kafe fra de var nyfødte etc. :-)), så har vi fått kritikk for dette. Vi har forsvart oss med at helsesøster mener ditt og media sier datt etc.. Da har våre mødre ment at vi ikke tenkte sunn fornuft, men var avhengig av å innhente informasjon utenfra ;-) Det kan her høres ut som min mor gjorde dette, men det gjorde hun heldigvis ikke. Hun jobber i barnehage og er veldig godt oppdatert på slike ting "Sunn fornuft" er ikke nødvendigvis en "statisk" følelse. Den endrer seg vanligvis etterhvert som tidene endrer seg. Jeg påstår ikke at dette er hva du har opplevd i forhold til din datter, men konstaterer at dette ofte kan være en vanlig motsetning mellom mor og datter, eller kanskje aller helst mellom svigermor og svigerdatter ;-) ''Jeg har erfart ganske ofte at våre mødre har gjort ting på sin måte den gangen de hadde babyer. Når vi så gjorde ting på en annen måte (f.eks. valgte å amme til barna var året gamle, ta de med på kafe fra de var nyfødte etc. :-)), så har vi fått kritikk for dette. Vi har forsvart oss med at helsesøster mener ditt og media sier datt etc.. Da har våre mødre ment at vi ikke tenkte sunn fornuft, men var avhengig av å innhente informasjon utenfra ;-)'' Jeg skjønner absolutt behovet for å trekke inn fagfolk til støtte for det man selv også mener - enten det gjelder barn eller andre ting i livet.Og det kan nok gjøre at "opponenten" mener at man bare dilter etter det fagfolka sier. Jeg har samme inntrykk som deg at det er nokså vanlig at vår mødregenerasjon kan være slik som du beskriver. Godt å høre at du ikke erfarte det slik med din mor, og takk og pris at det heller ikke gjaldt meg:-) Hun har tvert i mot omfavnet mye av det "nye" og sagt at hun skulle ønske man hadde deler av dette da hun hadde babyer også. Heller ikke svigermor var slik, heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 ''Jeg har erfart ganske ofte at våre mødre har gjort ting på sin måte den gangen de hadde babyer. Når vi så gjorde ting på en annen måte (f.eks. valgte å amme til barna var året gamle, ta de med på kafe fra de var nyfødte etc. :-)), så har vi fått kritikk for dette. Vi har forsvart oss med at helsesøster mener ditt og media sier datt etc.. Da har våre mødre ment at vi ikke tenkte sunn fornuft, men var avhengig av å innhente informasjon utenfra ;-)'' Jeg skjønner absolutt behovet for å trekke inn fagfolk til støtte for det man selv også mener - enten det gjelder barn eller andre ting i livet.Og det kan nok gjøre at "opponenten" mener at man bare dilter etter det fagfolka sier. Jeg har samme inntrykk som deg at det er nokså vanlig at vår mødregenerasjon kan være slik som du beskriver. Godt å høre at du ikke erfarte det slik med din mor, og takk og pris at det heller ikke gjaldt meg:-) Hun har tvert i mot omfavnet mye av det "nye" og sagt at hun skulle ønske man hadde deler av dette da hun hadde babyer også. Heller ikke svigermor var slik, heldigvis. Heldigvis var heller ikke min svigermor slik. Hun syntes nok jeg tok litt vel hardt i som fortsatte ammingen til barna var over 1 år gamle, men hun holdt klokelig munn;) Det var verre med en barnehageansatt (på alder med min mor) som mente det nå var på tide å slutte med ammingen når jeg henta eldstejenta i barnehagen. Da var hun 14 mnd gammel og ropte "puuuupp" når jeg kom for å hente henne i barnehagen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Heldigvis var heller ikke min svigermor slik. Hun syntes nok jeg tok litt vel hardt i som fortsatte ammingen til barna var over 1 år gamle, men hun holdt klokelig munn;) Det var verre med en barnehageansatt (på alder med min mor) som mente det nå var på tide å slutte med ammingen når jeg henta eldstejenta i barnehagen. Da var hun 14 mnd gammel og ropte "puuuupp" når jeg kom for å hente henne i barnehagen *s* Jeg syntes det var litt flaut da vi var på besøk hos mannens 75 år gamle tante og onkel, og min daværende 13-14 mnd gamle unge dro meg i genseren og sa "pupp!" Men de leet ikke på øyelokket en gang, og tanta ga tvert imot uttrykk for at dette bare var såååå koselig;-) Ellers er det utrolig irriterende når barnehagepersonale mener de har rett til å si fra om ting du burde gjøre annerledes. Jeg ergret meg mst over styreren i juniors første barnehage, som sa rett ut at hun syntes vi burde kutte ut mor og far-titlene først som sist, og gå over til mamma/pappa, for dette ville aldri kunne funke! Snakk om frekkhet!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 *s* Jeg syntes det var litt flaut da vi var på besøk hos mannens 75 år gamle tante og onkel, og min daværende 13-14 mnd gamle unge dro meg i genseren og sa "pupp!" Men de leet ikke på øyelokket en gang, og tanta ga tvert imot uttrykk for at dette bare var såååå koselig;-) Ellers er det utrolig irriterende når barnehagepersonale mener de har rett til å si fra om ting du burde gjøre annerledes. Jeg ergret meg mst over styreren i juniors første barnehage, som sa rett ut at hun syntes vi burde kutte ut mor og far-titlene først som sist, og gå over til mamma/pappa, for dette ville aldri kunne funke! Snakk om frekkhet!! Det er helt utrolig hva folk kan få seg til å si!! Men du..er du helt sikker på at de eldre du snakker om her ikke begynte å bli senile? ;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Det er helt utrolig hva folk kan få seg til å si!! Men du..er du helt sikker på at de eldre du snakker om her ikke begynte å bli senile? ;-P he he... tanta tror jeg var oppriktig - hun er bare en utrolig herlig person - av et ekstremt sjeldent format. Mannen hennes sa ikke så mye, så hva han tenkte vet ikke jeg;-) Mulig han bare var høflig nok til ikke å si noe *he he* Eller kanskje hans satte _enda_ mer pris på det en kona? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.