Gå til innhold

Barn i MR røntgen

alwaysme

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har fulgt sitt barn til mr røntgen? Sist minstemann var i den røntgen fikk han narkose. Nå er han litt over 5 år, og han skal ta den uten narkose.

Har du noen erfaringer med det, og evt hvordan forberede ungen på dette? Har hørt skrekkeksempler på unger som har fått total klaustrofobi inni maskinen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får han ikke noe beroligende på forhånd?

Det vet jeg ikke, fikk innkallingen idag, og der sto det ikke noe om det. Han skulle ikke møte fastende, og han skulle drikke masse den dagen...

(takker for svaret om uvi her om dagen, det var både spysyke og urinveisinfeksjon....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min som nå er 10 år har vært i MR mange ganger.

Det er ikke sikkert at barnet trenger å ha hodet inne i maskinen. Hvis han skal ta bilde av bein eller hofter kan de sende ham inn med beina først.

Jeg synes røntgen-personalet har vært veldig flinke. De snakker med barna når de er inne i maskinen. De spør om det får bra, og de forteller når de starter på en ny serie. De roser også barnet fordi det ligger så stille.

Du får være inne sammen med barnet, men hører lite pga. øreproppene. Jeg synes likevel det er trygt å være der, og at barnet vet at jeg er der.

Vi har forberedt barnet på at det durer og bråker og at det høres ut som om hele maskinen skal ramle sammen. Vi har også snakket om at det er vanskelig å ligge stille så lenge, men at det er viktig for ata bildene skal bli bra.

Husk at barnet får tisse før det skal i maskinen. Det er veldig vanskelig å tenke på noe annet hvis man først kjenner at man skulle vært på do.

Hos oss har MR-en alltid gått bra, men barnet er rolig av natur og hadde ikke problemer med å ligge stille. Du kommer til å synes at det er fint å slippe narkose for dette.

Lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min som nå er 10 år har vært i MR mange ganger.

Det er ikke sikkert at barnet trenger å ha hodet inne i maskinen. Hvis han skal ta bilde av bein eller hofter kan de sende ham inn med beina først.

Jeg synes røntgen-personalet har vært veldig flinke. De snakker med barna når de er inne i maskinen. De spør om det får bra, og de forteller når de starter på en ny serie. De roser også barnet fordi det ligger så stille.

Du får være inne sammen med barnet, men hører lite pga. øreproppene. Jeg synes likevel det er trygt å være der, og at barnet vet at jeg er der.

Vi har forberedt barnet på at det durer og bråker og at det høres ut som om hele maskinen skal ramle sammen. Vi har også snakket om at det er vanskelig å ligge stille så lenge, men at det er viktig for ata bildene skal bli bra.

Husk at barnet får tisse før det skal i maskinen. Det er veldig vanskelig å tenke på noe annet hvis man først kjenner at man skulle vært på do.

Hos oss har MR-en alltid gått bra, men barnet er rolig av natur og hadde ikke problemer med å ligge stille. Du kommer til å synes at det er fint å slippe narkose for dette.

Lykke til :o)

Hei. Tusen takk for god info og godt å høre at det går så bra :-)

Ja det blir spennende og se hvordan det går. De mente han er så samarbeidsvillig uansett hva annet de har gjort med han, så vi får bare se.

Han skal ha bilder av urinveiene og nyrene så det spørs om han får "sende føttene" inn først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tusen takk for god info og godt å høre at det går så bra :-)

Ja det blir spennende og se hvordan det går. De mente han er så samarbeidsvillig uansett hva annet de har gjort med han, så vi får bare se.

Han skal ha bilder av urinveiene og nyrene så det spørs om han får "sende føttene" inn først..

De vet nok hva de gjør.

Sønnen min hadde en skikkelig stor undersøkelse sist gang, og sjekket bl.a. hodet. Da var han lenge i maskinen.

Han var sliten (av å ligge stille så lenge), men veldig fornøyd da han var ferdig :o)

PS! Jeg har ikke hørt noen skrekk-historier om barn i MR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei jente som har vært til MR 2 ganger. Første gangen noen mnd før hun fylte 6 år. Det har gått kjempefint. Hun fikk musikk på øretelefonene. De har sikkert CD'er der, men du kan jo også ta med en favoritt CD. Det kan kanskje være lurt å gå inn på nettet og vise bilder av en MR maskin til sønnen din slik at det ikke virker så skremmende. Lykke til! Går helt sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare et tilleggs-spørsmål

Det vet jeg ikke, fikk innkallingen idag, og der sto det ikke noe om det. Han skulle ikke møte fastende, og han skulle drikke masse den dagen...

(takker for svaret om uvi her om dagen, det var både spysyke og urinveisinfeksjon....)

har fått innkallelse selv,og ser det står at jeg skal drikke mye...vet noen grunnen?har time tidlig på dagen,så jeg har nettopp stått opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått innkallelse selv,og ser det står at jeg skal drikke mye...vet noen grunnen?har time tidlig på dagen,så jeg har nettopp stått opp

Det kommer vel an på hva du skal undersøke. Sønnen min skal undersøke urinveiene og nyrene, og ved at det er mye væske i omløp vil organene og evt. misdannelser vises bedre.

De to gangene han har vært i narkose har han fått væske intravenøst for å få opp væskebalansen og belastningen på nyrene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært til MR-undersøkelse av skulder og kne, mens sønnen har undersøkt hofter, hode og ryggrad.

Vi har aldri fått beskjed om å drikke noe på forhånd, men det er vel fordi drikke ikke har noen påvirkning på bildene av beina i kroppen.

På bildene har legen vist oss mørke områder der det er væske (feks blæra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei jente som har vært til MR 2 ganger. Første gangen noen mnd før hun fylte 6 år. Det har gått kjempefint. Hun fikk musikk på øretelefonene. De har sikkert CD'er der, men du kan jo også ta med en favoritt CD. Det kan kanskje være lurt å gå inn på nettet og vise bilder av en MR maskin til sønnen din slik at det ikke virker så skremmende. Lykke til! Går helt sikkert bra.

Mulig de får høre på musikk, så jeg tar med en cd, takk for tips!

Vi fikk en info-folder med bilder osv, i tillegg har jeg funnet de fantastiske sidene til AHUS, og der forklarer de og har bilder for alle mulige undersøkelser!! Skulle ønske alle sykehus hadde slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært til MR-undersøkelse av skulder og kne, mens sønnen har undersøkt hofter, hode og ryggrad.

Vi har aldri fått beskjed om å drikke noe på forhånd, men det er vel fordi drikke ikke har noen påvirkning på bildene av beina i kroppen.

På bildene har legen vist oss mørke områder der det er væske (feks blæra).

skal undersøke en fettkul i huden...vet ikke helt om det har noe å si med væske ift det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal undersøke en fettkul i huden...vet ikke helt om det har noe å si med væske ift det?

Du kan jo ringe å spørre, så får du også et tips om hvor mye du bør drikke før undersøkelsen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo ringe å spørre, så får du også et tips om hvor mye du bør drikke før undersøkelsen :o)

sikkert lurt det ja.slippe gå og lure..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...