Gå til innhold

jente 5 1/2 nattvæter


trebarnsm

Anbefalte innlegg

jenta mi på 5 1/2 tisser seg ut 1-2 ganger hver natt. Hun er veldig opptatt at det selv, enda vi ikke har fokusert noe på det. Det er nok mye fordi hun har mindre søsken på samme rom som er helt tørre. Hva bør jeg gjøre for å hjelpe henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sønnen min er noen år eldre og har samme problem. Han bruker nattbleie, men jeg forstår det slik at datteren din ikke gjør det. Det er utrolig sårt for de små dette og sønnen vår hadde også ekstra problemer når lillesøster ble tørr. Du har ikke mulighet til å gi dem hvert sitt rom da? Skjønner at det er flaut for henne hvis dere må skifte sengetøy om natten og de som er yngre våkner og ser at hun har tisset i sengen igjen. Du må for all del ikke la de slenge noen kommentarer/erte henne hvis det skjer. Når det gjelder behandling finnes det medisiner som kan redusere urinproduksjonen om natten, men denne fungerer desverre ikke på alle barn. Så har du alarm-matte, men det vil jo innebære at de andre barna på rommet også vil våkne. Ikke alle sengevætere våkner av denne alarmen heller hvis de sover veldig tungt. Noen barn blir også hjulpet ved behandling hos kiropraktor og fotsoneterapaut i de tilfeller hvor noen nerver kan ligge i klem hos barnet. I de aller fleste tilfeller blir nok allikevel barna kurrert ved at de rett og slett vokser av seg problemet, men det kan ta mange år. Noen tisser jo i sengen til de er tenåringer. Kan desverre ikke gi deg noen garanti for at noen av de tingene jeg har nevnt vil hjelpe datteren din, for da hadde ikke min sønn fortsatt sovet med nattbleie.

Uansett, det viktigste er at vi som foreldre ikke kjefter på barna og gir dem skyldsfølelse for noe de ikke rår over. Vi må bare fortelle dem at det er mange barn som sliter med dette problemet og at det vil gå over. Rett og slett være der og trøste dem så godt det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes hun burde sove med bleie på seg. Den kan tas på uten at de andre barna ser det, og tas av og kastes neste morgen uten at det oppdages. Hvis senga blir bløt flere ganger om natten blir det mye mer oppmerksomhet rundt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sønnen min er noen år eldre og har samme problem. Han bruker nattbleie, men jeg forstår det slik at datteren din ikke gjør det. Det er utrolig sårt for de små dette og sønnen vår hadde også ekstra problemer når lillesøster ble tørr. Du har ikke mulighet til å gi dem hvert sitt rom da? Skjønner at det er flaut for henne hvis dere må skifte sengetøy om natten og de som er yngre våkner og ser at hun har tisset i sengen igjen. Du må for all del ikke la de slenge noen kommentarer/erte henne hvis det skjer. Når det gjelder behandling finnes det medisiner som kan redusere urinproduksjonen om natten, men denne fungerer desverre ikke på alle barn. Så har du alarm-matte, men det vil jo innebære at de andre barna på rommet også vil våkne. Ikke alle sengevætere våkner av denne alarmen heller hvis de sover veldig tungt. Noen barn blir også hjulpet ved behandling hos kiropraktor og fotsoneterapaut i de tilfeller hvor noen nerver kan ligge i klem hos barnet. I de aller fleste tilfeller blir nok allikevel barna kurrert ved at de rett og slett vokser av seg problemet, men det kan ta mange år. Noen tisser jo i sengen til de er tenåringer. Kan desverre ikke gi deg noen garanti for at noen av de tingene jeg har nevnt vil hjelpe datteren din, for da hadde ikke min sønn fortsatt sovet med nattbleie.

Uansett, det viktigste er at vi som foreldre ikke kjefter på barna og gir dem skyldsfølelse for noe de ikke rår over. Vi må bare fortelle dem at det er mange barn som sliter med dette problemet og at det vil gå over. Rett og slett være der og trøste dem så godt det går.

har prøvd å få henne til å bruke "natt-truse" som vi sier, men der er det blankt nei. Hun nekter å ta på seg en bleie. Kanskje vi skal prøve fotsoneterapi som det ble foreslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til sengevæter

har prøvd å få henne til å bruke "natt-truse" som vi sier, men der er det blankt nei. Hun nekter å ta på seg en bleie. Kanskje vi skal prøve fotsoneterapi som det ble foreslått.

Natt-truse, bleie, trengingsbukse eller hva det nå kan kalles. For å være ærlig skjønner jeg ikke at du lar din datter bestemme her. Tisser hun i sengen bør hun ha på seg bleie, den avgjørelsen bør du da. Vi som forldre må noen ganger ta ansvar og avgjørelser som ikke er populære hos barna. Ingen barn har godt av å tisse på seg og få avbrutt sin nattesøvn når det er helt unødvendig. Tena har bleier til store barn og disse får du kjøpt på Apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natt-truse, bleie, trengingsbukse eller hva det nå kan kalles. For å være ærlig skjønner jeg ikke at du lar din datter bestemme her. Tisser hun i sengen bør hun ha på seg bleie, den avgjørelsen bør du da. Vi som forldre må noen ganger ta ansvar og avgjørelser som ikke er populære hos barna. Ingen barn har godt av å tisse på seg og få avbrutt sin nattesøvn når det er helt unødvendig. Tena har bleier til store barn og disse får du kjøpt på Apoteket.

Når jenta føler det er mer ydmykende å bli tvunget på en bleie, noe som hun forbinder med små babyer,enn at det blir vått i sengen, synes jeg det er det riktige og ansvarlige valget for akkurat henne.

Jeg synes det nesten ville være et overgrep på henne da. Tenk hvordan hun ville føle seg da....ikke brukt bleie siden hun var 2 år og så skulle hun bli tvunget til å bruke det som småsøskene ikke gjør en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mor til sengevæter

Når jenta føler det er mer ydmykende å bli tvunget på en bleie, noe som hun forbinder med små babyer,enn at det blir vått i sengen, synes jeg det er det riktige og ansvarlige valget for akkurat henne.

Jeg synes det nesten ville være et overgrep på henne da. Tenk hvordan hun ville føle seg da....ikke brukt bleie siden hun var 2 år og så skulle hun bli tvunget til å bruke det som småsøskene ikke gjør en gang...

Overgrep å bruke et lovelig hjelpemiddel? Nei nå må du gi deg. Hvis din datter har en oppfattelse av at det kun er babyer som bruker bleier så har du som mor en plikt til å opplyse henne om at det ikke stemmer, det er jo bare å se på dette forumet så får man bekreftet det. Du må jo forklare at småsøsknene ikke har behov for bleier siden de er tørre, men at hun som tisser på seg har behov for dem og at det ikke er noe galt i det eller noe å være flau over. Forklare hva som gjør at hun tisser på seg, og at kroppen hennes rett og slett ikke har vokst seg ferdig på dette området og da kan hun rett og slett ikke noe for dette. Jeg er overbevist om at du kan overtale din datter og har hun først sovet en natt med bleie, er jeg sikker på at hun fort vil finne ut at det ikke var så ille. Ikke var den vond å ha på seg, og så var det godt å sove hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til trebarnsm.Du har allerede fått mange råd og tips av andre foreldre.Du sier lite om hvordan det er på dagtid? Det betyr kanskje at det er helt tørt på dagen?En del barn kan ha effekt av faste dotider på dagtid.Dere har sikker begrenset drikke på kvelden, og innøvd at hun må tisse rett før leggetid?

Det ble nevnt i et av svarene at det finnes et medikament som kan hjelpe.Hensikten med det er at det skal redusere urinproduksjonen på natten. Det er godkjent til bruk hos barn etter 5 års alder. Dette kan være verd et forsøk da det er mange som har god effekt av det.Det kan også kombineres med alarm. De fleste barn vokser dette av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgrep å bruke et lovelig hjelpemiddel? Nei nå må du gi deg. Hvis din datter har en oppfattelse av at det kun er babyer som bruker bleier så har du som mor en plikt til å opplyse henne om at det ikke stemmer, det er jo bare å se på dette forumet så får man bekreftet det. Du må jo forklare at småsøsknene ikke har behov for bleier siden de er tørre, men at hun som tisser på seg har behov for dem og at det ikke er noe galt i det eller noe å være flau over. Forklare hva som gjør at hun tisser på seg, og at kroppen hennes rett og slett ikke har vokst seg ferdig på dette området og da kan hun rett og slett ikke noe for dette. Jeg er overbevist om at du kan overtale din datter og har hun først sovet en natt med bleie, er jeg sikker på at hun fort vil finne ut at det ikke var så ille. Ikke var den vond å ha på seg, og så var det godt å sove hele natten.

At noe følels som et overgrep har ingenting med om det er et lovlig hjelpe middel eller ikke.

Det er heller ikke noe unormalt at barn forbinder bleier med babyer. Selvfølgelig hadde jeg klart å tvunget henne til å bruke det. Men alle barn er ikke like, og fordi om du synes det fungerer på de du kjenner er det ikke sikkert at det er det riktige for denne jenta her. Et slikt svar som jeg fikk fra Siren er svært nyttige tips. De enkle tingene som å redusere drikke på kvelden o.l. er allerede i bruk, og vi vet at dette er en ting som hun vokser av seg.

Jeg tror vi først prøver alternativ beh. og deretter medikament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg er selv mor til 3 hvor eldstemann på 5 1/2 tisser hele natten. Vi har prøvd det meste. Han aksepterer å bruke bleie, men synes det er flaut i forhold til sin yngre søster som er bleiefri. Det at han bruker bleie gir ham en bedre natts søvn uten skifte av sengetøy. Vi snakker om alle de andre tingene som han kan og ikke lillesøster kan, mens akkurat det med å ikke tisse på seg om natten er noe lillesøster er flinkest til. Vi forteller også at mange andre har det på samme måte. Slik aksepterer han bleie om natten, og han får ro i søvnen. Prat med henne, legg bleie frem til henne i sengen og la henne få velge selv om hun vil ta den på, men si dere synes det er lurest. Ikke prøv med "babybleier", men Liberos største Up&Go og kall det trusebleie. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...