Gå til innhold

Om godterestriksjoner og godtegærne unger

morsan

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

''Hm, nå tror jeg ikke at jeg helt skjønner hva du mener? At kjøttkaker skal være kosemiddag lørdag kveld, eller at kjøttkaker skal tilsettes en "fransk spiss" og bli noe spesielt? Eller...? ''

Nei, du sammenlignet jo det at barnas godis skulle være noe ekstra fint med at voksne setter ekstra pris på f eks pinnekjøtt. Ettersom voksnes "festmat" typisk er _mat_, hvorfor kan ikke det samme gjelde for barna?

Kjøttkaker er neppe noen höjdare, men kanskje kylling eller taco eller biff?

''Ettersom voksnes "festmat" typisk er _mat_, hvorfor kan ikke det samme gjelde for barna?''

Jammen, det er det jo! :-) Vi har slik god-mat-kveld fredag, der det er taco eller fingermat eller pizza eller fondue eller kylling og pf eller ett-eller-annet, og da er det ikke godteri. Da er det samlingspunktet og kosen. Lørdag har vi noe lettvindt til middag litt tidlig på ettermiddagen, og godteri til barne-tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

32

• laban

6

• Glimtipper

6

• tzatziki1365380058

5

tzatziki1365380058

Det står jo så vidt i artikkelen at raske karbohydrater finnes i fet mat (under bildet tror jeg)? Men det er kanskje feil?

Sjokolade inneholder raske karbohydrater OG fett - fordi den inneholder masse sukker. Men fett i seg selv inneholder 0 karbohydrater. Bacon, for eksempel, inneholder ikke karbohydrater i særlig grad, men naturligvis fett.

Også har du syltetøy med masse sukker, som ikke inneholder noe fett, men superraske karbohydrater pga sukkeret.

Kombinasjonen fett og raske karbo er visstnok den verste når man skal ned i vekt/unngå å legge på seg.

Så - det finnes en drøss av matvarer som inneholder rakse karbohydrater og fett, men fett i seg selv inneholder ikke karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Sjokolade inneholder raske karbohydrater OG fett - fordi den inneholder masse sukker. Men fett i seg selv inneholder 0 karbohydrater. Bacon, for eksempel, inneholder ikke karbohydrater i særlig grad, men naturligvis fett.

Også har du syltetøy med masse sukker, som ikke inneholder noe fett, men superraske karbohydrater pga sukkeret.

Kombinasjonen fett og raske karbo er visstnok den verste når man skal ned i vekt/unngå å legge på seg.

Så - det finnes en drøss av matvarer som inneholder rakse karbohydrater og fett, men fett i seg selv inneholder ikke karbohydrater.

Ok, takk for info :)

Når jeg tenker etter, så burde jeg vite dette. Vet jo at f.eks. Fedon-dietten gjerne lovliggjør fet mat samtidig som den skal være fattig på karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere sukkerslave

Ok, takk for info :)

Når jeg tenker etter, så burde jeg vite dette. Vet jo at f.eks. Fedon-dietten gjerne lovliggjør fet mat samtidig som den skal være fattig på karbohydrater.

ser at du fikk et godt svar av tzatiki :)

Jeg har som sagt spist masse fett men nesten ingen karbohydrater i 4 mndr nå, og vekten raser nedover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

ser at du fikk et godt svar av tzatiki :)

Jeg har som sagt spist masse fett men nesten ingen karbohydrater i 4 mndr nå, og vekten raser nedover :D

Det er ganske utrolig å tenke på :)

Får du oppfølging av lege? Vekta kan rase nedover på denne måten, men det er vel ikke særlig sunt på andre områder? Blodomløpet, hjertet, indre organer etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere sukkerslave

Får du oppfølging av lege? Vekta kan rase nedover på denne måten, men det er vel ikke særlig sunt på andre områder? Blodomløpet, hjertet, indre organer etc.?

Var hos lege én måned etter at jeg startet og for én uke siden. Verdiene mine i blodet er fine :D

Bl.a er kolesterolet mitt (både det gode og det "dårlige") så bra at det er sjeldent.

Men det er _kun_ mulig å leve på det kostholdet jeg gjør når man holder seg borte fra sukker og andre raske karbohydrater.

Kombinasjonen fett og sukker/stivelse er beste måten å legge på seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Allmennkunnskapen" om at fett er farlig for hjertet, blodomløpet eller kroppen generelt er utdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Var hos lege én måned etter at jeg startet og for én uke siden. Verdiene mine i blodet er fine :D

Bl.a er kolesterolet mitt (både det gode og det "dårlige") så bra at det er sjeldent.

Men det er _kun_ mulig å leve på det kostholdet jeg gjør når man holder seg borte fra sukker og andre raske karbohydrater.

Kombinasjonen fett og sukker/stivelse er beste måten å legge på seg på.

Dette er et utrolig spennende emne og det høres jo veldig bra ut at du blir fulgt opp av lege osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

"Allmennkunnskapen" om at fett er farlig for hjertet, blodomløpet eller kroppen generelt er utdatert.

Det ante jeg ikke. Interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt som deg lenge. I barndomshjemmet mitt gikk det i lørdagsgodt. Sukker utenfor lørdagen var fy-fy, og når lørdagen kom fikk vi 7 kr hver til å kjøpe godteri for. Saft og juice var bannlyst.

Foreldrene mine har fortsatt to hjemmeboende barn, og de får ikke lov til å få godteri i det hele tatt, heller ikke om lørdagen, fordi de mener det er mer enn nok med det de får gaflet til seg når de selv kjøper, er i bursdager, hjemme hos andre og så videre. Søsknene mine er noen ordentlige godtegriser. De er særdeles sunne og aktive, men når de blir budt godteri eller kake, spiser de til de blir kvalme. Jeg kjenner igjen meg selv der selv om jeg ikke tror jeg var så sukkersyk.

Nå som voksen er jeg fortsatt svært så glad i godteri og kaker. Det er samboeren min også, og i hans barndomshjem var de ikke fullt så strikse med godterispisingen. Samtidig husker jeg barn fra min barndom som fikk lov til å spise så mye godteri de ville, og gjorde det....

Jeg er svært usikker på hvordan jeg skal takle dette godteri-styret den dagen sønnen min blir så stor at han oppdager hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - utdatert informasjon. De som utførte dette forsøket har visst ikke fått med seg at det er vanskelig å finne sammenhengen mellom slik vi måler kolesterol og hjerteinfarkt.

Det har -aldri- blitt funnet sammenheng mellom høyt kolesterol og hjerteinfarkt hos kvinner, man bare antar. Det viser seg også at eldre menn med høyt kolesterol lever lengre enn de med lavt kolesterol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen - utdatert informasjon. De som utførte dette forsøket har visst ikke fått med seg at det er vanskelig å finne sammenhengen mellom slik vi måler kolesterol og hjerteinfarkt.

Det har -aldri- blitt funnet sammenheng mellom høyt kolesterol og hjerteinfarkt hos kvinner, man bare antar. Det viser seg også at eldre menn med høyt kolesterol lever lengre enn de med lavt kolesterol.

Interessant. Har du noen linker til denne forskningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg skal lese det.

Ved første øyekast når jeg ser på overskriftene så virker ikke linkene du har sendt over akkurat som nøytral forskning da, det må det være lov å si.

Men det skal bli interessant å sette seg bedre inn i. takk igjen.

Skroll ned på den nederste linken. Der finner du linker til mange artikler, noen fra Dagbladet (om det er avisene du stoler på ;)).

Nøytral forskning når medisiner er involvert er svært vanskelig å finne.

Den nøytrale forskningen du snakker om har ikke klart å finne sammenheng mellom kvinner med høyt kolesterol og hjerteinfarkt. Det burde interessere de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skroll ned på den nederste linken. Der finner du linker til mange artikler, noen fra Dagbladet (om det er avisene du stoler på ;)).

Nøytral forskning når medisiner er involvert er svært vanskelig å finne.

Den nøytrale forskningen du snakker om har ikke klart å finne sammenheng mellom kvinner med høyt kolesterol og hjerteinfarkt. Det burde interessere de fleste.

''Den nøytrale forskningen du snakker om har ikke klart å finne sammenheng mellom kvinner med høyt kolesterol og hjerteinfarkt. Det burde interessere de fleste.''

Vet u om dette også gjelder i kombinasjon med diabetes og overvekt? De er så veldig på hugget med kolesterolsenkende i den sammenhengen, selv er jeg veldig usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den nøytrale forskningen du snakker om har ikke klart å finne sammenheng mellom kvinner med høyt kolesterol og hjerteinfarkt. Det burde interessere de fleste.''

Vet u om dette også gjelder i kombinasjon med diabetes og overvekt? De er så veldig på hugget med kolesterolsenkende i den sammenhengen, selv er jeg veldig usikker.

Så vidt jeg har forstått er ikke høyt kolesterol i seg selv en risikofaktor for kvinner, uansett tilleggsykdommer. Overvekt og diabetes forandrer nok neppe på at kolesterol ikke er farlig.

Men jeg synes ikke min oppfatning/forståelse av emnet kolesterol skal legges til grunn for helseavgjørelser, altså :) Alt jeg vet er at så snart jeg økte fettinnholdet i kosten min og kuttet ned på karbohydrater (alle typer fett, men ikke transfett osv), så har jeg tilnærmet ingen helseproblemer lengre. Tildigere hadde jeg betennelser overalt i kroppen, uten at legen kunne finne en eneste grunn.

Mettet fett er et svært naturlig fett. Det er lite som tyder på at det er farlig for mennesker å spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Så vidt jeg har forstått er ikke høyt kolesterol i seg selv en risikofaktor for kvinner, uansett tilleggsykdommer. Overvekt og diabetes forandrer nok neppe på at kolesterol ikke er farlig.

Men jeg synes ikke min oppfatning/forståelse av emnet kolesterol skal legges til grunn for helseavgjørelser, altså :) Alt jeg vet er at så snart jeg økte fettinnholdet i kosten min og kuttet ned på karbohydrater (alle typer fett, men ikke transfett osv), så har jeg tilnærmet ingen helseproblemer lengre. Tildigere hadde jeg betennelser overalt i kroppen, uten at legen kunne finne en eneste grunn.

Mettet fett er et svært naturlig fett. Det er lite som tyder på at det er farlig for mennesker å spise det.

Disse er ikke enig med deg....

http://www.lommelegen.no/810244/kolesterolsenkende-kost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...