Gjest høstløv Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Slik overfølsomhet er av og til et ledd i et mer omfattende problemstilling, og dersom fastlegen vurderer det å være dette, så vil henvisning til BUP være relevant tiltak. Jeg er litt for gammel for BUP. Jeg har levd et langt liv og opplevd både sorger og gleder, vært igjennom en dyp depresjon og er blitt funksjonshemmet i voksen alder. Overfølsomheten i huden har ingenting med min psykiske tilstand å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg er litt for gammel for BUP. Jeg har levd et langt liv og opplevd både sorger og gleder, vært igjennom en dyp depresjon og er blitt funksjonshemmet i voksen alder. Overfølsomheten i huden har ingenting med min psykiske tilstand å gjøre. Neida, den _trenger_ ikke ha det - men _kan_ ha det i visse tilfeller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Det må jo være forferdelig å ha slik overfølsom hud. Men hvordan kan jeg finne ut om det virkelig er det hun har og ikke at hun er vrang til tider? Syns du det høres ut som om følsomheten hennes er reel? Vet at hun er nøye når hun kler seg i bhg også, og hun bruker lang tid for alt skal være rett. Klarer ikke at sokker og votter sklir ned og lager klumper. Sitat: "Klarer ikke at sokker og votter sklir ned og lager klumper." Akkurat det ordet "klumper" husker jeg at jeg også brukte om måten klærne satt på, da jeg var barn, helst, når det var en av mine foreldre som kledde på meg, og da måtte jeg rette på det, ellers kunne jeg ikke holde det ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 ''Det forstår jeg godt, for kvae kan ikke vaskes bort.'' Joda, man tar en liten smørklatt og bruker den som såpe og kvaen forsvinner som bare det. ) Det jeg mente var at kvar ikke blir borte fra huden ved vanlig håndvask, det blir et ekkelt slim igjen, selv om det tilsynelatende er borte. Husk at jeg beskriver hvordan det føles, når en har overfølsom hud. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sinna snart 6 åring Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Sitat: "Klarer ikke at sokker og votter sklir ned og lager klumper." Akkurat det ordet "klumper" husker jeg at jeg også brukte om måten klærne satt på, da jeg var barn, helst, når det var en av mine foreldre som kledde på meg, og da måtte jeg rette på det, ellers kunne jeg ikke holde det ut. Hun takler ikke klumper, skrukker, at klærne er for trange, for løse og ja alt som er mulig å tenke seg. Problemet er at hun retter ikke bare på det i stillhet, hun kaster klærne rundt seg og må prøve alt for å se om det stemmer fra topp til tå. Hun skriker, hyler, vrir seg og gråter. Hun oppfører seg som om hun har forferdelig vondt og sier også at klærne er "vonde". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Vi har hatt lignende problem med vår 6 åring. Sett bort fra at det er noe "galt" med henne så kan dere jo prøve belønningsskjema i første omgang? Det fungerte fint hos oss. Hun fikk klistermerke hvis hun kledde på seg (klær avtalt på forhånd dagen før) uten protester om morgenen. Etter et visst antall klistermerker fikk hun premier. Det som også hjalp var mye ros fordi hun var så flink til å kle på seg. At jeg roste henne til mannen min etc.. Hvis dette ikke hjelper så kan det jo være at det er noe fysisk galt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Men hvordan kan jeg hjelpe henne med det? Vi har jo ikke tid til å leve slik, og kan man klare å rette fokus over på noe annet? For jeg syns det virker slik noen ganger, det varierer litt hvilke truser og klær generelt som er "godkjent". Hun har alltid vært slik at når hun kommer i bhg eller er innendørs vil hun kun gå i strømpebukse og trøye. La henne selv velge hvilke klær hun vil ha på seg, og la henne kle på seg selv, så blir det slik hun ønsker og vil ha det. Som jeg skrev tidligere så greier jeg heller ikke å ha lag på lag med klær på meg. Derfor forstår jeg godt at hun bare vil ha på seg strømpebukser og trøye innendørs. Blir det mange lag med klær, så får kroppen ikke "puste". Ta henne med i butikken og la henne selv velge hvilke klær hun vi ha og prøv dem på henne, kanskje hun føler seg "inneklemt" i klær laget av spesielle stoffer. I dag er mange av klærne stretch, og den stretchen er med på å gjøre klærne ukomfortable for meg. Jeg greier ikke å ha på topper som er stretch i og kleber seg til kroppen. Jeg velger helst ren bomull i T-skjorter og truser. Truser med stretch a'la sloggi, greier jeg ikke å gå med, det blir for klamt. Håper noe av forklaringen min hjelper deg og datteren din. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hun takler ikke klumper, skrukker, at klærne er for trange, for løse og ja alt som er mulig å tenke seg. Problemet er at hun retter ikke bare på det i stillhet, hun kaster klærne rundt seg og må prøve alt for å se om det stemmer fra topp til tå. Hun skriker, hyler, vrir seg og gråter. Hun oppfører seg som om hun har forferdelig vondt og sier også at klærne er "vonde". Jeg tror ikke jeg var noe enkelt barn, jeg heller, men jeg husker ikke at jeg reagerte så sterkt som det datteren din gjør, men dengang jeg var barn var alle klærne også i bomull eller ull, det var før alle kunststoffene kom på markedet. Jeg husker at moren min strikket stilongs til mine søstre og meg, de var strikket av et kunsttoffmateriale, som akkurat var kommet i salg dengang, men de stilongsene var helt forferdelige å ha på for meg, selv om de ble brukt over alminnelige strømpebukser, jeg nektet å bruke dem, og da må jeg har vært ti - tolv år. Mine søstre brukte de uten å klage. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 "⇒ Oversensitive to stimulation (colors, noises, clothes intolerance - especially collars, labels, and things that don't feel right)" http://www.biologicalunhappiness.com/BiPlrKid.htm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sinna snart 6 åring Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 La henne selv velge hvilke klær hun vil ha på seg, og la henne kle på seg selv, så blir det slik hun ønsker og vil ha det. Som jeg skrev tidligere så greier jeg heller ikke å ha lag på lag med klær på meg. Derfor forstår jeg godt at hun bare vil ha på seg strømpebukser og trøye innendørs. Blir det mange lag med klær, så får kroppen ikke "puste". Ta henne med i butikken og la henne selv velge hvilke klær hun vi ha og prøv dem på henne, kanskje hun føler seg "inneklemt" i klær laget av spesielle stoffer. I dag er mange av klærne stretch, og den stretchen er med på å gjøre klærne ukomfortable for meg. Jeg greier ikke å ha på topper som er stretch i og kleber seg til kroppen. Jeg velger helst ren bomull i T-skjorter og truser. Truser med stretch a'la sloggi, greier jeg ikke å gå med, det blir for klamt. Håper noe av forklaringen min hjelper deg og datteren din. :-) Hun har noen bomullstrøyer som hun aldri har klaget på, men hun har fått være med i butikken fra hun kunne velge selv. Men det har vært litt vanskelig for plutselig så er det feil i forhold til andre klær hun har på seg, og jeg syns det kan virke som om hun plutselig blir ops på at noe er "feil" (det er også et ord hun bruker mye). Derfor jeg lurte på om det var mulig å flytte fokus over på noe annet, men vi har jo forsøkt det også med manglende hell. Problemet er jo at hun kan bruke en time på å kle seg og ha gått gjennom store deler av klærne sine, men når hun først finner noe vil hun helst bare gå med det. Lette, ledige klær som ikke er for ledige virker som en gjenganger. Du har hjulpet en del allerede, det er derfor jeg graver og spør, og jeg forstår henne mye bedre allerede. Har vært veldig i villrede på om vi skal tro på, akseptere eller bare sette hardt mot hardt. Utfordringen blir å finne tiden til det i hverdagen, men det vil vel bli likere når hun blir eldre og gjør sine egne erfaringer og kan forklare bedre. Samtidig må jeg undersøke om det ligger noe annet bak, det med at hun er seg selv bare ovenfor meg og faren er jo sikkert frustrerende for henne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sinna 6 åring Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 "⇒ Oversensitive to stimulation (colors, noises, clothes intolerance - especially collars, labels, and things that don't feel right)" http://www.biologicalunhappiness.com/BiPlrKid.htm Ja, kom på en annen ting som har vært uaktuelt for henne og det er å ha figurer på klærne. Dette har også vært et problem fra før hun gjorde seg forstått, hun bare vred seg og skrek. Først når hun ble eldre og kunne snakke skjønte vi hva som var årsaken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hun har noen bomullstrøyer som hun aldri har klaget på, men hun har fått være med i butikken fra hun kunne velge selv. Men det har vært litt vanskelig for plutselig så er det feil i forhold til andre klær hun har på seg, og jeg syns det kan virke som om hun plutselig blir ops på at noe er "feil" (det er også et ord hun bruker mye). Derfor jeg lurte på om det var mulig å flytte fokus over på noe annet, men vi har jo forsøkt det også med manglende hell. Problemet er jo at hun kan bruke en time på å kle seg og ha gått gjennom store deler av klærne sine, men når hun først finner noe vil hun helst bare gå med det. Lette, ledige klær som ikke er for ledige virker som en gjenganger. Du har hjulpet en del allerede, det er derfor jeg graver og spør, og jeg forstår henne mye bedre allerede. Har vært veldig i villrede på om vi skal tro på, akseptere eller bare sette hardt mot hardt. Utfordringen blir å finne tiden til det i hverdagen, men det vil vel bli likere når hun blir eldre og gjør sine egne erfaringer og kan forklare bedre. Samtidig må jeg undersøke om det ligger noe annet bak, det med at hun er seg selv bare ovenfor meg og faren er jo sikkert frustrerende for henne. Sitat: "Lette, ledige klær som ikke er for ledige virker som en gjenganger." Det er akkurat slike klær jeg velger også. Jeg greier ikke å gå med stramme klær (unntatt BH'en da), strammer det over armene, så kjøper jeg det ikke, og jeg kan godt finne et plagg i butikken, som jeg synes er veldig fint, men prøver jeg det, så merker jeg fort om jeg greier å "puste" i det, det kan noen ganger være veldig ille. I de siste årene er de begynt å tilsette bomull et syntetisk stoff, som gjør at ikke alle klær av bomull er like behagelige å ha på. Da jeg var barn i 50 og 60 årene, så hadde vi ikke så veldig mange klær å velge imellom, men moren min var veldig fink til å sy, så jeg fikk selv være med til å bestemme hvordan klærne skulle sitte, og sa i fra hvor det strammet og moren sydde det slik at jeg fikk det som jeg ville. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seppo Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hun har noen bomullstrøyer som hun aldri har klaget på, men hun har fått være med i butikken fra hun kunne velge selv. Men det har vært litt vanskelig for plutselig så er det feil i forhold til andre klær hun har på seg, og jeg syns det kan virke som om hun plutselig blir ops på at noe er "feil" (det er også et ord hun bruker mye). Derfor jeg lurte på om det var mulig å flytte fokus over på noe annet, men vi har jo forsøkt det også med manglende hell. Problemet er jo at hun kan bruke en time på å kle seg og ha gått gjennom store deler av klærne sine, men når hun først finner noe vil hun helst bare gå med det. Lette, ledige klær som ikke er for ledige virker som en gjenganger. Du har hjulpet en del allerede, det er derfor jeg graver og spør, og jeg forstår henne mye bedre allerede. Har vært veldig i villrede på om vi skal tro på, akseptere eller bare sette hardt mot hardt. Utfordringen blir å finne tiden til det i hverdagen, men det vil vel bli likere når hun blir eldre og gjør sine egne erfaringer og kan forklare bedre. Samtidig må jeg undersøke om det ligger noe annet bak, det med at hun er seg selv bare ovenfor meg og faren er jo sikkert frustrerende for henne. www.ppf.no her står det litt om overfølsomhet for litt av hvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 www.ppf.no her står det litt om overfølsomhet for litt av hvert. Under hvilket emne finner jeg det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sinna snart 6 åring Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Sitat: "Lette, ledige klær som ikke er for ledige virker som en gjenganger." Det er akkurat slike klær jeg velger også. Jeg greier ikke å gå med stramme klær (unntatt BH'en da), strammer det over armene, så kjøper jeg det ikke, og jeg kan godt finne et plagg i butikken, som jeg synes er veldig fint, men prøver jeg det, så merker jeg fort om jeg greier å "puste" i det, det kan noen ganger være veldig ille. I de siste årene er de begynt å tilsette bomull et syntetisk stoff, som gjør at ikke alle klær av bomull er like behagelige å ha på. Da jeg var barn i 50 og 60 årene, så hadde vi ikke så veldig mange klær å velge imellom, men moren min var veldig fink til å sy, så jeg fikk selv være med til å bestemme hvordan klærne skulle sitte, og sa i fra hvor det strammet og moren sydde det slik at jeg fikk det som jeg ville. Tusen takk for all informasjon, det har hjulpet meg til å forstå veldig godt! I morgen skal vi gå gjennom klærne hennes og vi skal ta en ordentlig prat med henne om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Tusen takk for all informasjon, det har hjulpet meg til å forstå veldig godt! I morgen skal vi gå gjennom klærne hennes og vi skal ta en ordentlig prat med henne om det. Håper dere får en enklere hverdag, både du og jenta di. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sinna snart 6 åring Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Håper dere får en enklere hverdag, både du og jenta di. Tusen takk! Hun skal ihvertfall få det enklere i form av mer forståelse, hjelp og tålmodighet. Så må vi lære oss å legge opp dagene deretter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Håper dere får en enklere hverdag, både du og jenta di. Jeg må si at det har vært interessant å følge med i denne tråden! Jeg har ihvertfall lært noe nytt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seppo Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Vet du nå gråter jeg snart, for hun har vært slik i hele sitt liv. Selv før hun kunne snakke! Er det virkelig noen som har så overfølsom hud? Det er noe slik jeg har hatt mistanke om, og jeg har derfor til tider tatt hensyn til det. Sokkene må være rett på og alt skal være riktig hvis ikke står hun å vrir seg og skriker som om hun har vondt. Les om primitive reflekser på www.alternativpraxis.no, det står enklere forklart der, men det er altså PPF i Oslo som behandler dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Dette ble en veldig interessant tråd! Jeg kjenner meg godt igjen i det med "klumper" på strømpebuksa, kløende vaskelapper på klærne etc (både hos meg selv og barna mine). Vi er nok allikevel innenfor normalen. Slike ting er det mange som "plages" av. Slik du beskriver datteren din så skjønner jeg det er fryktelig slitsomt :-( Jeg kjenner flere barn som har fått behandling for diverse plager hos biopat. Dette er en alternativ behandlingsform. Jeg tror den går ut på at man mener alle mennesker er utsatt for å få blokkeringer i kroppen ved spesielle hendelser. Dette kan forekomme under fødsel, ved sykdom etc. Biopaten jobber på forskjellige måter for å "åpne opp" for disse blokkeringene og man kan bli kvitt diverse problemer. Det er selvsagt ikke alle som har noen tro på dette, men jeg kjenner iallefall flere som virker å ha fått meget god hjelp av denne behandlingsformen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.