UlrikkeE Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Snuppa som snart er 3 1/2 er til tider ekstremt dårlig på å aktivisere seg selv. Hun KAN leke en god stund hvis hun virkelig vil, men hun synes det er veldig lettvint å henge oppå pappa'n og meg og mase og gnåle. Må legge til at vi selvfølgelig gjør ting sammen med henne altså, men jeg synes at ei på 3 1/2 må kunne leke litt alene også... Uten at hun først gjør det etter at vi nærmest må bli strenge osv... Hun kan perle alene, og tegne... Og leke med både Barbie og My Little Pony f.eks... Er det noen som har gode tips til hva hun kan gjøre "alene"? Dvs, uten å måtte ha kontakt med meg eller pappa'n hvert sekund? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Sønnen min på samme alder liker å pusle alene. Han får litt oppmerksomhet når han er ferdig med et puslespill, naturligvis. Han kan også kose seg med vannlek lenge. Om han ikke kan leke ute, så legger jeg bare ned håndklær (tykke og store) på gulvet, finner fram en balje og noen vannleker. Det er toppers 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Litt på siden, men sønnen min var atskillig flinkere til å holde på alene hvis han samtidig fikk ha på noe barnemusikk i bakgrunnen. Du kan jo prøve om det har noen effekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg sier som Glimtipper: Vann er løsningen. ) Jentungen her (3 1/3) kan holde på i evigheter hvis hun får stå på en krakk med litt vann i oppvaskkummen, oppvaskbørste og noen plastbegre og sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg sier som Glimtipper: Vann er løsningen. ) Jentungen her (3 1/3) kan holde på i evigheter hvis hun får stå på en krakk med litt vann i oppvaskkummen, oppvaskbørste og noen plastbegre og sånt. 2.5-årigen min også, særlig om hun får ha såpe også. Helt utrolig hvordan vann fenger. Samme ute nå - litt gammel snø, en sølepytt, en bøtte og en spade er ensbetydende med at mamma'en like godt kan ta med lesestoff, først som sist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Vi har akkurat fått et sånt tegnebrett i hus, kjempepopulært hos begge (2 år og snart 5). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Vi har akkurat fått et sånt tegnebrett i hus, kjempepopulært hos begge (2 år og snart 5). Det er også veldig populært her. Tror de sliter på brett nr 3 nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg sier som Glimtipper: Vann er løsningen. ) Jentungen her (3 1/3) kan holde på i evigheter hvis hun får stå på en krakk med litt vann i oppvaskkummen, oppvaskbørste og noen plastbegre og sånt. Det er faktisk verdt 3 minutter opprydding og opptørk av søl etterpå ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Snuppa mi på 3,5 år elsker å leke med slottet og slike små dukker. Det kan hun holde på med lenge alene. Får hun et fat med oppskåret frukt/grønt til leken er det ganske rolig en stund. Dukkene hun elsker er ca 10 cm høye. De har litt utstyr som slede, bil, klær osv. Hun elsker å dille med dem 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Nå føler jeg meg plutselig litt heldig. Jeg kan ikke klage, for ungene her er veldig gode på å leke uten å mase på andre. Jentungen er veldig opptatt av babydukker, dukkevogn (ja, har en inne), dukkeseng, dukkeklær + + + Hun liker å male, holde på med leire, leke på badet med litt vann (eh, noen ganger litt for mye vann etter min mening..), små Hamaperler, hun synger og traller og elsker cd-spiller'n. Den står ofte på mens hun leker seg. Duplo. Togbane... ja hun leker med alt. Gutta, som er noen år eldre er flinke til å ta henne med i leken, og for tida bygger de hytte på alle rom, med tepper, pledd, stoler og bord. Så jeg bor i en teltleir for tiden ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1238875241' post='4126367] Nå føler jeg meg plutselig litt heldig. Jeg kan ikke klage, for ungene her er veldig gode på å leke uten å mase på andre. Jentungen er veldig opptatt av babydukker, dukkevogn (ja, har en inne), dukkeseng, dukkeklær + + + Hun liker å male, holde på med leire, leke på badet med litt vann (eh, noen ganger litt for mye vann etter min mening..), små Hamaperler, hun synger og traller og elsker cd-spiller'n. Den står ofte på mens hun leker seg. Duplo. Togbane... ja hun leker med alt. Gutta, som er noen år eldre er flinke til å ta henne med i leken, og for tida bygger de hytte på alle rom, med tepper, pledd, stoler og bord. Så jeg bor i en teltleir for tiden ;-) Snuppa mi elsker også dukker, både store og små, men minidukkene er mest populær ) Hun har endel rollespill med dem under leken ;o) Ungen snakker alltid østlandsk under rollespill, he he. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg stusser litt på beskrivelsen din når du skriver at hun synes det er mer "lettvint" å henge på dere - det er det vel neppe hvis hun må mase på dere og dessuten vet jeg ikke om et barn tenker slik ift. lek? Men barn er forskjellige; noen er mer sosiale og leker kanskje best når flere barn er sammen Eller kanskje det er andre grunner til at hun heller vil/trenger være sammen med dere enn å leke alene? Men det kan jo være at hun trenger hjelp til å bli engasjert eller konsentrert også. Lille Blomst har lettest for å konsentrere seg når alt er som "vanlig" i huset, dvs. at vi voksne også er i (arbeids)aktivitet, i nærheten og noenlunde tilgjengelig for henne. Dersom jeg f.eks. "forsvinner inn i en avis" gjør hun ofte det som må til for å hente meg ut igjen Det er mange slags leker som engasjerer, støtter det som er skrevet om lek med vann. Andre sikre tips her i huset er plastilina/play doh, tegning og lek med koppestell, liksommat o.l. (også ute i sandkassen) og å høre på/danse til musikk. Synes også at hun leker best alene etter at hun har vært sammen med andre barn eller etter at vi har gjort noe sammen, f.eks. når hun kommer fra barnehagen, etter middag, etter at vi har holdt på med en hobbyaktivitet eller husarbeid sammen en stund. Kanskje kan det være en idé å be hjem et annet barn? I tillegg til at det er hyggelig med besøk, og ofte "avlastning" for oss foreldre, gir det inspirasjon til lek alene etterpå. Tilgjengeligheten til/plasseringen av lekene spiller også en rolle; foreløpig foretrekker hun å leke i rom som er i nærheten av der vi er/at vi er i nærheten av lekerommet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Hos oss funket det best å la ungene være med å jobbe. Gi dem ordentlige jobber altså, ikke stryke dokkeklær med lekestrykejern når jeg strøk klær. Jeg kunne si noe a la "Jeg vil gjerne bygge lego med deg, men jeg må tørke støv først. Kanskje du kan hjelpe meg, så går det litt fortere." Jeg ga dem så en oppvridd klut og beskjed om å tørke støv av det-og-det møbelet. Etter å ha hjulpet til en liten stund ble de lei, og jeg takket hjertelig for hjelpen. Tror nok de fikk følelsen av at dette hadde gått betydelig dårligere uten deres innsats ;-). Da hadde de ingen problemer med å leke selv etterpå. (Og så må man huske det man har lovet: Bygge lego en liten stund når man er ferdig.) Dette funket jo selvsagt bare når _jeg_ også jobbet. Å lese avisa eller noe kunne jeg aldri regne med. For ikke å snakke om å føre en samtale med barnas far uten å bli avbrutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Takk for alle tips. Hun liker omtrent alt dere nevner, men hun holder ikke på lenge av gangen... Og jada, jeg har pedagogisk utdannelse og jobber som ped.leder i barnehage, så jeg føler at jeg vet litt om hva jeg skal kunne håpe på, ihvertfall... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Jeg stusser litt på beskrivelsen din når du skriver at hun synes det er mer "lettvint" å henge på dere - det er det vel neppe hvis hun må mase på dere og dessuten vet jeg ikke om et barn tenker slik ift. lek? Men barn er forskjellige; noen er mer sosiale og leker kanskje best når flere barn er sammen Eller kanskje det er andre grunner til at hun heller vil/trenger være sammen med dere enn å leke alene? Men det kan jo være at hun trenger hjelp til å bli engasjert eller konsentrert også. Lille Blomst har lettest for å konsentrere seg når alt er som "vanlig" i huset, dvs. at vi voksne også er i (arbeids)aktivitet, i nærheten og noenlunde tilgjengelig for henne. Dersom jeg f.eks. "forsvinner inn i en avis" gjør hun ofte det som må til for å hente meg ut igjen Det er mange slags leker som engasjerer, støtter det som er skrevet om lek med vann. Andre sikre tips her i huset er plastilina/play doh, tegning og lek med koppestell, liksommat o.l. (også ute i sandkassen) og å høre på/danse til musikk. Synes også at hun leker best alene etter at hun har vært sammen med andre barn eller etter at vi har gjort noe sammen, f.eks. når hun kommer fra barnehagen, etter middag, etter at vi har holdt på med en hobbyaktivitet eller husarbeid sammen en stund. Kanskje kan det være en idé å be hjem et annet barn? I tillegg til at det er hyggelig med besøk, og ofte "avlastning" for oss foreldre, gir det inspirasjon til lek alene etterpå. Tilgjengeligheten til/plasseringen av lekene spiller også en rolle; foreløpig foretrekker hun å leke i rom som er i nærheten av der vi er/at vi er i nærheten av lekerommet. Jeg ser poengene dine - men jeg mener at hun bør respektere at jeg har 10 minutter med avisen uten at hun klatrer oppå og rundt meg og gnåler inn i øret mitt... Vi er MYE sammen og vi gjør masse aktiviteter sammen. Føler selv at balansegangen er god, at hun ikke blir overstimulert men at hun får mye kontakt med oss. Storesøsteren hennes (min stedatter) var akkurat lik - og er det til en viss grad enda i en alder av 8... Jeg hadde håpet at vi kunne komme ut av denne sirkelen litt før den tid, liksom... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Jeg ser poengene dine - men jeg mener at hun bør respektere at jeg har 10 minutter med avisen uten at hun klatrer oppå og rundt meg og gnåler inn i øret mitt... Vi er MYE sammen og vi gjør masse aktiviteter sammen. Føler selv at balansegangen er god, at hun ikke blir overstimulert men at hun får mye kontakt med oss. Storesøsteren hennes (min stedatter) var akkurat lik - og er det til en viss grad enda i en alder av 8... Jeg hadde håpet at vi kunne komme ut av denne sirkelen litt før den tid, liksom... Må jo da samtidig legge til at brødrene hennes ikke er sånn i det hele tatt... Virker som dette er et "jentefenomen"... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyer Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1238875241' post='4126367] Nå føler jeg meg plutselig litt heldig. Jeg kan ikke klage, for ungene her er veldig gode på å leke uten å mase på andre. Jentungen er veldig opptatt av babydukker, dukkevogn (ja, har en inne), dukkeseng, dukkeklær + + + Hun liker å male, holde på med leire, leke på badet med litt vann (eh, noen ganger litt for mye vann etter min mening..), små Hamaperler, hun synger og traller og elsker cd-spiller'n. Den står ofte på mens hun leker seg. Duplo. Togbane... ja hun leker med alt. Gutta, som er noen år eldre er flinke til å ta henne med i leken, og for tida bygger de hytte på alle rom, med tepper, pledd, stoler og bord. Så jeg bor i en teltleir for tiden ;-) Det å bygge hytte av møbler og pledd elsket min sønn å drive med når han var liten. Husker det som veldig koselig og litt kaotisk. Nå er han nesten voksen og hyttebyggingens tid er forlengst forbi... blir nesten litt melankolsk her jeg sitter :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Det å bygge hytte av møbler og pledd elsket min sønn å drive med når han var liten. Husker det som veldig koselig og litt kaotisk. Nå er han nesten voksen og hyttebyggingens tid er forlengst forbi... blir nesten litt melankolsk her jeg sitter :-) :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Takk for alle tips. Hun liker omtrent alt dere nevner, men hun holder ikke på lenge av gangen... Og jada, jeg har pedagogisk utdannelse og jobber som ped.leder i barnehage, så jeg føler at jeg vet litt om hva jeg skal kunne håpe på, ihvertfall... Litt ironisk? Du skrev ingenting om bakgrunnen din og uansett vet en jo som regel lite om utgangspunktet til den som spør. Og så svarer en kanskje mest utfra sitt eget utgangspunkt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Jeg ser poengene dine - men jeg mener at hun bør respektere at jeg har 10 minutter med avisen uten at hun klatrer oppå og rundt meg og gnåler inn i øret mitt... Vi er MYE sammen og vi gjør masse aktiviteter sammen. Føler selv at balansegangen er god, at hun ikke blir overstimulert men at hun får mye kontakt med oss. Storesøsteren hennes (min stedatter) var akkurat lik - og er det til en viss grad enda i en alder av 8... Jeg hadde håpet at vi kunne komme ut av denne sirkelen litt før den tid, liksom... Men da handler dette kanskje mest om det å la dere holde på med deres (les: slappe av) og ikke bare det å leke alene? Lille Blomst er iallefall veldig "flink" til å leke alene, men har radar for om jeg setter meg ned og slapper av - det handler vel like mye om meg som om henne og iallefall ikke om at hun ikke kan leke alene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.