Gå til innhold

Reflux/Aspirasjon

Gjest Håpefull bestemor

Anbefalte innlegg

Gjest Håpefull bestemor

.. Jeg leser med stor interesse leserinnlegg og legens svar vedrørende gulping, reflux og aspirasjon. Dette beskriver og forklarer mitt barnebarns (4 mndr) plager. Selv om lukkeklaff-problematikk har vært nevnt og "alle" råd prøvd ut, har ikke problemet gitt seg, noe som har skapt forvirring og frykt. Nå forvandles opplevelsen av mislykkethet, oppgitthet, og mors frykt for "galskap" til lettelse, håp og tillit. Hun plages i varierende grad hele dagen. Hun har imidlertid hatt normal vektøkning så langt, og er ei bli og god jente når hun ikke plages. Hun har villet spise ofte, gjerne hver 11/2 til hver annen time. Hun sover hele natten (siden 3 mndr og kiropraktor behandling), noe som er svært positivt. En urovekkende konsekvens av plagene er at hun av og til mister pusten! Foreldrene har da instinktivt snudd henne opp ned for å få igang pusten igjen. Dette har vært veldig skremmende for alle parter. Da de mente hun hadde kolikk de første tre mndr har de funnet at det å kjøre bil er noe som roer henne. Jeg tenker utfra denne diagnosen at å sitte oppreist i barnesetet er det som fjerner plagene. Hun sitter jo i stol hjemme, men her blir hun mer liggende. De har forsøkt å gi henne barnegrøt, hun kastet opp alt igjen første gangen, og er ikke interessert ved gjentatte forsøk. De vil prøve å evt lage "velling" på tåteflaske. Evt bør de kanskje prøve med fortykningsmiddel. Hun gulper og tildels kaster opp mye og surt, og lenge etter måltidene. Er usikker på om det kan være magesyreproblematikk i tillegg.. Hun har virket noe "surklete" siden fødsel. Kan disse plagene skape kroniske tilstander mht lungebetennelse-problematikk?Gis det forebyggende behandling, eller kan plagene gå over av seg selv sammen med resten av utviklingen? Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Så lenge barnet viser god trivsel, har god appetitt og normal vektøking vil det vanligvis ikke være behov for spesiell behandling. Selv om dette er tilfelle med ditt barnebarn, synes jeg situasjonen er spesiell, fordi hun flere ganger har hatt pustestopp, eller mistet pusten. Jeg skjønner godt at dette uroer foreldrene, fordi det er skremmende. Siden dette er et problem er det mitt råd at barnet bør vurderes ved en barneavdeling, for å få dette problemet vurdert. Det kan tenkes at slike anfall i seg selv er grunn til å behandle refluksen medikamentelt, men det må barnelegen vurdere. Grunnen til pustestopp og surkling kan være sur refluks som kommer inn i luftveiene, og med den mistanken er det behov for videre undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Så lenge barnet viser god trivsel, har god appetitt og normal vektøking vil det vanligvis ikke være behov for spesiell behandling. Selv om dette er tilfelle med ditt barnebarn, synes jeg situasjonen er spesiell, fordi hun flere ganger har hatt pustestopp, eller mistet pusten. Jeg skjønner godt at dette uroer foreldrene, fordi det er skremmende. Siden dette er et problem er det mitt råd at barnet bør vurderes ved en barneavdeling, for å få dette problemet vurdert. Det kan tenkes at slike anfall i seg selv er grunn til å behandle refluksen medikamentelt, men det må barnelegen vurdere. Grunnen til pustestopp og surkling kan være sur refluks som kommer inn i luftveiene, og med den mistanken er det behov for videre undersøkelser.

Jeg synes også barneavdelingen skulle se på kostholdet. I dette tilfellet mors kosthold. Refluks er en av de plagene som kan følge med gluten- og/eller melkeintoleranse og at mor inntar gluten/melk kan være nok til å gi plager hos barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...