Gå til innhold

Pubertet og vekst, utsetting?

Gjest erhunfortidlig?

Anbefalte innlegg

Gjest erhunfortidlig?

Jenta vår på ni år har begynt å få små knopper i brystvortene, og håret (på hodet) begynner å bli litt fett (det var det første tegnet på pubertet hos meg, husker jeg).

Ni år er kanskje ikke _veldig_ tidlig for de første pubertetstegnene, men hun er bare 122 cm høy, og veier 20 kilo. Hun er adoptert, og vi vet jo ikke noe om det genetiske opphavet - hun har hele tiden vært liten og spinkel, og kommer nok ikke til å bli noen høy kvinne uansett, men jeg er litt bekymret for at veksten kan komme til å stoppe på et alt for tidlig tidspunkt dersom hun kommer i puberteten alt nå.

Jeg lurer på:

- hvor mye er det vanlig å vokse etter at puberteten har satt i gang?

- hva er bivikningene ved hormonbehandling for å utsette puberteten?

- er det aldersgrenser for å få slik behandling?

- andre råd og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Sitat: "hvor mye er det vanlig å vokse etter at puberteten har satt i gang?"

Det vet jeg ikke nøyaktig, men mine barn fortsatte å vokse til de var 19 - 20 år, og det er jo lenge etter at puberteten begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest macme

Jeg begynte å få bryst da jeg var 7-8år,og vokste flere cm etter det.Har ikke hørt noe om at man vokser lite etter at man har begynt å få pupper.Da jeg var 11 fikk jeg mens,og etter det vokste jeg 2cm......og jeg mener å ha hørt at man vokser 2-3cm etter at mens er kommet.Jeg ble 160cm=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg begynte å få bryst da jeg var 7-8år,og vokste flere cm etter det.Har ikke hørt noe om at man vokser lite etter at man har begynt å få pupper.Da jeg var 11 fikk jeg mens,og etter det vokste jeg 2cm......og jeg mener å ha hørt at man vokser 2-3cm etter at mens er kommet.Jeg ble 160cm=)

Datteren min vokste vel 10 - 15 cm etter at hun fikk mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

Gå til fastlegen og få henvisning til stipulert håndleddsrønten. Dette skjer fort, kanskje dere kan dra allerede samme dag. Der vil dere få anslått hvor mye vekst hun har nådd, og hvor høy hun antageligvis kommer til å bli.

Jeg fikk målt min datter i høst 10 år (nesten 11) og fikk beskjed om at hun hadde nådd ca 87 % av voksen høyde , og vil bli ca 156 cm.

Vi har ett vennepar i Sverige som har adoptert to barn fra Fillipinene. De har fått medisinsk utsatt pubertet på jenta som viste stipulert høyde på 145.

Dette bør du gjøre umiddelbart. Kommer de først i puberteten er det for sent å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til høy jente

Vi har vurdert utsetting fordi vår datter er så "inmari" tidlig ute i forhold til venninner med pubertetstegn, dette startet for 1,5 år siden da hun var 7,5 år. Hun har også potensiale til å bli veldig høy, noe som kanskje er et litt enklere problem enn å bli lav.

På barneavdelingen har vi fått super oppfølging og masse input i forhold til å velge utsettelse eller ikke, vi valgte å ikke gjøre noe - selv om hun blir HØY.

Våre grunner for å ikke utsette er som følger:

Det medfører i 95% av tilfellene vektøkning (noe vår datter IKKE trenger)

Selv om de har gjort dette lenge er legene litt tilbakeholdne med medisineringen, rett og slett fordi de enda ikke er 100% sikre på langtidsvirkningen av å gi hormoner så tidlig. Det forskes masse og vår leges sjef er "best i Norge" på dette området. Vi har forklart datteren vår om valgene og hun har selv deltatt i beslutningen om å la være.

Vi har valgt en "super åpen" linje med datteren vår, vi har vært hos helsesøster og fått brosjyre om kroppen/mensen, vi har fått Liberos prøvepakke med bind som vi har sett på. Vi har kjøpt "Jenteleksikon" (tror jeg det het) en fin bok som forteller masse om puberteten (vi sensurerer, det er ikke ALT i boken hun trenger å lese...). Dette er noe særlig hun og jeg snakker mye om og som hun skjønner er helt naturlig - selv om hun ikke akkurat elsker det :)

Vi spurte legen om det var greit at hun brukte mild hårfjerningskrem på tissen, det var det (så lenge vi var forsiktige med allergiskereaksjoner etc osv). Vi gjorde det en gang men det klødde veldig etterpå så nå velger hun å være litt mer "diskret" i dusjen i gymtimene - så er det ingen som oppdager det.

Føler med deg, dette er et utrolig komplisert område å begvege seg inn på, føler at uansett hva vi gjør og velger så blir det ikke perfekt. Men jeg har begynt å skjønne at selv om jeg ønsker en perfekt verden for min lille så klarer hun seg faktisk svært godt i en helt vanlig verden og min curlingkost blir litt mindre utslitt...

Lykke til med din beslutning!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært til utredning med vår 9 åring. Hun fikk tidlig hårvekst. Nå har brystene begynt å utvikle seg. Legen sa det går 2 år fra brystene starter til første mens. Lengdeveksten gjør gjerne et hopp i starten i puberteten for så å stoppe opp sa han. Det ble tatt røntgen av hånda og der kunne de se at hun ikke har igjen så mye av vekstpotensialet sitt. Dermed ble det ikke satt igjen tiltak for henne. Men trøblet er det med en umoden 9 åring i pubertet med raserianfall og utfordringene med å være på et stadie der de andre i klassen ikke befinner seg enda. Kan ikke annet enn å gjøre det beste ut av det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til Tulla.

Sitat: "hvor mye er det vanlig å vokse etter at puberteten har satt i gang?"

Det vet jeg ikke nøyaktig, men mine barn fortsatte å vokse til de var 19 - 20 år, og det er jo lenge etter at puberteten begynte.

Det var det vår lege sa til oss.

Sikre tegn på pubertet: Menstruasjon og brystutvikling.(Dette skyldes økning av kjønnshormoner.)

Usikre tegn på pubertet: Svettelukt og behåring.(Kan komme av at binyrebarken begynner å produsere hormoner,"som lurer" kroppen til å tro at den er kommet i puberteten.)

Adopterte barn som har vært underernærte er i faresonen for å komme i tidlig pubertet. Dette skyldes at når kroppen får nok og næringsrik kost og veksten skyter fart,blir kroppen lurt til å produsere kjønnshormon som igjen fører barnet inn i en for tidlig pubertet.

Det siste jeg hørte som kan være en årsak til for tidlig pubertet var at når barnet blir adoptert bort.tatt fra sitt vante miljø,var det et veldig sjokk for kroppen. Som kunne føre til at for tidlig pubertet satte inn. Dette kan jeg ikke så mye om, men hørte det i forbindelse med da vi var engstelig for vår datter(som ble adoptert 2 år gammel)

Uansett, tegn til pubertet før 8 årsalderen skal ALLTID utredes. Der er barnelegene helt enige. Så vurderes hvert enkelt tilfelle hvorvidt en utvikling er på gang og om den skal/bør stoppes. Dette ofte i en dialog med foreldrene som kjenner barnet best.

Et barn som er +- 8 år er som oftest alt for umoden til å bli kastet inn i en avt pubertet. Hodet er ikke mentalt innstilt på det som skjer i kroppen.

Vår datter begynte med svettelukt +- 5 år.Brystutvikling 7.5 år. Ble henvist og tok masse prøver inkludert rtg av hånden. Heldigvis viste den kronologiske og skjelettalder det samme. I tillegg var blodprøvene innenfor normalen.

Det vår lege sa var at det gikk ca 2 år fra brystutvikling til menstruasjon. Etter det vokser de ca 8-10 cm. Siden dette er ca tall vil det variere såklart. Noen vokser 2 cm mens noen kan vokse 15 cm.Men gjennomsnittet er likevel ca 8-10 cm.

Jeg er glad vi fikk henne henvist.Nå har både foreldre og barn "ro i sjelen" Vårt barn var helt klart IKKE moden for pubertet og hadde stoppet en evt utvikling.(Hormonsprøyte 1 gang i mnd frem til hun normalt skulle begynt puberteten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...