Gå til innhold

Når introdusere godteri?

Sofline

Anbefalte innlegg

Litt inspirert av godteri- og påskeeggtråden under her.

Når der det vanlig å la barna få lov til å smake på godteri, kaker osv.? Jeg har en sønn som snart fyller ett år, og han har foreløpig ikke smakt særlig annet sukker enn teskjea sukker jeg tilsetter brøddeigen for at den skal heve bedre. Personlig mener jeg ikke det er noen grunn til å introdusere sukkersmaken ennå så lenge han blir helt vill av begeistring når han ser en bolle med druer. Han går i en sukkerfri barnehage, så han kommer heller ikke til å få sukker der.

Hvordan har dere gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir tidsnok, ingen grunn til å stresse med det, men heller ikke bli hysterisk når det dukker opp. Ikke lag noe oppstuss over det når den tid kommer, bare lat som om det er noe helt vanlig. Om han merker at dere synes det er noe spesielt blir det mye mer spennende med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir tidsnok, ingen grunn til å stresse med det, men heller ikke bli hysterisk når det dukker opp. Ikke lag noe oppstuss over det når den tid kommer, bare lat som om det er noe helt vanlig. Om han merker at dere synes det er noe spesielt blir det mye mer spennende med en gang.

Du har selvfølgelig helt rett.

Men jeg begynner å bli litt lei av "Stakkar, hvorfor får han ikke kake? Sukker er ikke gift."-kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mirakelet

Skjønner ikke at det skal være så om å gjøre å la dem smake søtsaker tidligst mulig. Du gjør dem en stor tjeneste ved å ikke la dem smake.

De de ikke vet savner de ikke...

Jeg skulle ønske jeg aldri fikk smaken på brus og godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste fikk ikke søtt særlig tidlig (husker ikke når, men...). Den yngste fikk selvsagt (alt) tidligere. Til og med mobiltelefon. Bare spør den eldste ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det skal være så om å gjøre å la dem smake søtsaker tidligst mulig. Du gjør dem en stor tjeneste ved å ikke la dem smake.

''Skjønner ikke at det skal være så om å gjøre å la dem smake søtsaker tidligst mulig.''

Det er det absolutt heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eldste fikk ikke søtt særlig tidlig (husker ikke når, men...). Den yngste fikk selvsagt (alt) tidligere. Til og med mobiltelefon. Bare spør den eldste ;-)

Den yngste har alltid flere fordeler ja... :-) (Jeg er selv den eldste av fire...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De de ikke vet savner de ikke...''

Husker jeg leste en gang et hjertesukk fra en mor som oppdro sin sønn under det mottoet der. Han fikk derfor ikke kaker og godis og sånt i det hele tatt. Så var de i bursdag og ungen var vel da blitt 3-4 år gammel og fikk sjokoladekake for første gang. Og det blikket han ga sin mor da han fikk smake det sa alt - "hvorfor i huleste har du nektet meg dette tidligere, mamma!?" ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Jeg har vært ganske avslappet på dette. De har fått smake på kake, vafler og iskrem fra de har vært ganske små, når dette har stått på bordet. Det skjer uansett bare til fest, så de blir ikke vant til at "alt skal smake søtt". De spiser helt vanlig mat til daglig uten problemer, og hiver seg ikke over godtene når det settes fram. Så da er jeg fornøyd. Jeg har større tro på et vanlig, balansert kosthold enn på å ha fullstendig sukkerforbud. Det er selvsagt ikke noe poeng å dytte godter i en ettåring, men hvis de vil får de alltid smake på det vi voksne spiser av, uansett hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mirakelet

''De de ikke vet savner de ikke...''

Husker jeg leste en gang et hjertesukk fra en mor som oppdro sin sønn under det mottoet der. Han fikk derfor ikke kaker og godis og sånt i det hele tatt. Så var de i bursdag og ungen var vel da blitt 3-4 år gammel og fikk sjokoladekake for første gang. Og det blikket han ga sin mor da han fikk smake det sa alt - "hvorfor i huleste har du nektet meg dette tidligere, mamma!?" ;o)

Tenker ikke på å nekte barnet søtsaker heller da, men ingen vits i å la barnet smake tidligst mulig - det høres ut som det er livsviktig å få i seg disse sukkervitaminene om man kan kalle det det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planla aldri å introdusere godteri og søtsaker, det ble bare automatisk til at ungen smakte på forskjellige ting, i bursdager (krem og brus) osv osv.

Jeg har aldri hatt som mål at ungen skulle holdes fullstendig unna slike ting, men begrenset selvfølgelig. Det blir bare en naturlig utvikling på de tingene, som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine har smakt brus før de var over 1 år, og eldste fikk ikke noe særlig godteri før hun var 1,5-2 år. Så ble det gradvis litt mer og mer, og nå har ungene lørdagsgodt 2-3 ganger i mnd, og det har de vel hatt siden eldste var ca 3-3,5 år.

Yngste har jo bare blitt med på lasset... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er jo ikke noe som er nødvendig på noe vis. Da er det vel logisk å vente til barnet selv begynner å vise interesse/uttrykke ønske om å få prøve noe som er søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...