Gå til innhold

Vegg til vegg teppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal enten legge parkett eller vegg til veggteppe på soverommet som er ca 8-9 m2. Vil det være stor forskjell i pris på disse? Og trenger man å kjøpe rensemaskin etc om man har teppe? Noen som har erfaringer?

Skrevet

Vurderer du virkelig vegg til vegg teppe på soverommet?? Tenk så mye støv, midd etc etc som samler seg der uten at du får det unna med støvsugeren...

*urk*

Mary Poppins
Skrevet

Jeg er ikke sikker når det gjelder pris, men jeg ville uansett heller hatt parkett:)

Gjest moren til tre unger med magesyke
Skrevet

Du er kanskje ikke blitt mamma enda? Det er slitsomt nok å vaske spyveiene etter syke unger på vanlige gulv, tør ikke tenke på hvordan man skal få rent et teppegulv...

Skrevet

Du er kanskje ikke blitt mamma enda? Det er slitsomt nok å vaske spyveiene etter syke unger på vanlige gulv, tør ikke tenke på hvordan man skal få rent et teppegulv...

*LOL* Det var litt av et nick ;-) Kunne vært meg for noen uker siden...

candyqueen_83
Skrevet

Hvis du vil gjøre deg selv en tjeneste velger du parkett.. Eller laminat..

Gjest moren til tre unger med magesyke
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1239222867' post='4128805]

*LOL* Det var litt av et nick ;-) Kunne vært meg for noen uker siden...

Ja nemlig! Kunne du tenkt deg å blande inn teppegulv i den festen?? :-P

Skrevet

Ja nemlig! Kunne du tenkt deg å blande inn teppegulv i den festen?? :-P

Hehe, nei takk!

Jeg husker brått tiden som ett-barns-mor. Guttungen spydde overalt, og vi hadde stoffsofa, og dyre ulltepper på gulvene :-(

Det ble raskt slutt på denslags, hehe! Nå har vi tre barn, skinnsofa og ingen tepper på gulvene :-)

Skrevet

Eg er allergisk mot hustøvmidd, så for meg ville det vært utenkelig med vegg til vegg teppe.

Du bør rekne rundt 300.- kv/m for parkett.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg ville ALDRI valgt teppegulv på soverommet. Det samler seg så utrolig mye dritt i et teppe, og som noen andre her sier: Skulle uhellet være ute med oppkast eller andre uhumskheter, sitter du i saksa. Æsj. Synes ikke det blir skikkelig frisk luft i små rom med teppegulv, heller.

Hvis det er prisen det står på, ville jeg heller gått litt ned i kvalitet og valgt et greit og rimelig laminatgulv framfor teppe. Det gjorde vi nettopp med et gjesterom. Klikklaminat over det gamle, ekle teppegulvet som var her da vi flyttet inn.

Skrevet

Jeg ville ALDRI valgt teppegulv på soverommet. Det samler seg så utrolig mye dritt i et teppe, og som noen andre her sier: Skulle uhellet være ute med oppkast eller andre uhumskheter, sitter du i saksa. Æsj. Synes ikke det blir skikkelig frisk luft i små rom med teppegulv, heller.

Hvis det er prisen det står på, ville jeg heller gått litt ned i kvalitet og valgt et greit og rimelig laminatgulv framfor teppe. Det gjorde vi nettopp med et gjesterom. Klikklaminat over det gamle, ekle teppegulvet som var her da vi flyttet inn.

Vet dere hvor mye det koster å få lagt ny parkett av fagfolk? Vi kan rive det gamle gulvet og kjøpe inn materialene, men vet ikke om vi klarer å legge det selv. Hvis ikke det er altfor dyrt kan vi evt. leie noen til å legge/kutte selve parketten.

Mrs. Wallace
Skrevet

Vet dere hvor mye det koster å få lagt ny parkett av fagfolk? Vi kan rive det gamle gulvet og kjøpe inn materialene, men vet ikke om vi klarer å legge det selv. Hvis ikke det er altfor dyrt kan vi evt. leie noen til å legge/kutte selve parketten.

Aner ikke, har alltid gjort det selv, enten det er parkett eller laminat. Det er ikke så vanskelig, krever bare litt planlegging og en viss nøyaktighet.

Skrevet

Det klarer dere fint å legge selv, men planlegg og les bruksanvisningen først så dere er godt forberedt.

Skrevet

Aner ikke, har alltid gjort det selv, enten det er parkett eller laminat. Det er ikke så vanskelig, krever bare litt planlegging og en viss nøyaktighet.

Men trenger man ikke spesialverktøy etc? Må vel kutte til parketten f.eks.?

Skrevet

Her er det vegg-til-vegg tepper på to rom (som ikke er i bruk for tiden) og det blir _aldri_ frisk luft der inne... No way om jeg noen gang kommer til å legge vegg-til-vegg teppe!

Dagens parkett klarer de fleste å legge med litt tålmodighet, nøyaktighet, tommestokk, vinkel og en god sag. :o)

Mrs. Wallace
Skrevet

Men trenger man ikke spesialverktøy etc? Må vel kutte til parketten f.eks.?

Du trenger ikke spesialverktøy, men du kan selvsagt ikke bruke brødkniv og teip. Med andre ord: Verktøy.

Det kan være kjekt å ha en sånn dings som man banker parketten på plass med, men det koster så godt som ingenting of finnes der man kjøper gulv.

Gjest @krøll
Skrevet

Vurderer du virkelig vegg til vegg teppe på soverommet?? Tenk så mye støv, midd etc etc som samler seg der uten at du får det unna med støvsugeren...

*urk*

Snuppa på 11 skal snart få nytt rom. Hun insisterer på teppe, mens jeg er mer usikker. Ikke noe astma/allergi som kan trigges, men likevel....Her i huset har ingen noen gang spydd på gulvet, men jeg har hatt noen senger det har vært skiftet rundt på. Skjønt det er maaaange år siden.

Skrevet

Snuppa på 11 skal snart få nytt rom. Hun insisterer på teppe, mens jeg er mer usikker. Ikke noe astma/allergi som kan trigges, men likevel....Her i huset har ingen noen gang spydd på gulvet, men jeg har hatt noen senger det har vært skiftet rundt på. Skjønt det er maaaange år siden.

Ser at det argumenteres sterkt for parkett i denne tråden. Jeg har også parkett i alle rom. men broren min har hatt to barnerom med tepper av ull av svært god kvalitet, og det har holdt seg fint gjennom 15 år. Dersom teppet er av god kvalitet, er det ikke noe problem å få det helt rent igjen om man virkelig skulle ha et kjipt uhell.

Gjest @krøll
Skrevet

Ser at det argumenteres sterkt for parkett i denne tråden. Jeg har også parkett i alle rom. men broren min har hatt to barnerom med tepper av ull av svært god kvalitet, og det har holdt seg fint gjennom 15 år. Dersom teppet er av god kvalitet, er det ikke noe problem å få det helt rent igjen om man virkelig skulle ha et kjipt uhell.

Vi skal se oss litt rundt før vi bestemmer oss. Hun er allerede fast på bestemt på lilla ( ! ) vegger. Får se om vi finner et ikke altfor lyst teppe som passer til lilla rom. Det skal jo være et ungdomsrom, så det må jo være en god kvalitet som kan tåle litt skrubbing mht colasøl o.l.

Et annet godt argument for teppe hos oss er at vårt hus har veldig skjeve gulv. Vi har et fall på 4 cm, på en lengde på 4,20m. Lettere å legge teppe da.

Gjest veldig bra med teppe
Skrevet

Ingen problem med teppegulv hvis man holder det like renslig som om det hadde vært et vaskbart gulv.

Dvs. at det støvsuges hver uke, og renses med rensemaskin 1-2 ganger i året som du leier hos teppebutikk.

Fordelen med teppe er at støvet ikke hvirvler rundt i rommet men legger seg ned i teppet og holdes seg på plass.

Spysyka skjer kanskje 1-2 ganger i året, da kan du leie rensemaskine og gjøre årets rengjøring med en gang. Har også fint fått vekk spy fra teppe med klut og fille.

. Man kjøper jo et teppe som er lett å stelle og lett å vaske flekker fra. Noen typer kan også kjøres på med klorinvann!

Fordelen med teppe er at man aldri har kalde gulv og ungene sitter alltid på gulvet og leker!

Hos oss faller det ene barnet utav sengen om natta flere ganger i uka, tør ikke tenke på hvor vondt det hadde vært for ungen å falle på laminat eller parkett!

Oppsummeringen er at teppe ikke er problem for allergikere HVIS det holdes godt rent og støvsuges hyppig! og mykt og lunt i rommet og strømmen kan senkes noen grader fordi det føles varmt.

Vi er godt fornøyd hos oss med 3 barnerom med teppe på gulvene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...