Gå til innhold

Sykepleierutdanning.

Gjest Kanskje student igjen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som tar den her inne?

Vurderer sterkt om ikke jeg skal søke den i stedet for fysioterapi eller ergoterapi. Tror kanskje det finnes flere muligheter for en sykepleier ang jobb?

Hvordan er studiet? Er det rom for å jobbe ved siden av? Har mulighet for å ha faste vakter/helg i mnd for å spe på familieøkonomien.

Takknemlig for svar:-)

Gjest ergoterapeut
Skrevet

Jeg vil jo råde deg til å vurdere ergoterapeututdannelsen likevel, jeg da :)

Gjest sykepleier her
Skrevet

Jeg vil jo råde deg til å vurdere ergoterapeututdannelsen likevel, jeg da :)

''Jeg vil jo råde deg til å vurdere ergoterapeututdannelsen likevel, jeg da :)''

Det gjør jeg også. ;-)

Skrevet

''Jeg vil jo råde deg til å vurdere ergoterapeututdannelsen likevel, jeg da :)''

Det gjør jeg også. ;-)

Hvorfor er det bedre å utdanne seg til ergoterapeut? Trodde det var vanskeligere å få jobb som ergoterapeut? Er det ikke flere muligheter for en sykepleier å jobbe bredt?

Skrevet

Jeg holder på med sykepleierutdannelse nå, og trives veldig godt med det!

Det er mye å gjøre i den forstand at det er mye undervisning og mye praksis, i tillegg til stort pensum. Alt blir selvsagt hva man gjør det til selv, men sånne som meg som helst skal ha A på alt vi har det travelt. Jeg har to små barn hjemme, og en mann som jobber full tid. Jeg så for meg at jeg skulle jobbe ved siden av hele veien, men foreløpig føler jeg ikke at jeg har overskudd til det. Det ville i så fall gått hardt ut over tiden med ungene ettersom jeg bruker mye tid på skole som det er. Jeg legger i stedet opp til å jobbe en del i sommerferien - som student har man jo 8 uker ferie. I sommer skal jeg jobbe 4 av disse, mens ungene går i barnehagen.

Jeg håper jeg skal få jobbet litt utenom fra høsten av, men mye blir det ikke. Maks en helg i måneden, ser jeg for meg (det er vanskelig med arbeid i ukedagene ettersom det er mye undervisning).

Hva angår jobbmuligheter så er det jo alltid jobb å få som sykepleier. Eldreomsorgen skriker etter folk. På sykehus (i alle fall i de store byene) kan det være vanskelig å få full stilling. Det finnes jo også et utall muligheter videre hva videreutdanning angår, du kan jo kikke litt på hib.no f.eks og danne deg et bilde av hva som finnes der ute. Jeg kjenner også sykepleiere som jobber i NAV, i sosialtjenesten osv, og med litt administrasjonsfag kan du jo fort bli avdelingsleder både på sykehus og i eldreomsorg.

Lykke til med valget :o)

Gjest Kanskje studenet igjen!
Skrevet

Jeg holder på med sykepleierutdannelse nå, og trives veldig godt med det!

Det er mye å gjøre i den forstand at det er mye undervisning og mye praksis, i tillegg til stort pensum. Alt blir selvsagt hva man gjør det til selv, men sånne som meg som helst skal ha A på alt vi har det travelt. Jeg har to små barn hjemme, og en mann som jobber full tid. Jeg så for meg at jeg skulle jobbe ved siden av hele veien, men foreløpig føler jeg ikke at jeg har overskudd til det. Det ville i så fall gått hardt ut over tiden med ungene ettersom jeg bruker mye tid på skole som det er. Jeg legger i stedet opp til å jobbe en del i sommerferien - som student har man jo 8 uker ferie. I sommer skal jeg jobbe 4 av disse, mens ungene går i barnehagen.

Jeg håper jeg skal få jobbet litt utenom fra høsten av, men mye blir det ikke. Maks en helg i måneden, ser jeg for meg (det er vanskelig med arbeid i ukedagene ettersom det er mye undervisning).

Hva angår jobbmuligheter så er det jo alltid jobb å få som sykepleier. Eldreomsorgen skriker etter folk. På sykehus (i alle fall i de store byene) kan det være vanskelig å få full stilling. Det finnes jo også et utall muligheter videre hva videreutdanning angår, du kan jo kikke litt på hib.no f.eks og danne deg et bilde av hva som finnes der ute. Jeg kjenner også sykepleiere som jobber i NAV, i sosialtjenesten osv, og med litt administrasjonsfag kan du jo fort bli avdelingsleder både på sykehus og i eldreomsorg.

Lykke til med valget :o)

Flott innlegg. Heller nok mer til å ta sykepleien,har gått flere runder med meg selv de siste dagene.

Skrevet

Jeg kan ikke svare så mye vedr. fysioterapi/ergoterapi-utdanningen, men kan svare ut i fra det å studere sykepleie.

Min erfaring etter snart 1 år som student er at det er uhyre mange muligheter for jobber - også utenfor helsevesenter.

Personlig synes jeg studiet ikke er spesielt krevende. Så lenge man møter opp på forelesninger, arbeider jevnt, spør når man lurer på noe ut bruker veileder aktivt er det ikke så vanskelig.

Til tider litt arbeidspress når det kommer eksamener, arbeidskrav og fremlegg så og si samtidig, men der kommer den jevne jobbinga inn :)

Jeg er mye alene med 3 barn og har valgt å ikke ha noen jobb ved siden av. Hadde jeg hatt litt mer avlastning ser jeg ikke bort i fra at jeg godt kunne ha jobbet innimellom samtidig med studiet.

De som ikke har familie har i alle fall store muligheter for å jobbe ved siden av uten å falle av lasset.

Lykke til :)

Gjest klonisa
Skrevet

Du har jo også vernepleien som et alternativ

Er vernepleien mindre krevende eller?

Skrevet

Er vernepleien mindre krevende eller?

Nei, det vil jeg ikke si. Det spørs jo hvor man har sin styrke og hva man er interessert i. Mindre pugg i forhold til anatomi/sykdomslære, selv om man har det også i studiet.

Skrevet

Hvorfor er det bedre å utdanne seg til ergoterapeut? Trodde det var vanskeligere å få jobb som ergoterapeut? Er det ikke flere muligheter for en sykepleier å jobbe bredt?

Du får bedre betalt og så slipper du turnusarbeid.

Gjest klonisa
Skrevet

Nei, det vil jeg ikke si. Det spørs jo hvor man har sin styrke og hva man er interessert i. Mindre pugg i forhold til anatomi/sykdomslære, selv om man har det også i studiet.

Hvor kan en få jobb som vernepleier? er det bare med psykisk utviklingshemmede eller? er det samme lønn som sykepleiere?

Skrevet

Hvor kan en få jobb som vernepleier? er det bare med psykisk utviklingshemmede eller? er det samme lønn som sykepleiere?

Ja, samme lønn. Man kan jobbe på sykehjem, i rusomsorgen, pu, psykiatri, skoler, arbeidskontor, flyktningemottak, så godt som hvor som helst, men lite på somatisk sykehus.

Jeg er veldig fornøyd med yrket, jobber selv i rusomsorgen hvor jeg stortrives, samtidig som jeg har mange andre muligheter om jeg skulle gå lei. Når man leser stillingsannonser står det gjerne vernepleier eller også miljøterapeut, så da kan du få et visst inntrykk.

Skrevet

Var ferdig sykepleier i 2007. Jobbet fast hver 3. helg + det jeg fikk til / orket i ferier og andre helger. Tok fullt studielån, slik at jeg fikk maks stipend etter beståtte eksamener. Hadde en mann i fullt arbeid med sånn midt-på- treet inntekt, samt 4 barn... Det var hektisk og travelt, sps. praksisperiodene da jeg fikk en del reisetid. Ingen særordninger for folk med familie, og mye var obligatorisk undervisning. Når jeg ser tilbake fatter jeg ikke at jeg orka :)) Er nå i alle fall veldig glad for å ha fullført, har vært i full jobb hele tiden siden :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...