Gå til innhold

Tur til syden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har aldri vært på sydentur som familie, det er kun jeg som to ganger har vært avgårde med venninner - en gang til Gran Canaria og en gang til Lanzarote.

Ungene har veldig lyst til å oppleve dette de også, og jeg er veldig glad i sol og varme, og deler deres ønske. Pappaen liker verken å sole seg eller bade, men han er muligens litt på glid i forhold til i det hele tatt å tenke tanken på en slik tur....

Jeg har så vidt begynt å sjekke litt priser. Så på noe i Bulgaria til 17-20.000 - og på Kreta til 25-30.000. Dette er for 2 voksne og 3 barn 8 de er 5, 8 og 10 år).

Vi har ikke bestemt oss for å reise, men jeg regner med at hvis det i det hele tatt skal bli noe, må jeg legge frem mulige alternativer til en ikke så avskrekkende pris....

Hvor i all verden skal vi reise - kan noen anbefale et sted for amatører (det trenger ikke være et typisk "sydensted", men forholdsvis varmt og godt) - og vi kan egentlig reise når som helst på året, bortsett fra midt på sommeren (da har vi lyst til å være enten hjemme eller på fjellet)....

Må vi regne med mellom 20.000 og 30.000 kroner? Hvor kan en se hvordan været er på de ulke stedene måned for måned? Husker jeg fant et sånt nettsted da jeg var på lanzarote sist....

Skrevet

Jeg liker best ving.no sine nettsider, og vi helst unngå f.eks. StarTour, pga dårlige erfaringer.

Når tenker dere å reise? Det er langt dyrere i skoleferiene, enn i f.eks Mai/Juni og September.

Hvor reiser dere fra? Det er lettere å få tak i rimeligere turer fra Gardermoen, enn fra F.eks Bodø og Trondheim (færre avganger, og høyere priser).

Jeg liker Kreta, Chaniakysten.

Vi har vært på Mallorca, Alcudia også. Magisk bra strand :-) MEN: fra Trondheim var avreise i 21-22-tiden på kvelden, og det var over en time med buss fra flyplass til hotell der nede, og vi var ikke framme på hotelet før kl 05 om morgenen. Det gikk bra, men fy så slitsomt!

Begge nevnte plasser er superbra med unger! Begge plasser anbefaler jeg hotell på stranda, pga meget traffikert gate (må krysses om det ikke er strandbeliggenhet på hotellet).

Ellers så elsker jeg Italia. Cavallino - Lido di Jesolo v/Venezia. Og jeg kjenner flere som har vært i Kroatia, og vært veldig fornøyde.

Jeg holder meg unna Tunis, Tyrkia og Bulgaria inntil videre ;-)

Skrevet

Vi var på Alcudia, Mallorca i fjor sommer, reiste med Ving. Det var en fantastisk ferie, og stranden er bare ubegripelig flott. Supert for oss med små barn!

Skrevet

Om dere reiser i lavsesongen så tjener dere mye på det, se her for mer info: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=541892

Personlig foretrekker jeg Hellas (spes øyene): lav kriminalitet, turistvennlig, fine bademuligheter og spennende historikk. Mange av øyene kan knyttes til gresk mytologi og det finnes utgravinger og ruiner som far i huset kan sjekke ut om badeliv og sol blir kjedelig. Som liten synes jeg gresk mytologi var kjempe spennende så kanskje det er noe for barna også?

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1239388972' post='4129567]

Jeg liker best ving.no sine nettsider, og vi helst unngå f.eks. StarTour, pga dårlige erfaringer.

Når tenker dere å reise? Det er langt dyrere i skoleferiene, enn i f.eks Mai/Juni og September.

Hvor reiser dere fra? Det er lettere å få tak i rimeligere turer fra Gardermoen, enn fra F.eks Bodø og Trondheim (færre avganger, og høyere priser).

Vi har vært på Mallorca, Alcudia også. Magisk bra strand :-) MEN: fra Trondheim var avreise i 21-22-tiden på kvelden, og det var over en time med buss fra flyplass til hotell der nede, og vi var ikke framme på hotelet før kl 05 om morgenen. Det gikk bra, men fy så slitsomt!

Begge nevnte plasser er superbra med unger! Begge plasser anbefaler jeg hotell på stranda, pga meget traffikert gate (må krysses om det ikke er strandbeliggenhet på hotellet).

Ellers så elsker jeg Italia. Cavallino - Lido di Jesolo v/Venezia. Og jeg kjenner flere som har vært i Kroatia, og vært veldig fornøyde.

Takk for svar!

Vi vil reise fra Kristiansand, Stavanger eller Torp - noe annet blir for langt.

Jeg har foreløpig bare sett på Apollo sine sider, fodi ei venninne anbefalte dem - men jeg skal sjekke Ving også.

Jeg var på Lido de Jesolo i fjor påske - og det var en flott strand, men vannet så langt inne i den bukta er vel ikke sånn helt 100%?

Ser en annen nevner Mallorca - og gjerne for meg, men jeg har en mistanke om at min kjære ser på Mallorca som FOR mye typisk Syden :-D

Skal undersøke mer de stedene du nevner.

Skrevet

Vi var på Alcudia, Mallorca i fjor sommer, reiste med Ving. Det var en fantastisk ferie, og stranden er bare ubegripelig flott. Supert for oss med små barn!

Takk for tips - det skal jeg undersøke nærmere :-)

Skrevet

Det pleier å være rimeligere å ikke reise på charterferie, men leie en leilighet i Spania f.eks. Venner av oss reiser til Spania (nær Benidorm) midt i fellesferien når prisene er på det høyeste. For to voksne og tre barn fikk de fly for under 15 000 kroner og de betaler 5000 pr uke for leie av en flott leilighet på 110 kvm, utendørs svømmebasseng, kort vei til stranda etc. De blir der i to uker, så alt i alt koster turen dem 25 000 kroner. Utenom sesongen hadde det blitt langt billigere. Jeg vil tro de de kunne fått fly for 7-8000 kroner og leilighet for 2500 kr i uka.

Skrevet

Om dere reiser i lavsesongen så tjener dere mye på det, se her for mer info: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=541892

Personlig foretrekker jeg Hellas (spes øyene): lav kriminalitet, turistvennlig, fine bademuligheter og spennende historikk. Mange av øyene kan knyttes til gresk mytologi og det finnes utgravinger og ruiner som far i huset kan sjekke ut om badeliv og sol blir kjedelig. Som liten synes jeg gresk mytologi var kjempe spennende så kanskje det er noe for barna også?

Takk for interessant link! Vi har ganske store friheter i forhold til ferier i jobbene våre, og kan bestemme det selv, så da vil vi nok satse på en fereie utenom skoleferien.

Vi har aldri tatt ut ungene før fra skolen mer enn 1 dag i forbindelse med helger + 4 dager i forbindelse med en begravelse i fjor - så jeg har ikke særlig dårlig samvittighet for det. Enkelte av barnas klassekamerater er i Syden hvert år, utenom skoleferier....

Det med historie og Hellas osv var et sjakktrekk tror jeg. Mannen min er interessert i historie, selv om det ikek har vært noe spesielt fokus på greske historie, så vil han sikkert finne slike tinge spennende (og forsåvidt jeg og 1-2 av barna også) :-)

Skrevet

Det pleier å være rimeligere å ikke reise på charterferie, men leie en leilighet i Spania f.eks. Venner av oss reiser til Spania (nær Benidorm) midt i fellesferien når prisene er på det høyeste. For to voksne og tre barn fikk de fly for under 15 000 kroner og de betaler 5000 pr uke for leie av en flott leilighet på 110 kvm, utendørs svømmebasseng, kort vei til stranda etc. De blir der i to uker, så alt i alt koster turen dem 25 000 kroner. Utenom sesongen hadde det blitt langt billigere. Jeg vil tro de de kunne fått fly for 7-8000 kroner og leilighet for 2500 kr i uka.

Oi - det var ikke så dyrt, nei!

Men det høres litt nifst ut å ordne slik selv, når en er slike amatører som oss.....?

Skrevet

Oi - det var ikke så dyrt, nei!

Men det høres litt nifst ut å ordne slik selv, når en er slike amatører som oss.....?

Det er veldig enkelt og greit :)

Her er eksempel på et firma som kan behjelpelig med å finne leilighet til dere: http://www.spaniasommer.com/spaniasommer/Default.aspx

Man kan sikkert sende dem en mail og si hva man ønsker, og de kan gi forslag.

Fly bestiller du på internett, som vanlig. Jeg vil anbefale SAS Braathens. Det hender at f.eks. Norwegian kansellerer enkelte avganger pga for få passasjerer etc. Da blir man overført til en annen avgang og slikt er litt kjedelig :-(

Til og med jeg klarer dette ;)

Forøvrig ville jeg reist fra mai til september hvis jeg skulle til fastlandet i Spania. Da er man tryggere på at været blir godt og varmt.

candyqueen_83
Skrevet

Parga :o) Fastlands-Hellas.. Vi var der i fjor, og det var bare helt nydelig der. Det var flere barnefamilier der, men jeg ville kanskje ikke reist dit med barn yngre enn 5 år. Greit at de kan gå selv osv.. Men det lønner seg å finne hotell ikke så langt fra strendene. De lengst opp blir altfor langt å gå for slitne 5-åringer på kvelden :o) Vi reiste med ving, og var veldig fornøyd med dem.

http://www.parga.com/

http://www.altomreiser.no/80/142/hellas/parga.html

Skrevet

Vi var i syden nå i vinterferien. Vi er 2 voksne og 3 barn på 3, 8 og 9.

Vi dro til Gran Canaria, Bahia Feliz og betalte ca 35000,- for 1 uke. Dette var en all-inclusive ferie på et Blue Village hotell med bamseklubb, superkids og stort rom.

Skrevet

Parga :o) Fastlands-Hellas.. Vi var der i fjor, og det var bare helt nydelig der. Det var flere barnefamilier der, men jeg ville kanskje ikke reist dit med barn yngre enn 5 år. Greit at de kan gå selv osv.. Men det lønner seg å finne hotell ikke så langt fra strendene. De lengst opp blir altfor langt å gå for slitne 5-åringer på kvelden :o) Vi reiste med ving, og var veldig fornøyd med dem.

http://www.parga.com/

http://www.altomreiser.no/80/142/hellas/parga.html

Helt enig med deg. Parga er nydelig, men avhengig av at man kan gå endel.

Sukk - mannen min fridde til meg på bystranda i Parga

candyqueen_83
Skrevet

Helt enig med deg. Parga er nydelig, men avhengig av at man kan gå endel.

Sukk - mannen min fridde til meg på bystranda i Parga

Åååå.. Så romantisk :o) Det er jo bare helt nydelig der.. Både kjæresten og jeg falt helt pladask, så vi kommer nok til å reise tilbake dit.

Skrevet

Takk for svar!

Vi vil reise fra Kristiansand, Stavanger eller Torp - noe annet blir for langt.

Jeg har foreløpig bare sett på Apollo sine sider, fodi ei venninne anbefalte dem - men jeg skal sjekke Ving også.

Jeg var på Lido de Jesolo i fjor påske - og det var en flott strand, men vannet så langt inne i den bukta er vel ikke sånn helt 100%?

Ser en annen nevner Mallorca - og gjerne for meg, men jeg har en mistanke om at min kjære ser på Mallorca som FOR mye typisk Syden :-D

Skal undersøke mer de stedene du nevner.

Vedr. Mallorca så er Alcudia helt annerledes enn Magaluf og andre sydenpartysteder. Alcudia er en laaang strand, og det kryr av småbarnsfamilier på hotellene langs den.

De to eldste kan kanskje synes det blir litt lite action, men siden de ikke har vært på slik ferie før, er det slett ikke sikkert.

Øya er ikke så liten at det ikke går an å fylle noen dager med utflukter til Marineland, grottene eller Palma, hvor det er en stor festning. Lei bil hvis dere ikke reiser midt i høysesongen. (På den annen side er dere ikke garantert finvær på Mallorca hvis dere reiser helt utenom sesongen.)

Skrevet

Åååå.. Så romantisk :o) Det er jo bare helt nydelig der.. Både kjæresten og jeg falt helt pladask, så vi kommer nok til å reise tilbake dit.

Det var kjemperomantisk :) Det er snart 12 år siden han fridde - hjelpes meg som tiden flyr...

• 2 uker senere...
Skrevet

Vedr. Mallorca så er Alcudia helt annerledes enn Magaluf og andre sydenpartysteder. Alcudia er en laaang strand, og det kryr av småbarnsfamilier på hotellene langs den.

De to eldste kan kanskje synes det blir litt lite action, men siden de ikke har vært på slik ferie før, er det slett ikke sikkert.

Øya er ikke så liten at det ikke går an å fylle noen dager med utflukter til Marineland, grottene eller Palma, hvor det er en stor festning. Lei bil hvis dere ikke reiser midt i høysesongen. (På den annen side er dere ikke garantert finvær på Mallorca hvis dere reiser helt utenom sesongen.)

Nå har jeg sjekket en god del mer, og Alcudia ser kjempeflott ut! Og prisene i septemer der er ikke avskrekkende (18.000-22.000 for 5 personer), og vi kan reise direkte fra Kjevik.

Hmmmmm - håper virkelig jeg får min kjære med på dette :-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1239388972' post='4129567]

Jeg lurer litt på Mallorca, Alcudia nå for tiden :-)

Skrevet

Nå har jeg sjekket mer, særlig Mallorca med Ving. Hvilket hotell var dere på?

Skrevet

Vi var i syden nå i vinterferien. Vi er 2 voksne og 3 barn på 3, 8 og 9.

Vi dro til Gran Canaria, Bahia Feliz og betalte ca 35000,- for 1 uke. Dette var en all-inclusive ferie på et Blue Village hotell med bamseklubb, superkids og stort rom.

Hvis vi skal reise i september, synes jeg det er unødvendig å reise helt til Kanariøyene - det holder med tre timer til Middelhavet....

Ser for meg at det blir Mallorca, Kypros eller Kreta - hvis det blir noe av da....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...