Gå til innhold

Piratene fikk 16 millioner kroner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke måten å få stoppet piratvirksomheten på. Så lenge piratene tjener på dette, så vil de jo selvfølgelig fortsette.

Man kan ikke fortsette å betale og betale løsepenger - da vinner jo piratene, hver gang.

Jeg skjønner at det selvfølgelig er vanskelig å skulle ofre besetning og skip ved ikke å betale ut løsepenger (men er det nå sikkert at de hadde blitt drept da?), men dette med løsepenger er definitivt ikke løsningen på problemet - snarere bare en opprettholdelse av det.

Skrevet

Hadde du sagt det samme om det var din sønn som hadde blitt holdt som gissel???

Skrevet

Jeg hadde sannsynligvis ikke gjort det, men jeg hadde likevel hatt samme prinsipp. Men prinippet er ikke nødvendigvis lette å følge når man blir personlig berørt. Jeg skrev også at jeg skjønner at det er vanskelig å skulle ofre noen, samtidig er det jo faktisk ikke løsningen å gi løsepenger hver eneste gang, og det kan ikke du nekte for heller.

Skrevet

Jeg hadde sannsynligvis ikke gjort det, men jeg hadde likevel hatt samme prinsipp. Men prinippet er ikke nødvendigvis lette å følge når man blir personlig berørt. Jeg skrev også at jeg skjønner at det er vanskelig å skulle ofre noen, samtidig er det jo faktisk ikke løsningen å gi løsepenger hver eneste gang, og det kan ikke du nekte for heller.

Hvordan ville du ha løst det da?

Gjest Shira :o)
Skrevet

Frem til det finnes en annen løsning som vil fungere, så skjønner jeg at de betaler.

Jeg har så mange familiemedlemmer på sjøen at jeg kjenner at dette skremmer meg litt.

Jeg vil gjerne ha andre løsninger, men per dags dato har jeg ikke sett at det er så mange andre alternativer, når kapringen er faktum, og det er fare for mannskapet.

Hvilke løsninger tenker du kan være bedre? Og hvilke løsninger er praktiske, med tanke på at det kan utøves?

Skrevet

Det er sant, det verste de kan gjøre på lang sikt er å gi de penger. Det vil i alle fall ikke løse noe på sikt, det vil heller bli verre og enda flere vil bli utsatt for trusler og drap.

Antagelig vil dette bli enda verre fremover. Råskapen vil bli verre ved slike løsninger, når de ser at det nytter.

Men når det er sagt, så er det en mulighet å komme seg ut av det på kort sikt for å få løst noe der og da.

En løsning er at alle skip får eskorte, kjøre i kolonne med krigskip foran og bak. Det begynner å bli endel krigsskip der nå.

Skrevet

Piratene vant ikke tidligere i år, da løsepengene ble gitt via flydropp i sjøen. Piratene fikk fisket opp fangsten, men druknet da båten deres forliste rett etterpå :-)

På hvilke måte mener du at kapringer kan løses uten løsepenger?

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1239398978' post='4129660]

Piratene vant ikke tidligere i år, da løsepengene ble gitt via flydropp i sjøen. Piratene fikk fisket opp fangsten, men druknet da båten deres forliste rett etterpå :-)

På hvilke måte mener du at kapringer kan løses uten løsepenger?

''På hvilke måte mener du at kapringer kan løses uten løsepenger?''

Man må i utgangspunktet forebygge, ha følge med skipene som går gjennom farvannet, kjøre konvoi eller rett og slett unngå farvannet totalt.

Ellers sitter jeg ikke inne med løsningen på problemet - da hadde jeg sikkert blitt populær i rederi- og myndighetkretser. Men selv om jeg ikke sitter inne med løsningen, kan jeg likevel være i stand til å se om noe ikke fungerer?

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1239397175' post='4129644]

Frem til det finnes en annen løsning som vil fungere, så skjønner jeg at de betaler.

Jeg har så mange familiemedlemmer på sjøen at jeg kjenner at dette skremmer meg litt.

Jeg vil gjerne ha andre løsninger, men per dags dato har jeg ikke sett at det er så mange andre alternativer, når kapringen er faktum, og det er fare for mannskapet.

Hvilke løsninger tenker du kan være bedre? Og hvilke løsninger er praktiske, med tanke på at det kan utøves?

''Hvilke løsninger tenker du kan være bedre? Og hvilke løsninger er praktiske, med tanke på at det kan utøves?''

Selv om jeg ikke sitter med løsningen på dette problemet, er jeg fullt i stand til å se at ting ikke fungerer. Hadde jeg hatt løsningen, ville jeg nok ha formidlet det til de rette instanser.

Skrevet

Hvordan ville du ha løst det da?

Jeg vet ikke jeg, og det er heldigvis ikke opp til meg å få bukt med dette problemet heller. Men jeg ser når ting ikke fungerer...

Skrevet

''På hvilke måte mener du at kapringer kan løses uten løsepenger?''

Man må i utgangspunktet forebygge, ha følge med skipene som går gjennom farvannet, kjøre konvoi eller rett og slett unngå farvannet totalt.

Ellers sitter jeg ikke inne med løsningen på problemet - da hadde jeg sikkert blitt populær i rederi- og myndighetkretser. Men selv om jeg ikke sitter inne med løsningen, kan jeg likevel være i stand til å se om noe ikke fungerer?

I Adenbukta kjøres det konvoier nå. Det er en god del krigsskip i området, men piratene ser ut til å være ett skritt foran, nå i 2009... :-(

Saken er at kapringene som har vært i media i år, stort sett har vært mye lengre til havs og i annet farvann, enn tidligere = piratene har bedre utstyr, og større rekkevidde, beklageligvis som følge av tidligere piratfangst :-( Pengene er brukt på større motorer, bedre båter etc.

Den som hadde hatt den ultimate løsning på dette, hadde fått godt betalt ;-)

Skrevet

Jeg vet ikke jeg, og det er heldigvis ikke opp til meg å få bukt med dette problemet heller. Men jeg ser når ting ikke fungerer...

''Men jeg ser når ting ikke fungerer...''

Eh. hele verdens befolkning ser at dette ikke fungerer.... Bortsett fra piratene.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1239400801' post='4129686]

''Men jeg ser når ting ikke fungerer...''

Eh. hele verdens befolkning ser at dette ikke fungerer.... Bortsett fra piratene.

Tydeligvis er det flere enn piratene som ikke ser at dette ikke er en langtidsløsning, de fikk jo penger senest i dag.

Skrevet

Tydeligvis er det flere enn piratene som ikke ser at dette ikke er en langtidsløsning, de fikk jo penger senest i dag.

Hva skal de gjøre da, når skaden allerede er skjedd? Hvordan skal sjøfolk befries fra fangenskap?

Dette med løsepenger er ikke en langtidsløsning. Området må sikres, og alle pirater og hangarounds bør bures inne, samt alle verdier inndras. +++

Skip må få soldater og våpen ombord...kanskje. Det holder åpenbart ikke med det de allerede har, når de stadig opplever å bli overrasket at pirater.

Gjest giggsi
Skrevet

Det er sant, det verste de kan gjøre på lang sikt er å gi de penger. Det vil i alle fall ikke løse noe på sikt, det vil heller bli verre og enda flere vil bli utsatt for trusler og drap.

Antagelig vil dette bli enda verre fremover. Råskapen vil bli verre ved slike løsninger, når de ser at det nytter.

Men når det er sagt, så er det en mulighet å komme seg ut av det på kort sikt for å få løst noe der og da.

En løsning er at alle skip får eskorte, kjøre i kolonne med krigskip foran og bak. Det begynner å bli endel krigsskip der nå.

Kolonnekjøring er det jeg ser som en løsning også. Jeg lurer på hvorfor de ikke prøver det? Det må da være gjennomførbart?

At skip eventuelt blir liggende et døgn eller to for å vente på fellesseilingen må da være mye bedre enn at skipet blir kapret?

Gjest giggsi
Skrevet

På andre områder er det da fast praksis å ikke utbetale løsepenger. For eksempel for kidnappede personer i krigsområder.

Det er rett og slett fordi løsepenger trigger flere kidnappinger, og da får man aldri bukt med det.

Når det utbetales så mye penger uten at de engang har prøvd for eksempel konvoikjøring i farvannet der, så skjønner jeg ingenting.

Skrevet

Kolonnekjøring er det jeg ser som en løsning også. Jeg lurer på hvorfor de ikke prøver det? Det må da være gjennomførbart?

At skip eventuelt blir liggende et døgn eller to for å vente på fellesseilingen må da være mye bedre enn at skipet blir kapret?

Skulle tro det, men det kan jo være endel praktiske sider ved det som gjør at de heller velger å seile alene. Det begynner å bli endel krigsskip der nå, så de kan samle litt sammen og seile i kolonne.

Dette bør være mulig å få bukt med dette på en eller annen måte.

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Hvilke løsninger tenker du kan være bedre? Og hvilke løsninger er praktiske, med tanke på at det kan utøves?''

Selv om jeg ikke sitter med løsningen på dette problemet, er jeg fullt i stand til å se at ting ikke fungerer. Hadde jeg hatt løsningen, ville jeg nok ha formidlet det til de rette instanser.

Sant det. Jeg er så påvirket av at jeg kjenner så mange på sjøen, at jeg nok ser litt annerledes på at de betaler penger for å befri mannskapet.

Jeg bare lurte på om du hadde tenkt på andre ting som kunne fungere.

Jeg har vært inne på tanken med våpen ombord, men etter å ha snakket med mannskap, så er ikke det helt det helt enkelt heller. Væpna vakter er en mulighet.

Selv tenker jeg på at skipene går i konvoi, eller at det er mange væpna skip i området. problemet er at området er stort. Og det er ikke bare å sette opp en konvoi med skip.

Bow Asir fulgte jo også en såkalt trygg rute.

Og, det er menneskeliv det er snakk om.

Huff, jeg synes hele dette er skremmende!

Gjest mikromakro
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1239401410' post='4129702]

Hva skal de gjøre da, når skaden allerede er skjedd? Hvordan skal sjøfolk befries fra fangenskap?

Dette med løsepenger er ikke en langtidsløsning. Området må sikres, og alle pirater og hangarounds bør bures inne, samt alle verdier inndras. +++

Skip må få soldater og våpen ombord...kanskje. Det holder åpenbart ikke med det de allerede har, når de stadig opplever å bli overrasket at pirater.

Grunnen til at de betaler løsepenger er at det er billigere enn at piratene skyter i senk skipet. Piratene har våpen som er panserbrytende. Jeg er enig med resten her; rart de ikke prøver å kjøre konvoi.

Skrevet

Grunnen til at de betaler løsepenger er at det er billigere enn at piratene skyter i senk skipet. Piratene har våpen som er panserbrytende. Jeg er enig med resten her; rart de ikke prøver å kjøre konvoi.

Ja. det er som vanlig. Money talks :-) And nothing else :-) Alle prinsipper fravikes- og det er kun penger som teller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...