Gå til innhold

Invitere hvem i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville invitert alle eller ingen, men når det er sagt: Hva "skal til" før man anser dette som personens "stebarn"?

Jeg har flere skilte venninner som driver utstrakt treff med kjæresten når de (begge) har barnefri, og kun i mindre grad når barna er med. De er særboere, og barna bor derfor aldri sammen med mors kjæreste, unntatt en og annen "overnatting" eller ferie/helgetyr.

For meg som venninne virker da eventuelle barn som denne kjæresten måtte ha som nokså perifert, men det kan jo hende at dette fremstår som helt annerledes innad i familiene.

Dette med å knytte seg til nye familiemdlemmer må jo gå begge veier, og hvis man mener at brudeparet urettmessig har unnlatt å invitere barna til brorens kjæreste, kan man jo spørre om denne broren _selv_ har vært flink til å "inkludere"/"markedsføre" barna som sine stebarn og ikke "bare" som "barna til dama"?

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• morsan

6

• Mrs D

6

• mariaflyfly

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg ville invitert alle eller ingen, men når det er sagt: Hva "skal til" før man anser dette som personens "stebarn"?

Jeg har flere skilte venninner som driver utstrakt treff med kjæresten når de (begge) har barnefri, og kun i mindre grad når barna er med. De er særboere, og barna bor derfor aldri sammen med mors kjæreste, unntatt en og annen "overnatting" eller ferie/helgetyr.

For meg som venninne virker da eventuelle barn som denne kjæresten måtte ha som nokså perifert, men det kan jo hende at dette fremstår som helt annerledes innad i familiene.

Dette med å knytte seg til nye familiemdlemmer må jo gå begge veier, og hvis man mener at brudeparet urettmessig har unnlatt å invitere barna til brorens kjæreste, kan man jo spørre om denne broren _selv_ har vært flink til å "inkludere"/"markedsføre" barna som sine stebarn og ikke "bare" som "barna til dama"?

Vi har vært i familien lenger enn bruden for å si det sånn.

Skrevet

Enten invitert alle barna eller ingen av barna. Det ville kommet an på alderen til barna.

Personlig hadde jeg/har jeg ikke noe ønske om et "barnevennlig" bryllup, så om barna er under 15-16 år hadde de ikke blitt invitert samme hvem som var moren/faren :)

Skrevet

''Dette med å knytte seg til nye familiemdlemmer må jo gå begge veier, og hvis man mener at brudeparet urettmessig har unnlatt å invitere barna til brorens kjæreste, kan man jo spørre om denne broren _selv_ har vært flink til å "inkludere"/"markedsføre" barna som sine stebarn og ikke "bare" som "barna til dama"?

''

Veldig godt poeng, som jeg ikke tenkte over før du sa det.

Skrevet

Vi har vært i familien lenger enn bruden for å si det sånn.

"it goes without saying"at bruden er invitert i sitt eget bryllup, da;-)

Skrevet

"it goes without saying"at bruden er invitert i sitt eget bryllup, da;-)

*lol*

:o)

Onsdag1365380628
Skrevet

Denne problemstillingen er aktuell for oss akkurat nå. Min samboer og jeg bor sammen med hvert vårt barn. De er begge jenter i omtrent lik alder. En nær slektning av min samboer skal gifte seg og vi voksne er invitert, pluss hans datter.

Jeg stusset litt over invitasjonen men har ikke sagt noe. Jeg tenkte først at noe måtte ha blitt feil med inbydelsene eller noe. Man ber da ikke et barn i samme hus, selv om det ikke er kjødelig familie.

Bryllupet skal foregå i nabolaget og jeg må nesten sende jenta mi vekk den helga. Det er såpass nært at om det er fint vær kan hun sitte hjemme i hagen og se på oss.

Jeg synes ikke dette er riktig. Man burde be begge eller ingen.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Denne problemstillingen er aktuell for oss akkurat nå. Min samboer og jeg bor sammen med hvert vårt barn. De er begge jenter i omtrent lik alder. En nær slektning av min samboer skal gifte seg og vi voksne er invitert, pluss hans datter.

Jeg stusset litt over invitasjonen men har ikke sagt noe. Jeg tenkte først at noe måtte ha blitt feil med inbydelsene eller noe. Man ber da ikke et barn i samme hus, selv om det ikke er kjødelig familie.

Bryllupet skal foregå i nabolaget og jeg må nesten sende jenta mi vekk den helga. Det er såpass nært at om det er fint vær kan hun sitte hjemme i hagen og se på oss.

Slikt får meg til å se rødt! Det er ikke riktig, stakkars jente, og stakkars deg som skal prøve og forklare slik oppførsel til jenta di.

candyqueen_83
Skrevet

Det syns jeg er veldig spesielt. Når jentene bor sammen til daglig burde begge eller ingen blitt bedt.

Gjest Lilje30
Skrevet

Fy så stygt gjort. Det eksempelet i hovedinnlegget er forsåvidt en ting, der er ikke barna i samme familie, men her er de det. Jeg hadde takket nei til invitasjonen og oppfordret min mann til det samme.

Onsdag1365380628
Skrevet

Fy så stygt gjort. Det eksempelet i hovedinnlegget er forsåvidt en ting, der er ikke barna i samme familie, men her er de det. Jeg hadde takket nei til invitasjonen og oppfordret min mann til det samme.

''Jeg hadde takket nei til invitasjonen og oppfordret min mann til det samme''

Jeg kommer nok ikke til å dra det så langt, men jeg har vurdert å nevne det for brudeparet. Det jeg er "redd" for er at de skal svare at jeg likevel kan ta med datteren min. Det vil jo selvsagt være fint for henne, men jeg tror likevel jeg hadde hatt en bitter smak et sted..å bli bedt i etterkant er nesten like vemmelig.

Skrevet

Jeg kommer nok ikke til å dra det så langt, men jeg har vurdert å nevne det for brudeparet. Det jeg er "redd" for er at de skal svare at jeg likevel kan ta med datteren min. Det vil jo selvsagt være fint for henne, men jeg tror likevel jeg hadde hatt en bitter smak et sted..å bli bedt i etterkant er nesten like vemmelig.

Dette virker sært, man ber ikke et av to barn i samme alder som bor i samme hus! Dersom du har et nært forhold til brudeparet, så tror jeg at jeg ville ha spurt om hvordan de har tenkt; kanskje finnes det en eller annen logisk forklaring.

Jeg har en nevø som giftet seg i fjor. De slet veldig med å få diverse kabaler til å gå opp mht hvem de skulle be og samtidig få plass til alle gjestene. Det oppsto en haug med "vanskeligheter" som følge av at bruden hadde en svært stor familie (blant annet 7 søsken samt 15 tanter/onkler), mens brudgommen hadde en mye mindre familie. Brudgommen hadde f.eks. lyst til å ha sine tanter/onkler med barn til middag, men i såfall måtte også alle brudens tanter/onkler med barn bes - og det ville blitt svært mange middagsgjester - noe som ikke var forenlig med ønsket om få middagsgjester...

Hvis ikke dere finner en løsning, så hadde jeg prøvd å finne noe ekstra hyggelig som datteren din kan gjøre den helgen.

Skrevet

Når du snakker om stebarn så regnet jeg med at de bodde sammen med stefaren. Når de ikke gjør det må man vurdere det på en annen måte.

Min bror var gift i en del år og fikk to barn sammen med sin kone. Fra før hadde hun en sønn som alltid bodde sammen med dem. Da de ble skilt flyttet stesønnen til sin far. Ikke lenge etterpå døde et ene av min brors barn. Det andre deler på å bo hos sin far (min bror) og sin mor. Nå har min bror fått samboer som har en sønn som bor hos henne og min bror. Hun har også en datter som er voksen og flyttet hjemmefra. Stesønnen fra forrige ekteskap kommer ofte på besøk til sin tidligere stefar, spesielt når hans bror er der.

En annen bror av meg har en samboer som har fem barn. To av barna er blitt voksne og flyttet hjemmefra, to bor sammen med sin mor og en bor sammen med sin far. De har vært samboere i to eller tre år.

Hvis jeg nå skulle gifte meg hvem skulle jeg invitere? Jeg har mange "ekte" nieser og nevøer også.

Gjest Løveføtter
Skrevet

I deres tilfelle tror jeg at jeg ikke hadde tatt med det barnet som var bedt heller. Da hadde begge gått glipp av bryllupet, men kanskje mest rettferdig når de bor sammen til daglig.

Ganske merkelig av brudeparet å forskjellsbehandle barn på den måten...

Skrevet

Dette virker sært, man ber ikke et av to barn i samme alder som bor i samme hus! Dersom du har et nært forhold til brudeparet, så tror jeg at jeg ville ha spurt om hvordan de har tenkt; kanskje finnes det en eller annen logisk forklaring.

Jeg har en nevø som giftet seg i fjor. De slet veldig med å få diverse kabaler til å gå opp mht hvem de skulle be og samtidig få plass til alle gjestene. Det oppsto en haug med "vanskeligheter" som følge av at bruden hadde en svært stor familie (blant annet 7 søsken samt 15 tanter/onkler), mens brudgommen hadde en mye mindre familie. Brudgommen hadde f.eks. lyst til å ha sine tanter/onkler med barn til middag, men i såfall måtte også alle brudens tanter/onkler med barn bes - og det ville blitt svært mange middagsgjester - noe som ikke var forenlig med ønsket om få middagsgjester...

Hvis ikke dere finner en løsning, så hadde jeg prøvd å finne noe ekstra hyggelig som datteren din kan gjøre den helgen.

''Dette virker sært, man ber ikke et av to barn i samme alder som bor i samme hus! ''

Helt enig, men jeg har også stor forståelse for at Onsdag ikke ønsker å ta opp saken med brudeparet.

''Brudgommen hadde f.eks. lyst til å ha sine tanter/onkler med barn til middag, men i såfall måtte også alle brudens tanter/onkler med barn bes''

Jeg skjønner problemstillingen, og vi tenkte også at det skulle være "likt" på begge sider, og at man ikke vil at folk skal reagere på at brudgommens tante kom men ike brudens (eller omvendt).

Men i et slikt tilfelle som du beskriver synes jeg at man burde kunne våge å tenke ulikt, nettopp fordi familiene er såpass ulike. En med to søskenbarn vil kanskje lettere ha hatt et veldig nært forhold til dem enn en med 18 søskenbarn, f eks, og dette kan være grunn god nok til å forskjellsbehandle.

Skrevet

Oj! Den der er jo ti ganger verre! Jeg tror faktisk jeg hadde vært troende til å sende far + hans datter i bryllupet og være hjemme og gjøre noe koselig sammen med min egen datter.

Skrevet

Når du snakker om stebarn så regnet jeg med at de bodde sammen med stefaren. Når de ikke gjør det må man vurdere det på en annen måte.

Min bror var gift i en del år og fikk to barn sammen med sin kone. Fra før hadde hun en sønn som alltid bodde sammen med dem. Da de ble skilt flyttet stesønnen til sin far. Ikke lenge etterpå døde et ene av min brors barn. Det andre deler på å bo hos sin far (min bror) og sin mor. Nå har min bror fått samboer som har en sønn som bor hos henne og min bror. Hun har også en datter som er voksen og flyttet hjemmefra. Stesønnen fra forrige ekteskap kommer ofte på besøk til sin tidligere stefar, spesielt når hans bror er der.

En annen bror av meg har en samboer som har fem barn. To av barna er blitt voksne og flyttet hjemmefra, to bor sammen med sin mor og en bor sammen med sin far. De har vært samboere i to eller tre år.

Hvis jeg nå skulle gifte meg hvem skulle jeg invitere? Jeg har mange "ekte" nieser og nevøer også.

Saken her er at mine to leker kjempegodt med sine to "søskenbarn" og også deres mor kaller dem søskenbarn. De er ganske nære i alder og små alle fire, den eldste er 10. Nei, vi bor dessverre ikke sammen med stefaren, men ungene mine kaller ham stefar når de skal omtale ham overfor noen helt på eget initiativ.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...