Gå til innhold

Når bør jeg begynne å gi ren kumelk?

Gjest Melkedama

Anbefalte innlegg

Gjest Melkedama

Ungen min er 1 år nå, men jeg ammer fortsatt en del,

1-2 ganger om morgenen, så i 4- tiden når jeg henter henne fra barnehagen, så kanskje 1-2 ganger på kvelden, i tillegg til vanlig mat med grøt, dessert og middagsglass.

Men er litt usikker ang. melk, de skal jo ha melk pga kalsium, men hun får fortsatt en del med meg. når bør jeg gi melk på dagen?

når jeg kutter ut dagpuppen kanskje?

og hvor mye melk trenger de om dagen når jeg slutter å amme?

Til informasjon så er hun for tiden litt undervektig pga hun har vært en del syk,

veier bare litt over 8 kg, men har fått igjen matlysten nå så tror det tar seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Yougert? Og så kan du amme videre om du vil?

Siden du sier barnet er undervektig, så ville jeg passet på å alltid gitt annen mat før amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er undervektig ville jeg kanskje kuttet litt ned på ammingen, selvsagt forutsatt at hun har god apetitt på annen mat. At hun drikker seg mett på melk er ikke det beste hvis hun trenger å legge på seg litt, støtter sjøstjerna over her i at amming i alle fall bør komme etter vanlig mat. Du kan jo også blande litt rapsolje e.l. i middagsmat f.eks, for å få opp kalorimengden litt.

Men det var jo ikke det du spurte om! Ungen er gammel nok til å drikke vanlig kumelk, det er i grunnen ikke verre enn å introdusere det og se om det faller i smak. Ville typisk gitt som drikke til brød-/grøtmåltider, men du syns kanskje det er dumt ettersom du ammer mye fortsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkedama

Hvis hun er undervektig ville jeg kanskje kuttet litt ned på ammingen, selvsagt forutsatt at hun har god apetitt på annen mat. At hun drikker seg mett på melk er ikke det beste hvis hun trenger å legge på seg litt, støtter sjøstjerna over her i at amming i alle fall bør komme etter vanlig mat. Du kan jo også blande litt rapsolje e.l. i middagsmat f.eks, for å få opp kalorimengden litt.

Men det var jo ikke det du spurte om! Ungen er gammel nok til å drikke vanlig kumelk, det er i grunnen ikke verre enn å introdusere det og se om det faller i smak. Ville typisk gitt som drikke til brød-/grøtmåltider, men du syns kanskje det er dumt ettersom du ammer mye fortsatt?

Nå når hun er frisk har hun god appetitt på vanlig mat og spiser en del av det til sine faste måltider, så ser på ammingen som tilskudd i tillegg til vanlig mat, pupp blir hun aldri mett på for å si det sånn, men hun spiser seg mett på vanlig mat.

Pupp vil hun ha etter middag og etter kvelds og om morgenen før vi går i barnehagen, men skal som sagt kutte ned på ammingen etter hvert nå.

At hun er undervektig skyldes som sagt at hun har vært syk siste tiden og spist lite da, og da takket og priset jeg for at jeg fortsatt ammet, for selv om hun hadde dårlig appetitt på vanlig mat, fikk kanskje bare i henne et par skjeer, drakk hun som oftest iherdig på puppen :) så hun fikk i seg noe liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ventet til du slutter med pupp, for morsmelka vil beskytte tarmene sånn at de tåler bedre å bli "utsatt for" kumelk, og dermed får kroppen en lettere tilvenning til kumelka.

De første gangene ville jeg latt henne smake litt etter du har gitt pupp, sånn at det er morsmelk i tarmene. Etter hvert tenker jeg at melk i barnehagen og morsmelk hjemme kanskje kan fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...