Gå til innhold

Uføretrygdet

Anbefalte innlegg

hornet1365381137
Skrevet

Hei.Jeg har en kjæreste som er tidsbegrenset uføretrygdet.Hun sliter med angst og i dag har hun kreft i tillegg.Hvis hun en dag søker varig uføretrygd får hun mindre utbetalt i måneden enn hun har i dag.Hun påstår at jeg må flytte ut hvis hun blir varig ufør fordi at hun vil få enda mindre utbetalt med kjæreste/samboer.Er dette virkelig fakta?

Gjest Også på TU
Skrevet

Jeg tror ikke det er noen betydelig forskjell i trygden en får utbetalt på TU (tidsbegrenset uføretrygd) og varig. Dette gjelder også attføring i forhold til TU.

Ta en telefon til NAV, de vil kunne komme med flere detaljer. Men som sagt tror jeg at forskjellen er ubetydelig.

Gjest ung ufør
Skrevet

jeg er ung ufør,og jeg får mer utbetalt ved varig trygd enn midlertidig... har kanskje noe med alderen jeg ble syk å gjøre.men jeg "vinner" på varig ufør.

Skrevet

jeg er ung ufør,og jeg får mer utbetalt ved varig trygd enn midlertidig... har kanskje noe med alderen jeg ble syk å gjøre.men jeg "vinner" på varig ufør.

Alle jeg har snakket med om dette får høyere trygd ved varig uføretrygd enn tidsbegrenset. Ettersom jeg har forstått så tilsvarer tidsbergenset uføretrygd det samme som man får under attføring (66% av lønn) , mens varig uføretrygd ofte vil ligge tettere opp til den vanlig lønnen man har hatt.

Gjest ung ufør
Skrevet

Alle jeg har snakket med om dette får høyere trygd ved varig uføretrygd enn tidsbegrenset. Ettersom jeg har forstått så tilsvarer tidsbergenset uføretrygd det samme som man får under attføring (66% av lønn) , mens varig uføretrygd ofte vil ligge tettere opp til den vanlig lønnen man har hatt.

stemmer nok det ja.

Gjest Joilet
Skrevet

Det stemmer hvis hun er ung og ikke har fått innvilget "ung ufør". Hvis hun jobbet mye det siste året (eller snitt av de tre siste) før hun ble ufør får hun 66% av den lønnen på tidsb. ufør, mens varig ufør beregnes etter pensjonspoeng man har, og hvis hun ikke har jobbet lenge vil hun kunne ende opp som minstepensjonist.

Gjest Keiser Julius
Skrevet

Jeg tror ikke det er noen betydelig forskjell i trygden en får utbetalt på TU (tidsbegrenset uføretrygd) og varig. Dette gjelder også attføring i forhold til TU.

Ta en telefon til NAV, de vil kunne komme med flere detaljer. Men som sagt tror jeg at forskjellen er ubetydelig.

Forskjellen kan være betydelig. Hvis man ikke har jobbet noe særlig i sitt liv, men har en kortvarig jobb på ett år eller mer hvor man jobber mye overtid, og så bli ufør så blir den tidsbeg. uføreutbetalingen mye større enn om man har varig uføretrygd.

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, det er riktig. Ved varig uførepensjon blir grunnpensjonen redusert med 15%, når en er samboende eller gift.

Ved minstepensjon blir samlet pensjon pr.d.d. kr 11.358 for en enslig pensjonist, og kr 9.308 for en som er samboende eller gift .

Gjest Keiser Julius
Skrevet

Ja, det er riktig. Ved varig uførepensjon blir grunnpensjonen redusert med 15%, når en er samboende eller gift.

Ved minstepensjon blir samlet pensjon pr.d.d. kr 11.358 for en enslig pensjonist, og kr 9.308 for en som er samboende eller gift .

''Ved minstepensjon blir samlet pensjon pr.d.d. kr 11.358 for en enslig pensjonist, og kr 9.308 for en som er samboende eller gift .''

Brutto? I så fall er det ikke mye å leve av!

Gjest høstløv
Skrevet

''Ved minstepensjon blir samlet pensjon pr.d.d. kr 11.358 for en enslig pensjonist, og kr 9.308 for en som er samboende eller gift .''

Brutto? I så fall er det ikke mye å leve av!

Ja. det er brutto i måneden, men enslige minstepensjonister betaler ikke skatt..

http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104155.cms

Skrevet

Gjelder ikke det bare hvis ektefellen/samboeren også har trygd da?

Uansett, jeg synes det hadde vært greit å gå ned 15% på grunnbeløpet hvis jeg hadde hatt en mann som hadde delt på utgiftene med meg. To koster ikke det doble av en, det er i hvert fall sikkert.

Gjest høstløv
Skrevet

Gjelder ikke det bare hvis ektefellen/samboeren også har trygd da?

Uansett, jeg synes det hadde vært greit å gå ned 15% på grunnbeløpet hvis jeg hadde hatt en mann som hadde delt på utgiftene med meg. To koster ikke det doble av en, det er i hvert fall sikkert.

Nei, det gjelder for de som får tilkjent pensjon etter et visst tidspunkt, men jeg husker ikke hvor når det var.

De som hadde uførepensjon / minstepensjon fra før dette tidspunktet, fikk beholde den uavkortet.

Særtillegget økte en del fra 1. mai i fjor, men jeg mener at gifte/samboende ikke fikk glede av denne økningen.

Skrevet

Nei, det gjelder for de som får tilkjent pensjon etter et visst tidspunkt, men jeg husker ikke hvor når det var.

De som hadde uførepensjon / minstepensjon fra før dette tidspunktet, fikk beholde den uavkortet.

Særtillegget økte en del fra 1. mai i fjor, men jeg mener at gifte/samboende ikke fikk glede av denne økningen.

Det var nytt for meg, jeg har diskutert med endel gifte folk i det siste som var sinte fordi de mistet endel av sin pensjon når mannen ble pensjonist.

De var også minstepensjonister fordi de hadde vært funksjonshemmet nesten hele sitt liv men blitt det før ordningen om ung ufør kom igang.

Skrevet

Hva?

Min mor er enslig minstepensjonist, men hun betaler skatt...

Søker hun på skattelette for liten skatteevne? Det er bare en setning i selvangivelsen.

Ellers så betaler ikke enslige minstepensjonister skatt så lenge de ikke har noen formue, de sender ikke inn selvangivelse heller.

Gjest høstløv
Skrevet

Det var nytt for meg, jeg har diskutert med endel gifte folk i det siste som var sinte fordi de mistet endel av sin pensjon når mannen ble pensjonist.

De var også minstepensjonister fordi de hadde vært funksjonshemmet nesten hele sitt liv men blitt det før ordningen om ung ufør kom igang.

Hvis mannen min blir pensjonist vil blir vår samlede pensjon avkortet med kr. 2.928,- pr måned pga disse reglene.

Skrevet

Hvis mannen min blir pensjonist vil blir vår samlede pensjon avkortet med kr. 2.928,- pr måned pga disse reglene.

Som sagt, jeg synes ikke det er så urettferdig egentlig siden to lever billigere enn en pga utgiftene, samtidig ser jeg urettferdigheten i at noen skal miste sine penger når de har opparbeidet sine pensjonspoeng. Så jeg er ambivalent når det gjelder den regelen.

Jeg ser jo også alle de merkostnadene jeg hadde fått hvis jeg var gift siden mannens inntekt taes med i beregningen både når man betaler for bil og hjemmehjelp/assistent.

Gjest høstløv
Skrevet

Hva?

Min mor er enslig minstepensjonist, men hun betaler skatt...

En enslig minstepensjonist har kr 136.296 kr utbetalt i pensjon pr år etter G pr.1. mai 2009.

I selvangivelsen får hun minstefradrag med 26% av pensjonen = kr 35.412, det blir kr 100.884 i alminnelig inntekt.

Skattefri alminnelig inntekt for pensjonister er kr 104.600 for år 2008. Dermed blir skatten kr 0.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er sikkert riktig at hun får mindre utbetalt, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det skal MYE til for at det lønner seg å være singel med full trygd i forhold til å leve sammen med en person og dele utgiftene.(Forutsetter at dere deler da, og at hun ikke forsørger deg - og forutsatt at dere ikke velger å øke levestandard i forhold til det dere har nå).

Det er dyrt å være singel. Merket kjempestor forskjell da vi ble to - helt til ungene kom. Da ble det smalhans igjen....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...