Gå til innhold

Besteforeldre som tar helt av!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke meg problemstillingen gjelder. Jeg vet hvordan det er å ha liten/ingen kontakt med besteforeldrene til barnet mitt.

Barnet mitt har hatt svært liten kontakt med sin farsside, noe jeg har etterstrebet og syns har vært veldig trist på barnet sitt's vegne hele tiden.

Men det er ikke så mye mer jeg kan få gjort med det enn det jeg allerede har gjort, dessverre..

Når det gjelder hovedinnlegget mitt, syns jeg det er rart at farmor/far alltid må "overgå" andre når det gjelder antall gaver, størrelse og "oppstandelse" rundt barnet når de først er sammen. Jeg stusser over det fordi de har så uendelig mange muligheter til å være sammen oftere/jevnlig/i hverdagen, uten å benytte denne gylne muligheten.

Men bevares, det er hyggelige mennesker, og de gjør nok så godt de kan, ut fra sine forutsetninger.. :-)

Men når far har tatt opp en del temaer som dette flere ganger uten at det går inn, skjønner jeg at det har vært ting som har gnagd han ganske kraftig ganske lenge..

''Når det gjelder hovedinnlegget mitt, syns jeg det er rart at farmor/far alltid må "overgå" andre når det gjelder antall gaver, størrelse og "oppstandelse" rundt barnet når de først er sammen. Jeg stusser over det fordi de har så uendelig mange muligheter til å være sammen oftere/jevnlig/i hverdagen, uten å benytte denne gylne muligheten.

Men bevares, det er hyggelige mennesker, og de gjør nok så godt de kan, ut fra sine forutsetninger.. :-)

''

Jeg liker ikke så godt slik "undring" om hva som ligger bak andres handlinger, når det egentlig vel handler om kritikk? Synes det er greit at du og evt. andre vurderer negativt farmor og farfars prioriteringer, selv om ikke alle nødvendigvis vil være helt enige med dere i dette :-)

Gjest en betrakter
Skrevet

Tror du skal se på dine egne, mors og fars forutsetninger i dette tilfellet og vurdere om det blir brukt opp.

Jeg tror fremdeles ikke at du er en som ser dette utenifra.

Tro hva du vil, spiller ingen rolle. Hadde jeg vært mor/far, hadde jeg jo skrevet det, fremfor å surre meg inn i halvsanne løgner som lett blir gjennomskubare...

Jeg gidder ikke "forsvare meg" eller forklare meg mer ut over det jeg har gjort, det er lov å være anonym på dette forumet, og det er kanskje en grunn til at man velger å være det.

Men det må kunne gå an å ta stilling til et innlegg og forholde seg til det som står der, uten å måtte vite hvem som er innskriver vel?

Gjest en betrakter
Skrevet

''Når det gjelder hovedinnlegget mitt, syns jeg det er rart at farmor/far alltid må "overgå" andre når det gjelder antall gaver, størrelse og "oppstandelse" rundt barnet når de først er sammen. Jeg stusser over det fordi de har så uendelig mange muligheter til å være sammen oftere/jevnlig/i hverdagen, uten å benytte denne gylne muligheten.

''

Jeg liker ikke så godt slik "undring" om hva som ligger bak andres handlinger, når det egentlig vel handler om kritikk? Synes det er greit at du og evt. andre vurderer negativt farmor og farfars prioriteringer, selv om ikke alle nødvendigvis vil være helt enige med dere i dette :-)

Nå har de ikke andre barnebarn, så det er ikke så mange å sammenligne med. Så det er ikke snakk om forskjellsbehandling, men kanskje heller at far/mor savner større engasjement og initiativ. Og da føler de det kanskje "fake" med julekort og gaver osv. når de så sjelden ser barnet. Jeg har selv vært med ved noen bursdager og sett "galskapen". Jeg skjønner at foreldrene reagerer når de føler at tilstedeværelsen ellers er liten. De ville vel helst hatt mer av det enn gaver...?

Det finnes større problemer enn dette her i verden, jeg er klar over det, men det var heller ikke saken. Ville bare ha litt innspill.. :-)

Gjest en betrakter
Skrevet

''Når det gjelder hovedinnlegget mitt, syns jeg det er rart at farmor/far alltid må "overgå" andre når det gjelder antall gaver, størrelse og "oppstandelse" rundt barnet når de først er sammen. Jeg stusser over det fordi de har så uendelig mange muligheter til å være sammen oftere/jevnlig/i hverdagen, uten å benytte denne gylne muligheten. ''

Vedrørende dette med gavene: Mitt barns farmor & farfar gir også mye dyrere gaver enn mormor, men de har også bare en brøkdel av hennes antall barnebarn. Men barnet oppfatter absolutt ikke dette som noen konkurranse, ei heller at det er ekstra stas med de besteforeldrene som gir de dyreste gavene.

Det med at besteforeldre som bor nærme ikke benytter seg av den gyldne muligheten til å være sammen med barnebarn vet jeg dessverre litt for mye om, men man kan ikke lære en gammel sau å breke.

Den beste løsningen er e.m.m. å bare lære seg å leve med det, og prøve å ikke plage seg selv med tanken om at dette skyldes at de egentlig ikke er så begeistret for barnebarnet likevel.

Alt det du sier om julekort osv tyder jo på at de ER beegeistret for barnebarnet, men at de "takler" dette "på sin måte.

Takk, du skriver mye fornuftig.

Når det gjelder antall barnebarn, så har de bare dette. Mormor/far har et til, så det er ikke så innmari stor forskjell der akkurat (så det er ikke derfor mormor/far ikke gir haugevis med gaver antar jeg).

Det er nok lurt som du sier, at foreldrene innfinner seg med situasjonen og godtar at de er som de er, og at det er dette de kan forvente av dem fremover.

Tror ikke det vil gagne noen, særlig ikke barnet, å kutte kontakten (som far var inne på en periode).

Får vel bare vente å se hva som skjer.. :)

Gjest en betrakter
Skrevet

Vi har alle forskjellige måter for å vise at vi bryr oss om noen. Kanskje dette er den måten farforeldrene får det til på? Jeg tror ikke nødvendigvis det er noe konkurransemoment i det i forhold til morsiden, de bare tror at materielle ting gir lykke, og dermed bidrar de til langt over grensen. Kompensasjon fordi de ikke ser barnet ofte, enten det er fordi de selv ikke har tid eller fordi hverdagen bare "er sånn" også, kanskje?

Far bør kanskje fortelle sine foreldre at det er fint nok med flotte og mange presanger, men at det kunne vært greit om de avtalte hva barnet trenger. Og kanskje gjøre dem oppmerksomme på at det blir så mange inntrykk for barnet med så mange nye ting på en gang at barnet rett og slett ikke greier glede seg over gavene.

Takk, du skriver mye fornuftig. Ja, det er kanskje en kompensasjon?

Jeg skal tipse far om å ta ny runde med foreldrene ang. gaver (bursdag coming up). :)

Skrevet

Tro hva du vil, spiller ingen rolle. Hadde jeg vært mor/far, hadde jeg jo skrevet det, fremfor å surre meg inn i halvsanne løgner som lett blir gjennomskubare...

Jeg gidder ikke "forsvare meg" eller forklare meg mer ut over det jeg har gjort, det er lov å være anonym på dette forumet, og det er kanskje en grunn til at man velger å være det.

Men det må kunne gå an å ta stilling til et innlegg og forholde seg til det som står der, uten å måtte vite hvem som er innskriver vel?

Jeg er helt enig med deg:-) Hvem som har skrevet dette innlegget er ikke relevant. Du kan være noen vi "kjenner" godt, eller du kan være en som er innom her for første gang. Dette kan gjelde dine barn, eller din venninnes barn. Men problemstillingen er den samme, uansett - og da må det vel være mulig å diskutere den, og ikke hvem du er og hva slags motiver du har...

Skrevet

''Det materielle fokuset kan kanskje være en kompensasjon for manglende "evner" som besteforeldre?

''

Jeg ser ingen grunn til å definere dette som manglende "evner" som besteforeldre. Folk er forskjellig og har forskjellige ønsker. Synes det virker rart at far har vurdert å bryte kontakten med sine foreldre fordi de ikke er nok interessert i barnebarnet; hvordan skulle et brudd hjelpe?

Jeg har sett på nært hold hvordan det kan bli etter er brudd i familien, hvor barnabarna såvidt husker moren/faren til den ene av forelderen - og det er definitivt ikke noe å anbefale noen!

Skrevet

Generelt så tror jeg jo at de besteforeldrene som investerer sin TID med barnet skårer høyest (om man kan si det på den måten)

Men kanskje dere kan si i fra at akkurat nå så trenger ikke barnet så store/dyre ting, og at de heller kan sette inn noen penger på en sparekonto for barnet som f.eks. er beregnet på sertifikatet e.l.

Skrevet

Dersom ikke mor/ far har veldig trang økonomi og behov for at barnet får fornuftige gaver, syns jeg det er en uting at noen skal bestemme hva andre skal gi. At besteforeldrene opererer med ulik verdi på gaver er da ikke foreldrenes sak, og personlig ville jeg aldri tatt en prat med noen av besteforeldrene om hva jeg foretrakk at jr fikk - om de da ikke selv ba om tips selvfølgelig.

Gjest krakowa
Skrevet

Det slo meg plutselig at du kan være fars kone, kjæreste eller noe der. Du er tydelig følelsesmessig involvert og det er noe mer her enn det du skriver. Derfor er det så vanskelig å gi noen råd.

Skrevet

Konkuranse mellom besteforledre er vel ikke helt uvnalig...

Jeg tror likevel jeg ikke hadde sagt noe... Kanskje hintet frempå hva ungene ønsker seg til jul/bursdag.

Godteriet hadd jeg gjemt bort i skapet og kost meg med etter leggetid ;0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...