Gå til innhold

Ferietips til Danmark? Er helt grønn!

KaVa

Anbefalte innlegg

HJELP!

Vi har bestemt EN ting til sommeren: Vi skal til Legoland, da gutta (da seks og ti) er legofrelste.

Men hva bør vi ellers gjøre? Hvor bør vi bo? Hva kan vi glatt styre unna? Noen tips til sted ved strand?

Jeg har kun vært i Køben tidligere, og er totalt blank på resten av landet - så jeg trenger hjelp fra alle dere Danmarkskompetente småbarnsmødre og fedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Vi har tre-fire ganger leid hus i Danmark, på ulike steder. Har vært fornøyd alle gangene, så vanskelig å anbefale noe spesielt sted. Vi har stort sett prioritert å finne hus nær strand (gangavstand) og gjerne også nær en liten by/tettsted hvor en kan handle litt og kanskje få seg en matbit.

Finnes uendelig mange hus man kan leie og også mange ulike nettsteder man kan søke. Her finner du linker til mange av dem: http://www.rejse-guide.dk/sommerhuse/

laban er forøvrig den store Danmarksspesialisten :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Vi har reist en god del til Danmark men pleier å bestille ferje og overnatting i desember/januar... Så jeg vet ikke hvor mye ledig det er nå.

Men det er kjekt med feriesenter. Feks Sea West. Det ligger ved vestkysten (men ikke rett ved stranda). Det er ikke så langt til Legoland derfra. Nytt og bra lekeland, flott badeland og spa.

Vi har også vært i feriesenterene Øster Hurup og Skallerup Klit men da er det litt langt til Legoland. Det er imidlertid kortere til hhv Djurs og Fårup sommerland (som er vel så kjekt som Legoland).

I år skal vi til et senter som ligger ganske langt sør, Lalandia. Da tenkte vi å kanskje få med oss Legoland på vei ned eller hjem og legge inn en ekstra overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hm, tror ikke jeg har svart deg i en annen tråd, ang. tips i Legoland.

Det er ikke noe revolusjonerende vi har kommet på, men siden det er ubegripelig lange køer i Legoland (som de fleste andre fornøyelsesparker, da), så er det smart å smøre matpakker og spise mens man allikevel står i kø. Og heller ta et godt måltid i parken når karusellene stenger - da er serveringsstedene fortsatt åpne.

Ellers kan jeg bare si at jeg har kun en erfaring med å feriere i Danmark, da var vi på Skallerup Klit. http://www.skallerup.dk/ Vi hadde et 4-sengshus, ikke helt inntil selve senteret, men det var helt fint. Anbefaler absolutt dette stedet! :-)

Vi har lyst til å reise tilbake til Danmark et annet år, og om vi ikke reiser til Skallerup Klit så reiser vi absolutt til et tilsvarende sted. Vi er vannrotter hele gjengen, så for oss er badeland viktig (men det gikk veldig fint an å bade i sjøen også, selv om det er ganske heftige bølger).

Goood tur! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vært så voldsomt mye i Danmark, men for å gi deg et litt utenom-det-vanlige-tips:

http://www.egeskov.dk/

Egeskov er et gammelt slott, der man både kan se et spennende slott med vollgrav, en nydelig park rundt, ymse minimuseer (veteranbiler m.m.) og - ikke minst - tretoppvandring!

http://www.egeskov.dk/files/imagecache/right1right2/files/right1right2/treetop1.jpg

Jeg ville nok ikke satt himmel & jord i bevegelse for å komme meg til Egeskov, men dersom dere likevel er i relativ nærhet, vil jeg anbefale en dag her. Vi brukte den dagen vi kjørte fra Legoland og i retning København til et stopp her.

Det er masse steder å sette seg ned med en pic nic-kurv, dersom man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Vi har vært en del i danmark på sommerferie, og vi har leid sommerhus hver gang, men på forskjellige steder. Har i grunn vært veldig fonøyd hver gang. Nå sist var vi i Hals, leide et fint hus som lå 300 meter unna en flott sandstrand.

I tillegg til legoland vil jeg anbefale Faarup sommerland. Vi var der når gutten vår var 5 1/2. Mye å gjøre for liten og stor der. Er også en flott badeavdeling der.

http://www.faarupsommerland.dk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spanderte på oss én natt på Hotel Legoland i fjor sommer, og det var helt fantastisk! Hotellovernattingen inkluderte to dager i Legoland og ei natt på hotellet.

Vi kom dit ikke før klokka 15 den første dagen, og gikk rett i parken og var der til den stengte. Spiste middag i ridderborgen, og det kan absolutt anbefales!!!! Så lekte ungene rundt på hotellet (det var flere sprleker/skattejakter), masse lego overalt - knallgøy!!!!

Om morgenen var det flott frokostbuffet, og et digert lekerom i tilknytning til spisesalen, så ungene kunne løpe bort dit mens vi voksne tok det med ro. Så var det ut i parken hele dagen :-)

Ellers kan jeg anbefale Fårup sommerland :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor alltid på feriesenter. Det høres kanskje turistghetto-aktig ut, men det betyr bare f.eks. at det er lett å finne lekekamerater, at det er resepsjon med kiosk og kanskje restaurant og massevis av andre aktivitetstilbud (mener da ikke Bamseklubb, men f.eks. tennisbane) og ikke minst, at man ikke risikerer at huseier eller forrige leier er / var en dust som har ødelagt eller griset til et eller annet vesentlig som forkludrer ferien.

Danske sommerhus har også høy standard og kan leies gjennom sikre agenter, så det er selvfølgelig også en løsning, spesielt hvis man vil være helt for seg selv.

Men altså, over til det jeg har mest greie på. Danske nettsider er veldig gode og man får rask respons. Her er min favoritt:

http://www.rejse-guide.dk/ferieidanmark/

Hvis du velger Feriecentre her, ganske langt opp til venstre, får du en oversikt. Vi har bodd ved kysten begge gangene vi var i Legoland. Det fineste stedet var her, det ligger i grei avstand fra både Løveparken og Legoland:

http://www.danland.dk/feriecentre/sondervig

Gå evt. via Feriecentre, se i Vestkysten-rammen i høyre kolonne og velg Danland Søndervig.

Vedr. Legoland må man jo regne med litt kø hvis det er en fin dag i høysesongen. "Alle" er der når det åpner, det kan være bedre plass når det nærmer seg stengetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolding byferie. Ok, så må man ha bil for å komme til stranden, men leilighetene ligger i en liten park med en innsjø og en stor svømmehall(badeland er å ta hardt i, men nesten...) på den ene siden og lille, trivelige Kolding med sine bindingsverkshus, små og store butikker og gode utesteder på den andre siden. Mao, vil man ikke på stranden, kan man parkere bilen under hele oppholdet. -med mindre man vil på Bilka som ligger rett utenfor byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi bor alltid på feriesenter. Det høres kanskje turistghetto-aktig ut, men det betyr bare f.eks. at det er lett å finne lekekamerater, at det er resepsjon med kiosk og kanskje restaurant og massevis av andre aktivitetstilbud (mener da ikke Bamseklubb, men f.eks. tennisbane) og ikke minst, at man ikke risikerer at huseier eller forrige leier er / var en dust som har ødelagt eller griset til et eller annet vesentlig som forkludrer ferien.

Danske sommerhus har også høy standard og kan leies gjennom sikre agenter, så det er selvfølgelig også en løsning, spesielt hvis man vil være helt for seg selv.

Men altså, over til det jeg har mest greie på. Danske nettsider er veldig gode og man får rask respons. Her er min favoritt:

http://www.rejse-guide.dk/ferieidanmark/

Hvis du velger Feriecentre her, ganske langt opp til venstre, får du en oversikt. Vi har bodd ved kysten begge gangene vi var i Legoland. Det fineste stedet var her, det ligger i grei avstand fra både Løveparken og Legoland:

http://www.danland.dk/feriecentre/sondervig

Gå evt. via Feriecentre, se i Vestkysten-rammen i høyre kolonne og velg Danland Søndervig.

Vedr. Legoland må man jo regne med litt kø hvis det er en fin dag i høysesongen. "Alle" er der når det åpner, det kan være bedre plass når det nærmer seg stengetid.

Ja, som sagt ;P (kfr. siste linje i mitt svar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg KaVa!

Tro det eller ei, så skulle jeg ene å alene inn hit for å høre om noen hadde en emailadresse jeg kan nå deg på. Jeg har noe jeg håper du vil syns være hyggelig at jeg forteller deg.

Ellers har jeg akuratt vært innom siden til lillesnuppa deres igjen, og har selvsagt stor, stor klump i halsen. Var innom for å lete etter en email adresse etc, men jeg fant ingen.

Vi skal forøvrig til legoland i pinsen, så jeg kan gi rapport når vi kommer hjem igjen :-D Vi gleder oss veldig, særlig sønn på 5 1/2år selvsagt.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler på det sterkeste at dere overnatter på legoland hotell (minst en natt) og har todagers pass i legoland. Det var 30 grader da vi var i legoland, men siden vi lå på legoland hotell hadde vi også tilgang til basseng (det er ikke bademuligheter i legoland). Legoland hotell var forøvrig veldig barnevennlig, både mht mat, leker etc. Vi hadde leid leilighet i en uke et annet sted (husker ikke hva det het), og betalte egentlig dobbelt for natta på legoland hotell, men det var verdt det...

I tillegg MÅ dere sjekke ut sånne hurtigpass til legoland slik at dere slipper unna noen køer ihvertfall. Det er noen år siden vi var der, men da fantes det også noen hurtigpass-automater inne i parken. Send en av de voksne dit og skaff noen hurtigpass. Ellers: ha god tid og kooos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til

Vil bare si noe lurt om legoland. Gå dit på en lørdag! Det var vi midt i juli og det var ingen lange køer noe sted.

Lørdag er en typisk reisedag for mange , derfor er det færre folk inne i legoland denne dagen.

Vi kom dit klokka 12 på dagen og var ferdige i parken ved stengetid klokka 20.00.

Lå på hytte ved campingplassen som lå rett ved siden av og det var ikke dyrt og det er veldig koselig med hytte som ungene kan løpe inn og ut fra som dem vil.

Ellers så er det mye parker i danmark -se på turistsidene. Både blomster, dyr og akvarier og lekeland. Avstandene er forte å kjøre så det er ikke noe problem å kjøre fra den ene siden til den andre på et par dager med mange stopp.

Obs. ikke glem løveparken som ligger i nærheten av legoland. Den er en begivenhet å få med seg! Man kjører midt blant dyrene i en stor park.

En ting til. Legg dere i telt eller hytter på mange av campingplassene i danmark. Det er mange flotte campingplasser med egne bassenger og flotte strender!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Danfoss Univers" like nord for grensa til Tyskland var veldig bra.

http://www.danfossuniverse.com/

Var der i fjor med ni og elleveåringen. Opplevelsessenter med fokus på vitenskap. Masse ting å prøve ut både inne og ute. Liker ungene å eksprimentere og undre seg over ting er dette et bra sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Anbefaler på det sterkeste at dere overnatter på legoland hotell (minst en natt) og har todagers pass i legoland. Det var 30 grader da vi var i legoland, men siden vi lå på legoland hotell hadde vi også tilgang til basseng (det er ikke bademuligheter i legoland). Legoland hotell var forøvrig veldig barnevennlig, både mht mat, leker etc. Vi hadde leid leilighet i en uke et annet sted (husker ikke hva det het), og betalte egentlig dobbelt for natta på legoland hotell, men det var verdt det...

I tillegg MÅ dere sjekke ut sånne hurtigpass til legoland slik at dere slipper unna noen køer ihvertfall. Det er noen år siden vi var der, men da fantes det også noen hurtigpass-automater inne i parken. Send en av de voksne dit og skaff noen hurtigpass. Ellers: ha god tid og kooos dere.

'' (det er ikke bademuligheter i legoland)''

Hæ? Mulig jeg har blitt litt pling, altså, men jeg er da rimelig sikker på at det var en slik bøtte - av gigantformat - som ble fylt opp og tømt over ungene - i et basseng inni selve parken? Hm... Er du sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Danfoss Univers" like nord for grensa til Tyskland var veldig bra.

http://www.danfossuniverse.com/

Var der i fjor med ni og elleveåringen. Opplevelsessenter med fokus på vitenskap. Masse ting å prøve ut både inne og ute. Liker ungene å eksprimentere og undre seg over ting er dette et bra sted.

Med to gutter som begge mener at "Newton" er det beste TV programmet noensinne, så høres jo dette riktig spennende ut!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...