Gå til innhold

Ferietips til Danmark? Er helt grønn!

KaVa

Anbefalte innlegg

Hei på deg KaVa!

Tro det eller ei, så skulle jeg ene å alene inn hit for å høre om noen hadde en emailadresse jeg kan nå deg på. Jeg har noe jeg håper du vil syns være hyggelig at jeg forteller deg.

Ellers har jeg akuratt vært innom siden til lillesnuppa deres igjen, og har selvsagt stor, stor klump i halsen. Var innom for å lete etter en email adresse etc, men jeg fant ingen.

Vi skal forøvrig til legoland i pinsen, så jeg kan gi rapport når vi kommer hjem igjen :-D Vi gleder oss veldig, særlig sønn på 5 1/2år selvsagt.

Vennlig hilsen

Hei BMS - du kan nå meg på [email protected] :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dansker nu

Tja, det bliver jo omtrent som at sige til en Nordmand at vi ønsker at se Vigelandsparken - men ellers er vi blanke, hvor bør vi bo og hvad bør vi se.

Det er jo helt afhængigt af hvorlangt I vil køre og hvilken natur I ønsker jer. Høres måske mærkeligt ud, men der er ganske stor forskel på forskellige dele af Danmark.

Hvis I vil have vindblæste men hvide sandstrande med masser af plads, lumske badeforhold og relativt køligt vand så kører i til vestkysten af Danmark. Der er der heller ikke såmange nordmænd, men flere tyskere.

Hvis I vil ligge sammen med alle andre nordmænd så book et feriecenter via færgeselskaberne.

Hvis I vil have lidt varmere vand og mere børnevenlige strande vælger i Østkysten af Jylland, Fyn eller Sjælland.

Naturen i Østdanmark er generelt mildere og mere bakket end i Vestdanmark (fra midten af Jylland og vestpå)

Bornholm er en klippeø - med små afstande og et pragtfuldt feriested - men da er du også sålangt fra Legoland som næsten muligt.

Møn er nok den mest specielle ø, med store kalkformationer som giver nogle dramatiske naturoplevelser - selv for nordmænd, men er også et godt stykke fra Legoland.

Nordøsttyskaland minder om ØstDanmark men der træffer man nærmest kun tyske feriegæster - og ikke hverken danskere eller nordmænd.

Ferieparker findes jo ellers overalt og da er det bare at vælge den nærmeste.

Så her er det bare at vælge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det bliver jo omtrent som at sige til en Nordmand at vi ønsker at se Vigelandsparken - men ellers er vi blanke, hvor bør vi bo og hvad bør vi se.

Det er jo helt afhængigt af hvorlangt I vil køre og hvilken natur I ønsker jer. Høres måske mærkeligt ud, men der er ganske stor forskel på forskellige dele af Danmark.

Hvis I vil have vindblæste men hvide sandstrande med masser af plads, lumske badeforhold og relativt køligt vand så kører i til vestkysten af Danmark. Der er der heller ikke såmange nordmænd, men flere tyskere.

Hvis I vil ligge sammen med alle andre nordmænd så book et feriecenter via færgeselskaberne.

Hvis I vil have lidt varmere vand og mere børnevenlige strande vælger i Østkysten af Jylland, Fyn eller Sjælland.

Naturen i Østdanmark er generelt mildere og mere bakket end i Vestdanmark (fra midten af Jylland og vestpå)

Bornholm er en klippeø - med små afstande og et pragtfuldt feriested - men da er du også sålangt fra Legoland som næsten muligt.

Møn er nok den mest specielle ø, med store kalkformationer som giver nogle dramatiske naturoplevelser - selv for nordmænd, men er også et godt stykke fra Legoland.

Nordøsttyskaland minder om ØstDanmark men der træffer man nærmest kun tyske feriegæster - og ikke hverken danskere eller nordmænd.

Ferieparker findes jo ellers overalt og da er det bare at vælge den nærmeste.

Så her er det bare at vælge.....

Tusen takk for tipsene - det var veldig nyttig!

Det vi ønsker, er først og fremst en hyggelig familietur, med fokus på to gutter. Jeg har sett flere av feriesentrene på nettet, og de ser jo helt OK ut, men siden jeg ikke har så mye peiling om hvordan strendene og havet er, så er det jo vanskelig å gjøre seg opp en mening om hvor man bør/ikke bør bo - dermed var din redegjørelse helt utmerket!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dansker nu

Det vi ønsker, er først og fremst en hyggelig familietur, med fokus på to gutter. Jeg har sett flere av feriesentrene på nettet, og de ser jo helt OK ut, men siden jeg ikke har så mye peiling om hvordan strendene og havet er, så er det jo vanskelig å gjøre seg opp en mening om hvor man bør/ikke bør bo - dermed var din redegjørelse helt utmerket!

mvh

Hej igen

De fleste feriesentre har sine egne svømmeanlæg og de er normalt superfine. Noget af problemet med havet i Danmark er jo desværre at vandet ikke er syden-varmt og aldrig bliver det. - Så på det vis kan man trygt stole på feriecentrenes egne beskrivelser. Det er ofte af typen sup-tropisk badeland

Vil I have chancen for at bade i havet, så er nordkysten af Sjælland et populært område, det samme er Østkysten af Jylland som ikke har de samme farlige havstrømme som vestkysten har (i hvertfald ikke i samme grad). - Vi rejser vanligvis altid til vestkysten af Jyllan; der er højt til himlen, milevis med hvide klitter og en barskere natur - samt ikke mindst, længere mellem turisterne. Men det er ikke for at sole os og lade ungerne bade i havet alene - for det går ret og slet ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

I Søndervig, som jeg nevner nedenfor, er det et digert badeland i tillegg til stranden.

Det samme gjelder svært mange steder på Vestkysten - og mange andre steder også.

Og i Danmark er det ikke noen gjerrig 50%-rabatt for de som bor på senteret. Man kan ligge i klorvannet så mye man bare orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen

De fleste feriesentre har sine egne svømmeanlæg og de er normalt superfine. Noget af problemet med havet i Danmark er jo desværre at vandet ikke er syden-varmt og aldrig bliver det. - Så på det vis kan man trygt stole på feriecentrenes egne beskrivelser. Det er ofte af typen sup-tropisk badeland

Vil I have chancen for at bade i havet, så er nordkysten af Sjælland et populært område, det samme er Østkysten af Jylland som ikke har de samme farlige havstrømme som vestkysten har (i hvertfald ikke i samme grad). - Vi rejser vanligvis altid til vestkysten af Jyllan; der er højt til himlen, milevis med hvide klitter og en barskere natur - samt ikke mindst, længere mellem turisterne. Men det er ikke for at sole os og lade ungerne bade i havet alene - for det går ret og slet ikke der.

''Noget af problemet med havet i Danmark er jo desværre at vandet ikke er syden-varmt og aldrig bliver det. - ''

Da vi er fra Nord Norge, og bader i vannet her om sommeren, tror jeg ikke det vil være noe problem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dansker nu

I Søndervig, som jeg nevner nedenfor, er det et digert badeland i tillegg til stranden.

Det samme gjelder svært mange steder på Vestkysten - og mange andre steder også.

Og i Danmark er det ikke noen gjerrig 50%-rabatt for de som bor på senteret. Man kan ligge i klorvannet så mye man bare orker.

Ved ikke helt hvordan det er i Søndervig nu - men i min ungdom havde de det bedste discotek i miles omkreds. Vi kørte LANGT for at komme derud og med stor glæde; det var tider.....

Ellers er jo Bowlingen i Søndervig ganske ok - og superjumperen kører vi også derud efter. - Hvis du feirierer i Søndervig kender du sikkert Vestkystens bedste isbar (på torvet i Ringkøbing) også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dansker nu

''Noget af problemet med havet i Danmark er jo desværre at vandet ikke er syden-varmt og aldrig bliver det. - ''

Da vi er fra Nord Norge, og bader i vannet her om sommeren, tror jeg ikke det vil være noe problem :-)

Nej det har du nok ret i :-)

Bare pyser her i familien som helst skal have langt over 20 grader i vandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Heia!

Vet ikke om dere har bestilt enda, men vi var i legoland i pinsen, og hadde det selvsagt helt toppers.

Vi bodde i kjempefine feriehus på lalandia, her er en artikkel om stedet : http://www.aftenposten.no/reise/article3084794.ece

Du kan ta ett lite tog (sånn turisttog), rett fra feriehuset og bort til Lalandiaparken, derfra er det i tilleg gå avstand til legoland. Vi kjørte bil til legoland.

Anbefales på det varmeste. I tillegg må jeg tilføye at jeg absolutt ville laget all maten selv, ikke satset på å gå ut på kvelden for å spise, da det ikke er så utrolig masse "fansy" å velge mellom i Billund, i alle fall ikke som undertegnede vet om :-)

KOS DERE!!! Legoland er storveis, og om regnet høljer, ville jeg reist til Lalandia, der er det sol :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...