Gå til innhold

Pappa permisjon - hvilke rettigheter?

Gjest Arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Det vet jeg, spørsmålet er om det er med lønn eller ikke?

Om man får utbetalt lønn eller ikke i de to ukene, er regulert i tariffavtalen og har således ingenting med lover/NAV å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det var jo også en løsning...

Dette er det som irriterer meg ting som folk forventer - og ikke anser som et gode. De har lovfestet rett til fri, men ikke lønn - da er det goodwill som gjør at de får det. Da bør man heller være takknemlig for at man får lønn i fem dager - enn sur for at man ikke får de siste fem også.

Veldig rare holdninger...

Dersom lønn er en fremforhandlet rettighet gjennom lønnsoppgjør mellom arbeidsgiver og arbeidstakers organisasjoner, er det ikke en "goodwill" lengre, men en del av en avtale. Dersom en slik avtale ikke er inngått, er det "goodwill". Nå er det imidlertid så vanlig at disse to ukene gis med lønn at det kanskje ikke var rart at den ansatte trodde dette gjaldt alle arbeidsplasser. Det burde være slik på alle arbeidsplasser, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil nok få det bedre med seg selv også dersom forventningene er mer realistiske:-)

Husker en tidligere kollega som hele tiden mente at hver eneste lønnsøkning eller forfremmelse "skulle bare mangle" og helst var noe hun skulle fått i fjor, så i stedet for å glede seg over det hun fikk var hun alltid meget misfornøyd over at hun ikke hadde fått det før.

Av og til er det jo sånn da, at man føler seg forbigått. Så når man da endelig får lønnsforhøyelse etc så blir ikke gleden like stor som om man hadde fått det når man hadde forventet det. I mitt tilfelle ble jeg pga omorganiseringer og fødselspermisjoner stadig vekk "den nye" på avdelinga, noe som (etter mitt syn) gjorde at jeg ble forbigått ved lokale lønnsforhandlinger i tre runder. Ingen visste noe om mine kvalifikasjoner og dermed ble jeg nedprioritert etter de som hadde fårr vist seg fram i flere år på de ulike avdelingene. Jævlig surt å bli passert av folk med kortere ansiennitet, mindre utdannelse osv enn meg flere ganger. Det har til dels rettet på seg nå nylig, men da må jeg innrømme at jeg tenkte at "dte var på tide".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er det jo sånn da, at man føler seg forbigått. Så når man da endelig får lønnsforhøyelse etc så blir ikke gleden like stor som om man hadde fått det når man hadde forventet det. I mitt tilfelle ble jeg pga omorganiseringer og fødselspermisjoner stadig vekk "den nye" på avdelinga, noe som (etter mitt syn) gjorde at jeg ble forbigått ved lokale lønnsforhandlinger i tre runder. Ingen visste noe om mine kvalifikasjoner og dermed ble jeg nedprioritert etter de som hadde fårr vist seg fram i flere år på de ulike avdelingene. Jævlig surt å bli passert av folk med kortere ansiennitet, mindre utdannelse osv enn meg flere ganger. Det har til dels rettet på seg nå nylig, men da må jeg innrømme at jeg tenkte at "dte var på tide".

Ja, det er selvsagt fullt mulig å føle seg berettiget forbigått. Men når dette er noe som skjer hver gang, og uten at noen av oss andre som hørte på klagemålene hennes kunne se den urettferdigheten som hun selv så, så tyder det på at personen i beste fall har urealistiske forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Om man får utbetalt lønn eller ikke i de to ukene, er regulert i tariffavtalen og har således ingenting med lover/NAV å gjøre.

Nå er det ikke alle selskaper som har tariffavtaler, og da er det greit å vite om det finnes retningslinjer andre steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...