morsan Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Dette har han gjort ved å finne fram gamle matvarer som han dermed etter Kiwi-garantien har krav på å få utbetalt varens verdi for. Et litt underlig "yrkesvalg", men takk og pris for at det finnes folk som luker ut gammel mat fra hyllene når de ansatte i Kiwi ikke klarer brasene selv....;-) http://www.dagbladet.no/2009/04/12/nyheter/kiwi/dagligvarer/garanti/bob_mellemstrand/5715088/ 0 Siter
astridny Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Bare så synd at jeg ALDRI finner de varene. :-( 0 Siter
Gjest Kongen dy Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Men har han lov til å tjene så mye som uførhetstrygdet da? 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Men har han lov til å tjene så mye som uførhetstrygdet da? Dette er antakelig ikke penger som kvalifiserer til "inntekt"? 0 Siter
Gjest treiging Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Jeg er en av disse som etter alle disse årene fortsatt ikke har skjønt denne garantien..... helt.... Altså: Man får varen gratis med seg om den går ut "i dag eller i morgen". Så langt har jeg skjønt det, men hvor kommer pengene inn i bildet? (annet enn ved øl og snus - som jeg skjønner man ikke får med seg). For å skjære spørsmålet mitt ut i papp: Får man med seg både gammel vare og penger? Eller må (kan) man velge? Takknemlig for svar hehe... Kun trengt noen ekstra kroner 0 Siter
Gjest Kongen dy Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Dette er antakelig ikke penger som kvalifiserer til "inntekt"? Er det spesielle regler for Kiwi-Bob? 0 Siter
Mrs D Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Dette er antakelig ikke penger som kvalifiserer til "inntekt"? Men det virker i alle fall som om han har fulltidsjobb, hehe. ;-) Jeg vet ikke hva som skal til for at det eventuelt skal kvalifiseres som inntekt? 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Men det virker i alle fall som om han har fulltidsjobb, hehe. ;-) Jeg vet ikke hva som skal til for at det eventuelt skal kvalifiseres som inntekt? Er det en hobby regnes det ikke som (skattepliktig) inntekt. Det er utgifter og inntekter som bestemmer om dette er næring eller hobby. Har man overskudd over flere år, da ligger det et økonomisk motiv bak virksomheten, og det regnes som næringsinntekt. Da skal det betales skatt, og grensen for hva man kan tjene som uførhetstrygdet skal følges. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Men har han lov til å tjene så mye som uførhetstrygdet da? Det må foreligge et arbeidstaker / arbeidsgiverforhold, for at utbetalingene skal betraktes som lønn. Kiwi-Bob har ingen slik avtale, han gjør bare det enhver kan gjøre, nemlig plukke fram varer med utgått dato i hyllene på Kiwi. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Er det en hobby regnes det ikke som (skattepliktig) inntekt. Det er utgifter og inntekter som bestemmer om dette er næring eller hobby. Har man overskudd over flere år, da ligger det et økonomisk motiv bak virksomheten, og det regnes som næringsinntekt. Da skal det betales skatt, og grensen for hva man kan tjene som uførhetstrygdet skal følges. Ved næringsinntekt har du en oppdragsgiver å forholde deg til, dette har Kiwi-Bob ikke, han reiser bare rundet på måfå og plukker ut varer, som er utgått på dato i butikkene, for dette får han et økonomisk gode. Det er egentlig en beskjeftigelse enhver nordmann kan ha, og få utbetalt det økonomiske mellomværende som et slags kjøpeutbytte. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Ved næringsinntekt har du en oppdragsgiver å forholde deg til, dette har Kiwi-Bob ikke, han reiser bare rundet på måfå og plukker ut varer, som er utgått på dato i butikkene, for dette får han et økonomisk gode. Det er egentlig en beskjeftigelse enhver nordmann kan ha, og få utbetalt det økonomiske mellomværende som et slags kjøpeutbytte. Du behøver ikke ha noen oppdragsgiver for at det skal regnes som næringsinntekt. Har du inntekter regnes overskuddet som næring uansett. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Det må foreligge et arbeidstaker / arbeidsgiverforhold, for at utbetalingene skal betraktes som lønn. Kiwi-Bob har ingen slik avtale, han gjør bare det enhver kan gjøre, nemlig plukke fram varer med utgått dato i hyllene på Kiwi. Ingen som har sagt at dette er lønn. Næringsinntekst derimot, og det er noe helt annet. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Jeg er en av disse som etter alle disse årene fortsatt ikke har skjønt denne garantien..... helt.... Altså: Man får varen gratis med seg om den går ut "i dag eller i morgen". Så langt har jeg skjønt det, men hvor kommer pengene inn i bildet? (annet enn ved øl og snus - som jeg skjønner man ikke får med seg). For å skjære spørsmålet mitt ut i papp: Får man med seg både gammel vare og penger? Eller må (kan) man velge? Takknemlig for svar hehe... Kun trengt noen ekstra kroner Finner du en vare som går ut enten i dag eller i morgen skal du få varen gratis. Finner du en vare som allerede har gått ut skal du få tilsvarende vare gratis, men som ikke har gått ut. Om butikken ikke har tilsvarende vare skal du få verdien av de varene du har funnet i kontanter. Finner du alkoholvarer som har gått ut skal du få verdien av det du har funnet i kontanter. 0 Siter
morsan Skrevet 14. april 2009 Forfatter Skrevet 14. april 2009 Bare så synd at jeg ALDRI finner de varene. :-( Jeg er glad jeg ikke "finner" dem, for da hadde det vært ensbetydende med at jeg hadde betalt for gamle varer og først hadde oppdaget det etter at jeg kom hjem! ;-) Så jeg er glad for slike oppryddinger. 0 Siter
Gjest fattiglusa Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Bare så synd at jeg ALDRI finner de varene. :-( samme her:( sjekker alltid dato,i tilfelle.... 0 Siter
Gjest treiging Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Finner du en vare som går ut enten i dag eller i morgen skal du få varen gratis. Finner du en vare som allerede har gått ut skal du få tilsvarende vare gratis, men som ikke har gått ut. Om butikken ikke har tilsvarende vare skal du få verdien av de varene du har funnet i kontanter. Finner du alkoholvarer som har gått ut skal du få verdien av det du har funnet i kontanter. Takk for svar Betyr det da at om jeg finner f.eks 37 pakker med kaffe som gikk ut for la oss si 2 dager siden, så får jeg verdien av samtlige 37 pakker utbetalt? (får håpe de ikke har mere på bakrommet av sorten i såfall antar jeg) *s* 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Er det spesielle regler for Kiwi-Bob? Nei, det tviler jeg på. ;-) Men det finnes måter å unngå regler, skulle ikke forundre meg om han har funnet et smutthull.. 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Takk for svar Betyr det da at om jeg finner f.eks 37 pakker med kaffe som gikk ut for la oss si 2 dager siden, så får jeg verdien av samtlige 37 pakker utbetalt? (får håpe de ikke har mere på bakrommet av sorten i såfall antar jeg) *s* Hvis de ikke har mer på bakrommet, ja. 0 Siter
Gjest treiging Skrevet 14. april 2009 Skrevet 14. april 2009 Hvis de ikke har mer på bakrommet, ja. wow!! *vurderer ny hobby* 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Syns rett og slett det er litt kult jeg ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.