Gjest ViViola Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 ''Akkurat som om det er en menneskerett å ha en sydentur pr. år... Ja-ja.'' ;-) Kanskje det burde være den neste store, internasjonale kampsaken???? 0 Siter
laban Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Jeg er ikke fanatiker, altså, en dag eller to har jeg ingen problemer med. Av og til må man bare hvis man f.eks. skal langt avgårde. Det er _ferier_ jeg snakker om, 1-2-3 uker midt i skoleåret. Ikke nødvendigvis i tilknytning til ferier heller. Her er en morsom tråd om temaet: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3714478 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Det er standardregelen på alle skoler jeg har hatt barn - lærer kan gi fri én dag, to påfølgende dager eller mer må til rektor. Men jeg vet ikke om den regelen er landsomfattende eller bare en Osloregel. Hva som praktiseres her og der, er sikkert noe annet. Jeg har skrevet metervis her om hva jeg mener om å ta barn ut av skolen tidligere, så jeg skal ikke gjenta det nå :-) Vi har tatt ut ungene 1 dag fra skolen for å dra på ferie og da vi spurte læreren var svaret at det var det vi selv, altså foreldrene, som bestemte, skolen kunne ikke nekte oss det. Men om det også gjelder for lenger perioder som flere uker vet jeg ikke. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Her er en morsom tråd om temaet: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3714478 He-he, jeg kan jo bare signere hovedsvaret ditt i den tråden - rett og slett. :-) 0 Siter
morsan Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Her er en morsom tråd om temaet: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3714478 Å, jeg blir alltid litt engstelig for hva jeg kan ha sagt slike gamle tråder, men denne gangen gikk det heldigvis bra! :-) Så lenge jeg sier meg 100% enig med laban skal det godt gjøres å være flau et par år etterpå;-) 0 Siter
laban Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Å, jeg blir alltid litt engstelig for hva jeg kan ha sagt slike gamle tråder, men denne gangen gikk det heldigvis bra! :-) Så lenge jeg sier meg 100% enig med laban skal det godt gjøres å være flau et par år etterpå;-) Hihi, så nøye leste jeg ikke gjennom nå. Husket bare godt at W nektet å innse at vi ikke akkurat mente lærerike studiereiser til eksotiske kulturer... 0 Siter
morsan Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Hihi, så nøye leste jeg ikke gjennom nå. Husket bare godt at W nektet å innse at vi ikke akkurat mente lærerike studiereiser til eksotiske kulturer... *he he* Folk vil jo gjerne forsraver sine valg, og denne argumentasjonen om "læring" hører jeg både fra dem som drar til "Syden" OG dem som drar langt av gårde. Lang flyreise er ikke ensbetydende med at turen er så veldig lærerik...;-) Jeg har sett mange feriebilder fra Thailand og andre fjerntliggende chartermål, og det er da flest bilder av strand- og badeferie og restaurantbesøk og slikt, kanskje en og annen tourist trap med elefanter og dans og aper. Ikke så vesensforskjellig fra Sydenturer forøvrig - bare mer eksotiske bygninger, klær osv (Og ja, jeg _har_ vært i Thailand selv også, i tillegg til et par andre land i Asia *S*) Hvorfor er barns titting på apekatter og elefantshow mye mer viktig for almenndannelsen enn krabbefiske i en norsk fjære? ;-) 0 Siter
laban Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 *he he* Folk vil jo gjerne forsraver sine valg, og denne argumentasjonen om "læring" hører jeg både fra dem som drar til "Syden" OG dem som drar langt av gårde. Lang flyreise er ikke ensbetydende med at turen er så veldig lærerik...;-) Jeg har sett mange feriebilder fra Thailand og andre fjerntliggende chartermål, og det er da flest bilder av strand- og badeferie og restaurantbesøk og slikt, kanskje en og annen tourist trap med elefanter og dans og aper. Ikke så vesensforskjellig fra Sydenturer forøvrig - bare mer eksotiske bygninger, klær osv (Og ja, jeg _har_ vært i Thailand selv også, i tillegg til et par andre land i Asia *S*) Hvorfor er barns titting på apekatter og elefantshow mye mer viktig for almenndannelsen enn krabbefiske i en norsk fjære? ;-) Mine barn er oppsatt med en far som misliker lange flyreiser, så vi har ikke bruk for de argumentene :-) Jeg er helt enig i at det ikke er landet eller avstanden som er avgjørende for hvor lærerik ferien blir. Dessuten kan man lære omtrent det samme enten det er skoleferie eller ikke. Men dette er selvfølgelig ikke en problemstilling uten nyanser. Det blir bare så teit når man fordømmer Ali for å reise til Pakistan, mens man selv har sekken full av gode grunner for å la Adrian dra til Egypt. 0 Siter
morsan Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Mine barn er oppsatt med en far som misliker lange flyreiser, så vi har ikke bruk for de argumentene :-) Jeg er helt enig i at det ikke er landet eller avstanden som er avgjørende for hvor lærerik ferien blir. Dessuten kan man lære omtrent det samme enten det er skoleferie eller ikke. Men dette er selvfølgelig ikke en problemstilling uten nyanser. Det blir bare så teit når man fordømmer Ali for å reise til Pakistan, mens man selv har sekken full av gode grunner for å la Adrian dra til Egypt. ''Dessuten kan man lære omtrent det samme enten det er skoleferie eller ikke. '' Ikke minst! ''Men dette er selvfølgelig ikke en problemstilling uten nyanser. Det blir bare så teit når man fordømmer Ali for å reise til Pakistan, mens man selv har sekken full av gode grunner for å la Adrian dra til Egypt.'' Helt enig! Og som du nevnte i den andre tråden: At man klager over at sfo holder stengt om sommeren, samtidig som man tar ekstra ferie om vinteren. 0 Siter
Speak Skrevet 15. april 2009 Forfatter Skrevet 15. april 2009 ''Pluss at jeg er litt sånn generell motstander av å ta barn ut fra skola for å ta lengre ferieturer om vinteren.'' Jøss, er vi flere, altså? Føler meg dønn alene om å tenke sånn, det går nesten sport i å ta ungene ut av skolen på alle mulige tider av året. Vi burde lage en egen facebook-gruppe. ;-) Enig i dette jeg også. Så derfor blir det tur i mai i år. Da har snuppa fri 3 dager den uka vi reiser, så det synes jeg er OK. 0 Siter
Speak Skrevet 15. april 2009 Forfatter Skrevet 15. april 2009 Dem som tar mye fri er veldig til å snakke om hvor mye læring det er å dra på ferie, da... Hvis man regner slikt som å vite om tax free kvotene som foreldrene tar med seg samt tipsnivået til kelneren som viktige kunnskaper! ;-) (Pluss kanskje bittelitt om landet de er i da..*S*) Jeg regner forresten sønnesn årlige krabbefiske som en viktig del av allmennutdannelsen:-) Jeg tror nok at barna lærer en god del på disse feriene. Tenk bare på all engelsken de får da? + læren om andre kulturer og andre mennesker. 0 Siter
Speak Skrevet 15. april 2009 Forfatter Skrevet 15. april 2009 Det er standardregelen på alle skoler jeg har hatt barn - lærer kan gi fri én dag, to påfølgende dager eller mer må til rektor. Men jeg vet ikke om den regelen er landsomfattende eller bare en Osloregel. Hva som praktiseres her og der, er sikkert noe annet. Jeg har skrevet metervis her om hva jeg mener om å ta barn ut av skolen tidligere, så jeg skal ikke gjenta det nå :-) Her kan lærer avgjøre inntil 5 dager. Mer enn det må sendes til rektor. 0 Siter
morsan Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Jeg tror nok at barna lærer en god del på disse feriene. Tenk bare på all engelsken de får da? + læren om andre kulturer og andre mennesker. Det kommer i aller høyeste grad an på type tur og foreldrene! Tror mange som tar ungene fri i hytt og gevær innbiller seg/andre at barna lærer så mye mer på slike turer. Hvis det var engelsk man skal lære, burde man da heller dra med seg barna til England enn til syden:-) Og uansett må jeg bare gjenta labans eminente poeng: Man lærer da like godt om man reiser på tur i de vanlige feriene! ;-) 0 Siter
Gjest Mexico.....yes Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Har hørt en del positivt om Mexico, men det er vel typisk å reise dit i vinterhalvåret? Men kan jo komme unna med både billigere og kortere reiser på sommeren tror jeg. Men legger dette "bak øret" for å reise dit en gang da standard sydenreiser blir for kaldt:-) Det har du sikkert rett i, men i dette tilfellet måtte jeg til New York først og tok Mexico i samme billett. Jeg reiser ikke mye vekk om sommeren, men nå har jeg ikke unger å ta hensyn til. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Jeg tror nok at barna lærer en god del på disse feriene. Tenk bare på all engelsken de får da? + læren om andre kulturer og andre mennesker. He-he, vi reiste til syden sammen med en familie med 3 barn i skolealder for noen år siden. At de ungene lærte noe på turen tviler jeg sterkt på. Vi var i all hovedsak sammen alle hele tiden, ungene snakket ikke engelsk med noen (siden kelnerne snakket norsk!), de smakte ikke annen mat enn de var vant til hjemme, de opplevde ingen kultur de ikke allerede var kjent med - osv. En reise til Nepal - ja, den kan nok være noe lærerik, men til Grand Canaria - niks. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Her er en morsom tråd om temaet: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3714478 Hehe,- den tråden tror jeg at jeg ikke har vært innom... Vi har noen ganger bedt fri en uke i tillegg til høstferie - særlig på barneskolen. En uke synes jeg går greit - har aldri merket at de har kommet særlig videre på den ene uken. Og hvis man skal reise et stykke, blir en uke veldig kort. Og, å reise i sommerferien blir veldig varmt og overbefolket... Men, jeg synes ikke noe om å ta fri i mange uker - eller en uke flere ganger i året... 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Som jeg skrev til Elextra, jeg er ikke fanatisk og skjønner det med en dag eller to innimellom. Jeg tror nok ikke at det er flertallet som tar masse fri, men holdningen til de fleste av mine venner er litt slik. Veldig merkelig, siden jeg anser de fleste for å være svært oppegående. Nå gjør de det ikke hvert år, da, men jeg synes allikevel det er snålt. Og jeg tror du har rett i at trykket på læring ikke akkurat opprettholdes disse ferieukene. Mine lærervenner er veldig oppgitt, de merker ekstraferier veldig godt fordi de da må bruke ekstra mye tid på å hjelpe eleven til å ta igjen i pensum. Og helt til slutt: HVA, er ikke damen på tryneboka??? ;-) ''Mine lærervenner er veldig oppgitt, de merker ekstraferier veldig godt fordi de da må bruke ekstra mye tid på å hjelpe eleven til å ta igjen i pensum.'' Hmm. Høres ut som dere har det bra på lærerfronten. Vi er som regel veldig heldige hvis læreren gidder å ta vare på beskjeder og lekseplaner som blir delt ut når ungene har hatt ekstra feriedager, eller er syke. Det er visst for mye bry for dem,- de skjønner ikke hvordan det kan gjøres, visst. Når jeg deler ut noe - i idrettslags-sammenheng f.eks. sørger jeg jo for å ha nok kopier til alle, og så skriver man jo navnet til barnet på papiret til dem som ikke er der (hvilket jo som regel er et fåtall). Da er det enkelt å holde rede på seinere. Ja,- vi har ofte vært veldig uheldige med lærerne. Knurr. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 ''Mine lærervenner er veldig oppgitt, de merker ekstraferier veldig godt fordi de da må bruke ekstra mye tid på å hjelpe eleven til å ta igjen i pensum.'' Hmm. Høres ut som dere har det bra på lærerfronten. Vi er som regel veldig heldige hvis læreren gidder å ta vare på beskjeder og lekseplaner som blir delt ut når ungene har hatt ekstra feriedager, eller er syke. Det er visst for mye bry for dem,- de skjønner ikke hvordan det kan gjøres, visst. Når jeg deler ut noe - i idrettslags-sammenheng f.eks. sørger jeg jo for å ha nok kopier til alle, og så skriver man jo navnet til barnet på papiret til dem som ikke er der (hvilket jo som regel er et fåtall). Da er det enkelt å holde rede på seinere. Ja,- vi har ofte vært veldig uheldige med lærerne. Knurr. Høres nesten ut som om lærerne deres har et stoooort markeringsbehov... For som du sier - vanskelig er det da ikke å få gitt kopi til de som ikke er tilstede. Lite praktiske, eller svært uvillige, høres det ut som. Ja, vi er heldige. Så langt, i alle fall. 0 Siter
Speak Skrevet 16. april 2009 Forfatter Skrevet 16. april 2009 He-he, vi reiste til syden sammen med en familie med 3 barn i skolealder for noen år siden. At de ungene lærte noe på turen tviler jeg sterkt på. Vi var i all hovedsak sammen alle hele tiden, ungene snakket ikke engelsk med noen (siden kelnerne snakket norsk!), de smakte ikke annen mat enn de var vant til hjemme, de opplevde ingen kultur de ikke allerede var kjent med - osv. En reise til Nepal - ja, den kan nok være noe lærerik, men til Grand Canaria - niks. Ja, vi velger nok oftest litt andre steder enn Gran Canaria:-) Og vi reiser alltid alene, og jeg utfordrer alltid jentungen slik at ho må klare seg mye selv. (Kjøpe is, bestille på restauranter, prute osv.) 0 Siter
Speak Skrevet 16. april 2009 Forfatter Skrevet 16. april 2009 Det kommer i aller høyeste grad an på type tur og foreldrene! Tror mange som tar ungene fri i hytt og gevær innbiller seg/andre at barna lærer så mye mer på slike turer. Hvis det var engelsk man skal lære, burde man da heller dra med seg barna til England enn til syden:-) Og uansett må jeg bare gjenta labans eminente poeng: Man lærer da like godt om man reiser på tur i de vanlige feriene! ;-) DET argumentet kan man jo ikke motsi:-) Vi reiser ofte 2-3 ganger i året, og da klarer vi ikke å kun bruke ferier. Neste tur blir avreise 17. mai. Da har snuppa fri 3 dager uka etter, og ho må ta seg fri fra skolen de to andre dagene. 16. mai må ho gjøre leksene som tilhører disse dagene. På ferien må ho også skrive en reiseskildring. Den skal inneholde informasjon om landet + hva ho opplever på turen. Og så må ho ta bilder for å ha med i denne boka. Ikke standard skole, men det blir mye læring av dette også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.