Gå til innhold

Skille mellom internett og RL?

Anbefalte innlegg

Gjest tennpluggen
Skrevet

Synes enkelte er veldig "skarpe" i sine tilbakemeldinger her inne jeg? Er dere sånn i RL også? Virker som om enkelte bare slenger ut ting og ikke tenker på at dette kan såre andre?

Jeg har oppdradd endel barn og ungdommer i forhold til dette, men jeg observerer at voksne mennesker ofte er verre. Tenk dere godt om før dere svarer, og TENK over hvordan dere selv ville opplevd å få slike tilbakemeldinger?

NB! Dette gjelder slett ikke alle, men noen som bare MÅ slenge med leppa, virker det som.

Skrevet

Synes generelt det er lite drittslenging på dol. Mye verre på f. eks. kvinneguiden.no...

Gjest Joilet
Skrevet

Folk er tøffere på DOL ja. Her er man anonym, og man sier ting man aldri hadde sagt i RL.

Skrevet

Regner med denne også er myntet på meg?

Slenge med leppa - være ærlig... Vanskelig balansegang, og særlig når man skriver kan det være vanskelig å få fram følelsene i det man mener.

At det er lettere å "slenge med leppa" på nett, ja det er det sikkert, ingen vet hvem jeg er og det verste som skjer er at man får noen skrevne ord tilbake.

Skrevet

Jeg synes det er hårfine grenser mellom det å være direkte og ærlig i tilbakemeldinger, og det å bli litt nedlatende og krass. Jeg verdsetter det første, men ikke det andre. I RL vil tonefall og kroppsspråk kunne "mildne" tilbakemeldinger som ikke er så hyggelige å motta, på nett vil små nyanser i ordbruk kunne utgjøre store forskjeller i forhold til hvordan kommentarer er egnet til å bli oppfattet.

Gjest Elextra
Skrevet

Ingen tvil om at det er lettere å kritisere og påpeke ting på nett enn i RL, "slenge med leppa", om du vil.

Når det er sagt bør man selvfølgelig vise folkeskikk enten kommunikasjonen skjer elektronisk eller direkte.

Gjest tror jeg
Skrevet

Jeg synes det er hårfine grenser mellom det å være direkte og ærlig i tilbakemeldinger, og det å bli litt nedlatende og krass. Jeg verdsetter det første, men ikke det andre. I RL vil tonefall og kroppsspråk kunne "mildne" tilbakemeldinger som ikke er så hyggelige å motta, på nett vil små nyanser i ordbruk kunne utgjøre store forskjeller i forhold til hvordan kommentarer er egnet til å bli oppfattet.

Det ville være trist om nettet utviklet oss til mer uempatiske mennesker enn vi selv liker å tenke at vi faktisk er. Jeg tror det til tider skjer. Og skjer det vil det gjerne få ringvirkninger inn i det virkelige livet på en eller annen måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...