Gå til innhold

Baby med omgangssyke

simane

Anbefalte innlegg

Hva bør jeg gi en baby på 8 mnd som har omgangssyke når jeg ikke ammer? Jeg har gitt henne litt NAN og saft men er litt usikker på om man bør gi NAN. Er det noe annet jeg kan gi? Noe som virker stoppende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal man egentlig gi stoppende midler når man har omgangssyke? Kroppen reagerer jo på noe den ikke tåler ved å ville ha det ut av kroppen?

Ta kontakt med helsestasjonen om almenntilstanden til barnet er dårlig eller om du vil ha tips til hva du kan gi barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsilt havresuppe m/sukker og en knivsodd salt, avkjøl til fingervarm temp, gi på skje eller flaske. Vi ga dette istedet for mat/melk da ungene var små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man egentlig gi stoppende midler når man har omgangssyke? Kroppen reagerer jo på noe den ikke tåler ved å ville ha det ut av kroppen?

Ta kontakt med helsestasjonen om almenntilstanden til barnet er dårlig eller om du vil ha tips til hva du kan gi barnet.

Nei, selvfølgelig ikke noe stoppend midler som kull eller Travello, men noe som binder magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1239780976' post='4131783]

Avsilt havresuppe m/sukker og en knivsodd salt, avkjøl til fingervarm temp, gi på skje eller flaske. Vi ga dette istedet for mat/melk da ungene var små.

Takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Motherline

Ikke gi for mye mat om gangen, dette irriterer magesekken og forverrer anfallene. Gi skjevis og sakte... og vent 2 timer etter siste oppkast før du gir mer mat.

Avsilt havresuppe skal være bra ved omgangssyke, det gir næring samtidig som det virker "forstoppende" mot evnt diare/oppkast.

Det viktigste er å erstatte væsketap, man kan gi en blanding av 50/50 farris og eplemost/eplenektar, da erstatter man tapte elektrolytter og.

Men gi skjevis.

Datteren min ble veldig tørst og ville styrte i seg, med det resultat at hun spydde opp igjen etter et kvarter...

Så gi skjevis og vent litt mellom hver gang. Magen trenger tid til å venne seg til maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldstemann hos oss hadde skikkelig omgangssyke da han var 10-12 mnd med diaré i flere dager og oppkast i flere dager. Jeg ammet ham, og han drakk da litt melk, men utover det fikk jeg i ham lite. Fikk råd om blåbær-biola, og gi det med sprøyte, bare 2-3 ml om gangen, og det funket.

God bedring til babyen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...