Gjest togli Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Jeg har et enkeltmannsfirma jeg tar ut inntekt fra. Grunnen til at jeg er registrert med enkeltmannsfirma, er at jeg driver tegnspråkundervisning i 20 % stilling. Nå har jeg mottatt selvangivelse for næringsdrivende og skal _kun_ føre opp den ekstra inntekten min i enkeltmannsforetaket. Problemet er at det er så mange ulike skjemaer inne på nettet, og alle er kompliserte å fylle ut (iallefall de jeg har funnet..). Jeg tror jeg skal fylle ut "Næringsoppgave 1" som er den enkleste av dem, men så kommer det opp masse rare greier jeg ikke kan svare på. Jeg vil bare ha en rubrikk med "inntekt" og that's it!! Noen som har gode tips og kan hjelpe en som har skjemaskrekk?? 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Du skal fylle ut Næringsoppgave 1, ja. Hva mener du med "rare greier"? Har du ikke et avsluttet regnskap med oversikt over inntekter og utgifter? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Du skl fylle ut Næringsoppgave 1, fyll inn lle relevante fakta på side 1, så lukker du den igjen. Så kommer du til side 2, Inntekter, der skal du skrive inn inntekten din under post 3100 inntekt dette år. og da lukker du dette skjemaet igjen. Dernest kommer utgiftssiden, hvid su ikke mener at du har noen kostnader i forbindelse med næringsinntekten din, skriver 0 i post 4005, og lukker denne siden. Side 3 Balanse, her skriver du i post 1500 kundefordringer det beløpet, som kundene dine ikke har betalt til deg pr, 31/12, altså at de skylder deg, hvis du ikke har noe tilgodehavende, skriver du 0, og har du en bankkonto tilknyttet næringsvirksomheten, skriver du saldoen pr. 31/12 i post 1920 Bankinnskudd. Så langt kan jeg hjelpe deg, uten å vite hvilke beløp du opererer med, men har du egenkapital tilknyttet næringsvirksomheten må du fylle det inn i post 2050 Annen egenkapital, og har du gjeld skal det skrives inn i 2220 til 2995. Deretter fyller du ut side 4. og videre skal du fylle ut et skjema, som heter personinntektsskjema RF-1224. 0 Siter
Gjest tror jeg Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Du skal fylle ut Næringsoppgave 1, ja. Hva mener du med "rare greier"? Har du ikke et avsluttet regnskap med oversikt over inntekter og utgifter? For oss med skjemaskrekk er det fullt med rare greier på et skjema må du da forstå). I utgangspunktet er det jo bare utilgjengelige tegn. Masse ekle tegn og masse rubrikker...) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Du skal fylle ut Næringsoppgave 1, ja. Hva mener du med "rare greier"? Har du ikke et avsluttet regnskap med oversikt over inntekter og utgifter? Det er enkelt for de som kan det, men ikke så enkelt å forstå for en som ikke har regnskaps kunnskaper eller er vant med å avslutte årsregnskap og skrive selvangivelse med 15 forskjellige vedlegg. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Du skal fylle ut Næringsoppgave 1, ja. Hva mener du med "rare greier"? Har du ikke et avsluttet regnskap med oversikt over inntekter og utgifter? Jeg har ikke mottatt noe vedlegg til selvangivelsen - og har kun inntekt å tenke på - ingen utgifter. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Jeg har ikke mottatt noe vedlegg til selvangivelsen - og har kun inntekt å tenke på - ingen utgifter. Leverer du via Internett, så er Næringsoppgaven lagt inn sammen med selvangivelsen din. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 Du skl fylle ut Næringsoppgave 1, fyll inn lle relevante fakta på side 1, så lukker du den igjen. Så kommer du til side 2, Inntekter, der skal du skrive inn inntekten din under post 3100 inntekt dette år. og da lukker du dette skjemaet igjen. Dernest kommer utgiftssiden, hvid su ikke mener at du har noen kostnader i forbindelse med næringsinntekten din, skriver 0 i post 4005, og lukker denne siden. Side 3 Balanse, her skriver du i post 1500 kundefordringer det beløpet, som kundene dine ikke har betalt til deg pr, 31/12, altså at de skylder deg, hvis du ikke har noe tilgodehavende, skriver du 0, og har du en bankkonto tilknyttet næringsvirksomheten, skriver du saldoen pr. 31/12 i post 1920 Bankinnskudd. Så langt kan jeg hjelpe deg, uten å vite hvilke beløp du opererer med, men har du egenkapital tilknyttet næringsvirksomheten må du fylle det inn i post 2050 Annen egenkapital, og har du gjeld skal det skrives inn i 2220 til 2995. Deretter fyller du ut side 4. og videre skal du fylle ut et skjema, som heter personinntektsskjema RF-1224. Du er en knupp!!!! Jeg fulgte "oppskrifta" di til punkt og prikke, så nå tror jeg nesten jeg har klart det 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. april 2009 Skrevet 15. april 2009 For oss med skjemaskrekk er det fullt med rare greier på et skjema må du da forstå). I utgangspunktet er det jo bare utilgjengelige tegn. Masse ekle tegn og masse rubrikker...) Jepp :-(( Jeg tror ikke jeg er spesielt dum, men tall og matematiske fremmedord får jeg krupp av ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.