Gå til innhold

Behandling av "museskulder"

Anbefalte innlegg

Gjest KontorrotteMarie
Skrevet

Jeg er sykmeldt fordi jeg nesten ikke kan løfte høyre arm ut fra kroppen, og legen sier at det er muskulært (har tatt røntgen) og sendt meg til fysioterapeut. Ettersom det er litt ventetid på dette, tenkte jeg at jeg skulle trene forsiktig (jeg trener vanligvis endel med bl.a. redcord-tau) men legen min mente at det skulle jeg slett ikke. Bare vente på time hos fysioen, og ikke bruke høyrearmen, i hvert fall ikke skrive.

Har ikke hatt så mye sånt før, men sist (fire år siden) fikk jeg ultralyd og massasje hos en fysio. Er det det samme de driver med nå, eller har det hendt noe nytt og revolusjonerende. Noen som vet?

Skrevet

Har hatt senebetennelse-tendenser i armen pga andre ting og har fått beskjed om å gå tur og svinge med armene, tøye forsiktig med jevne mellomrom.

Skrevet

Det finnes mange teknikker for å behandle "museskulder" det kommer an på hvilken type behandler du går til og hvorvidt hun/han har evnen til å fornye seg og prøve ut nye metoder.

Den behandlingen jeg stort sett får er forsiktig mobilisering av skulderen og tøying av bindevevet rundt musklene. Dette er med på å gi muskler og senere tilbake sin opprinnelige beveglighet og funksjon.

Gjest KontorrotteMarie
Skrevet

Har hatt senebetennelse-tendenser i armen pga andre ting og har fått beskjed om å gå tur og svinge med armene, tøye forsiktig med jevne mellomrom.

Ok, tusen takk for svar.

Gjest mallet
Skrevet

Har du vurdert en tur innom kiropraktor mens du venter på fysio? Det har hjulpet veldig godt for meg med tilsvarende låst skulder. Da var det faktisk fysioterapeuten som sendte meg til kiropraktor, og mente at det var mest hensiktsmessig med begge typer behandlinger i starten, før det gikk over til kun fysio etterhvert. Tror jeg hadde tre runder hos kiropraktoren og merket stor bedring etter andre gang. Fordelen er at det er kort ventetid, du kan ofte få time på dagen. Kanskje verdt et forsøk i stedet for å gå "låst" i ukevis mens du venter på å komme i gang med fysio.

Skrevet

Jeg har god erfaring med trykkbølgebehandling på betennelse i skulderen.

I tillegg holder jeg skulderpartiet bra ved å gå til kiropraktor.

Da jeg var under behandling skulle jeg ikke utføre bevegelser som irriterte skulderen, så det kan nok være lurt å vente med for mange øvelser til du har vært hos fysioterapeut.

Gjest ViViola
Skrevet

''Har ikke hatt så mye sånt før, men sist (fire år siden) fikk jeg ultralyd og massasje hos en fysio.''

Hvis fysioterapeuten kommer draende med varmeomslag først, så ultralyd/laser eller noe annet maskinelt - så røm!

:-)

Jeg har brukt ubegripelig mye tid på muskulære skader opp gjennom åra, og heldigvis har det nå kommet en ny generasjon fysioterapeuter som behandler HELT annerledes enn de gamle.

De yngre bruker trening som hovedbehandling, etter først å ha løst opp med nåler og/eller massasje og/eller strøm. Mye, mye mer effektivt og ikke minst - det virker! Samtidig må man også være klar over at man må holde ved like etter behandlingstiden også er over, med mer trening.

To venninner av meg pådro seg begge prolaps i nakken i løpet av en knapt halvår. Veldig like skader, satt omtrent akkurat på samme sted. Den ene gikk til sin gamle behandler, og lå på benken i månedsvis mens laser og ultralyd og varmeomslag ble brukt som behandlingsform. Ikke kunne hun jobbe, ikke kunne hun trene - hun kunne bare "vente". Den andre brukte en fysio på NIMI, og gikk rett på treningsprogram. Hun var tilbake i full jobb etter 3,5 måned.

Trykk på hos fysioterapeuten og prøve å komme deg inn snarest, men ikke gjør noen øvelser i mellomtida. Det er bare en ting som er verre enn å ikke gjøre noe, og det er å trene feil...

Lykke til!

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg har god erfaring med trykkbølgebehandling på betennelse i skulderen.

I tillegg holder jeg skulderpartiet bra ved å gå til kiropraktor.

Da jeg var under behandling skulle jeg ikke utføre bevegelser som irriterte skulderen, så det kan nok være lurt å vente med for mange øvelser til du har vært hos fysioterapeut.

''Jeg har god erfaring med trykkbølgebehandling på betennelse i skulderen.''

Sukk, det har jeg også prøvd - men det virket ikke på meg...

Skrevet

''Jeg har god erfaring med trykkbølgebehandling på betennelse i skulderen.''

Sukk, det har jeg også prøvd - men det virket ikke på meg...

For meg utgjorde det en enorm forskjell.

Da jeg fikk betennelse i første skulderen gikk jeg 23 ganger til behandling og trening hos fysio, før jeg ble relativ frisk. Da jeg fikk betennelse i den andre skulderen i fjor, var den fikset etter 4 behandlinger med trykkbølgebehandling.

Gjest ViViola
Skrevet

For meg utgjorde det en enorm forskjell.

Da jeg fikk betennelse i første skulderen gikk jeg 23 ganger til behandling og trening hos fysio, før jeg ble relativ frisk. Da jeg fikk betennelse i den andre skulderen i fjor, var den fikset etter 4 behandlinger med trykkbølgebehandling.

Helt supert!

Jeg har ikke fått det i skulderen, jeg da, men i albuen. Det var bare vondt-vondt-vondt, og selv om det synes å virke litt kom alle smerter tilbake i løpet av en dag eller så. Avsluttet vel etter 5 behandlinger på behandlers anbefaling.

Skuldren/nakken har blitt bra av nåler, strøm og trening.

Godt det finnes alternativer!

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...