Gå til innhold

FU: Er vi forpliktet til å delta?

pusi

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Men barnet har jo fortsatt en forelder til (med mindre denne er død, selvfølgelig)? Og om du var borte, far hadde barnet - så er det jo barnevakt som er alternativet.

Tenker jeg, da.

Når folk her sier de er alene, antar jeg at det ikke finnes en tilgjengelig far som kan stille i foreldremøter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

6

• mumitrollet

4

• Helmi

4

• jubalong70

3

Gjest ViViola

Når folk her sier de er alene, antar jeg at det ikke finnes en tilgjengelig far som kan stille i foreldremøter etc.

OK, da leser du det annerledes enn meg.

Men fortsatt mener jeg at barnevakt da er alternativet - til disse obligatoriske foreldremøtene, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos meg

OK, da leser du det annerledes enn meg.

Men fortsatt mener jeg at barnevakt da er alternativet - til disse obligatoriske foreldremøtene, altså.

Det er ikke et reellt alernativ med barnevakt for alle. Mitt barn er tolv og har aldri hatt barnevakt. Ikke er der foreldre i nærheten som kan avlaste nå når jeg er blitt alene med han, og det er ikke slik at alle kan få barnevakt til ungen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et reellt alernativ med barnevakt for alle. Mitt barn er tolv og har aldri hatt barnevakt. Ikke er der foreldre i nærheten som kan avlaste nå når jeg er blitt alene med han, og det er ikke slik at alle kan få barnevakt til ungen sin.

Hos oss begynner vel foreldremøtene i halvsju-sju-tida, og da rekker man jo å være med en stund før det er sengetid for en 12-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jo, alle kan finne barnevakt for barna sine, det må ikke være besteforeldre eller tanter/onkler eller andre slektninger. Det kan være en nabo, en skoleelev, en barnehageassistent osv.

Og som morsan sier, når barnet er såvidt stort, da er det jo alene noen timer med mindre det har en funksjonshemming eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg tenkte ikke på situasjoner der den ene foreldren er død.

(Også saksa du litt kjapt, for jeg skrev spesifikt skilte foreldre.)

Og forøvrig tenkte jeg mest på de situasjonene jeg selv kjenner til, der jeg _vet_ at den foreldren som ikke har barna heller ikke deltar på foreldremøte - og heller ikke gjør noe annet.

Men igjen, beklager at jeg ikke tenkte langt nok.

Det er jo akkurat det jeg prøver å få fram her: det er mye vi ikke vet om hverandres livssituasjon.

Jeg har full forståelse for at du ikke tenkte på muligheten for at den ene er død - det hører jo til sjeldenhetene. Men også det viser at det er mye vi fortolker og mener og tror om andre foreldre - som absolutt ikke trenger å være sannheten.

F,eks. er det nok ingen som aner at jeg strever så mye med angst at det er grunnen til at jeg ikke er på møtene. Så der er det nok mange som "vet" at jeg er hjemme og gjør ingenting viktig og kunne like godt vært på møtet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler ingen grunn til å unnskylde meg. Det var nettopp det jeg prøvde å si: det kan være mange årsaker til at folk ikke går på foreldremøter. For mitt vedkommende: stor sosial angst.

''en av foreldrene har ikke barna, er det ikke så? Da burde jo den greie å delta?''

Nei, slik er det ikke når den ene forelderen er død.

Så: når jeg nå opplever livet litt annerledes enn det var for noen år tilbake, vet jeg også at årsakene til ikke å delta kan være mye mer varierte enn bare "giddeløshet". Det håper jeg at folk husker på før de løfter opp pekefingeren :)

Men du innrømmer jo selv at du ikke tenkte på dette heller, den gangen det ikke var noe problem for dere å stille opp.

Jeg synes det er synd at man ikke klarer å se at ting kan ha flere årsaker, men nå skal du liksom kritisere de som kritiserer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er av de som ikke helt skjønner at det er umulig å delta på 1-2 foreldremøter i året - selv om man er skilt. ''

Jeg er av dem som har gått glipp av foreldremøte, og kommer også til å gå glipp av ett denne våren. Grunnen er at det kolliderer med en viktig jobbreise.

Nå er jeg heldig og mannen min kan gå og avgi rapport, men hadde jeg vært alene hadde det ikke vært så greit.

Ja, men i ditt tilfelle da så er jo mannen din der, og det går jo ut på ett:-)

Vi har aldri stilt begge to til foreldremøter, ser ingen grunn til det, den som gikk rapporterer hjemme etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel deltatt på det meste opp igjennom - men er glad ungene er så store at det ikke er så mye igjen av det.

SFO-møtene etter at ungene var større og selvgående, droppet vi vel forholdsvis kjapt. Etter å ha erfart at det ikke skjedde noe særlig der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, men i ditt tilfelle da så er jo mannen din der, og det går jo ut på ett:-)

Vi har aldri stilt begge to til foreldremøter, ser ingen grunn til det, den som gikk rapporterer hjemme etterpå.

Jeg snakket altså ikke om min situasjon direkte, snarere om et tilfelle som mitt _om_ jeg var "helt enslig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hos oss begynner vel foreldremøtene i halvsju-sju-tida, og da rekker man jo å være med en stund før det er sengetid for en 12-åring.

''Hos oss begynner vel foreldremøtene i halvsju-sju-tida, og da rekker man jo å være med en stund før det er sengetid for en 12-åring''

Hehe, hun snakket vel ikke om barnevakt til 12-åringen, tror hun mente å fortelle at hun aldri hadde hatt barnevakt i løpe av 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket altså ikke om min situasjon direkte, snarere om et tilfelle som mitt _om_ jeg var "helt enslig".

Ja, jeg skjønte det av andre svar du gav, så da ble det ikke relevant det jeg svarte deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du innrømmer jo selv at du ikke tenkte på dette heller, den gangen det ikke var noe problem for dere å stille opp.

Jeg synes det er synd at man ikke klarer å se at ting kan ha flere årsaker, men nå skal du liksom kritisere de som kritiserer...

Hvorfor så irritert, Bookworm?

Jeg forteller jo at jeg selv ikke så dette tidligere - og vil gjerne opplyse andre om det jeg har erfart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Vi går på alle foreldremøte så sant det ikke er på den ene kvelden i uka da begge jobber. Alt det andre prøver vi å få med oss, men gidder ikke stresse med det dersom ungen selv ikke har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så irritert, Bookworm?

Jeg forteller jo at jeg selv ikke så dette tidligere - og vil gjerne opplyse andre om det jeg har erfart :)

Kjære vakre vene - er dette å være irritert også nå da?

Jeg bare påpekte fakta, jeg ser du vil opplyse og det er fint det. Men jeg tror ikke det er så lett å tenke seg til andre situasjoner før en står der selv, var bare det jeg ville ha fram:-)

Skulle kanskje ha slengt på en smiley til slutt, men det ser ut til at jeg blir misforstått uansett hva jeg skriver om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som ikke helt skjønner at det er umulig å delta på 1-2 foreldremøter i året - selv om man er skilt. Jeg mener, en av foreldrene har ikke barna, er det ikke så? Da burde jo den greie å delta?

Også er det jo slik, da, at det er flere som må bruke barnevakt for å få til å komme på ting. Det er også en unnskyldning som blir brukt for å ikke være der.

Jeg er ikke skilt, men har en bortearbeidende mann og 3 barn i barneskolealder. Da er det ikke snakk om 1-2 møter i året :-)

Det er 6 klasseforeldremøter, 6 samtaler og 2 skoleforeldremøter i året. Og dette er bare skolen.

I tillegg til dette er det ganske mange foreldremøter i året på fritidsaktivitetene til ungene.

Jeg møter på alt jeg, men det er jammen litt av en kabal å sette isammen innimellom, så jeg kan godt skjønne de som ikke får vært med på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes jeg ja.

Det er jo akkurat det jeg prøver å få fram her: det er mye vi ikke vet om hverandres livssituasjon.

Jeg har full forståelse for at du ikke tenkte på muligheten for at den ene er død - det hører jo til sjeldenhetene. Men også det viser at det er mye vi fortolker og mener og tror om andre foreldre - som absolutt ikke trenger å være sannheten.

F,eks. er det nok ingen som aner at jeg strever så mye med angst at det er grunnen til at jeg ikke er på møtene. Så der er det nok mange som "vet" at jeg er hjemme og gjør ingenting viktig og kunne like godt vært på møtet :)

Vil bare påpeke at i ditt tilfelle så vet jo resten av klassetrinnet årsaken av at du ikke er tilstede pga. død ektefelle og vanskelig med å komme fra.

Men det er da fåtall i skolen i dag som har din situasjon,og som sagt så vet man på et klasse trinn om barna har to foreldre i live eller ei.

Men det som mange foreldre reagerer på er at såkalte oppegående foreldre som lever sammen ikke gidder å stille opp pga. en eller annnen unnskyldning. Og det skjer gjentatte ganger fra 1-10 klasse...man gjennomskuer slikt og kan da med rette kritisere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldremøter og foreldresamtaler blir alltid prioritert. Grilling og andre sosiale arrangement drar vi på så sant vi har anledning, men jeg ordner ikke barnevakt eller bytter bort andre ting for slike arrangement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes jeg ja

La meg si det slik at jeg synes det er svært irriterende med foreldre på et klassetrinn som gjentatte ganger ikke følger opp møter osv, og som på et senere tidspunkt kommer med motargumenter mot noe som er vedtatt på møtene eller som påstår at dette har de aldri vist eller hørt om før!

Slikt får andre foreldre som stiller opp gang etter gang til å gremme seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes jeg ja

Vil bare si en ting til på dine spørsmål. Vi stiller opp på det meste, for på den måten kan vi stadig treffe både foreldre og barnas skolekamerater i oppveksten. Foreldre kan vi samarbeide med og få til like avtaler når det gjelder våre barn på samme skoletrinn. Dessuten er det viktig å holde kontakten med alle skolekameratene som vokser og forandres seg MYE i løpet av et skoleår. Da vet vi hva vårt eget barn snakker om og kan finne gode løsninger på forskjellige problemer som dukker opp i løpet av et skoleår. Og ikke minst er det viktig for en del urokråker i klassen at de kjenner andre foreldre og har snakket litt med dem når det kanskje gjelder noe spesielt i en annen setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...