Gå til innhold

FU: Er vi forpliktet til å delta?

pusi

Anbefalte innlegg

La meg si det slik at jeg synes det er svært irriterende med foreldre på et klassetrinn som gjentatte ganger ikke følger opp møter osv, og som på et senere tidspunkt kommer med motargumenter mot noe som er vedtatt på møtene eller som påstår at dette har de aldri vist eller hørt om før!

Slikt får andre foreldre som stiller opp gang etter gang til å gremme seg over.

''som på et senere tidspunkt kommer med motargumenter mot noe som er vedtatt på møtene eller som påstår at dette har de aldri vist eller hørt om før!''

Akkurat dét er jeg helt enig med deg i, det er virkelig en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

6

• mumitrollet

4

• Helmi

4

• jubalong70

3

Jeg føler at jeg er forpliktet til å delta på det meste av skoleting.

Foreldremøter og konferansetimer rangeres høyest, sosiale tilstelninger for klassen lavest.

Samtidig vil jeg at ungene skal trives i klassene sine, og derfor prøver vi å være med på det meste av sosiale tilstelninger også. -kanskje særlig for førsteklassingen der klassemiljøet ikke er så fast etablert ennå.

Stort sett synes jeg foreldremøter og konferansetimer er interessante, og de sosiale greiene er ok.

Mener dette hører med til den oppfølgingen ungene har "krav" på fra foreldrene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er møteplikt hos minstemann så der må jeg møte og hvis jeg ikke gjør det så får jeg refs i postkassa fra rektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det slik at jeg synes det er svært irriterende med foreldre på et klassetrinn som gjentatte ganger ikke følger opp møter osv, og som på et senere tidspunkt kommer med motargumenter mot noe som er vedtatt på møtene eller som påstår at dette har de aldri vist eller hørt om før!

Slikt får andre foreldre som stiller opp gang etter gang til å gremme seg over.

Jeg irriterte meg alltid over hvor vanskelig det var å få skikkelig informasjon om hva/når/hvorfor alt skulle skje. Skoleledelsen/lærerne/FAU osv er ikke alltid like flinke til å gi skikkelig informasjon slik at foreldrene kan ha et visst "eierskap" til ulike arrangementer.

Løsningen for meg er å være aktiv selv. Jeg har sitett i styret til eldstemanns barnehage, er nå med i FAU og neste år er jeg klassekontakt. Etterhvert skal jeg også engasjere meg i minstemanns barnehage. Anbefales for alle som ønsker å være aktivt med i barnas skolehverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldremøter og foreldresamtaler blir alltid prioritert. Grilling og andre sosiale arrangement drar vi på så sant vi har anledning, men jeg ordner ikke barnevakt eller bytter bort andre ting for slike arrangement.

Det gjør jeg. Poden blir utrolig skuffet om ikke vi blir med på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterte meg alltid over hvor vanskelig det var å få skikkelig informasjon om hva/når/hvorfor alt skulle skje. Skoleledelsen/lærerne/FAU osv er ikke alltid like flinke til å gi skikkelig informasjon slik at foreldrene kan ha et visst "eierskap" til ulike arrangementer.

Løsningen for meg er å være aktiv selv. Jeg har sitett i styret til eldstemanns barnehage, er nå med i FAU og neste år er jeg klassekontakt. Etterhvert skal jeg også engasjere meg i minstemanns barnehage. Anbefales for alle som ønsker å være aktivt med i barnas skolehverdag.

I tillegg kan man sørge for at møter osv legges til tidspunkt som passer - det er nesten det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg. Poden blir utrolig skuffet om ikke vi blir med på sånt.

Det skjønner jeg, men siden jeg så og si alltid er alene med ungene når slike arrangement er, synes jeg det blir vanskelig å ordne barnevakt til alt.

Med 3 unger som alle skal følges opp med foreldremøter, foreldresamtaler, basarer, julefrokost, påskefrokost, sommeravslutning, klasseavslutning, klassefestet, bursdager, grilling, turer i slalombakken, overnattingsturer osv, osv, osv.

Og når minstemann ikke er mer enn 3 år og følgelig ikke kan være alene hjemme, så sier det seg selv at jeg alene ikke makter å være med på alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg føler at jeg er forpliktet til å delta på det meste av skoleting.

Foreldremøter og konferansetimer rangeres høyest, sosiale tilstelninger for klassen lavest.

Samtidig vil jeg at ungene skal trives i klassene sine, og derfor prøver vi å være med på det meste av sosiale tilstelninger også. -kanskje særlig for førsteklassingen der klassemiljøet ikke er så fast etablert ennå.

Stort sett synes jeg foreldremøter og konferansetimer er interessante, og de sosiale greiene er ok.

Mener dette hører med til den oppfølgingen ungene har "krav" på fra foreldrene sine!

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Forpliktet er man vel ikke, men for egen del, synes vi det er en selvfølge å prioritere skolearrangement så sant det ikke er helt umulig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt man kan bør man delta. Det er viktig å kjenne foreldrene til andre barn i klassen. Det har jeg fått erfare nå som barna går i 7. og det var tendenser til mobbing og klikker. Da tok vi foreldre raskt kontakt med hverandre og arrangerte en felles tur for alle, foreldre og barn. Det er ikke noe kult å mobbe når barna skjønner at vi foreldre står samlet for å stoppe det.

Tror jeg

Det er igjen et godt miljø i klassen og vi gleder oss til neste båltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Helt ærlig, vi deltar på det som er pålagt (obligatorisk for elevene), og andre arrangementer vurderer vi fra gang til gang. Foreldremøter prøver vi å delta på, men må innrømme at sånne store møter for hele skolen har vi til dags dato ikke deltatt på.

Jeg mener altså at man ikke på noen måte er forpliktet, men man bør prøve å delta når det er viktig for eget barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg, men siden jeg så og si alltid er alene med ungene når slike arrangement er, synes jeg det blir vanskelig å ordne barnevakt til alt.

Med 3 unger som alle skal følges opp med foreldremøter, foreldresamtaler, basarer, julefrokost, påskefrokost, sommeravslutning, klasseavslutning, klassefestet, bursdager, grilling, turer i slalombakken, overnattingsturer osv, osv, osv.

Og når minstemann ikke er mer enn 3 år og følgelig ikke kan være alene hjemme, så sier det seg selv at jeg alene ikke makter å være med på alt...

I tillegg til skolegutten har jeg en liten på 19 mnd. Tar ham med på det meste som ikke arrangeres for seint på kvelden, dersom mannen min er på jobb. Det går jo an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til skolegutten har jeg en liten på 19 mnd. Tar ham med på det meste som ikke arrangeres for seint på kvelden, dersom mannen min er på jobb. Det går jo an?

Joda, problemet er at det meste hos oss i alle fall, arrangeres fra kl. 19 og utover - og da legges minsten :)

Og når det blir aktiviteter hver eneste kveld, i tillegg til fritidaktiviteter, i tillegg til egne studier - nei da melder jeg pass altså!

Hverken ungene, jeg eller mannen min er tjent med ei mor som er utslitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, problemet er at det meste hos oss i alle fall, arrangeres fra kl. 19 og utover - og da legges minsten :)

Og når det blir aktiviteter hver eneste kveld, i tillegg til fritidaktiviteter, i tillegg til egne studier - nei da melder jeg pass altså!

Hverken ungene, jeg eller mannen min er tjent med ei mor som er utslitt :D

Åhh, som jeg underskriver på denne :-)

Er i samme forhold som deg, med en bortearbeidende mann og 3 unger, minsten min er snart 7, men må i seng i 19 tiden for i det hele tatt fungere :-) MÅ ha barnevakt når ting foregår sent, og ALT foregår sent :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...