Gjest Bea1978 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Har en seks-åring som skal begynne på skole til høsten. Nå har det seg sånn at forholdet jeg er i har blitt veldig seriøst og vi tenker på å flytte sammen. Det blir vi som flytter i og med at min kjæreste har hus og vi kun en liten leilighet. Det jeg lurer på er egentlig om far til barnet kan nekte meg/oss å flytte? Vi flytter innenfor samme by, men heeelt på andre siden og barnet vårt vil derfor begynne på en annen skole enn det som var meningen. Regner med det kommer til å bli protester! Og en annen ting: Jeg har jo vært alenemor i noen år nå og vil vel miste visse stønader nå når jeg blir samboer igjen. Skal vel ha bidrag fra far som vanlig og går vel ned til enkel barnetrygd igjen. Men blir stønad til barnetilsyn borte også? Regner med at det gjør det, men er litt usikker. Takker for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Nei, han kan ikke nekte deg å flytte - så lenge du ikke flytter langt unna. Du flytter jo innen samme by. Du har hovedomsorgen ikke sant? Du vil miste alt av stønader, bortsett fra bidrag fra far, og trygd for et barn ja - men ikke før etter 12 mnd. etter at du ble samboer. jeg har nettopp blitt samboer, og var alenemor - så sendte brev til NAV etter å ha hørt med dem på telefon, at min bosutuasjon nå er annerledes. Og fått til svar at jeg beholder alt av stønader i 12 mnd. etter innflytningsdato/adresseendring hos Folkereg. Du vil være i samme skatteklasse, så lenge dere ikke gifter dere eller får barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bea1978 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Nei, han kan ikke nekte deg å flytte - så lenge du ikke flytter langt unna. Du flytter jo innen samme by. Du har hovedomsorgen ikke sant? Du vil miste alt av stønader, bortsett fra bidrag fra far, og trygd for et barn ja - men ikke før etter 12 mnd. etter at du ble samboer. jeg har nettopp blitt samboer, og var alenemor - så sendte brev til NAV etter å ha hørt med dem på telefon, at min bosutuasjon nå er annerledes. Og fått til svar at jeg beholder alt av stønader i 12 mnd. etter innflytningsdato/adresseendring hos Folkereg. Du vil være i samme skatteklasse, så lenge dere ikke gifter dere eller får barn. Ja, jeg har hovedomsorgen. Så etter 12 mndr må jeg ringe NAV og si fra at de stopper stønadene, da. Jeg regner ikke med det blir noen ny baby så raskt, nei. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Vet ikke om det er noe alternativ for dere, men om min mann og jeg mot formodning skulle flytte fra hverandre tror jeg vi ville lagt veldig stor vekt på å bli boende nær hverandre og i samme skolekrets. Det må være veldig fint for barna å kunne gå mellom foreldrene og ha kontakt med venner fra begge hjem. Forøvrig tror jeg ikke din mann kan motsette seg flyttingen deres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Vet ikke om det er noe alternativ for dere, men om min mann og jeg mot formodning skulle flytte fra hverandre tror jeg vi ville lagt veldig stor vekt på å bli boende nær hverandre og i samme skolekrets. Det må være veldig fint for barna å kunne gå mellom foreldrene og ha kontakt med venner fra begge hjem. Forøvrig tror jeg ikke din mann kan motsette seg flyttingen deres. Med "din mann" i siste setninge mente jeg selvfølgelig barnets far. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tralla Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Han kan nekte deg i den forstand at han i så måte må gå til sak for å få omsorgen for barnet. Nå er det liten sannsynlighet for at han vil vinne på bare det grunnlaget. Ellers, så fremt du har omsorgen og han samvær er det du som bestemmer hvor i Norge barnet skal bo. Har vel vært snakk om at et flytteforbud skal komme, slik at du må ha den andre foreldrens samtykke til flytting, vet ikke om det vil gjelder innen samme kommune. Men det er ikke kommet i gang ennå. Men hva som er best for barnet, det må du selv vurdere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Han kan nekte deg i den forstand at han i så måte må gå til sak for å få omsorgen for barnet. Nå er det liten sannsynlighet for at han vil vinne på bare det grunnlaget. Ellers, så fremt du har omsorgen og han samvær er det du som bestemmer hvor i Norge barnet skal bo. Har vel vært snakk om at et flytteforbud skal komme, slik at du må ha den andre foreldrens samtykke til flytting, vet ikke om det vil gjelder innen samme kommune. Men det er ikke kommet i gang ennå. Men hva som er best for barnet, det må du selv vurdere. ''Har vel vært snakk om at et flytteforbud skal komme, slik at du må ha den andre foreldrens samtykke til flytting, vet ikke om det vil gjelder innen samme kommune. Men det er ikke kommet i gang ennå.'' Forslaget fra utredningen blir sannsynligvis ikke til noe lovforslag. Man vil fortsatt kunne flytte hvor som helst innen Norge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tralla Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 ''Har vel vært snakk om at et flytteforbud skal komme, slik at du må ha den andre foreldrens samtykke til flytting, vet ikke om det vil gjelder innen samme kommune. Men det er ikke kommet i gang ennå.'' Forslaget fra utredningen blir sannsynligvis ikke til noe lovforslag. Man vil fortsatt kunne flytte hvor som helst innen Norge. Det er bra, er en stund siden jeg har lest noe om det nå. Men snakka med en adokat i høst som mente det kom til å bli vedtatt innen et års tid. Håper virkelig ikke det går gjennom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvorfor ikke? Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Det er bra, er en stund siden jeg har lest noe om det nå. Men snakka med en adokat i høst som mente det kom til å bli vedtatt innen et års tid. Håper virkelig ikke det går gjennom. Hvorfor ikke? Er det ikke det beste for barnet/ barna? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tralla Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hvorfor ikke? Er det ikke det beste for barnet/ barna? Nå har jeg personlige grunner til at jeg ikke håper dette går gjennom. Så nei, det er ikke alltid til barnets beste at far (eller mor) skal få avgjøre om mor (eller far) kan flytte med barnet. Men i de aller fleste tilfellene har barn det best ved at mor og far bor nært, helt klart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bea1978 Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Han kan nekte deg i den forstand at han i så måte må gå til sak for å få omsorgen for barnet. Nå er det liten sannsynlighet for at han vil vinne på bare det grunnlaget. Ellers, så fremt du har omsorgen og han samvær er det du som bestemmer hvor i Norge barnet skal bo. Har vel vært snakk om at et flytteforbud skal komme, slik at du må ha den andre foreldrens samtykke til flytting, vet ikke om det vil gjelder innen samme kommune. Men det er ikke kommet i gang ennå. Men hva som er best for barnet, det må du selv vurdere. Jeg har pratet med rektor på den nye skolen og da spurte jeg henne om jeg måtte ha fars samtykke til å bytte skole når det er jeg som har hovedomsorgen. Hun spurte meg da om vi hadde delt foreldrerett!! ??? Må ærlig innrømme at jeg aner ikke! Min x og jeg var ikke gift så vi var aldri på noen mekling og har ikke skrivd under noen type avtale. Har man automatisk delt foreldrerett, da? Og har det noe å si i saken om "bytte" av skole. Jeg skriver det i anførselstegn fordi barnet har jo ikke begynt skolen enda, men er innskrivd fra høsten av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Jeg har pratet med rektor på den nye skolen og da spurte jeg henne om jeg måtte ha fars samtykke til å bytte skole når det er jeg som har hovedomsorgen. Hun spurte meg da om vi hadde delt foreldrerett!! ??? Må ærlig innrømme at jeg aner ikke! Min x og jeg var ikke gift så vi var aldri på noen mekling og har ikke skrivd under noen type avtale. Har man automatisk delt foreldrerett, da? Og har det noe å si i saken om "bytte" av skole. Jeg skriver det i anførselstegn fordi barnet har jo ikke begynt skolen enda, men er innskrivd fra høsten av. Det er forskjell på daglig omsorg og foreldreansvar. Man kan godt ha delt foreldreansvar selv om den ene har hovedomsorgen. Delt foreldreansvar avtales vanligvis ved fødselen. Dersom foreldrene er gift, har de automatisk delt foreldreansvar. Hvis foreldrene ikke er gift, her er jeg litt usikker, så må dette avtales. Slik var det ihvert fall før. Da måtte far skrive under på noen papirer som så ble sendt inn til folkeregisteret. Jeg vet at reglene har vært endret siden den gang dette var aktuelt for meg, så det enkleste er å sjekke om dere har delt foreldreansvar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bea1978 Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Det er forskjell på daglig omsorg og foreldreansvar. Man kan godt ha delt foreldreansvar selv om den ene har hovedomsorgen. Delt foreldreansvar avtales vanligvis ved fødselen. Dersom foreldrene er gift, har de automatisk delt foreldreansvar. Hvis foreldrene ikke er gift, her er jeg litt usikker, så må dette avtales. Slik var det ihvert fall før. Da måtte far skrive under på noen papirer som så ble sendt inn til folkeregisteret. Jeg vet at reglene har vært endret siden den gang dette var aktuelt for meg, så det enkleste er å sjekke om dere har delt foreldreansvar. Hmmm... jeg husker at far skrev under på noe på sykehuset, men det kan ha vært bare bekreftelse på at han var far til barnet. Hvor ringer jeg for å sjekke dette, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Hmmm... jeg husker at far skrev under på noe på sykehuset, men det kan ha vært bare bekreftelse på at han var far til barnet. Hvor ringer jeg for å sjekke dette, da? Folkeregisteret tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.