Gå til innhold

Pollen allergi og informasjonsbrev til skolen

Tidl. Pippan

Anbefalte innlegg

Tidl. Pippan

Hei!

Min 1. klassing er sterkt plaget av bjørke pollen noe som kommer til å påvirke hverdagen hennes veldig i tiden fremover.

Jeg skal skrive et brev til skolen/sfo og informere om plagene og be om at de tar ekstra hensyn til henne i denne perioden.

Er det noen som har erfaring med skole/allerig? Har dere skrevet informasjonsbrev til skolen og hva har dere skrevet?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Min 2. klassing er bjørkepollenallergiker, men vi har ikke skrevet brev til skolen. Informerte læreren gjennom kontaktboka, fordi hun blir litt trøtt av medisinene sine.

Noe hensyn blir ikke tatt, ikke har vi bedt om det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt å ha direkte, muntlig kontakt med kontaktlæreren om tilsvarende ting. I ditt tilfelle ville jeg snakket med læreren først og da evt. avtalt at de vil få mer info skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg har ikke direkte erfaring med allergi, men min første tanke er at jeg ville tatt muntlig kontakt for å informere, og deretter gitt dem informasjonen skriftlig. Og jeg ville ikke ha "bedt dem om å ta hensyn" - jeg ville ha listet opp konkrete tiltak som jeg anså for nødvendig. Utifra en tanke om at det kanskje ikke var så lett for læreren å vite hvordan hun (han) skulle kunne "ta hensyn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allergiker-mamma

Jeg har informert klasseforstanderen muntlig.

Hvis du mener at dette, sitat: ''kommer til å påvirke hverdagen hennes veldig i tiden fremover'', da er det på tide med en tur innom legen. Det finnes medisiner som faktisk _virker_!

Dette har vi erfart. Skift medisin, og dagsformen blir "normal". Det er unødvendig å plages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Min datter er også plaget av pollenallergi og har astma i tillegg. Jeg har snakket med kontaktlærer og informert henne, men ikke bedt om at det skal taes spesielle hensyn.Hun bruker medisiner som taes hjemme og skoledagen hennes er lite preget av allergien og astmaen.

Jeg hadde ikke fått meg til skrive noe informasjonsbrev i denne situasjonen. Mange barn lider av allergi og jeg regner med skolens personell greier å håndtere dette uten spesiell "resept" fra oss foreldre. Jeg ser heller ikke hvordan hensyn det eventuellt skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har informert læreren gjennom meldingsboka/samtaler og ikke bedt om ekstra hensyn bortsett fra å ikke ta inn blomster i klasserommet. Medisiner eller ikke; da hjelper ingenting.

Vi har IKKE klart å finne medisiner som fungerer optimalt (jfr svar fra allergiker-mamma). Har prøvd litt forskjellige tabeletter + øyedråper og nesespray, men hun var temmelig slått ut hele våren uansett, og hadde mange dager hjemme Setter min lit til at allergi-vaksineringen snart skal begynne å virke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Vi har informert læreren gjennom meldingsboka/samtaler og ikke bedt om ekstra hensyn bortsett fra å ikke ta inn blomster i klasserommet. Medisiner eller ikke; da hjelper ingenting.

Vi har IKKE klart å finne medisiner som fungerer optimalt (jfr svar fra allergiker-mamma). Har prøvd litt forskjellige tabeletter + øyedråper og nesespray, men hun var temmelig slått ut hele våren uansett, og hadde mange dager hjemme Setter min lit til at allergi-vaksineringen snart skal begynne å virke....

''Setter min lit til at allergi-vaksineringen snart skal begynne å virke....''

Vi har drevet med allergivaksinering i snart to år og jeg har tro på at det vil fungere. Spennende å se til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke gitt noen melding til skolen utover at vi ba om at de prøvde å unngå å gå i skogen i bjørkepollensesongen og heller å gå til stranden, når de skulle på uteskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Setter min lit til at allergi-vaksineringen snart skal begynne å virke....''

Vi har drevet med allergivaksinering i snart to år og jeg har tro på at det vil fungere. Spennende å se til våren.

Vi har også holdt på med vaksiner i nesten to år, mot gress, men nå reagerer hun også på løvtrær så det blir nok nye runder til høsten. Vondt å se min aktive og fysisk sterke 8-åring ikke orke å løpe etter vennene om våren :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Vi har skrevet epost til kontaktlærer om vår datters allergi. Vi krever ikke spesielle tiltak annet enn at hun får være inne i friminutt de verste dagene, og ikke kan være med på skogstur i bjørke-sesongen. Vi har sagt at de må stole på barnet vårt, og at hun faktisk selv må få bestemme når hun er så plaget at hun trenger å være inne. Hun synes det er grusomt kjedelig å være inne i friminutt, så hun vil aldre finne på å misbruke det.

De går mye på skogstur både sommer og vinter på vår skole, og de dagene kan vår datter enten være igjen med et annet trinn. Men i praksis tar vi henne med på jobb på de dagene - hun får ikke noe skikkelig opplegg de dagene de andre er på tur, så hun kjeder seg bare.

Ser at noen skriver at alle kan finne medisiner som tar bort plagene. Det stemmer ikke, og kommer blant annet ann på hvor hardt rammet man er, og hvordan man er rammet. Vi har prøvd alt mulig, og har til slutt kommet frem til noen tabletter som fungerer ok, men utslag på øynene klarer vi ikke å løse, uansett øyedråper og solbrille-bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidl. Pippan

Takk for alle svar. Jeg har valgt å skrive et brev til skolen og sfo samtidig som jeg har pratet med kontakt lærer.

Det er ikke alltid medisin fjerner alle plager. For mange er medisin med på å redusere plagene, men borte blir de ikke, dessverre.

Ønsker dere alle lykke til i pollensesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...