Gå til innhold

Familie rullerer på 20 retter

Anbefalte innlegg

Skrevet

I rekken av alle "hvordan gjør dere det"- trådene kommer det en om hvordan en familie i Trondheim organiserer middagslaging og innkjøp. Når jeg leser slikt blir jeg veldig glad for at vi alle er forskjellige, og at jeg bor i min (lille) familie... ;-)

http://www.adressa.no/forbruker/article1310148.ece

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• plommeblomst

6

• morsan

5

• ....AV

5

• Speak

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Synes dette ser ut som en helt fantastisk metode jeg, er det noe jeg sliter med så er det å komme på hva vi skal ha til middag hver eneste dag.

Gjest høstløv
Skrevet

Vi gjorde noe lignende, da vi hadde tre små barn. Vi hadde forskjellige middagsretter hver dag i måneden, og vi hadde alltid en ekstra porsjon av allting, hver gang vi brukte den ekstra tingen, skrev jeg det opp og så ble det kjøpt inn.

Vi handlet inn et par ganger i uken, og kjøpte stort når tingene var på tilbud.

Stikkordet her er planlegging og da slipper en å tenke på "hva skal vi ha til middag i dag?" en halv time før vi skal spise.

Nå er vi ikke så flinke på organiseringen for vi har mer tid til rådighet til å gå i butikken hver dag f.eks.

Skrevet

Vi gjorde noe lignende, da vi hadde tre små barn. Vi hadde forskjellige middagsretter hver dag i måneden, og vi hadde alltid en ekstra porsjon av allting, hver gang vi brukte den ekstra tingen, skrev jeg det opp og så ble det kjøpt inn.

Vi handlet inn et par ganger i uken, og kjøpte stort når tingene var på tilbud.

Stikkordet her er planlegging og da slipper en å tenke på "hva skal vi ha til middag i dag?" en halv time før vi skal spise.

Nå er vi ikke så flinke på organiseringen for vi har mer tid til rådighet til å gå i butikken hver dag f.eks.

For meg virker det ufritt å ha så strikte planer, men nå tillater min hverdag større slakk i og med at jeg har en liten familie. Jeg bruker 7 min fra jobb og til min lokale Rema som igjen ligger 50 m fra der jeg bor, og praktiserer derfor ikke storinnkjøp. Vi har to faste fiskedager for å sikre at vi får i oss fisk i det hele tatt, jr er litt motstridig der, men ut over det syns jeg det er greit å bestemme hva vi skal ha fra dag til dag jeg. :)

Skrevet

Synes dette ser ut som en helt fantastisk metode jeg, er det noe jeg sliter med så er det å komme på hva vi skal ha til middag hver eneste dag.

Jeg er litt mer der at jeg liker å ta det på sparket ut fra dagsform og lyst jeg, men skjønner jo at hverdagen blir litt annerledes i trebarnsfamilier enn i min lille. :)

plommeblomst
Skrevet

Dette er "verre" enn meg.

Jeg planlegger hele ukas middager på lørdag og handler det vi trenger ut fra den lista. Jeg misliker sterkt - og har sjelden tid - til å finne på noe og handle på vei hjem fra jobb. Jeg syns i grunnen stort sett det er pes å handle mat, og foretrekker å begrense det til én dag i uka. Litt ekstra handling blir det selvfølgelig innimellom, og vi skeier ut med f.eks. ferdigkjøpt kinamat innimellom. Dessuten har vi alltids pølser og muligheter for pannekaker dersom vi får lyst til å være litt gær'ne en dag ;)

For meg er denne rutinen _veldig_ positiv i en travel hverdag. Vi er to v/to b.

Skrevet

Artikkelen regner feil, fem middager i uka over 5 uker, det blir 25 retter, det. :-)

Syns egentlig dette virker ganske lurt! Jeg syns ofte det er vanskelig å komme på noen gode middagstips fra dag til dag. Og så skal man helst ha handlet så man har matvarene i hus. Når jeg ikke planlegger middager ender jeg opp med å handle mye oftere. Og så spiser vi mindre variert pga manglende fantasi, og så blir vi matleie..

Vi prøvde noe liknende for etpar måneder siden, resultatet ble at vi spiste mye bedre middager og prøvde nye retter innimellom. Og det går jo an å avvike fra den oppsatte middagen hvis en skulle få veldig lyst på noe annet. Vi sluttet med det fordi jeg bare hadde planlagt for to uker, og så fikk jeg aldri satt meg ned og planlagt videre. Det tar tid å lage sånne lister.

Gjest høstløv
Skrevet

Artikkelen regner feil, fem middager i uka over 5 uker, det blir 25 retter, det. :-)

Syns egentlig dette virker ganske lurt! Jeg syns ofte det er vanskelig å komme på noen gode middagstips fra dag til dag. Og så skal man helst ha handlet så man har matvarene i hus. Når jeg ikke planlegger middager ender jeg opp med å handle mye oftere. Og så spiser vi mindre variert pga manglende fantasi, og så blir vi matleie..

Vi prøvde noe liknende for etpar måneder siden, resultatet ble at vi spiste mye bedre middager og prøvde nye retter innimellom. Og det går jo an å avvike fra den oppsatte middagen hvis en skulle få veldig lyst på noe annet. Vi sluttet med det fordi jeg bare hadde planlagt for to uker, og så fikk jeg aldri satt meg ned og planlagt videre. Det tar tid å lage sånne lister.

Jeg begynte å lage listen, ved at jeg skrev opp hva vi fikk til middag de forskjellige dagene, og etter en måned hadde jeg en liste med over 30 forskjellige middager, når måneden var slutt, var det bare å begynne forfra på listen.

Skrevet

Jeg begynte å lage listen, ved at jeg skrev opp hva vi fikk til middag de forskjellige dagene, og etter en måned hadde jeg en liste med over 30 forskjellige middager, når måneden var slutt, var det bare å begynne forfra på listen.

''Jeg begynte å lage listen, ved at jeg skrev opp hva vi fikk til middag de forskjellige dagene, og etter en måned hadde jeg en liste med over 30 forskjellige middager, når måneden var slutt, var det bare å begynne forfra på listen.''

Det var lurt! Jeg gjorde dessuten sånn (etter tips fra en venninne) at på endel retter plottet jeg inn oppskriften. Da blir det veldig lettvindt når man skal handle + når man står der og skal slenge sammen middagen i full fart.

Skal prøve å sette i gang med det igjen. Er veldig deilig å ha planene klare når man kommer hjem fra jobb sliten og tom i hodet.

Gjest alene nå
Skrevet

Før i tiden da vi var to voksne og to barn hadde jeg det slik. Ofte var jeg alene med barna og da var det i hvert fall en fordel med slik struktur.

Nå bor jeg alene og da er det ikke lønnsomt med slik struktur. Jeg bruker foholdsvis mye mere penger på meg alene enn jeg gjorde den gangen vi var familie.

Skrevet

''Artikkelen regner feil, fem middager i uka over 5 uker, det blir 25 retter, det. :-)''

Men det sto vel også at de ikke fulgte lista i helgene, og det kan jo hende de regner fredagsmiddag med til helga:-)

Skrevet

Jeg skjønner at dette kan være deilig og praktisk og tidsbesparende i store familier. Men vi er også en liten familie, og da synes jeg det er greit å slippe slike regimer.

Gjest Listefan
Skrevet

Syntes det var veldig praktisk jeg. Slike systemer gjør at ting går rundt, både hjemme og på jobben. Middagslister er vel ganske vanlig det, vi har hatt det i travle perioder. Hodet er for tomt etter jobben til å finne på noe når en er i butikken, derfor kjørte vi faste fiskedager, faste dager med suppe, faste pasta/spaghettidager osv. Fungerte veldig bra.

plommeblomst
Skrevet

Jeg skjønner at dette kan være deilig og praktisk og tidsbesparende i store familier. Men vi er også en liten familie, og da synes jeg det er greit å slippe slike regimer.

Skjønner ikke helt hvorfor du mener det er forskjell på små og større familier ang. dette. Poenget er jo slippe unna med å tenke middag - for mitt vedkommende - én gang i uka, og handle ca. én gang i uka.

Gjest alene nå
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor du mener det er forskjell på små og større familier ang. dette. Poenget er jo slippe unna med å tenke middag - for mitt vedkommende - én gang i uka, og handle ca. én gang i uka.

For meg er det forskjell å være alene og å ha familie. Jeg føler ikke at jeg trenger å planlegge slik når jeg er alene. Jeg lever mye mer spontant, spiser ute, spiser rester, gidder ikke lage mat, osv.

Skrevet

Ja, man kan spare inn arbeid også for mindre familier, men den totale besparelsen mener jeg er mindre og betyr også mindre, da den totale mengden med ting som skal gjøres er mindre i en liten familie.

Og den økonomiske fordelen blir større når man systematiserer innkjøp til mange.

plommeblomst
Skrevet

For meg er det forskjell å være alene og å ha familie. Jeg føler ikke at jeg trenger å planlegge slik når jeg er alene. Jeg lever mye mer spontant, spiser ute, spiser rester, gidder ikke lage mat, osv.

Ja, men det er alene. Det jeg ikke skjønner er at det er forskjell på om man er f.eks. tre eller fire eller fem i familien. For oss er det mye struktur og rutine i hverdagen pga jobb, skole og fritidsaktiviteter. Har ikke anledning til så mye ad hoc. Da syns jeg det greit å slippe å bruke tid på dette oftere enn én gang i uka.

Gjest alene nå
Skrevet

Ja, men det er alene. Det jeg ikke skjønner er at det er forskjell på om man er f.eks. tre eller fire eller fem i familien. For oss er det mye struktur og rutine i hverdagen pga jobb, skole og fritidsaktiviteter. Har ikke anledning til så mye ad hoc. Da syns jeg det greit å slippe å bruke tid på dette oftere enn én gang i uka.

Det er forskjell på hvor mye tid en har. Det har ikke nødvendigvis med familiestørrelse å gjøre, men jeg syntes dette sparte meg mye da jeg jobbet fulltid og var ofte alene i lange perioder med to små barn. Var ikke så opptatt av det da jeg hadde barselspermisjon og var hjemme dagen lang, men det er lenge siden.

plommeblomst
Skrevet

Ja, man kan spare inn arbeid også for mindre familier, men den totale besparelsen mener jeg er mindre og betyr også mindre, da den totale mengden med ting som skal gjøres er mindre i en liten familie.

Og den økonomiske fordelen blir større når man systematiserer innkjøp til mange.

''betyr også mindre''

Skjønner hva du mener, at behovet føles større når man har mindre tid til rådighet. Men for meg er det slett ikke bare det. Jeg syns det er nydelig å slippe å tenke på dette mer enn én gang i uka. Og ikke minst måtte dra innom for å handle rett som det er. Jeg gjorde dette i perioder også da vi kun var to voksne i husholdningen :)

plommeblomst
Skrevet

Det er forskjell på hvor mye tid en har. Det har ikke nødvendigvis med familiestørrelse å gjøre, men jeg syntes dette sparte meg mye da jeg jobbet fulltid og var ofte alene i lange perioder med to små barn. Var ikke så opptatt av det da jeg hadde barselspermisjon og var hjemme dagen lang, men det er lenge siden.

For meg har det ikke kun med tid å gjøre, selv om det nå er nesten helt nødvendig pga travle ettermiddager. Se for øvrig svaret mitt til morsan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...