Gå til innhold

Familie rullerer på 20 retter

Anbefalte innlegg

Skrevet

''betyr også mindre''

Skjønner hva du mener, at behovet føles større når man har mindre tid til rådighet. Men for meg er det slett ikke bare det. Jeg syns det er nydelig å slippe å tenke på dette mer enn én gang i uka. Og ikke minst måtte dra innom for å handle rett som det er. Jeg gjorde dette i perioder også da vi kun var to voksne i husholdningen :)

Kanskje det først og fremst er en personlighetsgreie? ;-)

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• plommeblomst

6

• morsan

5

• ....AV

5

• Speak

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest minnah
Skrevet

Kan nok fungere for mange, men jeg ser en del utfordringer for vår del. Blir det rester fra mandagen vil vi gjerne spise opp disse, og tar dem da gjerne på onsdag, for å ikke spise det samme to dager på rad.

Spiser vi rester på onsdag, forskyver vi jo onsdagsmiddagen, og slik baller det på seg.

Handler vi da inn hver uke, ender vi snart opp med MYE mat som bør spises opp innen en viss tid, ikke alt kan fryses, og handlelista må likefullt nøye oppdateres slik at man ikke kjøper inn enda mer av det vi har, osv.

Sukk.

Sjeleglad jeg har en hobbykokk til mann, han tar seg av det meste på matfronten :-)

plommeblomst
Skrevet

Kanskje det først og fremst er en personlighetsgreie? ;-)

Det tror jeg du har helt rett i :)

Skrevet

Ja, men det er alene. Det jeg ikke skjønner er at det er forskjell på om man er f.eks. tre eller fire eller fem i familien. For oss er det mye struktur og rutine i hverdagen pga jobb, skole og fritidsaktiviteter. Har ikke anledning til så mye ad hoc. Da syns jeg det greit å slippe å bruke tid på dette oftere enn én gang i uka.

Jeg ville tro at større familier har mer press på tiden, og dermed større behov for systemer. For meg er det bare en å følge opp, og det er ikke noe heft å stikke innom butikken daglig. I tillegg tror jeg det er større rom for slakk i mindre familier. Den dagen man i utgangspunktet hadde tenkt å ha kjøttkaker kan plutselig bare bli til varm kvelds, fordi jr tok skive før trening og ble igjen på banen etterpå. Slike ting har jo ingen betydning for meg, som også bare kan bytte middag mot varm, litt større kvelds, men var det fire andre sultne munner i huset ville jo ikke dette vært noe til praksis, sant.

Gjest alene nå
Skrevet

Kan nok fungere for mange, men jeg ser en del utfordringer for vår del. Blir det rester fra mandagen vil vi gjerne spise opp disse, og tar dem da gjerne på onsdag, for å ikke spise det samme to dager på rad.

Spiser vi rester på onsdag, forskyver vi jo onsdagsmiddagen, og slik baller det på seg.

Handler vi da inn hver uke, ender vi snart opp med MYE mat som bør spises opp innen en viss tid, ikke alt kan fryses, og handlelista må likefullt nøye oppdateres slik at man ikke kjøper inn enda mer av det vi har, osv.

Sukk.

Sjeleglad jeg har en hobbykokk til mann, han tar seg av det meste på matfronten :-)

Kan ikke huske at dette var et problem. Det var ikke noe uvanlig at menylista ble forskjøvet fordi vi spiste rester eller noe slikt, men jeg kan ikke huske at vi kastet mat for det.

Det var heller ikke slik at hvis noen fikk plutselig lyst på noe at så var det umulig pga. planer, men hvis ikke ingrediensene fantes der og da så ble de satt opp på handlelista.

Jeg er ikke særlig rigid og pleier å leve ganske spontant, men dette var virkelig tidssparende i en travel hverdag.

Skrevet

Jeg ville tro at større familier har mer press på tiden, og dermed større behov for systemer. For meg er det bare en å følge opp, og det er ikke noe heft å stikke innom butikken daglig. I tillegg tror jeg det er større rom for slakk i mindre familier. Den dagen man i utgangspunktet hadde tenkt å ha kjøttkaker kan plutselig bare bli til varm kvelds, fordi jr tok skive før trening og ble igjen på banen etterpå. Slike ting har jo ingen betydning for meg, som også bare kan bytte middag mot varm, litt større kvelds, men var det fire andre sultne munner i huset ville jo ikke dette vært noe til praksis, sant.

Jeg er helt med på det du skriver her. Kjenner meg godt igjen!

Gjest Elextra
Skrevet

Dels blir jeg litt misunnelig på noen som klarer å ha slik orden på hverdagen og dels grøsser jeg over å leve under et slikt forhåndsplanlagt regime.

Vi er vel ikke blant de aller verste når det gjelder innkjøp - har stort sett alltid et par middager klare fremover. Men vet sjelden når vi skal ha hva. Begge foreldre har litt uforutsigbare dager og må stadig vekk jobbe litt utover - ikke alltid vi vet dette på forhånd. Antar slike strenge regimer er enklere om man bestandig vet når man er hjemme, hvor mange man blir til middag etc.

Skrevet

Dels blir jeg litt misunnelig på noen som klarer å ha slik orden på hverdagen og dels grøsser jeg over å leve under et slikt forhåndsplanlagt regime.

Vi er vel ikke blant de aller verste når det gjelder innkjøp - har stort sett alltid et par middager klare fremover. Men vet sjelden når vi skal ha hva. Begge foreldre har litt uforutsigbare dager og må stadig vekk jobbe litt utover - ikke alltid vi vet dette på forhånd. Antar slike strenge regimer er enklere om man bestandig vet når man er hjemme, hvor mange man blir til middag etc.

Der er vi nok ulike. Jeg finns ikke misunnelig på familier med slike systemer, men noe bra er det likevel beskrivelsene deres: De får meg til å kjenne hvor glad jeg er i min egen lille fleksible familie og fritid. ;-)

Ellers kjenner jeg igjen både dette med uforutsigbare dager og det med ingredienser til et par tre ulike retter i skapene til enhver tid. Det er mer det at jeg likevel skjelden vet eller har behov for å vite om det blir det ene eller det andre - eller noe helt annet - i morgen.

Skrevet

Sikkert tidsbesparende og skaper mindre stress, men så fryktelig kjedelig da. Nei, her planlegges middager fra dag til dag.

Skrevet

Jeg har litt problemer med å forstå at så mange later til å synes at dette skal være et så strengt regime.

Det var jo mye å planlegge for fem uker av gangen og det høres kanskje litt kjedelig å bare ha 20 retter å variere med, men i praksis tror jeg nok de fleste ikke varierer mer enn det.

Vi planlegger alltid for en uke av gangen og handler da bare mat en gang i uken. Det er det som gjør hverdagen vår fleksibel, det frigjør kapasitet både mentalt og tidsmessig og sikrer oss et balansert kosthold til tross for mange travle dager.

Vi er jo ikke militante når det kommer til planen heller, så hvis noe skjærer seg en dag, flyttes det måltidet bare til neste ukes meny.

Skrevet

skulle gjerne praktisert dette vi og... men fantasien er elendig på hvilke retter som skal på listen.. hvilke retter har dere på deres?

her er det evig kaos med hva vi skal ha til middag, og stort sett hver dag står vi i butikken og lurer på hva vi skal ha.. og veldig ofte så kommer vi hjem med kjedelig mat som ingen gleder seg til..

Skrevet

skulle gjerne praktisert dette vi og... men fantasien er elendig på hvilke retter som skal på listen.. hvilke retter har dere på deres?

her er det evig kaos med hva vi skal ha til middag, og stort sett hver dag står vi i butikken og lurer på hva vi skal ha.. og veldig ofte så kommer vi hjem med kjedelig mat som ingen gleder seg til..

Uff, vi er heller ikek flinke med middag, og det går ofte i det samme.... Her er noe av det vi som regel har i løpet av en toukersperiode:

*fiskegrateng (ferdigkjøpt eller hjemmelaget)

*fiskekaker (helst stienbitkaker)

*wok med laksebiter

*Spaghetti og kjøttsaus

*grønnsakssuppe (pose eller boks)

*kjøpepizza

*komper

*ostesnitsler

.......

Skrevet

Uff, vi er heller ikek flinke med middag, og det går ofte i det samme.... Her er noe av det vi som regel har i løpet av en toukersperiode:

*fiskegrateng (ferdigkjøpt eller hjemmelaget)

*fiskekaker (helst stienbitkaker)

*wok med laksebiter

*Spaghetti og kjøttsaus

*grønnsakssuppe (pose eller boks)

*kjøpepizza

*komper

*ostesnitsler

.......

Hei du!

Til laksewoken, bruker du noe slags woksaus da?

:-)

Skrevet

Hei du!

Av og til bruker jeg en sånn pose med østerssaus (det hørtes så rart ut, men er det ikke det det heter da?), men som regel lager jeg det uten (ungene er ikke så glade i den sausen).

Har olje i panna, steker/koker grønnsakene (frosne fra pose) noen minutter, kutter et par laksestykker i småbiter, og har oppi grønnsakene, og damper alt sammen. Har som regel ris til.

Skrevet

Hei du!

Ofte blander jeg et par ss soyasaus + 1 ss østerssaus + 1 ss limejuice / sitronjuice (enda bedre med en dæsj chili-pure i,men det tåler jeg ikke, får så vondt i magen av det), blander godt, skjærer laksen i småbiter og lar dem ligge i marinaden en stund.

Men av en eller annen grunn spruter det noe voldsomt av det når det kommer i woken. :o( Men knallgodt!!! Ikke at ungene mine spiser det altså, men... Jeg hiver gjerne oppi et par never kokt ris de siste sekundene så den får trekke til seg marinaden og blir ekstra god på smak da.

Skrevet

Her er noen av våre faste hverdagsmiddager som jeg kommer på i farten.

Laksewok

Svinewok

Kyllingwok

Ovnsstekt laks med grønnsaker

Indisk seigryte

Fiskesuppe

Fiskegrateng

Fiskekaker

Fiskepinner

Soppbakt sei

Fiskegryte med karri

Tomatsuppe

Kyllingsuppe

Spagetti med kjøttsaus

Spagetti med spinat- og norzolasaus

Risgrøt

Pannekaker

Svinekoteletter

Pølser

Gjest Elextra
Skrevet

Her er noen av våre faste hverdagsmiddager som jeg kommer på i farten.

Laksewok

Svinewok

Kyllingwok

Ovnsstekt laks med grønnsaker

Indisk seigryte

Fiskesuppe

Fiskegrateng

Fiskekaker

Fiskepinner

Soppbakt sei

Fiskegryte med karri

Tomatsuppe

Kyllingsuppe

Spagetti med kjøttsaus

Spagetti med spinat- og norzolasaus

Risgrøt

Pannekaker

Svinekoteletter

Pølser

Mye godt her, men tilbereder du virkelig de ulike råvarene på samme måte hver gang?

Jeg synes det er best å variere. Men da er det jo også litt vanskeligere å planlegge.

Skrevet

Mye godt her, men tilbereder du virkelig de ulike råvarene på samme måte hver gang?

Jeg synes det er best å variere. Men da er det jo også litt vanskeligere å planlegge.

Hva mener du?

Laksewok er f.eks. ikke lik fra gang til gang og dette var heller ikke en uttømmende liste over våre middager:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Hva mener du?

Laksewok er f.eks. ikke lik fra gang til gang og dette var heller ikke en uttømmende liste over våre middager:-)

Jeg synes f.eks. fiskegryte med karri elle spaghetti med kjøttsaus ga ganske tydlige føringer for hvordan rettene skulle serveres ;).

Har selv ikke erfaring med wok, og tror ikke det er noe for barna mine (som er speptiske til alle former for blandinger og foretrekker råvarene hver for seg). Mulig det blir mer forskjellig fra gang til gang enn jeg tenkte.

Fint at listen ikke var uttømmende da! (trodde egentlig ikke det, altså)

Skrevet

Jeg synes f.eks. fiskegryte med karri elle spaghetti med kjøttsaus ga ganske tydlige føringer for hvordan rettene skulle serveres ;).

Har selv ikke erfaring med wok, og tror ikke det er noe for barna mine (som er speptiske til alle former for blandinger og foretrekker råvarene hver for seg). Mulig det blir mer forskjellig fra gang til gang enn jeg tenkte.

Fint at listen ikke var uttømmende da! (trodde egentlig ikke det, altså)

Jo, noen av rettene blir jo ganske like fra gang til gang, det setter først og fremst barna pris på. Men helt likt blir det jo ikke, vi varierer jo f.eks. grønnsakene og krydder, så selv tomatsuppen blir litt forskjellig fra gang til gang.

Wok kan anbefales. Det er jo rene råvarer og barna plukker ut det de liker. Mine barn tåler at det er litt saus på kjøttet, men ellers kan man jo ha en nøytral saus og så kan de voksne ha saus ved siden av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...