Gå til innhold

Familie rullerer på 20 retter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt problemer med å forstå at så mange later til å synes at dette skal være et så strengt regime.

Det var jo mye å planlegge for fem uker av gangen og det høres kanskje litt kjedelig å bare ha 20 retter å variere med, men i praksis tror jeg nok de fleste ikke varierer mer enn det.

Vi planlegger alltid for en uke av gangen og handler da bare mat en gang i uken. Det er det som gjør hverdagen vår fleksibel, det frigjør kapasitet både mentalt og tidsmessig og sikrer oss et balansert kosthold til tross for mange travle dager.

Vi er jo ikke militante når det kommer til planen heller, så hvis noe skjærer seg en dag, flyttes det måltidet bare til neste ukes meny.

Skjønner heller ikke at dette skal være så fryktelig kjedelig.. Jeg lager meny for ei uke i slengen og handler en gang i uka. Men 5 ukers plan syns jeg var en god ide! tror heller ikke folk flest varierer mellom særlig mer enn 20 -25 retter. Dette systemet gjør hvertfall sånn at jeg har mer tid til ting jeg liker å gjøre, jeg liker ikke å handle mat eller fundere på hva vi skal ha, så at det er så kjedelig og militant å gjøre det man liker å gjøre skjønner jeg ikke helt....

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• plommeblomst

6

• morsan

5

• ....AV

5

• Speak

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Sikkert tidsbesparende og skaper mindre stress, men så fryktelig kjedelig da. Nei, her planlegges middager fra dag til dag.

Pussig nok høres det kjedeligere ut i mine ører å ha en plan for 5 uker framover enn å rotere på færre retter enn 25 i samme periode, som nok er situasjonen hjemme hos meg. Det går jo mye i de samme råvarene, men miksen og smakstilsetningen kan variere. Men det blir fort laksefilet eller lettsaltet torsk på fiskefronten, og kyllingfilet, skinke eller karbonadedeig på kjøttfronten i hverdagene. Og diverse grønnsaker med gulerøtter, paprika, løk, sukkererter, brokkoli, kålrot, og hodekål i spissen.. :)

Men pussig nok - det føles friere dette, enn å vite at mandag er det fiskegrateng med poteter og raspede gullerøtter, kjøttsuppe med xx og xx og xx tirsdag, lett saltet torsk med erter og gullerøtter onsdag og så videre....

Skrevet

Ofte blander jeg et par ss soyasaus + 1 ss østerssaus + 1 ss limejuice / sitronjuice (enda bedre med en dæsj chili-pure i,men det tåler jeg ikke, får så vondt i magen av det), blander godt, skjærer laksen i småbiter og lar dem ligge i marinaden en stund.

Men av en eller annen grunn spruter det noe voldsomt av det når det kommer i woken. :o( Men knallgodt!!! Ikke at ungene mine spiser det altså, men... Jeg hiver gjerne oppi et par never kokt ris de siste sekundene så den får trekke til seg marinaden og blir ekstra god på smak da.

Det hørtes snadder ut. Merci!

tzatziki1365380058
Skrevet

I teorien gjør vi det ikke sånn, men i praksis tror jeg ikke det er stort mer enn 20 hverdagsretter vi rullerer på, så noe særlig mer spennende skal jeg ikke påstå at vi er, nei.

Vi lager ukesmenyer og handler en gang i uken, og det fungerer veldig bra for oss. Jeg orker ikke tanken på handling og å bruke tid på å tenke ut hva vi skal ha til middag når jeg kommer hjem fra jobben på ettermiddagen.

Skrevet

Pussig nok høres det kjedeligere ut i mine ører å ha en plan for 5 uker framover enn å rotere på færre retter enn 25 i samme periode, som nok er situasjonen hjemme hos meg. Det går jo mye i de samme råvarene, men miksen og smakstilsetningen kan variere. Men det blir fort laksefilet eller lettsaltet torsk på fiskefronten, og kyllingfilet, skinke eller karbonadedeig på kjøttfronten i hverdagene. Og diverse grønnsaker med gulerøtter, paprika, løk, sukkererter, brokkoli, kålrot, og hodekål i spissen.. :)

Men pussig nok - det føles friere dette, enn å vite at mandag er det fiskegrateng med poteter og raspede gullerøtter, kjøttsuppe med xx og xx og xx tirsdag, lett saltet torsk med erter og gullerøtter onsdag og så videre....

Veldig enig. Og da er det jo ikke rom for å plutselig finne på noe man har lyst på akkurat denne dagen + å utnytte tilbud som butikkene kommer med.

Skrevet

Veldig enig. Og da er det jo ikke rom for å plutselig finne på noe man har lyst på akkurat denne dagen + å utnytte tilbud som butikkene kommer med.

Det er jo ikke fengselstraff for ikke å følge planene, da:-)

Vi har ukeplan, men det blir vel minst en dag i uken hvor vi avviker. Da flyttes bare det måltidet til neste ukes plan, dvs. en mindre å finne på den uken.

Denne uken ser jeg allerede i dag at det blir avvik, for vi har rester fra helgen som vi tar i dag. Ingen sure miner av den grunn.

Men alle må jo gjøre som de liker best, jeg får nærmest panikkangst hvis jeg sitter på bussen hjem, treningen til ungene starter kl 17 og jeg må både finne på middag, kanskje handle og lage middagen før jeg kan sende dem av gårde.

Skrevet

Det er jo ikke fengselstraff for ikke å følge planene, da:-)

Vi har ukeplan, men det blir vel minst en dag i uken hvor vi avviker. Da flyttes bare det måltidet til neste ukes plan, dvs. en mindre å finne på den uken.

Denne uken ser jeg allerede i dag at det blir avvik, for vi har rester fra helgen som vi tar i dag. Ingen sure miner av den grunn.

Men alle må jo gjøre som de liker best, jeg får nærmest panikkangst hvis jeg sitter på bussen hjem, treningen til ungene starter kl 17 og jeg må både finne på middag, kanskje handle og lage middagen før jeg kan sende dem av gårde.

Ja, vi må alle finne rutiner som fungerer for hver enkelt. Jeg er litt heldig med at treningen er FERDIG mellom kl. 16 og 17 for jentungen. Bare jeg som trener senere:-)

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg blir litt forbauset over alle som i denne tråden snakker om "strenge regimer" og at det settes sånn pris på "friheten til å velge ut fra dagsform og lyst". Høres jo ut som dere har en forestilling om at planlagte middager ikke kan endres, eller at det er en straff for å ikke følge lista?!

Vi praktiserer - og har praktisert i 8 år - ukesmenyer. Vi setter oss ned torsdag ettermiddag og planlegger fra fredag til fredag. Hver uke inneholder både fisk og kjøtt, og innimellom P-mat (pannekaker, pasta, pølser).

For oss er det meningsløst å sløse bort tid med å reise på butikken hver dag. Det tar minst en halvtime å "stikke innom", det blir gjerne dyrere mat og ikke minst - ved å finne på og handle middag daglig, så blir variasjonen i matrettene atskillig mye mindre.

Ser også at flere synes det er lite med 20 ulike retter (i tillegg har de helgemiddager, de i artikkelen). Jeg er villig til å vedde på at de har flere variasjoner enn folk flest.

Og - som AV gjentar og gjentar: Man _kan_ endre en ukemeny, man får _ikke_ straff for å spise noe annet enn det som er planlagt.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...