Gå til innhold

Sykle til skolen med foresatt

Gjest fuchur

Anbefalte innlegg

Gjest fuchur

Jeg har søkt litt på forum og ser at det er forskjellige aldersgrenser for å sykle til skolen rundt omkring. Her er det visstnok ikke lov før man har "tatt lappen" som de sier, men jeg vet ikke om det er 4. eller 5.klasse. Greit nok.

Spørsmålet mitt er: er det mulig at skolen har en regel som ikke tillater barna å sykle til skolen i følge med foreldrene før dette? Jeg ser ikke helt at de kan nekte oss å sykle sammen til skolen, og at jeg kan ta med et par andre unger hvis foreldrene vil det (syklet min 8-åring og en kompis til skolen i dag), men vi får jo så mye kommentarer av barnepolitiet om at det ikke er lov å sykle uten lappen...

Er det noen som har sånn regel på skolen at man ikke engang har lov å sykle til skolen hvis man er sammen med en forelder? Guttungen syns det er så stas nå, som han endelig har lært seg det, så han vil gjerne sykle hver dag, og jeg syns jeg må smi mens jernet er varmt. Det blir tidsnok sutring over å "måtte" sykle tenker jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg faktisk gitt blanke i - skolen kan umulig legge seg borti om foreldrene selv sykler sammen med ungene til skolen?

Hos oss får ikke ungene sykle til skolen før i 6. klasse, men de får ta sykkellappen på våren i 5... Litt dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg ikke blir helt enig med meg selv :-)

Den _ene_ delen av meg mener at det bør man kunne bestemme selv.

Den _andre_ mener at i solidaritetens ånd bør man følge de samme reglene alle sammen.

Ingen konklusjon herfra, dessverre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om så er det jo sikkert av forsikringsmessige hensyn også - skolen er vel ansvarlig for skader som oppstår på skoleveien? Ergo vil de vel sikre seg så langt som råd er om noe skulle skje. Skolen er nok ansvarlig selv om barnet sykler med dere vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Aldersgrense på hvor når barna får lov til å sykle til skolen er visstnok satt til en bestemt alder p.g.a. at det først er på det tidspunktet at barna mestrer å sykle alene i trafikken, og p.g.a. skolens forsikringsordninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygg trafikk el anbefaler ikke at ungene sykler (alene?) på trafikkert vei før de er 10 år. Vår skole har lagt seg på den linjen, og oppfordrer foreldrene til ikke å la barna sykle til skolen før de er 10, og da etter at de har tatt sykkelprøven. For å vise kollektivt hensyn til de ungene som ikke har foreldre/foresatte som kan følge dem, så oppfordrer de alle foreldre om å forholde seg til at ungene helst skal gå før de fyller 10. Ingen forbud, altså, men en oppfordring.

Fiffig nok, så gjelder ikke dette forbudet spark-kjøring om vinteren, så da hender det at det går livlig for seg på veiene rundt skolestart og slutt på dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke peiling på dette, men syns det er helt supert at du sykler til skolen med sønnen din og vennen hans. Håper dere får lov.

Barnepoliti hadde vi ikke da jeg var liten, men sykkelknappen tok vi i 4-6 og symaskinlappen i 6. klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et svar på spørsmålet ditt; men hvordan vil du sikre deg mot at barna bruker syklene før de evt. blir hentet av voksne etter skoletid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Dette er ikke et svar på spørsmålet ditt; men hvordan vil du sikre deg mot at barna bruker syklene før de evt. blir hentet av voksne etter skoletid?

Det er elementært.

Mamma setter bare på sykkellås, og så tar hun med seg nøkkelen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elementært.

Mamma setter bare på sykkellås, og så tar hun med seg nøkkelen hjem.

Da vil jeg tro at skolens regler kan omgås såfremt man også sørger for ikke å parkere sykkelen på skolens område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole (Oslo, men ikke sentrum) tar de sykkelprøve på våren i 4.

Før dette er det lov til å sykle til og fra skolen sammen med en foresatt. Junior og jeg har gjort det etpar ganger. Sykkelen hans står da låst og parkert på anvist sted i skolegården, hvor det ikke er noen plassmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 5. klasse som gjelder. Har ikke hørt noe om sykkel-lappen, men det kan jo hende at det kommer utover sommeren.

Men jeg hadde uansett lukket ørene dersom noen mente at jeg ikke kunne sykle sammen med snuppa til skolen (under forutsetning at jeg også hentet da) Da får de si hva de vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

På vår skole tar de lappen i sluten av fjerde klasse og får sykle etter det. Ingen nekter oss å sykle sammen med barna til skolen før det, men de anbefaler oss å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg ville ikke laget "krig" med skolen for dette. Jeg ville ha tatt en telefon (eller sendt mail) og spurt læreren om bakgrunnen for at de har denne regelen. Hvis jeg da, etter å ha fått svar, fremdeles ville sykle sammen med mitt barn hadde jeg snakket med læreren om det og fortalt at "sånn gjør vi det" og klargjort at jeg tok hele ansvaret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må de også ha "lappen" men jeg har aldri tenkt på en gang at det ikke skal være lov å sykle med en forelder. Jeg syklet mye i fjor med min 9-åring, ingen som sa noe på det. Jeg mener at vi selfølgelig må kunne få sykle sammen med i hvertfall sitt eget barn. Skulle noen si noe i mot det så ler jeg for det blir for tåpelig. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de sykle til skolen fra 4.klasse, men lærerne oppfordrer oss som foreldre å sykle sammen med barna til skolen før den tid slik at de får tilstrekkelig trening.

Jeg mistenker også at de ser på det som en fordel at det er flest mulig foreldre på skoleveien ved skolens start/slutt, sånn at det er mer trygghet på skoleveien.

Men skolen understreker at de ikke kan nekte barna å sykle, det er vi som foreldre som har siste ord. Så det er de som sykler fra 1.klasse, har hatt mer en en diskusjon med min 8-åring om hvorfor han ikke får lov når han/hun får lov!

Men nå er han 4-klassing til høsten og kan sykle så mye han vil, jeg synes han kan gå i stedet jeg da, men må nok bare gi meg, gruer meg litt, uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Her kan barna sykle til skolen sammen med foresatte fra 1. klasse. Skulle bare mangle - det er jo gjennom å oppholde seg i trafikken sammen med noen at man lærer hvordan man skal oppføre seg når man er alene. Helt vannvittig dersom skoler "forbyr" barna å sykle sammen med voksne til skolen, synes jeg, selv om de ikke har sykkel-lappen ennå.

Og - 10årsgrensen som anbefales,gjelder jo barn alene - har vel aldri vært meningen at unger skulle holde seg unna trafikk til de er 10, og SÅ slippes fritt løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg tro at skolens regler kan omgås såfremt man også sørger for ikke å parkere sykkelen på skolens område.

Hvis sykkelen er låst kan skolen umulig reagere på at den står på skolens område.

Jeg hisser meg en del opp over tåplige regler som vil hindre at foreldre og barn selv kan ta ansvar for hvordan ungene kommer seg på skolen.

Jeg sykler 7 km til skolen _sammen_ med min 3. klassing av og til, har gjort det siden hun gikk i 1.klassen og har ingen planer om å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fuchur

Det er vel ikke det største problemet, det er ikke lov å sykle i skolegården i skoletiden, og de har ikke lov til å forlate skolegården i skoletiden, så da blir det ikke noen sykling heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...