Gå til innhold

Sannsynlighetsregning - Yatzy

Anbefalte innlegg

Gjest Yatzydronningen...
Skrevet

Spilte Yatzy med noen venninner i dag og vi begynte å lure på dette med hvor sannsynlig det er å få liten (1,2,3,4 og 5) og stor (2,3,4,5, og 6) stright i forhold til å få yatzy... I mitt hode er det logisk at det er like sannsynlig å få liten og stor stright som det er å få yatzy fordi man i alle tilfeller er nødt til å få akkurat de riktige tallene. Men så er min erfaring at man oftere får stright enn yatzy, ofte på første kast!

Noen som er gode i sannsynlighetsregning som kan forklare meg dette...?

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg tenkte litt på det, og tror at det er lettere å få fem ulike tall enn fem like tall i yatzy, men noen god matematisk utregning har jeg ikke funnet.

Skrevet

Det må være lettere å få straight enn yatsy vil jeg tro, siden det er flere muligheter for hver av de gjenværende terningene?

La oss si du i først kast fikk 1, 2 og 5. I andre kast kan da hver av de to gjenværende terninger ha to riktige muligheter, nemlig både 3 og 4. Kaster man etter yatzy og har fått 3 stk 4-ere derimot, kan hver av de to gjenværende terninger kun bli riktige ved å bli 4.

Men spør meg ikke om likningen for dette...

Gjest Yatzydronningen...
Skrevet

Det må være lettere å få straight enn yatsy vil jeg tro, siden det er flere muligheter for hver av de gjenværende terningene?

La oss si du i først kast fikk 1, 2 og 5. I andre kast kan da hver av de to gjenværende terninger ha to riktige muligheter, nemlig både 3 og 4. Kaster man etter yatzy og har fått 3 stk 4-ere derimot, kan hver av de to gjenværende terninger kun bli riktige ved å bli 4.

Men spør meg ikke om likningen for dette...

Det du sa om at man 2. kast har større sjanse på å få riktige tall ga faktisk litt mening! :) Men fremdeles kan jeg ikke skjønne hvorfor det er lettere å få 1,2,3,4 og 5 enn 5 like tall... Er ikke sikkert at det er sånn, men det er mitt inntrykk.

Gjest black ink
Skrevet

jeg mener det er slik:

Om du kaster terningene en for en, så vil du med første terning få et tall fra 1-6. La oss si du får 3.

Neste terning vil du med liten stright kunne få 1-2-4 eller 5, altså 4 6dels sjangse for å få rett tall. Men skal du ha yatzy vil du bare ha1/6 sjangse for å få tallet 3. Dermed er det lettere å få liten stright enn yatzy.

Skrevet

Jøsses, så uvitende folk er ang. matte...

Det er selvsagt akkurat like stor sjanse for å få straight som å få yatzy!!!

Gjest Yatzydronningen...
Skrevet

Jøsses, så uvitende folk er ang. matte...

Det er selvsagt akkurat like stor sjanse for å få straight som å få yatzy!!!

Hvis du leser innleggene under her så ser du at det kanskje ikke er helt selvsagt...

Gjest Yatzydronningen...
Skrevet

jeg mener det er slik:

Om du kaster terningene en for en, så vil du med første terning få et tall fra 1-6. La oss si du får 3.

Neste terning vil du med liten stright kunne få 1-2-4 eller 5, altså 4 6dels sjangse for å få rett tall. Men skal du ha yatzy vil du bare ha1/6 sjangse for å få tallet 3. Dermed er det lettere å få liten stright enn yatzy.

Takk for svar :)

Skrevet

Hvis du leser innleggene under her så ser du at det kanskje ikke er helt selvsagt...

Faen, jeg surret visst litt... rekkefølge spiller jo ingen rolle =S

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...