Gå til innhold

Til orientering

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Det er ikke nødvendig å dokumentere kostnadene uten at de ber om det, men man bør legge ved legeattest på at man har økte utgifter pga sykdom og/eller funksjonsnedsettelse.

Ja, men du trenger ikke å legge ved legeattest hvert år, når tilstanden er varig.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

13

• morsan

5

• mrxx

2

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har du sjekket om du kan få batteriene "på blå resept"? Mannen min fikk utlevert batterier på apoteket til sin smertepumpe. Husker ikke hvilken bestemmelse det hører inn under, men kan evt. prøve å finne det ut dersom du ikke har sjekket ut muligheten tidligere.

Kan du finne ut noe jeg også kan få?

Skrevet

Kan du finne ut noe jeg også kan få?

Skal prøve å komme opp med noen gode ideer:-)

trollemor;o)
Skrevet

Jeg lurte på om jeg skulle sette av en gammel tannbørste til bruk før børsting mellom tærne, men ble litt usikker på om jeg kan det ettersom den jo vil ha munnbakterier på seg, og det er jo skikkelig skummelt!

LOL, det var nesten som om jeg kjente hvor det kilte;o)

Skrevet

Får dere grunnstønad som følge av batterikostnadene?

Nei, grunnstønad fikk foreldrene mine pga meg i oppveksten min, men fra jeg var 16 (eller 18 år?) ble det stopp i slike stønader. Forstå den den som kan ;)

Skrevet

Ja, men du trenger ikke å legge ved legeattest hvert år, når tilstanden er varig.

Jeg har faktisk aldri lagt ved legeattest, men tenkte jeg skulle gjøre det fra i år, så er jeg kanskje sikra å få særfradraget hvert år...

Skrevet

Jeg dusjer ikke annenhverdag en gang ;0)

Og håret vasker jeg med shampo 1 gang i uka som regel.

Lukter ikke vondt jeg heller..

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, grunnstønad fikk foreldrene mine pga meg i oppveksten min, men fra jeg var 16 (eller 18 år?) ble det stopp i slike stønader. Forstå den den som kan ;)

Har du søkt på grunnstønad?

http://www.nav.no/page?id=379

Du burde kunne få det fordi du har så store utgifter til batterier.

Skrevet

Han er garantert enig med deg ;)

Du har helt rett togli, jeg lager aldri problemer ut av noe sånt:-)

Skrevet

Jeg tror at i dette tilfellet kan jeg bevise at dette er for businessen. Jeg er helt sikker på at regnskapsføreren og skatten er enige. Hvor er mrxx? Lurer på hva han tror.......

Jeg tror og mener det beste for deg vet du:-)

Skrevet

Har du søkt på grunnstønad?

http://www.nav.no/page?id=379

Du burde kunne få det fordi du har så store utgifter til batterier.

Jeg har ikke kommet så langt ;)

Det er mulig jeg burde gjøre det, men da får jeg jo ikke særfradrag - og særfradraget dekker også andre faktiske utgifter i forbindelse med døvheten. Jeg tror uansett jeg bare kan få laveste sats på under 600 kroner pr mnd i særfradrag. På et år blir det godt under 10 000 kroner.

Skrevet

Du har helt rett togli, jeg lager aldri problemer ut av noe sånt:-)

Det ante meg ;)

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har ikke kommet så langt ;)

Det er mulig jeg burde gjøre det, men da får jeg jo ikke særfradrag - og særfradraget dekker også andre faktiske utgifter i forbindelse med døvheten. Jeg tror uansett jeg bare kan få laveste sats på under 600 kroner pr mnd i særfradrag. På et år blir det godt under 10 000 kroner.

Du får mer ut av å få utbetalt grunnstønad etter sats 1 kr 599 pr måned, enn å få særfradrag på f.eks. 10,000 pr år, det gir bare en skattebesparelse på 28% altså 2.800 i skattelette, utbetalt grunnstønad blir kr 7.188.

Men det er ikke nødvendigvis at du bare kan få grunnstønad eter sats 1, hvis du har utgifter, som er høyere enn dette beløpet, kan du få utbetalt etter en høyere sats.

Dessuten kan du få særfradrag for alle utgiftene pga døvheten og bare trekke fra det du får utbetalt i grunnstønad.

Skrevet

Du får mer ut av å få utbetalt grunnstønad etter sats 1 kr 599 pr måned, enn å få særfradrag på f.eks. 10,000 pr år, det gir bare en skattebesparelse på 28% altså 2.800 i skattelette, utbetalt grunnstønad blir kr 7.188.

Men det er ikke nødvendigvis at du bare kan få grunnstønad eter sats 1, hvis du har utgifter, som er høyere enn dette beløpet, kan du få utbetalt etter en høyere sats.

Dessuten kan du få særfradrag for alle utgiftene pga døvheten og bare trekke fra det du får utbetalt i grunnstønad.

Ok, takk for info. Skal sjekke ut dette nærmere :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...