Gå til innhold

Pelsfarge hos hannkatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men de tre fargene jeg har nevnt er visst bare to? Hehe. Men jeg har hatt en skilpaddefarget hankatt som ble pappa.

Skjønner ikke hvordan det henger sammen. Jeg skal lese meg opp på temaet.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

14

• cathlin

10

• Colette

6

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har hatt flere hankatter med 2 farger, så det stemmer nok ikke. Det som derimot stemmer er at det bare er hunkatter som kan ha 3 farger:-)

Jeg har hatt en skilpaddefarget hankatt. Den var hvit, svart og brun/rød i diverse sjatteringer.

Skrevet

Hankatter kan ha tre farger, (er det ikke svart, hvit og brun/rød tro), men med denne fargekombinasjonen gjør genene at de er usterile.

Hva betyr det å være usteril? ikke steril?

Gjest minnah
Skrevet

Det var da en lettleselig tekstfarge mot den bakgrunnen på sida du linket til. *riste på hodet*

Merkelig, jeg har ikke problemer med teksten her..

Gjest minnah
Skrevet

Usterile?

Ja, de med fargene sort+hvit+brun/rød. Genene i denne fargekombinasjonen gjør at slike katter stort sett alltid er hunner. En sjelen gang er de hanner, men i så fall usterile.

Skrevet

Merkelig, jeg har ikke problemer med teksten her..

Hmmm .. spørs om den herpes i Firefox, da. her er det en liten lys rute oppe. Resten av bakgrunnen der mesteparten av teksten står er mørkebrun. Og sammen med mørk tekst var det ikke noe særlig.

Skrevet

Ja, de med fargene sort+hvit+brun/rød. Genene i denne fargekombinasjonen gjør at slike katter stort sett alltid er hunner. En sjelen gang er de hanner, men i så fall usterile.

Men jeg har hatt en sort/hvit/rød/brun hankatt som ble pappa, så han var i alle fall ikke steril.

men det finnes neppe noen regel uten unntak. Som når ei ku får tvillingkalver der det er en okse og en kvigekalv, da er kvigekalven nesten alltid steril. men unntak skjer.

Gjest minnah
Skrevet

Hva betyr det å være usteril? ikke steril?

steril = kan formere seg

usteril = kan ikke formere seg...

ja..

Gjest minnah
Skrevet

Men jeg har hatt en sort/hvit/rød/brun hankatt som ble pappa, så han var i alle fall ikke steril.

men det finnes neppe noen regel uten unntak. Som når ei ku får tvillingkalver der det er en okse og en kvigekalv, da er kvigekalven nesten alltid steril. men unntak skjer.

Ja, det finnes visstnok sjeldne unntak.

Skrevet

''Dog fødes det innimellom skilpaddefargede hanner, men disse bærer ofte på et ekstra kjønnskromosom (XXy), noe som gjør dem sterile. ''

http://www.tirionrags.com/norsk/genetikk.html#rodtogsvart

Jada, leste det. Men det stemmer altså ikke 100%. Er jo flere forklaringer på linken din over hva som kan føre til trefargede katter ved mutasjon.

Skrevet

steril = kan formere seg

usteril = kan ikke formere seg...

ja..

Noen som er sterile kan da ikke formere seg! Tullmus! :-)

Gjest minnah
Skrevet

Jada, leste det. Men det stemmer altså ikke 100%. Er jo flere forklaringer på linken din over hva som kan føre til trefargede katter ved mutasjon.

Men det er vel ikke *årsaken til mutasjonen* som var spørsmålet her? Slikt noe kan jeg ingenting om.

Gjest minnah
Skrevet

Noen som er sterile kan da ikke formere seg! Tullmus! :-)

Herregud, har jeg skrevet omvendt hele veien eller?

Er det mulig å være så forvirra da ;-) Kan jeg få lov å skylde på ltt for stort koffein-inntak i dag? Please? ;-)

Skrevet

Jeg ble i hvert fall opplyst om at min nyfødte hunkatt som var brun/svart/hvit (tricolor) 100% sikkert var en hunkatt. Kanskje svart og grått regnes som en og samme farge i den sammenhengen?

Jeg fikk denne opplysningen av en katte-ekspert som driver med katteoppdrett.

Det tror jeg ikke,svart og grått er to ulike farger!

Gjest minnah
Skrevet

Skjønner ikke hvordan det henger sammen. Jeg skal lese meg opp på temaet.

Ring en veterinærklinikk i morra, den som tar tlf kan nok svare deg :-)

Skrevet

Det tror jeg ikke,svart og grått er to ulike farger!

Nei, grått er lys-svart:-) Jeg har en hankatt som er krem/lys brun og mørkere brun, men han har ikke 3 farger av den grunn. Sort/brun/hvit - det er tricolor - trefarget.

Skrevet

Nei, grått er lys-svart:-) Jeg har en hankatt som er krem/lys brun og mørkere brun, men han har ikke 3 farger av den grunn. Sort/brun/hvit - det er tricolor - trefarget.

Ok,jeg gir meg ; )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...