Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet jeg at det er nok luft i dekkene?

Når du har olje på kjedet, bare drypper du det på mens du lar hjulet gå rundt eller smører du det inn på noe vis?

Bare drypp på olje mens du holder bakhjulet oppe og sveiver pedalene rundt, kjekt å være to, men du kan jo ta det bit for bit. :o)

Hjulet skal være så hardt du klarer å pumpe det med manuell pumpe, bruker du kompressor-pumpe bør du ta det litt roligere så du ikke sprenger slangen.

Skrevet

Bremsene virker.

Hvordan smører jeg kjedet? Og hva bruker jeg? Regner med at olivenolje ikke er egnet.

*amatør*

Jeg har kjøpt kjedespray på Biltema. Tror alle butikker som selger sykler har dette:-)

Skrevet

vedr olivenolje:

For noen år siden var det en avissak om en del varmpresset olivenolje som inneholdt farlige stoffer. Da leste jeg som et tips et sted at man kunne benytte det til f eks sykkelsmurning fremfor å hive den.

Den er nok litt tyntflytende til å fungere optimalt:-)

Skrevet

Den er nok litt tyntflytende til å fungere optimalt:-)

Ja, det kan hende:-) Men skadelig er det neppe:-)

Skrevet

Ja, det kan hende:-) Men skadelig er det neppe:-)

Nei, det skader neppe. Det vil smøre det også:-)

Skrevet

Hvor mye luft er "nok luft"?

Bremsene virker bra, regner med at giret også er i orden. Hvordan får jeg sjekket det?

''Hvor mye luft er "nok luft"?'' Det skal føles fullt, men skal likevel ikke være sprekkferdig, om du skjønner. Du skal kunne trykke inn når du klemmer på dekket, det skal ikke være steinhard.. Litt vanskelig å forklare dette - burde heller vist deg det :-)

''Bremsene virker bra, regner med at giret også er i orden. Hvordan får jeg sjekket det?'' Det kjenner du når du girer. Dersom giret spretter lett opp når du girer, er det ok. Ned glir det lett nesten uansett. Jeg pleier å løsne både bremse- og gir-vaiere hver vår jeg, og smører med olje. Og så dæsjer jeg litt olje på kjedet og på selve gir-dingsen på bakhjulet også. :-)

Skrevet

Nei, det skader neppe. Det vil smøre det også:-)

...men kanskje den lettere skvetter fra seg på buksa? Hmmmmm

Skrevet

...men kanskje den lettere skvetter fra seg på buksa? Hmmmmm

Ja, den er definitivt mer flytende, så da får du nok fettflekker med på kjøpet.

Og den er nok ikke like bra kvalitetsmessig heller. Her vil jeg tro at det er en grunn til at de har funnet om kjedeolje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...