Gå til innhold

Norsk soldat drept...

Anbefalte innlegg

Gjest Lilje30
Skrevet

Er ikke enig med deg.

Ok, men jeg tror at mange er enig med meg for det er det som selger aviser og folk vil ha. Jeg føler meg mer "knyttet" til og kan identifisere meg med den døde normannen og ja for meg er denne nyheten mer verdt enn nyheten om at folk dør langt vekk i stan.

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

21

• Bookworm

10

• Colette

9

• AAA

5

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du legger i normal, men det er nok mange Hvermansener som som ikke deler din oppfatning i en gitt situasjon. Jeg tror desverre ikke man trenger være ego, gal eller forstyrret for å ha en slik holdning, man kan bare ha andre omgivelser. Mange tyskere har fått seg en overaskelse når det har blitt kjent at deres snille, omsorgsfulle far/ bror/ onkel eller farfar drepte mange mennesker under krigen foreksempel.

Men dette ble i grunnen et sidespor i diskusjonen.

Tror det ble et veldig sidespor...

hidi, the scorpion
Skrevet

Ok, men jeg tror at mange er enig med meg for det er det som selger aviser og folk vil ha. Jeg føler meg mer "knyttet" til og kan identifisere meg med den døde normannen og ja for meg er denne nyheten mer verdt enn nyheten om at folk dør langt vekk i stan.

Så er det dine følelser.

Jeg klarer ikke å ha slike følelser, for meg er alle mennesker like mye verdt.

Skrevet

Tror det ble et veldig sidespor...

Hehe, sånn går det når man drar på jobb for ei kveldsøkt med null motivasjon opg blir sittende og dole. Måtte prøve å få litt action vettu! ;-)

Gjest Lilje30
Skrevet

Så er det dine følelser.

Jeg klarer ikke å ha slike følelser, for meg er alle mennesker like mye verdt.

Ok. Håper de neste drepte soldater får like mye oppmerksomhet fremover, for de kunne faktisk hold seg hjemme og latt disse menneskene drepe hverandre av hjertens lyst. I steden risikerer de liv og helse i en krig som faktisk ikke er deres. All ære til disse kvinner og menn som prøver å beskytte sivilbefolkningen, men som likevel blir drept av sivile.

Gjest giggsi
Skrevet

Jeg synes ikke det er "sytete" (slik du sier under her) å vie oppmerksomhet til norske soldater som blir drept. Det er ganske naturlig at vi føler oss nærere tilknyttet til norske mennesker enn andre.

Tror ikke det er noe annerledes i norske medier enn de andre nordeuropeiske landene.

For øvrig synes jeg det var VELDIG unødvendig av Dagbladet å legge ut en video som viser selvmordsbomberen som sprenger seg foran bilen. Et menneske har nettopp dødd, og jeg forstår ikke hvorfor akkurat det øyeblikket behøver å publiseres.

Skrevet

Ja jeg ser poenget ditt, men altså...

Ikke fortell meg at du ikke hadde blitt mer opptatt av at naboens treårige datter ble kjørt ned og drept av en fyllekjører og tenkt mer på det, enn du gjør fordi det bor underernærte barn i kloakken i Bucuresti som ruser seg til døde daglig.

Man kan ikke utlede av det at naboens barn er mer verdt, det er bare det at man kan ikke klarer å ta allverdens sorger inn over seg. Overlevelsesmekanismer tror jeg du kan kalle det. Samme mekanismen gjelder hos pressen. En trafikkulykke i Uruguay får ikke samme oppmerksomhet i din lokalavis som en som skjer i hjembygda.

Og her røyk det altså et norsk liv. Tragisk, og jeg syns du skal være forsiktig med å fnyse av at det blir slått opp i nyhetene. Jeg må innrømme at denne saken traff meg midt i magen, da jeg har en nær slekning som også er etteretningsoffiser på de kanter. Vi klarer sånn til daglig å fortrenge at det er en ytterst farlig jobb, men så kommer det påminnelser da, som nå. Og nei, det betyr ikke at du kan utlede at vi, eller noen andre, anser norske liv for å være mer verdt, det betyr bare at vi er normalt konstruert.

Gjest Lt Valley
Skrevet

Selvsagt vet vi at det er en betydelig risiko for at soldater blir drept når de drar ut i en krigssone.

Jeg synes det er ufattelig trist når de aller beste av oss gir sitt liv for demokrati og frihet.

Det går fortsatt ikke en uke uten at jeg tenker på den fantastiske spesialjegeren Lt. Lau-Henriksen. Han tilhørte den ypperste elite blant nordmenn. Det er forferdelig at slike skal dø så alt for tidlig. Vi kan ikke hedre han og hans kolleger nok.

Det blir en helt annen dimensjon over en slik død enn når noen biltyver drukner i drammenselva.

Jeg håper det norske folk vet å sette pris på soldatene og deres familiers offer.

Skrevet

Jeg synes ikke det er "sytete" (slik du sier under her) å vie oppmerksomhet til norske soldater som blir drept. Det er ganske naturlig at vi føler oss nærere tilknyttet til norske mennesker enn andre.

Tror ikke det er noe annerledes i norske medier enn de andre nordeuropeiske landene.

For øvrig synes jeg det var VELDIG unødvendig av Dagbladet å legge ut en video som viser selvmordsbomberen som sprenger seg foran bilen. Et menneske har nettopp dødd, og jeg forstår ikke hvorfor akkurat det øyeblikket behøver å publiseres.

*Signerer denne*

Skrevet

Ikke fortell meg at du ikke hadde blitt mer opptatt av at naboens treårige datter ble kjørt ned og drept av en fyllekjører og tenkt mer på det, enn du gjør fordi det bor underernærte barn i kloakken i Bucuresti som ruser seg til døde daglig.

Man kan ikke utlede av det at naboens barn er mer verdt, det er bare det at man kan ikke klarer å ta allverdens sorger inn over seg. Overlevelsesmekanismer tror jeg du kan kalle det. Samme mekanismen gjelder hos pressen. En trafikkulykke i Uruguay får ikke samme oppmerksomhet i din lokalavis som en som skjer i hjembygda.

Og her røyk det altså et norsk liv. Tragisk, og jeg syns du skal være forsiktig med å fnyse av at det blir slått opp i nyhetene. Jeg må innrømme at denne saken traff meg midt i magen, da jeg har en nær slekning som også er etteretningsoffiser på de kanter. Vi klarer sånn til daglig å fortrenge at det er en ytterst farlig jobb, men så kommer det påminnelser da, som nå. Og nei, det betyr ikke at du kan utlede at vi, eller noen andre, anser norske liv for å være mer verdt, det betyr bare at vi er normalt konstruert.

Er veldig enig i det du skriver her, AAA.

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Og i tillegg synes jeg det er synd at man fremfor å sette fokus på at media glemmer tragedier (hvem snakker om Kongo nå?), heller angriper at nyhetsdekningen OGSÅ dekker enkeltstående dødsfall.

Jeg stusser også over at det generelt sett skal mindre til for at det kommer en tråd om hvor ille det er at media omtaler en norsk soldats død enn at de samme mediene omtaler f eks Martine-saken eller de to ungdommene som ble fisket opp av Drammenselva.

Det står jo i en viss kontrast til den stadige understrekingen at alle liv er like mye verdt. Er en soldats liv mindre verdt enn en vakker students?

Gjest giggsi
Skrevet

Du har mange gode poenger her, og jeg er helt enig.

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Og i tillegg synes jeg det er synd at man fremfor å sette fokus på at media glemmer tragedier (hvem snakker om Kongo nå?), heller angriper at nyhetsdekningen OGSÅ dekker enkeltstående dødsfall.

Jeg stusser også over at det generelt sett skal mindre til for at det kommer en tråd om hvor ille det er at media omtaler en norsk soldats død enn at de samme mediene omtaler f eks Martine-saken eller de to ungdommene som ble fisket opp av Drammenselva.

Det står jo i en viss kontrast til den stadige understrekingen at alle liv er like mye verdt. Er en soldats liv mindre verdt enn en vakker students?

Og hadde mordet på Martine vært så omtalt- hvis hun ikke var ung /vakker og kom fra en velstående familie? Jeg lurer nå litt på det da....

Skrevet

Og hadde mordet på Martine vært så omtalt- hvis hun ikke var ung /vakker og kom fra en velstående familie? Jeg lurer nå litt på det da....

Jada det hadde det.

Jeg kunne nevnt flere eksempler, men jeg skal ikke gjøre det, fordi jeg da insinuerer at ofrene jeg nevner verken er vakre eller kommer fra gode familier. Og det hadde vært ufint.

Skrevet

Jada det hadde det.

Jeg kunne nevnt flere eksempler, men jeg skal ikke gjøre det, fordi jeg da insinuerer at ofrene jeg nevner verken er vakre eller kommer fra gode familier. Og det hadde vært ufint.

Enig og vel talt.

Skrevet

Jada det hadde det.

Jeg er ikke så sikker på det. Jeg har alltid stusset over den enorme mediadekningen. Men det kan jo være at det er jeg som observerer feil, selvfølgelig. Er litt nysgjerrig på hvilke andre du sikter til i denne sammenhengen:-)

Skrevet

skjønner ikke at folk gidder å ofre seg selv sånn..

Gjest Lilje30
Skrevet

Jeg er ikke så sikker på det. Jeg har alltid stusset over den enorme mediadekningen. Men det kan jo være at det er jeg som observerer feil, selvfølgelig. Er litt nysgjerrig på hvilke andre du sikter til i denne sammenhengen:-)

Det er alltid mye mediadekning når unge kvinner/(menn) forsvinner eller blir drept. Vi greier bare ikke å huske på alt og nå er Martine saken den siste og får derfor mye oppmerksomhet.

Gjest giggsi
Skrevet

Jeg vil si at drap av unge mennesker generelt gis mye oppmerksomhet. Det er selvfølgelig fordi det ofte føles ekstra tragisk.

Ellers synes jeg nyhetsdekningen varierer etter helt andre omstendigheter. Altså om det er utført på bestialsk eller uvanlig måte, motivet bak drapet og så videre.

Skrevet

Jeg vil si at drap av unge mennesker generelt gis mye oppmerksomhet. Det er selvfølgelig fordi det ofte føles ekstra tragisk.

Ellers synes jeg nyhetsdekningen varierer etter helt andre omstendigheter. Altså om det er utført på bestialsk eller uvanlig måte, motivet bak drapet og så videre.

Ja, selvfølgelig er det ekstra tragisk når unge mennesker blir drept. Men jeg har alltid fått en følelse av at drapet på Martine var helt spesielt - fordi hun var så ung/vakker og kom fra en velstående familie. Gir meg ikke helt med den altså :-) Nettavisene benytter jo enhver anledning til å legge ut bilder av henne bl.a.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...