Gå til innhold

Norsk soldat drept...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, selvfølgelig er det ekstra tragisk når unge mennesker blir drept. Men jeg har alltid fått en følelse av at drapet på Martine var helt spesielt - fordi hun var så ung/vakker og kom fra en velstående familie. Gir meg ikke helt med den altså :-) Nettavisene benytter jo enhver anledning til å legge ut bilder av henne bl.a.

Men det er da ikke noe spesielt i den forstand!

Jeg kan tenke meg 2 saker her i nærområdet mitt de siste 10 årene som har fått MINST like mye oppmerksomhet: Tinasaken og Bigittesaken.

Det er garantert mange flere også, men disse husker jeg spesielt fordi jeg er herfra. (hvilket beviser mitt poeng i første innlegget jeg skrev...hehe..)

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

21

• Bookworm

10

• Colette

9

• AAA

5

Gjest Lilje30
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det ekstra tragisk når unge mennesker blir drept. Men jeg har alltid fått en følelse av at drapet på Martine var helt spesielt - fordi hun var så ung/vakker og kom fra en velstående familie. Gir meg ikke helt med den altså :-) Nettavisene benytter jo enhver anledning til å legge ut bilder av henne bl.a.

Trude Espås-saken, Baneheia-saken, Kristin Juel Johansen- saken.

Skrevet

Og hadde mordet på Martine vært så omtalt- hvis hun ikke var ung /vakker og kom fra en velstående familie? Jeg lurer nå litt på det da....

Men jeg tror at omtalen av drap på ungen kvinner generelt sett er mer omfattende enn omtalen av drap på unge menn.

Skrevet

Men det er da ikke noe spesielt i den forstand!

Jeg kan tenke meg 2 saker her i nærområdet mitt de siste 10 årene som har fått MINST like mye oppmerksomhet: Tinasaken og Bigittesaken.

Det er garantert mange flere også, men disse husker jeg spesielt fordi jeg er herfra. (hvilket beviser mitt poeng i første innlegget jeg skrev...hehe..)

Men dette er jo to gamle og uoppklarte drapssaker, og det er det som gjør dem spesielle. Det spesielle med Martine-saken er jo at de vet hvem morderen er - men at de ikke får han utlevert.

Så da kan vel sakene sidestilles da, kanskje. Ikke vet jeg.

Skrevet

Jeg vil si at drap av unge mennesker generelt gis mye oppmerksomhet. Det er selvfølgelig fordi det ofte føles ekstra tragisk.

Ellers synes jeg nyhetsdekningen varierer etter helt andre omstendigheter. Altså om det er utført på bestialsk eller uvanlig måte, motivet bak drapet og så videre.

''Ellers synes jeg nyhetsdekningen varierer etter helt andre omstendigheter. Altså om det er utført på bestialsk eller uvanlig måte, motivet bak drapet og så videre.''

Ja, man merker at medienes salgsønsker spiller inn. Dette har også betydning for dekningen av ulykker, spesielt dem som er utenfor vår egen lille sfære.

Jeg merket det litt når det gjaldt to store ulykker i Norge, som vel fikk like mye dekning her med få måneders mellomrom:

Sleipner-ulykken og Åsta-ulykken. Da først nevnte ulykke fant sted, var det ingen av mine "bekjente" på et amerikansk nettsted som hørte om den eller kommenterte den. Da Åsta-ulykken skjedde, fikk jeg flere e-poster fra folk både i USA og i Europa som lurte på om jeg på noen måte var rammet.

Årsaken til at Åsta-ulykken ble mer dekket ti utlandet er oplagt: Mye mer spektakulære TV-bilder med et brennende tog enn bare svarte havet etter at båten sank.

Skrevet

Men dette er jo to gamle og uoppklarte drapssaker, og det er det som gjør dem spesielle. Det spesielle med Martine-saken er jo at de vet hvem morderen er - men at de ikke får han utlevert.

Så da kan vel sakene sidestilles da, kanskje. Ikke vet jeg.

Ja, det er jo spesielt at morderen klarte å rømme landet og at han ikke utleveres.

Skrevet

Men jeg tror at omtalen av drap på ungen kvinner generelt sett er mer omfattende enn omtalen av drap på unge menn.

Ja - absolutt. Jeg stoler i hvert fall ikke blindt på at pressens dekning av de ulike sakene følger de samme prinsippene. Det har nok litt å si hvor mye de tror at det fenger de som skal lese om det. Eller ikke bare litt - men mye.

Skrevet

Vi trenger påminnelser om at vi er en del av virkeligheten. Jeg synes det er helt ok at de blåser det opp.

Skrevet

Ja - absolutt. Jeg stoler i hvert fall ikke blindt på at pressens dekning av de ulike sakene følger de samme prinsippene. Det har nok litt å si hvor mye de tror at det fenger de som skal lese om det. Eller ikke bare litt - men mye.

Selsagt! Våre klikk inn på de ulike nyhetssakene forteller avisene hva som selger. Så enkelt er det.

Skrevet

Vi trenger påminnelser om at vi er en del av virkeligheten. Jeg synes det er helt ok at de blåser det opp.

Det kan du da virkelig ikke mene....at vi nordmenn skal tåle å bli opplyst om at soldater kan dø i krig. Og det selv om de er norske. Det får være måte på brutalitet overfor den norske folkesjela ;-) Vi lever i vår egen lille solskinnsverden, som skal skånes for alle de problemer resten av verden har. Har du ikke skjønt det?

Skrevet

Selsagt! Våre klikk inn på de ulike nyhetssakene forteller avisene hva som selger. Så enkelt er det.

Jada. Det er ikke noe annet som teller for pressen lenger - enn penger, penger, penger....De har blitt mini-se og hør alle sammen. Kan bli trøtt av det, ja:-(

Skrevet

Ja jeg ser poenget ditt, men altså...

Ikke fortell meg at du ikke hadde blitt mer opptatt av at naboens treårige datter ble kjørt ned og drept av en fyllekjører og tenkt mer på det, enn du gjør fordi det bor underernærte barn i kloakken i Bucuresti som ruser seg til døde daglig.

Man kan ikke utlede av det at naboens barn er mer verdt, det er bare det at man kan ikke klarer å ta allverdens sorger inn over seg. Overlevelsesmekanismer tror jeg du kan kalle det. Samme mekanismen gjelder hos pressen. En trafikkulykke i Uruguay får ikke samme oppmerksomhet i din lokalavis som en som skjer i hjembygda.

Og her røyk det altså et norsk liv. Tragisk, og jeg syns du skal være forsiktig med å fnyse av at det blir slått opp i nyhetene. Jeg må innrømme at denne saken traff meg midt i magen, da jeg har en nær slekning som også er etteretningsoffiser på de kanter. Vi klarer sånn til daglig å fortrenge at det er en ytterst farlig jobb, men så kommer det påminnelser da, som nå. Og nei, det betyr ikke at du kan utlede at vi, eller noen andre, anser norske liv for å være mer verdt, det betyr bare at vi er normalt konstruert.

Enig - det blir til at man røres mer av det som hender noen som er nærmere på en eller annen måte.

Jeg berøres mer av en artikkel om ulykker i Europa enn i Asia.. Og mer av det som hender i England, Frankrike enn i Tyrkia... Selvsagt ikke pga. folks verdi,- men fordi man i mer eller mindre grad identifiserer seg med ofrene eller kjenner til deres land.

Jeg synes å huske - rett etter tsunamien, så kom det jo fram at det hadde vært et stort jordskjelv i...Pakistan et år eller 2 før? Det var vel ikke fullt så mange døde - men likevel sammenlignbart - og det ble ikke dekket på en sånn måte at jeg husket det godt. Og det er jo typisk - vi dekker det som er kjent for oss - mange reiser på ferie til Thailand, og en hel del skandinaver ble drept. De fleste av oss vet vel kanskje om familier som ble rammet...

Skrevet

Jada. Det er ikke noe annet som teller for pressen lenger - enn penger, penger, penger....De har blitt mini-se og hør alle sammen. Kan bli trøtt av det, ja:-(

Jeg blir ikke trøtt av det. Det fascinerer meg veldig faktisk:) Særlig det faktum at folk ikke ser sin egen rolle i det hele.

Skrevet

Det kan du da virkelig ikke mene....at vi nordmenn skal tåle å bli opplyst om at soldater kan dø i krig. Og det selv om de er norske. Det får være måte på brutalitet overfor den norske folkesjela ;-) Vi lever i vår egen lille solskinnsverden, som skal skånes for alle de problemer resten av verden har. Har du ikke skjønt det?

Hehe, jo. Men så er det denne lille ekle stemmen i bakhodet som hvisker at noe er galt. Jeg velger å høre på ham selv om han er en ufordragelig og plagsom liten fyr.

Skrevet

Jeg blir ikke trøtt av det. Det fascinerer meg veldig faktisk:) Særlig det faktum at folk ikke ser sin egen rolle i det hele.

Det er akkurat det....Jeg veksler mellom å være fascinert iog irritert. Og jeg har noen ganger svart i tråder her inne - hvor jeg føler for å vekke folk (som om jeg skulle kunne klare det...) Men da får jeg bare svar som at "slik er verden i dag - og det er sikkert ikke så ille det" Eller "det kunne jo ha vært verre?"

Det er jo bare en eneste grunn til at dette er mulig- og det er at ingen gjør motstand eller protesterer. Folk lar seg rive med. Det snakkes om at muslimer kommer til å ta fra oss vår kultur - men jeg tror den for lengst er stjålet av USA:-(

Skrevet

Hehe, jo. Men så er det denne lille ekle stemmen i bakhodet som hvisker at noe er galt. Jeg velger å høre på ham selv om han er en ufordragelig og plagsom liten fyr.

Det er godt at noen fortsatt har den ekle lille stemmen i hodet sitt. Men jeg skal være enig i at han kan være plagsom:-(

Skrevet

Selvsagt vet vi at det er en betydelig risiko for at soldater blir drept når de drar ut i en krigssone.

Jeg synes det er ufattelig trist når de aller beste av oss gir sitt liv for demokrati og frihet.

Det går fortsatt ikke en uke uten at jeg tenker på den fantastiske spesialjegeren Lt. Lau-Henriksen. Han tilhørte den ypperste elite blant nordmenn. Det er forferdelig at slike skal dø så alt for tidlig. Vi kan ikke hedre han og hans kolleger nok.

Det blir en helt annen dimensjon over en slik død enn når noen biltyver drukner i drammenselva.

Jeg håper det norske folk vet å sette pris på soldatene og deres familiers offer.

''de aller beste av oss''

?????

Gjest xbellax
Skrevet

Selvsagt vet vi at det er en betydelig risiko for at soldater blir drept når de drar ut i en krigssone.

Jeg synes det er ufattelig trist når de aller beste av oss gir sitt liv for demokrati og frihet.

Det går fortsatt ikke en uke uten at jeg tenker på den fantastiske spesialjegeren Lt. Lau-Henriksen. Han tilhørte den ypperste elite blant nordmenn. Det er forferdelig at slike skal dø så alt for tidlig. Vi kan ikke hedre han og hans kolleger nok.

Det blir en helt annen dimensjon over en slik død enn når noen biltyver drukner i drammenselva.

Jeg håper det norske folk vet å sette pris på soldatene og deres familiers offer.

Slike utsagn provoserer meg. "Den ypperste elite", "de beste blant oss"? Med all respekt for avdøde og vedkommendes yrke, en ufattelig tragisk sak og et menneske som gikk bort så altfor tidlig, så var nå vedkommende "lik" alle oss andre normale dødelige. Er man så fenomenalt mye bedre enn andre fordi man har et slikt yrke?

black wealch
Skrevet

Min mening òg!

ALLE mennesker er like mye verd;)

Alle mennesker er like mye verdt. Selvfølgelig.

Men det går mer inn på deg dersom barnet til naboen dør, enn om et barn sulter ihjel i Afrika.

Jo nærmere det er oss, jo vondere gjør det...

Skrevet

Jeg kjenner barn som har eldre søsken som jobber som FN-soldater i Afghanistan. Småsøsken og familie her hjemme er kjempebekymret over storesøster eller storebror som jobber i et farlig land. Hvis noen av de jeg kjenner skulle miste en av sine kjære der nede, så håper jeg media vil gi saklig informasjon om saken. Dessuten håper jeg disse barna blir skånet for kommentarer om at søskenene dere var duster og naive som i det hele tatt valgte å reise (og jeg skjønner også godt den tankegangen ;-))

Man er ung og eventyrlysten, og sikkert en tanke naiv. Samtidig skal vi ikke overse at de faktisk gjør en enormt viktig jobb for å beskytte lokalbefolkningen. Tenk om ingen hadde våget og reise. Lokalbefolkningen hadde blitt overlatt til seg selv (omtrent slik som i f.eks. Kongo). Da ville det nok vært enda verre i Afganistan.

Det er klart media skriver mer når en nordmann blir drept på denne måten. Noe annet ville vært rart... Det er nå engang slik at man lettere identifiserer seg med en av sine "egne". Dessuten har denne nordmannen familie og venner i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...