Gå til innhold

Norsk soldat drept...

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Media styrer hva vi vet....Et utrolig viktig poeng! Og noe som gjør meg helt matt noen ganger.

En avis skrev "han ga sitt liv for vårt land", gjorde han det?

Sitat: "Media styrer hva vi vet."

Jeg vil si det så sterkt at: Media styrer hvilke holdninger og meninger vi skal ha, igjennom den måten saken fremstilles på.

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

21

• Bookworm

10

• Colette

9

• AAA

5

hidi, the scorpion
Skrevet

Klart alle mennesker er like mye verdt - men det er jo ikke det dette handler om.

Hvis en døv nordmann eller en døv franskmann ble drept, så ville jeg legge mer merke til det enn om en hørende nordmann eller franskmann ble drept. Som småbarnsmor reagerer jeg sterkere på drapssaker der barn er involvert, enn det jeg gjorde før jeg fikk barn. Når ofrene er på alder med mine barn, og kanskje også har samme kjønn, så reagerer jeg enda sterkere.

Det handler ikke om ulik grad av menneskeverd, men i hvilken grad vi identifiserer oss med saken.

Jeg forstår godt hva du sier.

Men jeg blir trist, når jeg tenker på at et barn dør hvert tiende sekund av sult, og vi sitter her i overflod....

En soldat dør, som frivillig dro til Afganistan, godt betalt........Avisene vet hva de kan selge oss :(

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg vil si det så sterkt at: Media styrer hvilke holdninger og meninger vi skal ha, igjennom den måten saken fremstilles på.

Absolutt!

hidi, the scorpion
Skrevet

Ikke enig. Det er ikke sånn at enten så er det naboens barn eller så er det helt fremmed. Det er glidende overganger der. Det er naturlig å ta mer innover seg saker der man kan identifisere seg med den ting skjer med. Helt menneskelig. Og det sier seg selv at jo likere ens egne omstendigheter, jo mer naturlig å ta inn over seg.

Og igjen: Dette sier ingenting om at noen er mer verdt enn andre. Det sier bare noe om den menneskelige natur.

''Og igjen: Dette sier ingenting om at noen er mer verdt enn andre. Det sier bare noe om den menneskelige natur.''

Den menneskelige natur er ikke statisk, og kan i mange tilfeller forbedres, heldigvis.

Skrevet

Og hadde det ikke vært for media, hadde vi ikke visst hva som skjedde utenfor vårt eget nærområde - og jeg vet da søren om det hadde vært noen ønskesitusajon heller jeg...

Skrevet

Jeg kjenner barn som har eldre søsken som jobber som FN-soldater i Afghanistan. Småsøsken og familie her hjemme er kjempebekymret over storesøster eller storebror som jobber i et farlig land. Hvis noen av de jeg kjenner skulle miste en av sine kjære der nede, så håper jeg media vil gi saklig informasjon om saken. Dessuten håper jeg disse barna blir skånet for kommentarer om at søskenene dere var duster og naive som i det hele tatt valgte å reise (og jeg skjønner også godt den tankegangen ;-))

Man er ung og eventyrlysten, og sikkert en tanke naiv. Samtidig skal vi ikke overse at de faktisk gjør en enormt viktig jobb for å beskytte lokalbefolkningen. Tenk om ingen hadde våget og reise. Lokalbefolkningen hadde blitt overlatt til seg selv (omtrent slik som i f.eks. Kongo). Da ville det nok vært enda verre i Afganistan.

Det er klart media skriver mer når en nordmann blir drept på denne måten. Noe annet ville vært rart... Det er nå engang slik at man lettere identifiserer seg med en av sine "egne". Dessuten har denne nordmannen familie og venner i Norge.

Signerer!

Gjest høstløv
Skrevet

Og hadde det ikke vært for media, hadde vi ikke visst hva som skjedde utenfor vårt eget nærområde - og jeg vet da søren om det hadde vært noen ønskesitusajon heller jeg...

Nei, men media er ikke objektive i reportasjene, de er subjektive i det som blir formidlet til lesere/seere.

I dag inneholder en søndags utgave av The Thimes like mye informasjon, som et alminnelig menneske fikk i løpet av hele sitt liv på midten av 1800 tallet.

I dag får vi globale hendelser presentert direkte inn i våre hjem omtrent samtidig med at de skjer, det er jo interessant.

Det jeg ikke liker er at mediene skaper holdninger til hendelsene ved den subjektive måten de skriver og omtaler det på.

Skrevet

Vet ikke om jeg kan ha ordlagt meg feil i denne tråden, men når jeg sier slik som at "det kan jo ikke komme som noen overraskelse at man risikerer å bli drept på krigsoppdrag", snakker jeg ikke om soldatene som reiser. Langt fra faktisk, er det noen som vet hva dette virkelig dreier seg om og hva de risikerer å møte på utenlandsoppdrag, så er det nettopp disse tapre soldatene som _velger_ å gjøre dette til en karriere, og som er innstilt på å hjelpe lokalbefolkningen i krigsherjede land.

De reaksjonene jeg reagerer på (som jeg mener er overdrevne og vitner om naivitet), kommer fra pressen, og andre som omtaler disse dødsfallene, eller krigshandlingene og hvor skummelt det er å sende norske soldater dit.

Håper du ser forskjellen, jeg har all mulig respekt for soldatene som risikerer sine liv i krigssoner.

Joda, jeg ser hva du mener - og jeg tror svært mange av de som reiser er for unge til å egentlig skjønne hva de begir seg ut på... (jeg tviler litt på at det finnes nordmenn som fullt og helt klarer det...).

Mitt poeng er bare at det jo helt klart er mer interessant for oss å lese om en nordmann som blir drept i Afghanistan enn en tysker som blir drept der - og dette handler ikke om ulikt menneskeverd, men om hvem vi identifiserer oss mest med.

Skrevet

Selvfølgelig må det skrives om! Noe annet ville jo vært rart, men det er omfanget jeg reagerer på.

Ok, jeg må innrømme at jeg ikke har lest så mye i avisene de siste dagene, så det er godt mulig du har rett i det..

Selv tenker jeg at all info om uroligheter i land må komme fram i media. Jo mer oppmeksomhet et slikt land får, jo bedre. Da spiller det mindre rolle hva som ligger til grunn for oppmerksomheten.

Skrevet

Media styrer hva vi vet....Et utrolig viktig poeng! Og noe som gjør meg helt matt noen ganger.

En avis skrev "han ga sitt liv for vårt land", gjorde han det?

Enig i at media hausser opp saker, ja ;)

Den ene datra mi hadde passa utmerket som journalist ;-P

Skrevet

Jeg forstår godt hva du sier.

Men jeg blir trist, når jeg tenker på at et barn dør hvert tiende sekund av sult, og vi sitter her i overflod....

En soldat dør, som frivillig dro til Afganistan, godt betalt........Avisene vet hva de kan selge oss :(

Det er fryktelig trist, ja...

Samtidig tror jeg ikke media gir mindre spalteplass til døende barn i Afrika _fordi_ de gir mer plass til en norsk soldat som har blitt drept i Afghanistan.

Men for all del, jeg forstår hva du mener.

Gjest xbellax
Skrevet

Det er vel ikke DET det er snakk om. Her er det unge norske menn og kvinner som relativt uselviske går i krigen, vel vitende om at det kan koste ens eget liv. Å gi sitt liv for andre er det største offer man kan gi.

Jeg synes disse menn og kvinner fortjener anerkjennelse og respekt.

Det er heller ikke DET jeg snakker om, Jeg reagerte på konkrete ord i vedkommendes innlegg.

Skrevet

Jeg kjenner barn som har eldre søsken som jobber som FN-soldater i Afghanistan. Småsøsken og familie her hjemme er kjempebekymret over storesøster eller storebror som jobber i et farlig land. Hvis noen av de jeg kjenner skulle miste en av sine kjære der nede, så håper jeg media vil gi saklig informasjon om saken. Dessuten håper jeg disse barna blir skånet for kommentarer om at søskenene dere var duster og naive som i det hele tatt valgte å reise (og jeg skjønner også godt den tankegangen ;-))

Man er ung og eventyrlysten, og sikkert en tanke naiv. Samtidig skal vi ikke overse at de faktisk gjør en enormt viktig jobb for å beskytte lokalbefolkningen. Tenk om ingen hadde våget og reise. Lokalbefolkningen hadde blitt overlatt til seg selv (omtrent slik som i f.eks. Kongo). Da ville det nok vært enda verre i Afganistan.

Det er klart media skriver mer når en nordmann blir drept på denne måten. Noe annet ville vært rart... Det er nå engang slik at man lettere identifiserer seg med en av sine "egne". Dessuten har denne nordmannen familie og venner i Norge.

Kloke ord som alltid.

Skrevet

skjønner ikke at folk gidder å ofre seg selv sånn..

Det ER vanskelig å forstå. Men er du glad for at det var millioner av "utlendinger" som valgte å gjøre nettopp det i 1940-45 slik at du kan leve i ett fritt land i dag?

Til syvende og sist er det det vi snakker om.

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Og i tillegg synes jeg det er synd at man fremfor å sette fokus på at media glemmer tragedier (hvem snakker om Kongo nå?), heller angriper at nyhetsdekningen OGSÅ dekker enkeltstående dødsfall.

Jeg stusser også over at det generelt sett skal mindre til for at det kommer en tråd om hvor ille det er at media omtaler en norsk soldats død enn at de samme mediene omtaler f eks Martine-saken eller de to ungdommene som ble fisket opp av Drammenselva.

Det står jo i en viss kontrast til den stadige understrekingen at alle liv er like mye verdt. Er en soldats liv mindre verdt enn en vakker students?

''Er en soldats liv mindre verdt enn en vakker students?''

Hvis målestokken er mengden mediaomtale, ser det slik ut, sannsynligvis tenker media slik også. Generelt omtales drap på menn langt mindre enn drap unge kvinner. Politiet bruker visst også langt mer ressurser på å etterforske drap på unge kvinner enn drap på andre mennesker.

Det finnes mange voldelige konflikter/kriger/borgerkriger rundt om på kloden med veldig store tap av menneskeliv som knapt nok nevnes i media, mens andre konflikter med få tap av menneskeliv gis omfattende omtale. Tror ikke man (bare) kan skylde på hva som selger av nyheter. Rart om media ikke har sin egen agenda i dette.

Skrevet

Akkurat de samme tankene har jeg. Verver de seg, må de være forberedt på at slikt kan skje. Det vil være utopi å tro noe annet...

jeg hadde faren til barna mine i både Irak og Kosovo, og taklet det dårlig fordi det var så dårlig med informasjon å få fra Forsvaret om hvordan de faktisk hadde det der nede. VI satt hjemme og var livredde, og hadde hjertet i halsen hver gang det kom noe om sammenstøt i Irak på tv. I følge det han selv sa, så var det bare det verste man fikk høre om i media. Selv opplevde de ingen spente situasjoner, og hadde det veldig fint der nede, men han kunne godt forstå at det var vanskelig for de som var hjemme.

Jeg mener at dersom man faktisk reiser til et krigsområde, så må man være forberedt på det aller verste. Man kan havne i sammenstøt, bli angrepet, kjøre på ei mine... man vet aldri. Noen sammenligner med at "det er jo farlig å kjøre i trafikken her hjemme også, man kan bli drept da også", men jeg synes dette ikke kan sammenlignes uansett.

Det er helt utrolig at det skal bli en sånn mediedekning over én falt soldat, når de faktisk drar dit frivillig. De får full forberedelse før de drar, masse oppfølging underveis, og de får krisesamtaler ved behov. Enkelte passer slett ikke til å være i utenlandsjeneste i det hele tatt. Noen har forestillinger om hvor farlig alt er før de kommer dit, og slike blir sendt hjem ganske umiddelbart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...