Gjest og nå skal den selges Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 Jeg leide en leilighet for noen år tibake, og flyttet ut av den for to år siden. Det har bodd noen der etter meg vet jeg. Nå ser jeg at leiligheten er lagt ut for salg, og bildene de har brukt er da jeg bodde der. Jeg har aldri hatt en fotograf der og bildene er proffe så det betyr at huseier har fått tatt bilder av leiligheten mens jeg var på ferie i hjembyen min. Sengetøyet mitt, bildene mine i stuen (av meg og venner bl.a), hånklene mine på badet, skoene mine i gangen osv.. alt sammen er fotografert. Synes det var veldig sprøtt å se. Jeg vet at det sikkert ikke er ulovlig å legge ut noe sånt men jeg synes det er utrolig dårlig at jeg ikke ble spurt om de kunne få lov til å fotograefer leiligheten den gangen. Da kunne jeg ihvertfal ryddet bort de mest personlige tingene mine. Kun en liten utblåsning fra min side, jeg vet dette ikke er noe jeg får gjort noe med. 0 Siter
Gjest ikke særlig nei Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 forstår jo godt at du reagerer! nesten et slags overtramp av ditt privat-liv! selv har jeg alltid fått beskjed god tid på forhånd,sånn at jeg har ryddet vekk personlige ting(og rot:P) 0 Siter
Gjest mumnana Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 Om det er et par måneder før du skulle flyttet ut har huseier rett til å ta bilder og ha visning osv, står i loven, for ser det er nevnt i kontraktene jeg bruker når jeg leier ut 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 Ta kontakt med eiendomsmegler og forklar at du aldri har gitt tillatelse til at disse bildene ble tatt, og at du ikke vil ha de offentliggjort, og deretter ber du om at bildene blir fjernet fra prosjektet. Det har du rett til, iom at det er to år siden du flyttet ut av leiligheten. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 Om det er et par måneder før du skulle flyttet ut har huseier rett til å ta bilder og ha visning osv, står i loven, for ser det er nevnt i kontraktene jeg bruker når jeg leier ut Vedkommende flyttet ut av leiligheten for to år siden. 0 Siter
Gjest og nå skal den selges Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 Om det er et par måneder før du skulle flyttet ut har huseier rett til å ta bilder og ha visning osv, står i loven, for ser det er nevnt i kontraktene jeg bruker når jeg leier ut Jeg flyttet ut for 2,5 år siden 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 Om det er et par måneder før du skulle flyttet ut har huseier rett til å ta bilder og ha visning osv, står i loven, for ser det er nevnt i kontraktene jeg bruker når jeg leier ut Men har utleier rett til å ta bilder uten å informere leieboer først? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 Men har utleier rett til å ta bilder uten å informere leieboer først? Utleier har ikke lov til å ta seg inn i leiligheten uten leiers samtykke, såfremt det ikke gjelder alvorlig ting (brann, innbrudd, fare for liv etc). 0 Siter
songbirdy Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 Utrolig FREKT!! Jeg vet ikke om du har så mye å slå i bordet med, for han eier jo leiligheten. Og i en sak ville det vel blitt ord mot ord... Men det du kanskje kunne gjort, var å be han erstatte de med noen nyere (merkelig at han velger å ha 2 år gamle bilder som representant for leiligheten? Kanskje du hadde det veldig fint der i forhold til nåværende leigetaker?? :-P) Eller be han om ikke annet legge på "sladd"/sky over dine personlige ting, feks. bilder. Litt kjip situasjon for deg, av flere grunner, men trøst deg med at de nok ikke ligger ute så lenge. Går det an å klage på annonsen/bildene på finn.no om ex-husverten ikke vil høre på deg? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 Utrolig FREKT!! Jeg vet ikke om du har så mye å slå i bordet med, for han eier jo leiligheten. Og i en sak ville det vel blitt ord mot ord... Men det du kanskje kunne gjort, var å be han erstatte de med noen nyere (merkelig at han velger å ha 2 år gamle bilder som representant for leiligheten? Kanskje du hadde det veldig fint der i forhold til nåværende leigetaker?? :-P) Eller be han om ikke annet legge på "sladd"/sky over dine personlige ting, feks. bilder. Litt kjip situasjon for deg, av flere grunner, men trøst deg med at de nok ikke ligger ute så lenge. Går det an å klage på annonsen/bildene på finn.no om ex-husverten ikke vil høre på deg? Det går an å klage til eiendomsmegleren. De har ikke lov til å legge ut bilder på nettet uten samtykke. 0 Siter
Gjest Silver Fairy Skrevet 19. april 2009 Skrevet 19. april 2009 Ta kontakt med eiendomsmegler og forklar at du aldri har gitt tillatelse til at disse bildene ble tatt, og at du ikke vil ha de offentliggjort, og deretter ber du om at bildene blir fjernet fra prosjektet. Det har du rett til, iom at det er to år siden du flyttet ut av leiligheten. Støtter denne. Det er ikke lov å legge ut bilder av andre uten samtykke, og på disse bildene er det jo private ting (derunder bilder av leietager) som huseier har tatt bilde av uten å spørre. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. april 2009 Skrevet 19. april 2009 Støtter denne. Det er ikke lov å legge ut bilder av andre uten samtykke, og på disse bildene er det jo private ting (derunder bilder av leietager) som huseier har tatt bilde av uten å spørre. ''Det er ikke lov å legge ut bilder av andre uten samtykke'' Retten til eget bilde står sterkt, men tror ikke ens eiendeler har samme vernet. Les mer om rett til eget portrett m.m. her: Det er ikke lov å legge ut bilder av andre uten samtykke 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.