Gå til innhold

Vaksine, bivirkninger, antibiotika

Gjest også en mamma

Anbefalte innlegg

Gjest også en mamma

Hvilke erfaringer har dere med bivirkninger etter vaksine på 2. klassinger (difteri, stivkrampe, kikhoste og polio)?

Lurer også på om noen vet om effekten av vaksinen på noen måte kan "ødelegges" hvis man setter i gang med antibiotika dagen etter vaksinering. Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Junior reagerte overhode ikke på vaksinen han fikk i 2. klasse.

Hva angår antibiotika, så vet jeg ikke, men vil tro at det går på bakterielle forhold, og ikke på virus - som vel vaksinene retter seg mot. Det beste er vel uansett å unngå at det faller samtidig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge ungene her var ømme i overarmen der sprøyta ble satt i noen dager etterpå, men ikke noen annen bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste spørsmålet foreslår jeg at du tar opp med vedkommende som skal vaksinere barnet ditt eller eventuelt ringer legen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Han kjente det litt i armen samme dag, og bittelitt dagen etterpå, ellers ingen bivirkninger.

Når det gjelder antibiotika ville jeg ringt å spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår eldste (går i 4. klasse nå), reagerte veldig på den vaksinen. Hun var stiv og hadde smerter i armen i 5 uker etterpå. Var hoven og øm over stikkstedet i 8 uker.

I tillegg fikk hun hodepine dagen etter vaksinen (noe hun aldri hadde hatt før). Den varte i 2 uker før den slapp. I ettertid har hun hatt hodepine ganske ofte, men det begynner å avta litt i frekvens nå.

Det er nok ingen voldsom interaksjon mellom antibiotika og vaksinen, men hvis barnet fremdeles er sykt, eller det er kort tid siden antibiotika ble administrert, så ville jeg avventet vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Ikke alltid man tenker helt klart. :-) Selvsagt er vaksinen virus, og antibiotika gis mot bakterielle infeksjoner. Vi var på legevakta dagen etter at vaksinen var satt, for gutten ble kjempedårlig. Legen visste at han akkurat hadde fått vaksine, og skrev ut antibiotika likevel. Jeg kom ikke så langt som til å spørre.

Forøvrig har han fått en kombinasjon av bivirkninger og urinveisinfeksjon. Legen mener han har gått med urinveisinfeksjonen lenge, og at den først slo ut når han fikk vaksine i tillegg. Han fikk feber rundt 38,5 - 39,5, sterk hodepine, vondt i ryggen og nakken, svimmel, kvalm og store magesmerter. Nå ser det ut til at det meste skyldes urinveisinfeksjonen, men jeg var bare nysgjerrig på hvilke bivirkninger andre har opplevd med denne vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Tror man skal være frisk når man vaksineres.

Men jeg tror ikke antibiotika påvirker vaksinens effekt,

Det skal man. I dette tilfellet visste vi ikke at han hadde urinveisinfeksjon før han ble vaksinert. :-) Og for å si det sånn så skjønner vi nå veldig godt hvorfor man skal være frisk, for han ble veldig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til 2 gutter(01og08)

Gutten min fikk hodepine,oppkast og ett slags anfall etter vaksinen.Ble innlagt på sykehuset etter anfallet pga dem trodde at det var epilepsi.Men prøvene viste at det ikke var det.Legen tror at det kan komme av vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...