Gå til innhold

Arbeidstid og reise

Anbefalte innlegg

Gjest Ansatt
Skrevet

Jobber i det private og for følgende spørsmål er reglene våre ganske ulne. Får ikke konkrete svar når jeg spør på lønningskontoret eller hos nærmeste leder. Derfor lurer jeg på om noen her kan si hvordan det fungerer andre steder.

Jeg er ansatt i en 100% stilling, men er nå 50% på midlertidig uføre. Da jeg jobbet 100% var det en del lange dager og ekstraarbeid uten at det ble lønnet. Avspasering ble det også lite av, men det er historie. Det jeg lurer på er hvordan arbeidstiden skal regnes nå når jeg jobber 50%. Jeg vil i en tid framover få endel reisedager pga kurs og møter, dette medfører lange dager. To timer reise hver veg. Normal arbeidsdag i bedriften 8–16. Nå skal vi ha møter/kurs fra 9-16, men altså pluss 2 timer ekstra reise hver veg i forhold til normal arbedsveg. Har jeg rett til å regne disse timene inn i arbeidstiden min? Kan jeg det så er jeg jo oppe i 22 timers uke på to slike møtedager.

Skrevet

Sånne ting kan være problematisk i det offentlige også, dessverre, Ofte teller ikke reisetid like mye som arbeidstid.

Den greieste måten å løse det på er vel å få en særavtale for arbeidsplassen om hva som er gjeldende praksis, evt at du får en personlig arbeidstidsavtale som avklarer hva som er gjeldende praksis.

Skrevet

Det normale er at reisetiden ikke blir regnet som arbeidstid, slik at arbeidstiden din starter når du kommer frem til "arbeidsstedet". Dette gjelder også for kurs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...