Gå til innhold

Mobil til en 8 åring

Gjest Gutten har blitt stor

Anbefalte innlegg

Gjest Gutten har blitt stor

Gutten min er snart 8 år og han ønsker seg en mobil.enkte a han skulle få det sånn at han kan ta med den når han er ute.Blir lettere å få tak i han da.Men hvillken mobil er lett å bruke og som tåler en støyt?.Vi har telenor fri familie.Får vi ett kontant kort fra dem som han kan bruke?.Kansje dem har tilbud på bra og solide telefoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest streng mor?

Syns du virkelig at en 8 åring er gammel nok til å disponere egen mobil? Jeg har en datter på 10, og jeg vurderer ikke henne som moden nok til dette. Regner med at mobilen vil bli altfor røfft behandlet, og at det vil bli fryktlig mye "tulleringing" og teksting med en slik mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre to eldste (snart 9 og snart 12) fikk mobiltlf når de var 8 år gamle. Dette gjorde det enormt mye lettere for oss å få tak i dem ved behov. Vi følte oss tryggere når de var hos venner og de følte det trygt at de kunne kontakte oss når som helst. Niåringen bruker mobilen nesten bare når hun er på besøk hos noen, mens tolvåringen nå bruker mobilen flittig. Hun var nok rundt 10 år gammel før hun begynte å bruke mobilen daglig.

Min erfaring er at Nokiatelefoner er mye kraftigere og tåler mer, ellers vet jeg ikke så mye om hva som lønner seg mht abbonnement osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste fikk mobil i 9-årsgave.

Hun fikk en Nokia, husker ikke typen nå, men det er en musikktelefon.

Hun har fått streng beskjed om ikke å bruke den til tull - og så langt (siden desember) har vi ikke merket noe tullebruk av den.

Hun bruker mobilen mye til å spille spill og høre på musikk. Ellers har hun den med av og til når hun skal på besøk eller på fritidsaktiviteter. Ofte er den glemt igjen hjemme også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Min snart 7åring fikk Nokia av mormora på seksårsdagen. Kjøptestartpakke. Der fulgte det med kontantkort 50 kr. Har altså kontantkort og fri familie. På det snart året telefonen har vært i bruk erdet kun jeg som har brukt av kontantkortet ved å sende bildemeldinger(den mobilen har bedre kamera enn min egen) Så jeg har lånt den noen ganger... Utover det har barnet kun brukt telefonen til å ringe meg(å ringe hjem eller til min mobil er jo gratis, også å sende meldinger hit) Foreløpig er mitt barn det eneste i venneflokken som har mobil så den har ikke blitt misbrukt i forhold til å sende meldinger til andreenda... Det kommer nok, men samtidig føler jeg barnet ser på mobilen som en såpass dagligdags ting atdet ikke er det helt store. ingen spenning forbundet medtelefonen, så kanskje er jeg så heldig at det ikke tar av... Mitt yngste barn som er to år yngre eren annen type, og jeg mistenker at det blir litt mer prøving og feiling den dagen det barnet får egen telefon, men da er det isåfall veldig bra at man har kontantkort, for nårdet er brukt opp går det ikke å sende flere meldinger eller ringe... annet enn til dem som er tilknyttet samme fri familie... Man slipper iallfall å tenke på at man kanbli ruinert, og man vet man kan få tak i hverandre. så kombinasjonen fri familie/kontantkort er en genial løsning... synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Guttungen blir snart 8 og har hatt mobil en stund. Det er en Nokia, musikktlf, men jeg husker ikke hvilken *glemsk*

Kontantkort kan du og ha sammen med Fri Familie.

Nokiaene er enkle å lære menyen på.

Guttungen tulleringer aldri, men ringer oss, sender SMS og MMS til oss, noen venner, og resten av familien (besteforeldre, tanter). Jeg har jo såklart gitt han beskjed om hvordan den skal brukes, og at det koster penger å bruke den, utenom til oss i Fri Familie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Glemte å si at dere kan jo kikke i nettbutikken til det teleselskapet dere bruker, eller rett og slett spørre i butikken. Der har de nok erfaring med hva som er solide telefoner. Vi har ikke hatt noe problem med at den må tåle en støyt, han behandler den ikke røft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre to er eldre enn din 8-åring. De har Nokiatelefoner av billigste utgave.

Tror den ene kostet kr 400,-, jeg. Og den andre fikk vi av farfar.

De har One Call og sånn Sherif. Greit, har aldri fått ei regning på telefonene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du virkelig at en 8 åring er gammel nok til å disponere egen mobil? Jeg har en datter på 10, og jeg vurderer ikke henne som moden nok til dette. Regner med at mobilen vil bli altfor røfft behandlet, og at det vil bli fryktlig mye "tulleringing" og teksting med en slik mobil.

Min fikk mobil da han var 7, ingen tulleringing. De eneste han ringer til er oss på telefonlista. Hjemmetelefon, mamma, pappa, besteforeldre.

Fri familie er kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

Frøkna her fikk sin første mobil da hun var 9 år. vi har også fri familie. Vi har djuice kontroll på hennes telefon. Da har hun 200 kr hun kan ringe for hver mnd, men det er sjelden hun bruker opp så mye. Men blir kortet tomt er hun uten ringemidler til neste påfyll. På den måten lærer hun seg å holde kontroll på nødvendig og unødvendig sms og ringing.

Vi bestilte tlf gjennom nettsiden til Telenor og betalte 800 kr for en ny sony ericsoon 595. Men kan også få tlf for en kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 åringen min har hatt mobil i ca et år nå. Ikke noe tulleringing eller ufine sms. sms blir brukt hyppig i perioder, da venner bor langt unna.

Vi har lange avstander, og jeg liker å kunne nå ho når ho sykler til og fra trening og at ho kan nå meg hvis det skulle være noe.

Ho får mnd penger av oss, 150 kr pr mnd. Vi bruker av de når vi fyller kortet hennes, men likevel blir det masse penger igjen til kino og andre ting. Etter denne mnd står det fortsatt igjen 250 kr ho ikke har tatt ut på mnd penge kontoen.

Ho har fyllt kortet sitt med 100 kr iløpet av disse 4 mnd, så det synes jeg er veldig bra.

Gi de ansvar så tar de ansvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere har en gammel telefon som han kan arve? Snuppa på snart 10 har arvet gamle telefoner. Hun fikk sin første nå til jul. En Nokia til 250,-. Til 10-års dagen får ho en litt bedre med kamera.

Ho har hatt OneCall på denne. Da kan ho sende 90 meldinger og ringe 120 minutter hver mnd. Dersom ho ikke overstiger dette så betaler jeg kun for oppstartsavgift. MEN da må du jo kunne stole på at han ikke bruker den masse til mye rart. Snuppa har missa et par ganger. En gang fikk ho noe som kostet 30,- pr. mnd. fast. Da lærte ho at ting kostet. En annen gang så brukte ho 1880-tjenesten og oppdaget at det også var dyrt. Jeg har uansett aldri betalt mer enn 50,- pr. mnd. for hennes telefon. Vanligvis rund 10,- :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Syns du virkelig at en 8 åring er gammel nok til å disponere egen mobil?''

Begge mine gutter har hver sin telefon. Eldstemann har hatt siden han var 9, yngstemann fikk da han var 8. De bruker svært lite penger på ringing. Et eksempel: Et kontantkort på 250 kroner varte i 7 måneder før vi måtte fylle på. Ingen av dem har mistet telefonene sine heller. (Det til tross for at mine barn er over gjennomsnittet vimsete..)

Det er fullt mulig å sette grenser for mobilbruk akkurat som man kan grensesette i forhold til DS-spill og annet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...