Gå til innhold

Åreknuter hos barn?

Gjest thelen

Anbefalte innlegg

Gjest thelen

Min sønn på 7 år har svært fremtredende blodårer på baksiden av låret, like over knærne, men også andre steder på lår og legg, samt på brystet. Han klager enkelte kvelder etter at han har lagt seg over vondt i bena. Virker ellers ikke plaget. Ingen andre i familien har vært plaget med åreknuter. Hans to år eldre bror har ikke noen synlige blodårer. Kan åreknuter oppstå hos barn og bør det eventuelt behandles? Eller kan det være symptom på noe annet og bør undersøkes nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Du beskriver at det er fremtredende blorårer på baksiden av låret hos gutten din og at det også på leggen er påfallende synlige blodårer. Det er ikke lett å bedømme hva dette består i siden jeg ikke har sett gutten, men det er lite sannsynlig at det er åreknuter. Åreknuter er utvidelse i blodårene, samleårer ( vener), som pga. øket trykk i åren og /eller feil i klaffer i åreveggen som hindrer blodet fra å gå riktig veg. Du har sikkert sett åreknuter på leggene til eldre mennesker, utvidelsene skyldes feil i åreveggen( klaffeapparet i årene) og at blod derfor hoper seg opp og utvider åren.Åreknuter sees ikke hos barn og jeg tror at det du ser er normale synlige årer, men at huden er slik (lett gjennomskinnelig ) at fargen fra åren sees gjennom huden.Huden kan variere fra person til person og de forskjellige steder på kroppen og også med kroppsstilling og muskelaktivitet. Du ser at når du spenner musklene i armen t.eks- så vil det påvirke trykket i blodårene og gjøre at disse utvider seg litt og blir mer synlige.

. For en sikker diagnose må barnet undersøkes av lege

Smertene han har i bena om kvelden tror jeg er vanlig " vokseverk" som mange barn har og som er ufarlig. Du kan massere bena litt, det hjelper.Du finner et svar på Doktor Online om vokseverk som ble skrevet for noen dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...