Gå til innhold

Vurderer å søke uførestønad

Anbefalte innlegg

Gjest ikke så lett...
Skrevet

Er 39 år og arbeider som lærer (100%). I august gikk jeg ut i foreldrepermisjon (80% lønn). Min mann hadde tatt første del av permisjonen. I februar 09 gikk jeg etter endt foreldrepermisjon ut i ulønnet omsorgspermisjon. Denne permisjonen varer frem til skoleferien starter. Er deretter tilbake i 100% stilling. Har en medfødt sykdom og fikk i desember 2008 store smerter i ryggen. Da jeg er vant til å ha smerter i ryggen (tidligere brudd), tenkte jeg at dette ville gå over, og kontaktet ikke legen min. Da jeg ikke ble frisk i løpet av januar, bestilte jeg time til legen og fikk time i begynnelsen av mars. Forklarte legen om at jeg hadde blitt dårlig i desember og han henviste meg videre til røntgen. Fikk brev om skjevhet i ryggsøylen og ble nå i begynnelsen av april henvist til MR. Legen gav meg og en sykemelding, men den har jeg ikke sendt til NAV (da jeg er i ulønnet permisjon). Har fortsatt veldige smerter i ryggen og har begynt og bekymre meg for at jeg ikke vil klare å begynne å arbeide ved skolestart i august. Jeg har begynt å vurdere å prøve å gå ned i stilling, søke uførestønad. I den forbindelse har jeg noen spørsmål: 1. Hvis jeg f. eks. blir sykemeldt i August og søker om uførestønad, vil det være min inntekt fra 2008 som vil være beregningsgrunnlag? 2. Burde jeg levere inn sykemeldingen jeg har fått, eller bør jeg vente til jeg er tilbake i arbeid før jeg sykmelder meg? Er litt redd for at hvis jeg leverer sykemeldingen, at dette vil være negativt for meg i forhold til å søke om uførestønad (siden jeg nå ikke har inntekt) 3. Min permisjon stopper den 19. juni, og jeg har da avspasering og ferie frem til skolestart. Hvor lenge må jeg være i jobb før jeg kan sykmelde meg? Teller avspassering og ferie, slik at jeg kan bli sykemeldt fra første arbeidsdag? Eller må jeg fysisk være på arbeid over en lengre tid?

Skrevet

Du må jo levere sykemeldingen din så vil du få forlenget permisjonstiden din.

Gjest høstløv
Skrevet

Uførestønad, vil ikke bli vurdert på et så tidlig tidspunkt i sykehistorien din.

Vanligvis er en sykemeldt i 1 år og går deretter på rehabiliteringspenger i 1 år til med forlengelse i enda 1 år, dermed blir det ikke aktuelt å vurdere uførestønad før om tidligst tre år. Kanskje enda lengre tid, for deretter er det vanlig å prøve et attføringsopplegg.

Sitat: "Du må ha vært i jobb i minst fire uker."

for å få rett til sykepenger.

http://www.nav.no/page?id=671

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Det er ikke så lett å svare deg helt konkret på det du spør om ut i fra det du skriver. Til det er det for lite info om tidligere sykemeldingsperioder osv.

Beregningsgrunnlag uføreytelser er forskjellig om det er tidsbegrenset eller varig uføreytelse. Tidsbegrenset uførestønad beregnes likt som rehab.penger, med 66% av inntekten året før uføretidspunktet. Uøfretidspunktet er det tidspunkt hvor din arbeidsevne ble nedsatt med minst 50%.

Varig uførepensjon beregnes ut i fra de inntekter du har hatt oppigjennom, og er således et mer "komplisert" regnestykke.

Det spiller nok ingen rolle om du levere sykemeldingen eller ikke - forholdet er journalført hos legen.

Så fremt du er i et løpende arbeidsforhold, kan du sykemelde deg fra første dag.

Mtp. din alder, ville jeg tatt en prat med NAV før søknad om uføreytelser. Du er såpass ung at det stilles STRENGE krav til både behandling og attføring før man eventuelt for en uføreytelse. Jeg vil tro at du må gjennom attføring først.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Gjest Joilet
Skrevet

Hei!

Det er ikke så lett å svare deg helt konkret på det du spør om ut i fra det du skriver. Til det er det for lite info om tidligere sykemeldingsperioder osv.

Beregningsgrunnlag uføreytelser er forskjellig om det er tidsbegrenset eller varig uføreytelse. Tidsbegrenset uførestønad beregnes likt som rehab.penger, med 66% av inntekten året før uføretidspunktet. Uøfretidspunktet er det tidspunkt hvor din arbeidsevne ble nedsatt med minst 50%.

Varig uførepensjon beregnes ut i fra de inntekter du har hatt oppigjennom, og er således et mer "komplisert" regnestykke.

Det spiller nok ingen rolle om du levere sykemeldingen eller ikke - forholdet er journalført hos legen.

Så fremt du er i et løpende arbeidsforhold, kan du sykemelde deg fra første dag.

Mtp. din alder, ville jeg tatt en prat med NAV før søknad om uføreytelser. Du er såpass ung at det stilles STRENGE krav til både behandling og attføring før man eventuelt for en uføreytelse. Jeg vil tro at du må gjennom attføring først.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

''Beregningsgrunnlag uføreytelser er forskjellig om det er tidsbegrenset eller varig uføreytelse. Tidsbegrenset uførestønad beregnes likt som rehab.penger, med 66% av inntekten året før uføretidspunktet. Uøfretidspunktet er det tidspunkt hvor din arbeidsevne ble nedsatt med minst 50%.''

Hvis snittet av de tre siste år er høyere enn siste års inntekt får man 66% av det. Man får altså 66% av hva som er høyest.

Gjest MayLynn
Skrevet

Hei!

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Hei - det stemmer ihvertfall ikke at hun kan sykemelde seg fra første dag. Hun må jobbe ihvertfall jobbe 4 uker siden hun har hatt ulønnet permisjon. Ferie og avspasering teller ikke. Er jeg 99,9 % sikker på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...