Gå til innhold

Trening etter ankelbrudd


Gjest Mer enn en skrue løs

Anbefalte innlegg

Gjest Mer enn en skrue løs

Hei. Jeg hadde et ankelbrudd for 4 uker siden, og ble operert for to uker siden. Da fikk jeg en skrue som må sitte i totalt 12 uker, og jeg må bruke krykker hele tiden så lenge den sitter i. Gipsen må vel sitte på minst to-tre uker til også. Jeg har tidligere trent kampsport meget aktivt, men har ikke trent på noen år, og har derfor latt vekten rase fra meg. Følgelig er jeg nå overvektig. Jeg vil gjerne komme meg ned i vekt, og regner med at jeg må trene opp beinet igjen gradvis når skruen taes ut. Men jeg kan ikke vente til vinteren med å begynne å trene, jeg føler at med all denne stillesittingen må jeg begynne med noe så fort som mulig, før vekten raser fullstendig utenfor stupet (noe den er på god vei til å gjøre allerede). Jeg er såpass heldig at jeg har en treningsbenk fra Biltema som kan brukes til benkpress og knecurl, men tviler på at noen av delene kan brukes i min situasjon nå? Jeg har også en matte til gulvet, så situps med beina i 90 graders vinkel burde vel kunne utføres? Jeg har også noen håndmantler med mer enn nok vekter tilgjengelig, men jeg lurer på om det er noen øvelser jeg kan utføre for beina mens jeg er i rekonvalesensperioden? Min største styrke har alltid vært eksplosivitet i beina (lår), og det er jo noe som kommer til å forsvinne fullstendig nå som jeg ikke kan bruke beinet i det hele tatt på mange uker. Noen råd for styrketrening og vekttap i min situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Hvis du ikke har trent på flere år og vekten av den grunn har latt seg forfalle kan du vel vente de 12 ukene til ankelen er grodd og du kan bevege deg normalt igjen?

Og skal man ned i vekt er det vel grunnleggende å tenke kosthold først, og det er en ting du kan begynne med, selv med foten i gips. Så får treningen komme etterhvert som kroppen tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har trent på flere år og vekten av den grunn har latt seg forfalle kan du vel vente de 12 ukene til ankelen er grodd og du kan bevege deg normalt igjen?

Og skal man ned i vekt er det vel grunnleggende å tenke kosthold først, og det er en ting du kan begynne med, selv med foten i gips. Så får treningen komme etterhvert som kroppen tåler det.

Ganske bra prestert å ikke svare på ett eneste av spørsmålene.

Neste gang kan du vel vurdere å la være å svare hvis du ikke har noe fornuftig å si.

Og jo, maten har blitt lagt om for lengst, men det holder ikke.

Kanskje du hadde skjønt det om du hadde tatt deg tid til å lese det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har trent på flere år og vekten av den grunn har latt seg forfalle kan du vel vente de 12 ukene til ankelen er grodd og du kan bevege deg normalt igjen?

Og skal man ned i vekt er det vel grunnleggende å tenke kosthold først, og det er en ting du kan begynne med, selv med foten i gips. Så får treningen komme etterhvert som kroppen tåler det.

Forøvrig vil jeg ikke kunne bevege meg som normalt etter 12 uker, for det er når bolten er ute at opptrening av beinet mp begynne.

Bevege meg normalt vil jeg vel kanskje kunne gjøre nærmere vinterstid, noe det også står i mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være et alternativ å starte med bassengtrening så snart legen/fysioterapeut gir klarsignal for det? Evt. trene med wetvest, da vil du kunne få brukt store muskelgrupper uten å belaste beinet mer enn det tåler?

Ellers er vel sykling en klassiker i opptreningsfasen, også der vil du i allefall ved å sykle innendørs kunne tilpasse belastning.

Forhåpentligvis får du svar fra dr. Endsjø som jo kan dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mer enn en skrue løs

Kan det være et alternativ å starte med bassengtrening så snart legen/fysioterapeut gir klarsignal for det? Evt. trene med wetvest, da vil du kunne få brukt store muskelgrupper uten å belaste beinet mer enn det tåler?

Ellers er vel sykling en klassiker i opptreningsfasen, også der vil du i allefall ved å sykle innendørs kunne tilpasse belastning.

Forhåpentligvis får du svar fra dr. Endsjø som jo kan dette :-)

Bsengtrening har jeg tenkt en del på, for jeg har alltid vært meget god på å svømme.

Forhåpentligvis går det an å komme seg til et baseng tilrettelagt for handikappede, for krykker og bratt basengtrapp er ikke så fristende. :)

Så det er en av tingene jeg håper kan la seg gjøre ja.

Og slikt er vel gjerne i egne organiserte opplegg?

Ang. svar fra legen er jeg usikker, for jeg trodde faktisk ikke dette spørsmålet ble lagt ut i det hele tatt når jeg avbrøt innsendingen av spørsmålet før jeg betalte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bsengtrening har jeg tenkt en del på, for jeg har alltid vært meget god på å svømme.

Forhåpentligvis går det an å komme seg til et baseng tilrettelagt for handikappede, for krykker og bratt basengtrapp er ikke så fristende. :)

Så det er en av tingene jeg håper kan la seg gjøre ja.

Og slikt er vel gjerne i egne organiserte opplegg?

Ang. svar fra legen er jeg usikker, for jeg trodde faktisk ikke dette spørsmålet ble lagt ut i det hele tatt når jeg avbrøt innsendingen av spørsmålet før jeg betalte. :P

Tilbudene varierer litt fra sted til sted, men de fleste kommuner har muligheter for bassengtrening. Noen steder er også godt tilrettelagt med enten rampe eller heis for å komme opp i bassenget. I Oslo-området finnes f.eks. relativt mange muligheter.

Hvis du er interessert i wetvest-trening, så kan du gjøre et nettsøk og se om det finnes tilbud der du bor. Det går også an å kjøpe seg wetvest og bruke den uten som en del av et organisert tilbud.

Dr. Endsjø svarer ofte også til de som ikke har betalt for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mer enn en skrue løs

Tilbudene varierer litt fra sted til sted, men de fleste kommuner har muligheter for bassengtrening. Noen steder er også godt tilrettelagt med enten rampe eller heis for å komme opp i bassenget. I Oslo-området finnes f.eks. relativt mange muligheter.

Hvis du er interessert i wetvest-trening, så kan du gjøre et nettsøk og se om det finnes tilbud der du bor. Det går også an å kjøpe seg wetvest og bruke den uten som en del av et organisert tilbud.

Dr. Endsjø svarer ofte også til de som ikke har betalt for svar :-)

Takk for svar. :)

Tror vi har noen spesialtilpassede basseng i distriktet her,

skal høre med legen når jeg skal til kontroll om et par uker.

Har aldri hørt om Wetvest-trening, men det må jeg sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Som du selv er inne på, all alternativ trening er bra for deg. Dvs. all trening som ikke direkte belaster den opererte foten er bra. Vi vet at økt blodsirkulasjon som da oppstår og økt styrke ellers i kroppen rasker på reperasjonsprosessen.

Det optimale ville selvsagt være en periode på et treningssenter med trening med armsykkel (kondisjon) og hjelp til å bruke mange apparater til den generelle treningen.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...